bevroren achterberg-bodem ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

isioma

bevroren achterberg-bodem ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 11:01

bij ons op stal is nog geen jaar geleden een dure buitenbak aangeled door een professioneel bedrijf, een echte Agterberg-bak. Daar zou je zomer en winter in moeten kunnen rijden.
Maar bij elke nachtvorst is de bak meteen bevroren.
Hebben meer mensen daar ervaring mee
En is er eventueel een tip die ik de stalhouder door kan geven om dit te voorkomen ?
Kijk, min 20 zoals we hier in het zuiden laatst hadden, daar kan ik geen bak tegenop, dat snap ik.
Maar zoals nu bv?
De stalhouder had al gebeld met de firma die de bak gelegd heeft, maar die zeiden dat er vocht in het zand zat - ja wiedes. Hij ligt wel op een plek waar het flink koud kan worden.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 11:06

Een achterberg bodem werkt als volgt:
Bij nat weer kunnen de pompen aan om water eruit te pompen, en zomers kunnen de pompen weer andersom aan dat het zand juist water op zuigt. Ik weet niet of de pompen op leegzuigen stonden? Ligt er een sloot naast?

isioma

Re: bevroren achterberg-bodem ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 11:09

pompen zijn er niet
Bij nat weer wordt de bak gesproeid
de bak ligt op een helling; aan 1 kant gaat het ca 10 of 15 meter steil omlaag

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 11:13

Hier bij mij ook kogelhard, had hem zaterdag wel gesleept, dus is hij wel vlak.
En ook bij mij ligt hij op een plek waar wel zon komt , maar dan ondooit hij nog niet, ben benieuwd naar de goude tip

Lietje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 11:16

Ja, dat is de ellende (mijn ervaring hoor) met die agterberg bodems. Het zijn super bodems maar het moet niet gaan vriezen. Doordat die witte snippers vocht vasthouden bevriezen ze heel snel. Sommige mensen gaan dan zout strooien maar dat is niet echt heel goed voor je bak en voor de hoeven van je paard.

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 11:20

Onze agterbergbodems bevriezen ook meteen bij vorst. Hartstikke jammer :(

Ik vind wel dat hij redelijk snel ontdooit, zodra de temperatuur stijgt en het zonnetje erbij komt.

isioma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-09 11:50

aha, dat gebeurt dus bij meer
ik had al gevraagd aan de stalhouder waarom hij hem niet dieper egde, zodat het vocht kan verdampen. Maar dat mocht niet van de firma, dan verviel de garantie, zei hij.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 11:59

Ja wij hadden t ook op onze vorrige stal een geweldige altijd te berijden Agterberg-bodem nou t was een drama. Zitten er naast de bak geen cilinder buizen die uitsteken? Door hier aan te draaien kun je water vast houden of water laten weglopen maar tis idd zo dat de witte vlokken vocht vast houden. Ik heb op een stage wel een hele goed bodem gehad kon je gewoon inrijden ondaks de vorst en sneeuw(sneeuw alleen paarden zonder ijzers hoor) namelijk een ALL WEATHER THUFT bodem zie buitenbak.nl. Hoor idd heel veel mensen die zout in de bak strooien, nou de veearts is er blij mee hoor.

De binnenbodems zijn vaak wel goed maarja die buitenbodems he, en garantie vervalt idd zodra je er zelf in te spitten of omploegen gaat buitenbak.nl ik zweer erbij, prijzen staan ook online.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 12:08

zout in de bak strooien!dan is er niks aan de hand,wij doen het al jaren,en stallen hier in de omgeving doen het ook,ik heb nog nooit wat gemerkt dat een paard last van zijn voeten kreeg of wat dan ook,de hoeven nemen geen zout op,en als je daar bang voor bent dan spoel je de voetjes netjes af ook de onderkant en klaar!zo kun je de hele winter rijden!

Harlekijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 12:16

daffie1986 schreef:
Een achterberg bodem werkt als volgt:
Bij nat weer kunnen de pompen aan om water eruit te pompen, en zomers kunnen de pompen weer andersom aan dat het zand juist water op zuigt. Ik weet niet of de pompen op leegzuigen stonden? Ligt er een sloot naast?

Volgens mij ben je in de war met de eb- & vloed bodem... Bij een Agterberg heb je standaard geen pompen, het is een bodem met zand en vlokken.

