Met pensioen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

Met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-09 15:53

Hai,

Naar aanleiding van een gesprek vanmiddag ben ik nieuwsgierig wat jullie hiervan vinden.

Ik kan me herinneren dat ik eens een uitgebreid artikel over pensioenstallen heb gelezen waarin stond dat de paarden fijne aandacht krijgen, waarin ze lekker in de wei kunnen staan met andere paarden. Maar ook stond hierin dat er nog regelmatig ritjes worden gemaakt op de paarden.
Vanaf dat ik dat artikel gelezen heb, heb ik mij voorgenomen dat mijn paarden niet in een pensioenstal zullen komen wanneer zij met pensioen gaan. Maar dat ze hun oude dag lekker bij mij en in de vertrouwde omgeving mogen doorbrengen.

Toch ben ik eens wat gaan informeren, maar werd toch wat bot te woord gestaan. Dit heeft veel invloed op mij gehad en bevestigd het mijn gevoel dat ik mijn paarden hun oude dag lekker gun bij mij.

Ik ben benieuwd naar bokkers die hun paard in een pensioenstal hebben staan of bokkers die daar werken.
Wie kan mij wat meer vertellen over deze stallen?
En vraag aan andere bokkers, waar gaat jouw voorkeur naar uit om je paard zijn/ haar oude dag door te brengen?

Ik ben benieuwd!

friesiszwart

Re: Met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 17:52

Mijn paarden blijven dan wellicht bij mij. Welliswaar afhankelijk of ik de mogelijkheid heb om het paard goed te blijven verzorgen. Zoals dat er nu uitziet heb ik die mogelijkheid. Mijn paarden staan aan huis. Maar als je volledige stallingskosten moet betalen wordt het wel moeilijker denk ik met name in het winterseizoen als je paard beperkt naar buiten kan.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 19:28

Ik heb mijn pony's ingeschreven bij de Paardenkamp in Soest. Daar wordt niet meer op ze gereden hoor!
(Beetje raar als je je paard met pensioen doet en er wordt nog op gereden)
Ik had mijn vorige oude pony in een pension met allemaal wedstrijdpaarden. Zo'n oude pony is daar niet op zijn/haar plaats. Op een pensioenstalling zijn ze allemaal oud en dat geeft ook rust in het land enz..
Daarom heb ik na haar dood, haar dochter wel tijdig op de wachtlijst gezet. (en mijn nieuwe, oude pony ook)

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 09:54

Mijn pony van 30 blijft tot haar dood bij mij.
Ik moet er niet aan denken om haar in een rusthuis te zetten.
Daar lopen ze buiten in een grote kudde.
Mijn pony is best onderdanig dus ze zou snel het onderspit delven.
Verder heb je veel sneller kans op blessures en hoefbevangenheid.
De mijne is bijv hoefbevangen geweest zonder dat ik het merkte, ik ga er dan vanuit dat ze dat in zo'n pensoen helemaal niet door zouden hebben.

Verder is mijn pony nog super fief en wil nog graag lopen, en ze heeft behoefte aan aandacht ze zou wegkwijnen in een rusthuis.

Qua geld maakt het niets uit, ik geniet van mn pony zolang het nog kan.

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 09:59

Mijn twee oudjes blijven ook bij mij tot ze sterven. Ik heb er dan ook de ruimte voor. Als dit niet zo was zou ik misschien zo een stal overwegen maar enkel nadat ik mij hierover genoeg zou hebben geinformeerd en weet dat ze het goed zouden krijgen. Maar zoals ik al aangaf ik hoef gelukkig niet te kiezen.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 10:16

Ik laat mijn bejaarde ook gewoon staan waar ze staat ;) Onder het mom: je moet een oude eik niet verplaatsen :D
Ze staat in haar vertrouwde kudde in de wei en heeft haar eigen stal waar ze al jaren staat. Bovendien staat daar ook mijn jonge paard gestald, dus zie ik haar fijn iedere dag. Dan kan ik haar wel voor 100,- minder ergens wegzetten waar ze het ongetwijfeld ook goed heeft, maar ik heb geen tijd om 2 stallen aan te doen, plus mijn auto loopt niet op water, dus heb je daar weer extra kosten.
Ik word voor gek verklaard dat ik die bejaarde volpension laat staan, maar zo lang ik het kan betalen blijft ze fijn waar ze nu is ;)

