Groepstal waarom zo veel negatieve reacties ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

manutjuh

Groepstal waarom zo veel negatieve reacties ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 19:38

Het zit zo, ik heb mijn twee paarden in een groepstal staan. Ze staan met 5 paarden in een grote stal, kwa grote te vergelijken met een opfokstal. De stal is buiten, onder een afdak. Ze krijgen dus heel de dag frisse lucht, maar doordat ze redelijk ver onder het afdak staan worden ze niet nat en er komt geen wind in de stal.

De stal staat wel achterin de manege, een vrij chique stal, voor een aparte box betaal je €360,-. Alle faciliteiten die je kan bedenken zijn aanwezig en de manege ligt midden in een natuurgebied waar je heerlijk buiten kan rijden. De groepstal is er sinds vorig jaar, en ligt dus achterin de manege, een beetje afgelegen van de rest. Daar heb ik geen problemen mee, lekker rustig en er word niet op je gelet. Maar het geeft ook de nodige moeilijkheden met zich mee.

De mensen die er rondlopen zijn over het algemeen super aardig en behulpzaam, maar over de groepstal zijn ze niet zo te spreken. Mensen denken al snel dat je het voor het geld doet, het scheelt toch al meer als €100,- per maand. Ze zijn gewoon normaal tegen ons, maar toch, je staat in de groepstal dus ben je toch 'minder' als de rest.

Echt hier voor uit komen doen ze niet, maar iedereen weet dat er zo over gedacht word.

Komt er ook nog bij dat mensen vinden dat hun paarden niet in een groepstal kunnen. Ik vind dat alle paarden in een groepstal kunnen, als de groepen maar zorgvuldig samengesteld worden.

Zomers gaan ze 24/7 de wei op, 's winters staan ze 24/7 op stal. Dit is een beetje jammer, maar in de omgeving kan je nergens je paard buiten zetten in de winter, dus vind ik de groepstal ook daarom een goed alternatief.

Ook merk ik dat als ik via google zoek naar een groepstal en ook via Bokt, dat ik er erg weinig over kan vinden, en er ook bijna geen stallen zijn die dit aanbieden. Iemand die weet hoe dit komt?

Wat vind jij van een groepstal, zou jij jouw paard in een groep stallen of niet, en waarom wel/niet.

Als je tegen een groepstal bent, waarom ?

knockout1

Re: Groepstal waarom zo veel negatieve reacties ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 19:42

Op zich ben ik wel voor een groepstal, mits er genoeg ruimte is, niet teveel paarden in een groep en de groep zorgvuldig word samengesteld, wat je zelf ook al aan geeft.
Denk dat het voor de geestelijke gesteldheid van het paard heel erg goed is.
Aan de andere kant zou ik het ook wel weer een beetje eng vinden ivm ruzie of te hard spelen. Die van mij speelt best ruig en er is waarschijnlijk toch wel een stuk minder ruimte dan buiten.
Ook ben ik benieuwd hoe het werkt als je het paard wat het laagst in de rangorde staat, wilt pakken om bijv. te gaan rijden. Krijg je die nog wel veilig de stal uit? Ook ivm minder ruimte, want uit de wei halen gaat vaak wel goed.
Lijkt me wel heel leuk om een keer te zien. Bij ons in de buurt bestaat het volgens mij niet, anders zou ik er wel over denken.

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 19:53

Er staan 5 paarden in onze groep, de stal is ongeveer te vergelijken met 5 normale stallen, en ze hebben genoeg ruimte on een rondje te galloperen als er ruzie is. Dus dat zit wel goed.

Ja ruzie hoort erbij, en in het begin ging het wel eens fout, niks ernstigs maar een kras hier een daar. Dat hield na een paar weken gelukkig op, en nu gaat het perfect.

Je paard uit de stal halen is ook totaal geen probleem, hier hetzelfde, in het begin een beetje lastig, maar na een paar keer weet jij hoe het moet en de paarden zelf ook. De paarden weten bij wie ze horen en komen niet naar een ander, als je je eigen paard roept komen ze al naar de deur, dus dit is totaal geen probleem.

Ook het paard met de laagste rangorde lukt super. Alle paarden weten dat als de deur open is dat de speeltijd over is en laten jou en elkaar met rust.

