Varkensmest OK voor paardeweide? Paardenkunstmest beter?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Varkensmest OK voor paardeweide? Paardenkunstmest beter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 15:45

Omdat ik een stuk land (5000 m2) heb overgenomen, wat de laatste 2 jaar verwaarloosd is, ben ik me aan het verdiepen, hoe ik het beste deze weide kan oppeppen. Er groeit zeker gras op deze weide, maar het kan nog een stuk beter. Tegenover ons is een varkenshouderij. Zou het goed zijn om in Maart varkensmest op de wei te doen en dan 3 weken wachten, totdat de paarden erop mogen? Op internet heb ik namelijk verschillende verhalen gelezen. Of kan ik beter kunstmest, geschikt voor paarden erop strooien? Graag hoor ik jullie ervaringen, want ik wil het beste voor mijn paarden.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 15:53

Ehh, het enige wat ik weet is dat paarden niet van de geur van varkens houden. Ik weet niet of de mest (en geur) binnen 3 weken van de wei af is.

Zelf heb ik mijn kapotgelopen en kaalgevreten wei 1 keer laten ploegen en opnieuw ingezaaid.
Ik gooi er elk jaar wat kunstmest op als ik zie dat het gras niet opkomt en in het voorjaar kalk.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 16:10

Ik laat het land altijd injecteren met varkensmest. Meestal laat ik dat vanaf 15 maart doen. Liever niet eerder omdat het dan minder effect heeft. De paarden laat ik er tenminste 6 weken niet oplopen ivm de werking van de mest. Na het injecteren strooi ik ook nog kunstmest.

Overleg met de varkensboer welk type kunstmest je moet gebruiken, want dit is namelijk afhankelijk van welke drijfmest (fokzeugen/mestvarkens, e.d.) je op je land krijgt.
Besef je ook dat je eventuele mestrechten kunt gebruiken, tenminste als het je eigendom is. Bij mij in de regio geldt een vergoeding van ongeveer € 150,- p/ha.
Je hoeft niet bang te zijn dat varkensmest niet goed is voor de paarden. In het verleden zat er veel koper in het voer van de varkens en dus ook in de mest. In deze periode hadden we nog nooit gehoord van OC/OCD. Niet omdat we niet wisten wat het was, maar omdat het nog niet voorkwam!
Inmiddels is de hoeveelheid koper een heel stuk lager, maar dat maakt het niet slechter. Ingeval van schapen die gingen er vroeger aan dood, maar da's nu ook niet meer het geval.

Je kunt ook kiezen voor drijfmest van koeien, maar da’s een keuze die je maakt. Paardenkunstmest vind ik de grootste flauwekul die er is. Is echt lekker commercieel en er zijn altijd mensen met paarden die dat zullen aanschaffen.

Als je wilt dat je gras blijft groeien en een gezonde grasmat wilt houden, zorg dan wanneer je de paarden verweid nog weer kunstmest strooit (bijv. 3x15). Je kunt kunstmest strooien tot half augustus, daarna is het effect een stuk minder en wordt het zonde van je geld.

Succes met het krijgen van een gezonde grasmat.

PS dat paarden niet van de geur van varkens houden, heb ik nog nooit van gehoord.

hhultink

Re: Varkensmest OK voor paardeweide? Paardenkunstmest beter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 16:15

wij reden onze eigen mest (geiten gemengd met paarden) altijd over ons eigen land aan het eind van het jaar na de laatste keer maaien...

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 16:21

hhultink schreef:
wij reden onze eigen mest (geiten gemengd met paarden) altijd over ons eigen land aan het eind van het jaar na de laatste keer maaien...

Maar dan krijg je niet voldoende mineralen op je land. Je zult dan heel veel aan moeten vullen met kunstmest.

Ook wij rijden onze eigen stalmest over het land (je moet het tenslotte kwijt), maar paardenmest bevat niet voldoende voedingstoffen voor voldoende grasgroei.

hhultink

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 16:25

Alani schreef:
hhultink schreef:

Maar dan krijg je niet voldoende mineralen op je land. Je zult dan heel veel aan moeten vullen met kunstmest.

Ook wij rijden onze eigen stalmest over het land (je moet het tenslotte kwijt), maar paardenmest bevat niet voldoende voedingstoffen voor voldoende grasgroei.

We strooien vaak in het voorjaar nog een keer kunstmest, de paarden (en geiten) hebben het er altijd goed op gedaan...

hhultink

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 16:26

Misschien wel even belangrijk, 1 ha land en 15 geiten en 3 paarden....

Dat maakt natuurlijk veel verschil :)

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 16:35

hhultink schreef:

Wat bedoel je daar mee te zeggen. Ik begrijp ff niet wat het verschil maakt :o .

