Hoe vaak ontworm je een paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pebblesther

Hoe vaak ontworm je een paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 16:44

Hoe vaak moet je je paard nu eigenlijk ontwormen? 1 keer per maand? 1 keer per 2 maand? Ik dacht altijd dat je in de wintermaanden weinig tot niet hoeft te ontwormen omdat de paarden dan het meest op stal staan, is dit zo?

Wellicht is hier al een topic over, ik heb gezocht en niks gevonden daarom heb ik een nieuwe geopend. Als er al wel één over geopend was dan graag hier de link.

PatvRe

Re: Hoe vaak ontworm je een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 16:45

Staat precies in de bijsluiter van een wormenkuur omschreven.

Chesky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 16:47

Ligt aan de leefomstandigheden. Die van mij staan het hele jaar buiten, maar in de winter wel 's avonds op stal. Ik ontworm ze eens in de 2 maanden.

gerano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 16:48

ik ontwom de mijne om de drie maanden. ik wissel wel af met een sterk en een minder sterk ontwormingsmiddel

mirm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 16:50

Ik ontworm mijn bijna 5 jarige merrie 4 keer per jaar en mijn bijna jaarling om de 8 weken. De jaarling staat dag en nacht op de wei (met schuilstal) en is er dus gevoeliger voor.

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 16:50

Ik zal zo eens even de bijsluiter van een wormspuit gaan lezen.

@ Gerano: hoe weet je welk middel wel sterk is en welke niet?

@ Mirm: dan doe je het dus bij je 5 jarige ongeveer één keer per 3 maand. Is ook best te doen denk ik.

priscillak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 16:51

Het beste is om je paard niet regelmatig te ontwormen maar alleen als het nodig is. Er zijn al een aantal middeltjes waar de wormen en eitjes imuum voor zijn en door constant te ontwormen bevorder je dit.
Door voordat je je paard weer na een winterperiode op de wei zet, als een ander paard wormen heeft, of als je een vermoeden heeft dat je paard wormen heeft kan je een mestonderzoek laten doen. Daarbij kijken ze hoeveel eitjes er in zitten en naar aanleiding daarvan krijg je te horen of je moet ontwormen of niet.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 16:56

Ik ontworm volgens mestonderzoek. Ongeveer elke 3 maanden mest laten testen en aan de hand van de uitslag weet je precies met welk wormmiddel je moet ontwormen. Voor mijn pony doe ik dit nu bijna een jaar en pas deze maand voor het eerst hoeven ontwormen.
Vind het een fijne methode en weet zo zeker dat hij niet onnodig troep binnen krijgt :) .

mirm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 16:57

Ja Pebblesther, ongeveer 1 keer in de 3 maanden. En als ik wormen in de mest vindt (bv na de zomer) doe ik haar een keer extra. Werkt al vele jaren prima voor mij!

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 16:59

Hmmmm, ik heb nu 3 verpakkingen + bijsluiters van verschillende merkten wormspuit gelezen en er staat nergens om de hoeveel weken/maanden je moet ontworden. Ik kon alleen ergens vinden dat je "regelmatig" moet ontwormen.

@ priscillak & IcePrincess: Hoe kan je een mestonderzoek laten doen?

gerano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 16:59

@ Pebblesther: je kijkt naar de ingredienten

priscillak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 17:03

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 17:06

@ gerano: nee, ik lees de hele bijsluiter, er staat vanalles over de bijwerkingen, hoeveel je moet geven per keer, wat de wachttijd tot slachting is, of je het drachtige merries mag geven, dat je het beste het hoofd naar achteren kan doen na het toedienen van de wormspuit..... Maar niks over hoe vaak je moet ontwormen.

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 17:11

Bedankt priscillak, dat is wel een leerzame website waar ik wat aan heb.
Ontwormen is dus niet per definitie nodig.
Ik las nog iets:
"Omdat in de winter de ontwikkeling van de vrij levende stadia stil staat en de eieren zeer slecht overleven, is preventief ontwormen tussen september en maart niet nodig, behalve bij veulens tegen S. westeri (veulenworm) en tegen P. equorum (spoelworm). Dit geldt ook als de paarden de hele winter buiten lopen. Uiteraard kan het wel nodig zijn om therapeutisch te moeten ontwormen in deze periode. De wormbestrijding is dan voorafgaande aan de winter onvoldoende geweest."
Als je dus goed ontwormt de winter in gaat hoef je hem pas in april weer opnieuw te ontwormen.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 17:13

1x per 2 maanden. In de wintermaanden heeft mijne juist een worminfectie opgelopen en no way dat ik dat nog eens laat gebeuren. Hij werd erg mager en kreeg dikke (stal)benen, en lustelozer. Gelukkig gaat het nu weer goed met 'm, maar ik laat er nooit meer dan een paar dagen tussen zitten.

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-09 17:18

Ik denk dat ik me dan maar aan die 1 x per 2 maanden vast ga houden en in de winter misschien gewoon 1 keer ontwormen (in december bijvoorbeeld.

Bedankt allemaal voor de tips!

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 17:27

http://www.wormbestrijding.nl/

Hier laat ik het onderzoek doen.

Citaat:
Als je dus goed ontwormt de winter in gaat hoef je hem pas in april weer opnieuw te ontwormen.

Ontwormen werkt niet preventief, de naam zegt het eingelijk al ontwormen.
Mijn pony is ook wormloos de winter in gegaan en had toch een besmetting (en nu na de kuur niet meer :+ )

vosroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-09 18:39

Hoi ,

Ik ontworm volgend het schema van mijn dierenarts. De tijd die tussen een kuur zit is ook afhankelijk van het worm middel dat je gebruikt. e kunt op dap bodegraven kijken, Mijn inziens een juist programma

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-09 16:29

Ik heb gisteren geprobeerd samen met m'n zusje ons paard een wormspuit te geven maar dit is niet helemaal goed gegaan. Toen hij het door kreeg deed hij steeds z'n hoofd de lucht in en maar bewegen. Een praam kregen we er ook niet om.
We hebben hem uiteindelijk via het biks wel wat gegeven maar de helft spuugde hij weer uit.
De hoefsmit heeft aangeboden dat hij hem wel een wormspuit kan geven, er zijn wel meer mensen die met hun paard naar hem toe komen. Misschien laat ik hem het dan wel doen.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 17:29

IcePrincess schreef:
Ik ontworm volgens mestonderzoek. Ongeveer elke 3 maanden mest laten testen en aan de hand van de uitslag weet je precies met welk wormmiddel je moet ontwormen. Voor mijn pony doe ik dit nu bijna een jaar en pas deze maand voor het eerst hoeven ontwormen.
Vind het een fijne methode en weet zo zeker dat hij niet onnodig troep binnen krijgt :) .

voor de volle 100% mee eens! Mijne gaat volgende maand weer voor contole!

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 21:48

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-09 15:02

Ik ga hem even een equimax wormspuit geven. Die is even wat prijziger maar die werkt wel tegen veel wormen.
Ik heb het gisteren even geprobeerd om hem een wormspuit te geven maar het lukte met geen mogelijkheid. Constant deed ie z'n hoofd de lucht in. Maar de hoefsmit schijnt ieder paard een wormspuit te kunnen geven dus mag hij het mooi doen :)

Via dat mestonderzoek kan ik wel even informeren bij de dierenarts.

mirm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 21:23

Goed plan!

Madelinde_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 21:28

Ongeveer om de 8 weken :)

Jo64

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-09 21:35

Madelinde_L schreef:
Ongeveer om de 8 weken :)

Persoonlijk vind ik dit behoorlijk veel, hoe oud is het paard?