vanaf wanneer zetten jullie je paarden weer 24/7 op de wei ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mariellerio

vanaf wanneer zetten jullie je paarden weer 24/7 op de wei ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-09 20:36

dit is een vraag voor de mensen die hun paarden in de winter deels op stal hadden. vanaf welke maand of vanaf welke tempratuur zetten jullie je paarden weer 24/7 buiten.
ik doe dit meestal als het snacht weer boven de 5-10 graden is .
rond mei. dus over ong 6 weekjes

wanneer zetten jullie ze weer 24/7 op wei ?

Rozahorses

Re: vanaf wanneer zetten jullie je paarden weer 24/7 op de wei ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 21:49

Wij hebben nu alle paarden binnen staan op zaterdag mesten we ze uit als het niet vriest gooien we ze naar buiten.

Maar paarden hebben een hekel aan regen kou geven ze niet veel om dus het is verstandindig om ze 24/7 buiten te zetten als het droog is en boven 0 wij kijken meestal ook naar of dat het weiland goed droog is we hebben namelijk klei grond en anders ploegen ze alles om en dan heb je in de zomer niks meer aan de wei.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 21:57

Het duurt nog wel iets langer voordat het mei is hoor ;)
Het is nog geen eens half februari... maart, april en dan komt mei :P

Mijn paarden staan het hele jaar 24/7 buiten, en zelfs als ze op stal staan staan ze buiten omdat die stallen in een open kapschuur zijn gebouwd. De wei kunnen ze pas 24/7 op als de bodem draagkrachtig genoeg is en ze weer gewend zijn aan de hoeveelheid gras. Nu is het zo'n 4 tot 8 uur per dag, als het gras weer harder gaat groeien is het even kijken hoe erg ze er op reageren en als het goed gaat bouwen we het eerst op naar alleen 's nachts op de paddock en dan naar dag en nacht toegang naar de wei. Dan is het vaak wel mei.

Inge_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 22:06

Mijn paarden staan ook altijd 24/7 buiten, maar in de winter enkel in een paddock. Anders is er tegen de zomer geen sprietje gras meer. De wei kan dat echt niet aan om er in de winter paarden op te laten want het is hier moerasgebied. Zelfs in de zomer behoorlijk nat.

Als het warmer wordt (rond april) laten we ze steeds een beetje langer erop. Elke dag een beetje langer op de wei. Daarna hele dag op de wei en 's nachts in de paddock. En nog wat later 24/7 toegang tot de wei. Dit is mei/juni ongeveer.

We halen ze er ook weer geleidelijk aan af als het "regenseizoen" weer begint eind oktober/begin november. (Dus eerst enkel 's nachts in de paddock).

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 22:10

afhankelijk van waneer het weideperiode weer begind.
ik wil altijd wel eerst goed op kunnen bouwen naar het gras,daarna 24/7 ook meestal in mei dus. ;)

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 22:11

Bij mij staan ze gewoon altijd op de wei, wat voor weer het ook is!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 22:12

Ik hoop eigenlijk dat het weer het rond maart toelaat om de paarden weer buiten te laten 's nachts. Ik denk, wanneer het rond de 10 graden blijft 's nachts, dat ik ze weer buiten laat.

LadyLynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 22:12

Nu ff niet in ieder geval :P !! t gras groeit niet eerder dan dat het boven de 10 graden is!.. dus dat kan ook nog wel ff duren aangezien ze morgen wéér sneeuw aangeven ;) .. wat een bagger weer!..

maar bij ons gaan ze niet 24/7 op de wei.. wel van sochtends tot savonds (omdat er hier nogal wat gebeurd is snachts qua paardenmishandeling, dus ik durf dat niet!)

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 22:34

Meestal vanaf maart dat ze dag en nacht naar buiten gingen, maar het ligt ook aan de temperaturen.
Mijn andere pony staat nu sinds zaterdag dag en nacht buiten met mijn andere nieuwe-oude pony

vlinder_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 19:48

Wij hebben ze alleen echt in de zomer als het echt mooi weer is 24/7 buiten staan. Nu komen ze overdag een uurtje of 5 buiten, als het straks langer licht is en minder regent gaan ze de hele dag naar buiten en alleen als het echt hoogzomer is dag en nacht.

ArianeW

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 20:11

Mijn paard staat altijd lekker buiten, ze kan naar binnen in de inloopstal maar hier staat ze alleen in met bijvoorbeeld een hevige hagelbui.. Ben erg blij dat ze met een heerlijke warme deken zo de winter door kan!

chanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 16:26

Bij mij gaan ze meestal rond april, mei weer dag en nacht naar de wei, nu staan ze overdag gewoon in de paddock en snachts op stal.