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 16:40

Alani schreef:
PS dat paarden niet van de geur van varkens houden, heb ik nog nooit van gehoord.

Ik wel... en het is echt waar :j
Maar goed, zo lang blijft die mest niet ruiken :P

Wat betreft het bemesten van je land, TS... het is verstandig om eerst eens een bodemmonster te laten onderzoeken en bekijken wat jouw land precies nodig heeft.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 17:03

Genoeg varkensboeren bij mij in de omgeving hebben paarden }>

Ik denk dat ik een grotere hekel heb aan de stank :D

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 18:12

de eigen mest laat ik afvoeren om een eventuele wormbesmetting te voorkomen. Wel bemest ik het land met kuntstmest.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 19:30

Drijfmest is zuurstofloos en daarmee funest voor het bodemleven van je weiland. Wat je wil gebruiken is gecomposteerde mest en dat kan heel goed de mest van je eigen paarden zijn. De mineralen die ze niet hebben opgenomen komen zo weer in de grond terecht en de hitte van de composthoop dood de wormeneieren. Ook zal een goede composthoop weinig tot geen lastige insecten en vliegen aantrekken, iets wat het in de wei laten liggen van de mest wel doet. Drijfmest en andersinds mest die gewoon ligt te liggen zonder composteringsproces gaat rotten en op die rottingslucht komen juist allerlei vervelende en schadelijke insecten af als vliegen (ooginfecties), knutjes (jeuk), dazen (idem). Het vocht in de mest is nl een ideale plek om eitjes af te zetten.

Verder is het heel verstandig om voordat je gaat bemesten bodemonderzoek te laten doen, zodat je weet wat de tekorten zijn. Daarnaast wil je absoluut een rijk bodemleven in je wei (maakt ook meer mineralen beschikbaar voor de planten en dus de paarden) en dat sluit zeker kunstmest uit. Let verder ook op de zuurgraad van je grond, kans is groot dat je moet kalken, afhankelijk van je grondsoort zit je ph liefst rond 6.3 (zand) en rond de 7 (zandleem, leem, klei) Bij kalken is landbouwkalk vrijwel nutteloos, omdat het te snel werkt (en dus heel snel opgenomen moet worden) en makkelijk uitspoelt. Zeker bij een goed doorlatende bodem loop je dus heel snel het risico dat een hoop kalk uitspoelt ipv opgenomen wordt.

Google anders even op nicolette Hebing, zij heeft een boekje geschreven over seme (vaak ook gedeeltelijk terug te voeren op mineralen tekort) Waar ook een heel stuk over het hoe en waarom van weidebeheer instaat. Immers hoe beter de mineralen verhouding in je wei is afgestemd op je paard hoe gezonder en het is uiteindelijk de goedkoopste manier om de nodige voedingsstoffen in je paard te krijgen. Anders kan je ook contact op nemen met dierenhealthplan (is wel stuk kostbaarder alhoewel email dacht ik gratis is) of MadamX hier op bokt, zij werkt ook voor dierenhealthplan.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 20:30

@Tamary; als ik jou verhaal zo lees dan mag je buiten kalk om niets op je land brengen. Eigenlijk lees ik alleen maar wat iemand niet moet doen (drijfmest, kunstmest en landbouwkalk).
Wat is jouw alternatief om een weide met voldoende voedingsrijk gras te krijgen?

hhultink

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 20:31

Alani schreef:
hhultink schreef:

Wat bedoel je daar mee te zeggen. Ik begrijp ff niet wat het verschil maakt :o .

mest van 3 paarden en een paar geiten op 1 ha
of mest van 3 paarden en een paar geiten op 5 ha

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 20:34

Oh zo bedoel je :o . BTW ik heb 11 paarden en geen geiten :P .

Het is wel belangrijk dat je de mest niet steeds op dezelfde stukken uitrijd. 1 maal per jaar komt er bij mij paardenmest op een stuk en daarnaast dus varkensmest (zoveel als mijn quotem toelaat) en kunstmest.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 20:59

Alani schreef:
@Tamary; als ik jou verhaal zo lees dan mag je buiten kalk om niets op je land brengen. Eigenlijk lees ik alleen maar wat iemand niet moet doen (drijfmest, kunstmest en landbouwkalk).
Wat is jouw alternatief om een weide met voldoende voedingsrijk gras te krijgen?