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 10:21

IKbenEllen schreef:
Ik word voor gek verklaard dat ik die bejaarde volpension laat staan, maar zo lang ik het kan betalen blijft ze fijn waar ze nu is ;)

Ik ook!!
Maar wat is het verschil tussen een duur wedstrijd paard en een ouwe pony waar je niets mee kan?
Je krijgt van beide evenveel liefde toch? ;)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 10:25

Tsja zoals altijd heb je goeie plekken en minder goeie plekken. De paardekamp ben ik wel eens geweest, daarvan geloof ik oprecht dat de beesies een heerlijke oude dag krijgen. Als ik de kans had om ze thuis te houden zou ik dat doen maar heb je de mogelijkheid niet dan is dit toch een prachtig alternatief!

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 10:48

mariekie schreef:
Ik ook!!
Maar wat is het verschil tussen een duur wedstrijd paard en een ouwe pony waar je niets mee kan?
Je krijgt van beide evenveel liefde toch? ;)

Tja zo denk ik er ook over, maar veel mensen vinden dat toch anders ;)

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 11:16

Ik heb een hier een pony op pensioen staan. Ik zocht een weidemaatje voor mijn pony en ja, ik dacht, waarom gun ik geen oude pony een fijne oude dag hier op de wei? Hij is er iig wel gelukkig mee. :)

Hogeboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 12:15

De paarden blijven bij mij tot hun dood.
Voor mijzelf is niets mooier dan ze als van jongs af aan alles te beleren, genieten en ook bij het onthechten van hun leven erbij te zijn. Op hun oude dag kunnen ze hele dagen in de weide tussen bomen lopen, opstal als het moet etc...

Pensioenstal in dan niet aan de orde, ik kan me wel voorstellen voor mensen die gebonden zijn aan een externe stal dat ze er wel voor kiezen....of om andere redenen.

Ooit eens een fotoalbum van iemand gezien die haar paard van veulen heeft geboren zien worden tot een natuurlijke ouderdomsdood heeft meegemaakt.....erg indrukwekkend en mooi om te zien.
Altijd bij haar thuis gehad....

Mar_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-09 21:11

Mijn paarden blijven net als mijn vorige pony's tot hun dood bij mij.Een voordeel is dat ik op een boerderij woon en dan makkelijk mijn oudjes bij mij kan blijven houden.

Ik ben zo gewend dat ik mijn paarden verzorg en moet er niet aan denken dat op zo'n pensioenstal iemand anders mijn paarden verzorgd en er op rijd.

Zicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 21:30

Ik denk niet dat ik mijn paardje er een plezier mee doe als ik hem ergens neer zou zetten waar andere voor hem zorgen en waar ikzelf niet elke dag zou komen. Hij houdt gewoon van aandacht en als hij niet meer gereden kan worden zou ik lekker met hem gaan wandelen. Hij is nu eenmaal individuele aandacht gewent en ben bang dat hij weg zou kwijnen.

ilovehorsesx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 17:27

Ik zou ze bijhouden, je raakt er erg aan gehecht weet je wel.

saskia_drost

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 19:50

Ik hou mijn paard tot zijn dood bij mij, en als het even kan op de stal waar hij nu staat.
Ik denk dat het erg goed is om paarden die met 'pensioen' gaan juist nog wel bezig te houden (zolang dat mogelijk is natuurlijk) Dus lekker met vriendjes in de wei en af en toe is een (buiten)ritje.
Dat ze in ieder geval in hun koppie bezig blijven en dat niet elke dag er precies hetzelfde uitziet.

En daarnaast, als je je paard al jaren op dezelfde plek hebt staan waar die het naar zijn zin heeft, waarom zou je hem dan verplaatsen? dat brengt vaak nog meer stres en problemen met zich mee...

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 11:09

Ook mijn paarden blijven tot het einde bij mij, maar ik heb dan ook de mogelijkheid, want heb ze bij huis staan.

Die in Soest blijkt heel goed te zijn, ken ook iemand die daar 2 paardjes heeft staan en ze is heel kritisch, dus dat zegt wel wat ;-)

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 11:17

Het jammere van soest is alleen dat je afstand moet doen van je paard/pony.
Iets wat ik Nooit zou doen..