Brokken moeten we zelf geven ivm ruzie, maar hooi krijgen ze 2 keer per dag. Dit word versprijd over 2 of drie hopen. Dit omdat er een paard in de groep staat die niet wil delen, de andere 4 eten samen van 1 hoop zonder ruzie.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 19:55

Ik denk dat het grootste verschil is dat de 'sportpaarden' de dure paarden zijn, die mogen niet vies worden, mogen geen blessures oplopen bij relletjes tussen paarden, en daar bij horen dan ook de eigenaren die een wat hogere dunk van zichzelf hebben en alles doen voor de wedstrijden en prijzen en de uitstraling is voor hun belangrijk, dat soort mensen vinden zichzelf ook meestal beter dan de rest, ook al zeggen ze dat niet hardop. Van zo'n soort mensen vind je er op elke manege wel een paar.
En aan de andere kant heb je de mensen die het helemaal niets uit maakt hoe het paard er uit ziet, die niet bang zijn voor blessures en die meer aan het geestelijke welzijn van het paard denken. Een paard met dikke wintervacht rollend in de modder is prima, dan maar een dagje niet rijden.. Dat soort mensen maakt het niet uit wat andere mensen van hun denken, en ze hebben ook niet zo'n hoge eigen dunk.
En de mensen met paarden in een groepsstal worden al snel met de laatste groep geassocieerd en de mensen in een dure pensionstal met een superschoon sportpaard worden al snel gezien als de paardensnollen.
En als je eenmaal in zo'n hokje zit dan is het moeilijk om daar uit te stappen, dan ben je natuurlijk bang voor reacties van andere mensen in dat hokje..
Gelukkig hangen de meeste mensen er een beetje tussenin. Ik denk ook dat heel veel mensen wel voor groepsstallen open staan, maar de stap net niet durven te zetten.

Ik vind groepsstallen prima :j Veel beter voor de paarden, en dat is voor mij het belangrijkste.
Ik zou mijn paard er niet snel zetten denk ik. Hij is liever wat meer op zichzelf en heeft ruimte nodig. Hij staat dan ook in een uitloopstal met een vriendje erbij, en dat vind hij prima :)

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 19:59

Ja hokjes he, wat moet je dermee. Komt ook nog bij dat mijn paarden inderdaad geen deken omhebben en ook als het een beetje nat is gewoon in de paddock mogen rollen van mij.

Een uitloopstal lijkt me ook ideaal, maar als hij met een vriendje staat, is het eigelijk een beetje te vergelijken met elkaar toch, of gaan ze snachts apart?

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:06

Hallo.

Ik sta bij Manuela in de groepstal, en onze paarden kunnen het heel goed met elkaar vinden.
Tuurlijk op het begin ging het wel is fout, maar dat is nu ook over.
De paarden weten dat als ze kuilgras hebben gekregen in de stal dat ze dan niet bij de baas van de groep moeten komen, dit doen ze dan ook niet en dan eten de andere 4 met elkaar van een grote hoop kuil.
Heel veel mensen denken negatief over de groepstal dit vind ik zeker jammer.
Tuurlijk je wilt niet dat je paard een blessure krijgt door een ander paard, maar dit zou eventueel ook kunnen komen in een privé stal, bijvoorbeeld als het paard vast ligt.
Omdat het goedkoper is dan een privé stal wil het niet zeggen dat het niet goed is voor je paard.
Je paard krijgt zo wel meer contact met andere paarden, en hij leert ook met andere paarden omgaan.
Dat met uit de stal halen en in de stal zetten is geen enkel probleem, als je je paard pakt blijven de andere paarden gewoon op hun plek staan en kan je dus makkelijk je eigen paard eruit halen.
Manuela en ik zouden eventueel wel foto's kunnen maken van hoe het eruit ziet, teminste als daar geintereseerde mensen voor zijn.

Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:09

Mijn jonge pony staat ook in een groepsstal met 7 andere paarden. Er wordt wel eens ruzie gemaakt, maar over het algemeen gaat het heel goed. Er zit een uitloop aan de stal naar buiten en hij kan dus zelf kiezen voor binnen of buiten. Ik zou hem niet 24/7 in een gewone box willen hebben. Ik denk alleen niet dat het voor elk paard geschikt is. Zo heb ik mijn paard wel in een box. Hij is vrij dominant en heeft een ernstige peesblessure gehad. Met hem durf ik het risico daarom niet aan (groepsstal is niet erg groot, in een ruime hit actief zou ik hem wel zetten). Gelukkig staan ze zomers 24/7 buiten en staat mijn paard in de winter overdag in de paddock.

lelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:10

Wees maar blij dat bij jou op de manege de mogelijkheid is om je paard zo te stallen, beetje rond struinen, beetje spelen en kroelen met een ander paard.
Ik denk dat je paard hier een fijnere dag indeling door heeft dan een paard wat alleen staat en zijn buren alleen maar kan horen of zien.
Kortzichtige mensen hou je altijd :+

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:12

@Jits;
Heé leuk ook iemand anders die in een groepstal staat met haar paard!
Jammer dat je oudere paard een peesblessure heeft gehad.