Dat staat toch in het verhaaltje? Gecomposteerde mest noemt ze.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 21:03

Mest waarvan dan?
Gecomposteerde mest is nl een verzamelnaam. Ze noemt alleen maar van je eigen paarden. Als je daarmee je weide wilt verrijken, wens ik iemand heel veel succes. Ik vind eea ook niet gestoeld op ervaring maar iets dat iemand heeft gehoord of gelezen. Als je er zelf voor moet zorgen dat een goede en gezonde weide wilt hebben da's heel wat anders dan maar wat roepen!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 21:13

Het is maar wat je goed en gezond wilt noemen.
Over injecteren bijvoorbeeld zijn de meningen ook nogal verdeeld. Tijdje terug de artikelen nog gelezen dat injecteren de moord zou zijn voor je bodemleven?
In Duitsland mag injecteren niet eens.

En gecomposteerde mest... paardenmest kan idd. Waarom zou volgens jou paardenmest niet kunnen? Daar ben ik dan wel weer benieuwd naar... Op het moment dat je het composteert verandert de samenstelling immers ten opzichte van de onopgeruimde paardenmest.

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 21:19

En weten jullie wat kippenmest op een land, en vooral voor je paarden doet?

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 21:26

Grrr; nee weet ik niet.

Je kunt ook altijd de landbouwbank bellen. Zij kunnen je exact vertellen welke en hoeveel stoffen er in bepaalde mest zitten en voor welke andere diersoorten het wel of niet verantwoord is om dit op je land te brengen.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 21:33

kunstmest dood het bioleven in je mat en is achterhaald als bemesting er zijn andere vormen van ecologische bemesting, ik zou ook een test laten doen, dat hoeft niet duur te zijn maar krijg je wel een vakkundig bemesting/ bekalkings advies voor het gebruik wat je wilt.
Mijn arabier is eens bevangen geweest door kunstmest en dat land was niet overbemest maar hij was er gevoelig voor.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 21:37

Wendy schreef:
Het is maar wat je goed en gezond wilt noemen.
Over injecteren bijvoorbeeld zijn de meningen ook nogal verdeeld. Tijdje terug de artikelen nog gelezen dat injecteren de moord zou zijn voor je bodemleven?
In Duitsland mag injecteren niet eens.

En gecomposteerde mest... paardenmest kan idd. Waarom zou volgens jou paardenmest niet kunnen? Daar ben ik dan wel weer benieuwd naar... Op het moment dat je het composteert verandert de samenstelling immers ten opzichte van de onopgeruimde paardenmest.

Injecteren is verplicht door de overheid. Drijfmest mag niet meer met de ouderwetse giertank over het land worden gereden. Wat in een bepaald land wel of niet mag zegt mij niet veel. Ben wel benieuwd hoe het daar dan uitgereden wordt.
Vervolgens denk ik dan ook; zijn al die Nederlandse boeren dan zulke stommelingen dat ze het bodemleven totaal om zeep gaan helpen? Voor hun is de productie van gras natuurlijk heel belangrijk maar ook een evenwichtige voedingswaarde. Dat is belangrijk voor de hoeveelheid melk per koe. Ik heb nog altijd vertrouwen in de boeren bij mij in de buurt! Ik hoef niet de volledige productie en voedingswaarde die zij hebben, zouden mijn paarden veel te vet van worden. Maar ik wil wel gras (en kuil/hooi) waar voedingswaarde in zit en geen vogeltjes / natuurhooi.

Paardenmest bevat maar weinig mineralen. Afhankelijk waar je paarden op hebt staan. De voorkeur gaat dan uit naar stro omdat dat nog de meeste voedingswaarde aan gras geeft en de bodem luchtig kan houden. Krullen/vlas is als bemesting niet heel zinvol, maar het is zeker niet schadelijk om deze mest uit te rijden. Nogmaals alleen paardenmest en kunstmest geven niet voldoende meststoffen af aan de bodem die het wel nodig heeft. Paardenland is vaak heel geel van kleur. Duidelijk zichtbaar dat het gras / bodem voedingstoffen tekort komt.

Wendy; ik wil je er niet van overtuigen dat ik gelijk heb. Ieders zijn ding. Maar ik vraag me altijd af hoeveel ervaring mensen hebben met weidebeheer en -onderhoud.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 22:18

Alani schreef:
Wendy; ik wil je er niet van overtuigen dat ik gelijk heb. Ieders zijn ding. Maar ik vraag me altijd af hoeveel ervaring mensen hebben met weidebeheer en -onderhoud.