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 11:29

Moet je niet overal afstand doen van je pony?
Dat is namelijk wat mij het meeste dwars zit. Ik zou nog steeds langs gaan in Soest om te kijken hoe en wat daar. Hoop dat ik dat snel kan doen.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-09 11:50

Er staan zoveel paarden in Soest dat het niet mogelijk is om alle eigenaren tevreden te stellen. Ik vind het logisch dat de eigendom over gaat. Ze zijn er ook voor de paarden en niet voor de eigenaren.
En wat ik zie is goed! Marchador, ga gauw eens langs, tis echt heel leuk!
Ze hebben 2 open dagen per jaar en dan is het extra gezellig.
Dan worden de nieuwe paarden gepresenteerd in het voorjaar meer dan in het najaar. Best wel emotioneel lijkt me!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 11:53

Ik snap inderdaad dat ze de eigenaren niet tevreden kunnen stellen, met zoveel paarden. maar toch is het het gevoel denk ik.
Ik zit er nog steeds mee in mijn maag, doe ik het wel of doe ik het niet. Uiteindelijk heb je zo lang je paardje gehad en zo opgelapt. Nou ik ga me maar eens omkleden en die kant op rijden

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-09 14:08

En ik kom er net weer vandaan, het was een hele ervaring om daar eens een kijkje te nemen. Als eerste heb ik een dvd gekeken en echt waar.. de tranen sprongen gewoon in mijn ogen bij het zien van al die oudjes bij elkaar, ik vind het een superorganisatie. Ook heb ik kennis mogen maken met de oudste pony op het Paardenkamp. Een shetlander van 45 jaar, hoewel je aan zijn manier van lopen toch zag dat het geen jong beestje meer was, keek hij erg levendig uit zijn ogen.

Mijn oudste paard zal niet meer in aanmerking komen voor het Paardenkamp, maar ik ben vastbesloten om mijn andere pony er wel op te zetten. Tegen die tijd nee zeggen kan altijd en zo doneer ik toch nog het Paardenkamp :)

Ik heb ook altijd gezegd dat mijn paarden bij mij blijven tot hun dood en dat zou ik nog steeds graag willen. Maar bij het zien van de paarden op het Paardenkamp, dat deed me echt heel veel goed! :)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 23:08

Wat leuk zeg! Ja die dvd is erg ontroerend en de oudjes zelf zijn weer ontnuchterend gewoon!
Tis bijzonder te zien dat raskenmerken gaan vervagen met de jaren..
Vandaag kreeg ik de brief met de wachtlijstnummers van mijn andere 2 paardjes. 316 en 354....
Die van plaats 316 wordt in mei dit jaar al 21 jaar! Nog even wachten dus ;) (maar heb ze alledrie op de lijst! yes!)
De wachtlijst is alweer gesloten...er waren ontzettend veel aanmeldingen!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 21:13

Mijn paard blijft gewoon bij mij tot ze inslaapt. Zij is niet een type om met pensioen te sturen, die wil midden in het leven blijven staan zolang er leven is. 8-)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-09 21:30

Waar ik sta staan ook paarden met pensioen, echter deze paarden blijven eigendom van de eigenaar maar worden wel volledig verzorgd en als de eigenaar dat goed vind eens gepoetst.
Gereden wordt er niet meer op een paard en zeker niet zonder toestemming.
En lessen zowiezo niet.

Ik heb wel een rusthuis gekent waar ik eens ben gaan kijken, waar op zaterdg nog een les gegeven werd op de rustpaarden en pony's.
Hier zou ik mijn paard nooit neer zetten.

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-09 13:35

Dat is wel vreemd ja dat er nog op die oude beestjes gereden word?! Ze zijn toch niet voor niks met pensioen??

Ik wilde mijn paard ook inschrijven bij Soest maar heb me twijfels want denk niet dat ik me grote vriend kan missen, aan de andere kant als ik hem bij me houd krijg hij lang niet meer alle aandacht en daar is die gek op!! Dus eigenlijk is het een paradijsje voor hem, al die aandacht van kindjes en dagjes mensen. Denk er nog maar even goed over na ;) Voorlopig gaat ie nog 10 jaar mee