Desii_09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 15:52

Nu jullie het toch over weidegang etc hebben,heb ik een vraagje waar ik hopelijk antwoord op krijg ; Ik heb net een veulen van bijna 1 jaar,die hiervoor altijd 1 keer per dag een uurtje buiten kwam. Zelf wil ik hem het liefst 24/7 buiten hebben met evt een schuilstal zodat ie lekker kan spelen met zijn soortgenootjes en zo lekker kan opgroeien. Lente is het toch al bijna..Is dit een goed idee,of moet ik dit eerst persé opbouwen..?

_Aranka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 16:19

Rond april, maar misschien ook al in maart. Scheelt weer stallen uitmesten :Y)

RosavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 17:21

Die van mij gaat vanaf mei weer 24u op het land tot september.
groetjes

BKS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 17:25

Ik hoor hier niemand over het gevaar van teveel fructaan in het gras waardoor bevangenheid op de loer ligt? Dit is vooral het geval wanneer het 's nachts koud is en overdag lekker het zonnetje schijnt en dan met name voor de paarden die niet gewent zijn om 24/7 buiten te staan.......

marritpiebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 17:25

onze paarden gaanw eer naar het zomer ladn (7/24 dus) als het in elkeval snachts ongeveer 5 graden is en overdag ook neit te koud, en als het wat minder vaak regend, anders ploegen ze ons lang ook zo om! de paarden van de stal waarbijik verzorg gaan de paarden over een paar weken als weer dag en nacht het land op!

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 17:26

Jive gaat vanaf juli weer voor 2 maanden 24/7 de wei op. Vanaf mei/juni mag hij af en toe weer een paar uurtjes per dag. We hebben namelijk maar een klein weiland wat zo weer kaal gevroten is :o

J_C_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 19:26

ik zou het vanaf een graad of 7/8 doen 's nachts. maar het kan wss al wel eerder hoor, is meer voor mn eigen idee :Y)

Mar_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 19:48

Mijn paarden gaan vanaf half juni tot eind september 24/7 de wei op.In de winter kunnen ze ook 24/7 buiten staan omdat ik een aangrenzend paddock aan mijn stallen heb.

Inge_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 20:42

BKS schreef:
Ik hoor hier niemand over het gevaar van teveel fructaan in het gras waardoor bevangenheid op de loer ligt? Dit is vooral het geval wanneer het 's nachts koud is en overdag lekker het zonnetje schijnt en dan met name voor de paarden die niet gewent zijn om 24/7 buiten te staan.......

Jawel hoor :j
Dat is ook de 2de reden waarom mijn paarden in de winter in hun paddock moeten blijven. Tenzij het zacht weer is (graad of 10) en niet zonnig, dan mogen ze wel even grazen (op een klein stukje, want anders wordt de wei vertrappeld).
Vandaar dat ik ook wacht tot mei om ze 24/7 op de wei te laten, want dan ben ik zeker dat er geen fructaan meer is. Oh ja, tenzij het lange tijd droog is en snikheet, dan zit er ook fructaan in het gras. Maar "gelukkig" komt zo'n droogte hier zelden voor :)

Ik zeg vaak in de winter/voorjaar "Verdorie de zon schijnt weer" en dan kijken andere mensen mij wel vreemd aan :P

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 20:51

bij ons begint het weideseizoen niet eerder dan mei, en dan afhankelijk van het weer. Ik bouw altijd op, 1 a 2 weken lang en dan elke dag een beetje langer, totdat we ze snachts laten staan. Dat gaat altijd prima.
We laten ze staan tot september, als het kouder/vochtiger wordt, dan halen we ze snachts weer binnen, en smorgens weer naar buiten :)
Nu staan ze op stal (buitenstal) en overdag paar uur in de paddock :)
Laatst bijgewerkt door Dabo op 18-02-09 20:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 20:53

Hele jaar door. :D
Nu staat hij overdag in het land en 's nachts op stal vanwege zijn rainrot. Maar voor de rest heb ik het liefste 24/7 hele jaar buiten. :D

andreaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 17:20

Wij zetten ze rond eind april/begin mei op de wei :).

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-09 18:39

Hier blijven ze steeds buiten, zijn nu wel vanaf half januari uit de wei, mogen alleen in rijbak en voor de stal. Vandaag is de weide bemest en ik verwacht dat ze over een week weer in de wei kunnen.