Ervaring zegt me niet altijd veel. Natuurlijk is het belangrijk, maar ik ken ook mensen genoeg die al jaren lang maar wat doen :D ;)
Wat betreft weidebeheer is mijn ervaring beperkt. Ik heb een weide van een hectare opgeknapt en daarvoor veel rondgevraagd en gelezen. Helaas onderhoud ik het stuk door omstandigheden niet meer. ERg jammer, want ik heb er destijds veel tijd en energie in gestopt en vond het echt leuk om te doen :j

Wat me wel duidelijk is geworden in die tijd is dat er niet 1 ultieme waarheid is. Ook wat betreft weideonderhoud is er voortschrijdend inzicht. Injecteren is ooit bedacht om de uitstoot van ammoniak e.d. te verminderen, maar er is weinig rekening gehouden met de nadelige effecten ervan. Er is al meerdere keren onderzoek naar gedaan en op dit moment schijnt er een project te lopen in Friesland waar een aantal boeren een ontheffing hebben gekregen van de regel voor injecteren, die hun drijfmest dus bovengronds uitrijden.

Natuurlijk moet je wei niet te rijk worden... een paardenwei is iets heel anders dan een koeienwei. Maar ook een paardenwei moet wel bepaalde mineralen leveren. Magnesium, selenium etc. En dan ook nog in de goede hoeveelheden: teveel is dan weer giftig. En hoe je dat kunt bereiken, kun je bekijken aan de hand van bodemonderzoek. De ene grondsoort heeft ook een andere behandeling nodig dan de andere.

Een misvatting is dan weer dat je een paardenwei niet zou moeten bemesten. Ook een paardenwei heeft dat gewoon nodig, weliswaar anders dan een koeienwei.

Ik probeer ook niemand te overtuigen, behalve dan van het feit dat het allemaal niet simpel is. Een manier om het simpeler te maken is volgens mij het bodemonderzoek. Maar ook aan de hand van de staat van de wei kun je dingen afleiden: welke soorten onkruid groeien er? Wat voor soort grond heb je mee te maken? Etc...

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 22:29

Wendy; we zijn het denk ik meer eens met elkaar dan het in eerste instantie lijkt. Maar ik blijf er wel bij dat de boeren van de generatie van nu beslist niet zomaar iets doen. Er hangt voor hun veel te veel vanaf. Elke liter melk is immers geld.

Ik heb vorig jaar een bodemonderzoek door de loonwerker laten doen en me laten informeren door de boeren in de buurt. Zij kennen de grond immers goed. Daarnaast heb ik een goede balans tussen voldoende gras en wat paarden nodig hebben gevonden.

Ik heb zelfs nu nog volop gras en de paarden staan er hartstikke goed bij. En dat is wat we allemaal willen, toch?

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 22:50

Alani schreef:
Injecteren is verplicht door de overheid. Drijfmest mag niet meer met de ouderwetse giertank over het land worden gereden. Wat in een bepaald land wel of niet mag zegt mij niet veel. Ben wel benieuwd hoe het daar dan uitgereden wordt.

Wil je het weten? Ik woon nog geen 100 meter van de Duitse grens en daar mag zomer en winter bovengronds mest worden uitgereden, behalve bij vorst en/of sneeuw. Daarnaast hoeft het niet te worden ondergewerkt. Ook mestopslag van stalmest op het land is toegestaan, waar wij maximaal 3 dgn de tijd krijgen om het te verzamelen en uit te rijden en dan niet te vergeten onze mestopslag die aan allerlei eisen moet voldoen :+
Of het nut heeft om 's winters mest uit te rijden is natuurlijk de vraag, want de bodem doet er niets mee, maar het mag dus wel.

Wij beginnen met het bemesten van onze 30 ha vanaf het moment dat de vorst daadwerkelijk uit de grond is en dat kan nog wel even duren. Je maakt nu de grasmat kapot, omdat de geinjecteerde mest op het gras blijft liggen en niet naar beneden kan zakken. Wij injecteren met rundveemest en dan om en om. 1e Snede injecteren, 2e snede kunstmest, 3e snede injecteren en 4e snede kunstmest. Indien nodig gaat in september nog rundveemest het land op om de kelders leeg te rijden om de winterperiode te kunnen overbruggen. De stalmest van de koeien, kalveren en paarden gaat in het voorjaar op het land waar mais komt en in het najaar op het land waar de mais vanaf is gekomen, als we dit redden voor de uitrijdatum en anders bewaren we het tot het voorjaar. We hebben een grote opslag.

Teveel bemesten komt tegenwoordig niet meer voor, want ook wij zijn aan allerlei regels gebonden. Vaak zijn mensen bang voor te rijk gras, maar wij laten altijd monsters nemen van ons kuil/voordroog/hooi en de uitslagen laten steeds weer zien dat het perfect voer is voor paard en koe. Mijn paarden krijgen dan ook maximaal 1/4 schep muesli per dag en onbeperkt ruwvoer en doen het hier allemaal heel goed op, drachtig en niet drachtig, jong en oud.

Persoonlijk zou ik er wel voor kiezen om je weide te bemesten, omdat je daarmee ook het aantal planten terugdringt die je liever niet in je weide wilt zien.