Gompie58

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:14

Lijkt me fantastisch, alleen zou mijn paard er niet bij hebben gekunnen.......... :o

Hij was TE sociaal, en bleef doorgaan met knuffelen en krabbelen, ook al gaven de andere paarden aan dat ze wilden dat ie ophield.

Daarom kon hij ook niet op de wei met ongeveer een groep van 20 andere paarden. ;(

Met veel pijn en moeite hebben we toen een maatje voor hem gevonden waar hij het wel goed mee deed op de wei.........
Maar moesten daardoor wel alles zelf doen, dus op de wei zetten en er af halen, dus veel vaker op en neer rijden naar stal.......... :Y)

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:21

Wij staan op de zelfde manege alleen staat mijn paard wel in een aparte box. Eerst wilde ik mijn paard wel in de groepsstal zetten maar toen werden de paarden die er toen in stonden zo geschopt en gebeten, twee zaten er helemaal onder de wondjes dat vond ik gewoon zielig hoe het er toen uitzag. En nu ik dit paard heb gekocht denk ik ook niet dat het goed zou gaan in zo'n kleine stal met toch best wat paarden. Ze wil nu al trappen als een paard volgens haar te dicht in de buurt komt, maar misschien dat ze dat alleen maar doet met rijden. Dat weet ik dan ook weer niet. Verder vind ik het wel goed dat er groepsstallen zijn, zeker beter voor de paarden.
Laatst bijgewerkt door Splendesco op 27-01-09 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:22

DNIEZE schreef:
Manuela en ik zouden eventueel wel foto's kunnen maken van hoe het eruit ziet, teminste als daar geintereseerde mensen voor zijn.

Die foto's zou ik graag zien!

Ik veronderstel dat de groep paarden in die stal behoorlijk stabiel is? of gaan er steeds paarden weg en komen er andere bij?
En welke bodembedekking word er gebruikt? Is het een potstal? of wordt er elke dag gemest?

Ik ben erg geinteresseerd in groepstalling, maar zoals je zelf al zegt, er is weinig over te lezen qua persoonlijke ervaringen.

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:26

@Ashkerlon;

De paarden gaan niet steeds weg en er komen ook niet steeds nieuwe paarden bij.
Nieuwe paarden mogen er pas vanaf de zomer in komen, dit omdat ze in de wei kennis met elkaar moeten maken, zodat ze in de winter met elkaar in de stal kunnen.
de bodembedekking is gewoon stro, een hele dikke pak laag.
Laatst bijgewerkt door DeniesRos op 27-01-09 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:28

@Splendesco, welke 2 zitten er dan onder de wonden want toch geen één paard heeft wonden, dit zijn alleen dicht groeiende wonden vanaf dat ze er net waren. ;)

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 20:29

Ja dat deed mijn paard ook toen ze er allebei net waren. eerste dag stonden ze alleen in een hoekje van de wei, ging die kleine (toen 1,5) even naar de herrieschopper toe die ook altijd alleen staat, rennen om hem heen en kroelen enzo, nou dat ging niet goed, maar elke keer weer naar hem toe en elke keer kreeg hij er weer van langs. Nu staan ze samen in de groepstal, maar geen haar op zijn hoofd dat hij bij hem in de buurt komt hoor. Ze leren het wel af, maar dat kan ook komen omdat hij nog zo jong is en gewoon opvoeding nodig had.

En ja, hij word in maart 2, ook dat heeft mee beslist in de keuze groepstal, opfok was voor hem geen optie, hij kwijnde daar weg, wilde aandacht en wandelen en poetsen. Nu heeft hij beide en gaat het beter dan ooit met mijn kleine man. Maar nooit dat ik hem uit die groepstal haal, vind het perfect hoe het nu gaat.

De groep varieerd dus van bijna 2 jarige tot de oudste van bijna 18. En de rest zit er tussenin.

En inderdaad, met een peesblessure is het niet zo'n goed idee in een groepstal, ze krijgen af en toe wel eens wat te verduren.

@Splendesco: Ja klopt, dat waren mijn paarden, die waren net te kort op de wei geweest om kennis te maken met de groep. Als je je paard vanaf begin weide seizoen op de wei erbij zet gaat het perfect, en dan hebben ze die wonden echt niet, die van ons stonden 1 week op de wei en toen gingen ze naar binnen. Maarja, voor de eigenaar van de manege is het ook nieuw sinds vorig jaar en zo doende leert iedereen.

Maar ook met een paard dat schopt moet het goed gaan in de groep hoor, als ze elkaar kennen en de groep is goed lukt het best. Het paard bij ons in de stal die de andere zo aanviel kan het ook dus dan kunnen ze het allemaal. Anders kan je het altijd proberen op de wei en als het niet goed gaat kan je haar er alsnog uithalen.

@Ashkerlon: er word heel goed gestrooid dus ook als ze gelegen hebben zijn ze gewoon schoon. Er word stro gebruikt.
Alleen op de wei mogen er paarden bij, weg mag altijd maar er mogen geen nieuwe paarden tussen als ze al binnen staan. 1 ruin verdraagt alleen merrie's in zijn stal en er worden ook geen ruinen bij gezet, dus er word goed nagedacht over de groepen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:30

Ik ben ook wel benieuwd naar fotos. Ik denk dat jou groepsstal een heel goed alternatief is. Ik vind het ook eigenwijs dat anderen er negatief over denken, jij wil het beste voor je paard en geeft hem dat ook, terwijl hun zich misschien blindstaren op hun knusse eenzame box?!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:30

als ik mijn paarden op stal zou moeten zetten(ze lopen altijd buiten) zou ik ook voor groepsstalling kiezen.
mijn paard wordt heel erg schaggie als ie op een stal staat, en ik heb wel eens voor nood de 2 beestjes bij elkaar gezet(ik heb een stal van 5 bij 4) en dat ging al beter, maar als er wat is kunnen ze elkaar niet ontwijken...

dat is denk ik ook vaak het probleem van groepsstalling, de hokken zijn vaak niet groot genoeg om elkaar goed te ontwijken...
als je kijkt voor 5 paarden, dan zou de stal 45 vierkante meter zijn, en al met al vind ik dat nog niet heel erg groot.
ze kunnen nooit ver uitwijken.

maar zou je een groepsstal hebben waar 20 paarden of meer staan dan is de ruimte die de paarden kunnen uitwijken ook weer veel groter..

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:32

Dat klopt nu is het ook niet meer zo, dat was toen alleen wel zo. En dat is al weer best een tijdje geleden hoor, volgens mij gaat het nu wel een stuk beter in de groepsstal.

@ manutjuh: Oh dat verklaart dan veel. En dat is waar als ze in de wei mogen en dat gaat allemaal goed kan ze altijd nog in de groepsstal worden gezet. Maar dat zie ik in die tijd wel weer. Ze kan nu toch niet in de groepsstal dus houd ze nu maar even der eigen box. ;)

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 20:35

Nee nu kan ze er niet bij, dat word vechten, maar van de zomer kan je het altijd proberen, de wei gaan ze toch op (neem ik aan).

Wat je nu ziet zijn inderdaad littekens, mijn paarden hebben allebei een wintervacht en de haren op de oude wonden hebben normale vacht, dus valt het super op, als de wintervacht eraf is of ze hadden wel een deken gehad zag je er nu niks meer van ;)

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 20:36

Ik zal morgen even foto's maken voor de liefhebbers

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:37

Ik zou mijn paarden graag in een groepsstal zien, liever dat dan op stal. Nou heb ik een hele fijne stalling dus je hoort mij niet klagen (integendeel) maar stel dat ze DAAR de mogelijkheid zouden bieden om een groepsstal in te richten, dan sta ik vooraan!

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:38

Dat klopt en van de zomer gaat ze zeker wel de wei op. Dat hebben paarden gewoon nodig vind ik.
En ja klopt, ik denk dat ik net op het verkeerde moment naar de groepsstal ben gaan kijken. En toen schrok ik er toch best wel van.
Maar nu ga ik ook nog wel eens kijken en ziet alles er toch een stuk rustiger uit. Nu kennen ze elkaar natuurlijk ook veel beter dan toen. Ze waren inderdaad pas weer in de stal na die tijd in de wei te hebben gestaan.

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 20:42

Ja kom een keer langs, gezellig toch, het ziet er nu een stuk beter uit. Ze staan er weer netjes bij, moet toegeven het zag er niet zo prettig uit met die vechtpartijen, kan me voorstellen dat je er van geschrokken was, zeker aangezien je je eigen paard nog maar net hebt en je alles nog uit moet vinden, dan lijkt alles een stuk enger. Had ik ook, dit is mijn eerste eigen paard en toen hij er net was wist ik niet eens hoe ik hem uit de wei moest halen want dat durfde ik helemaal nog niet, schaamde me dood toen ik het moest gaan vragen en ik had ook nog eens heel de kudde laten ontsnappen uit de wei, gelukkig een andere wei in maar toch.

DeniesRos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:42

@Splendesco;

Je kan je paard altijd proberen in de groepstal te zetten.
En je ziet tog ook aan Radar dat die geen wondjes heeft?
Dus het gaat harstikke goed. :P

hahah ja manuela dat kan k me nog wel herinneren dat je de paarden had laten ontsnappen, maar dat hebben we je allang vergeven. :D

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 20:44

Gelukkig maar, was al bang dat het me altijd zou blijven achtervolgen :D ;)