Spreek uit ervaring, wij hebben thuis in de buitenbaan een eb- & vloedbodem en in de binnenbaan Agterberg.
Laatst bijgewerkt door Harlekijntje op 27-01-09 12:18, in het totaal 2 keer bewerkt

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 12:17

oja idd je hebt gelijk sorry

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 12:19

knooopje schreef:
zout in de bak strooien!dan is er niks aan de hand,wij doen het al jaren,en stallen hier in de omgeving doen het ook,ik heb nog nooit wat gemerkt dat een paard last van zijn voeten kreeg of wat dan ook,de hoeven nemen geen zout op,en als je daar bang voor bent dan spoel je de voetjes netjes af ook de onderkant en klaar!zo kun je de hele winter rijden!

Nee sorry was vergeten om er pekel van te maken dat gebeurt altijd bij de buitenbanen bij mijn ouders thuis elke stal daar in d eomgeving strooit pekel in zn bak en d emeest daar op die stallen hebben er niet zo veel verstand van en spuiten benen niet af na het rijden, bij zout is idd niks aan de hand maar pekel ik heb er veel nare verwondingen door gezien.

tbns

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 12:23

Door de bodem, wanneer het gaat vriezen, een aantal keer per dag te slepen (b.v. om de 3 uur) konden wij de bodem altijd los houden, zowel in binnen- als buitenbak. Maar dat betekende wel dat mijn man (de stakker) om 11 uur s'avonds nog een keertje op de trekker klom. En dan gelijk de volgende dag zo vroeg mogelijk weer. Is de bodem eenmaal los genoeg dan blijft hij dat ook wel tijdens de winterse dagen. Belangrijk is dat wel altijd de mest eruit wordt gehaald omdat dat vergaat en dus drainage kan verstoppen......

Harlekijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 12:23

Vind persoonlijk All Weather tuft bodems een drama (dat is toch met die tapijt snippers)? Het enige voordeel zou kunnen zijn dat je er bij vorst in kan rijden... Alleen ben ik zo'n koukleum dat ik met strenge vorst echt niet buiten ga rijden.

Ik vind deze bodems te onstabiel voor de paardenbenen en ben bang voor blessures.

Bnienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 12:29

Harlekijntje schreef:
Vind persoonlijk All Weather tuft bodems een drama (dat is toch met die tapijt snippers)? Het enige voordeel zou kunnen zijn dat je er bij vorst in kan rijden... Alleen ben ik zo'n koukleum dat ik met strenge vorst echt niet buiten ga rijden.

Ik vind deze bodems te onstabiel voor de paardenbenen en ben bang voor blessures.

Ik heb sinds kort een AWT bodem, de bodem is niet onstabiel, zolang je maar zorgt dat bij de aanleg de onderlaag goed hard is aangetrild. De vlokken mengen zich dan door een harde laag zand en dat houdt de bodem bij deze temperaturen goed te rijden...

De agterbergbodem bestrooien we inderdaad ook met strooizout en dat slepen we er dan doorheen. Gaat echt prima! (ja niet met min 20 idd, maar dat komt gelukkig niet zo heel vaak voor in NL). heb dit jaar maar een dag of 5 gehad dat ik daar niet op kon rijden en dat kwam toen eigenlijk meer door de sneeuw dan door de vorst.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 16:36

Hmm wat raar dat de bodem bevriest, dat mag idd niet gebeuren bij zo'n dure bodem lijkt mij :=

wij hebben nu een jaartje een AWT bodem erin liggen, ideaal zo met de lichte vorst kunnen we nog prima rijden, is niet hard( je merkt wel dat de snippers ietsje bevroren zijn omdat die wat nat zijn geweest, maar het is niet hinderlijk dat je niet meer kan rijden oid :) ), niet te zwaar, en ook niet nat. maar idd met die hele strenge vorst van bijna -20 toen was ie een paar dagen hard idd, maar wat je zei daar kan vrijwel geen bak tegenop... hoevaak hebben we dat nou in nederland :=

die van ons is ook zeker niet onstabiel, integendeel hij is juist niet te zwaar/los maar ook niet te hard, perfect zo :)

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 18:11

Wij hebben megatop (houtsnippers) en onze bak bevriest nu niet. Nadeel is wel weer dat bij droog weer je veel eerder en vaker moet sproeien dat bij een Agterbergbak. Voordeel van onze bak is dat de paarden er wel in kunnen graven, zonder dat de lagen door elkaar gaan. (hoewel ik er natuurlijk niet echt blij van word) Elk voordeel heeft dus z'n nadeel zullen we maar zeggen.

houstenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 19:02

daffie1986 schreef:
knooopje schreef:

Nee sorry was vergeten om er pekel van te maken dat gebeurt altijd bij de buitenbanen bij mijn ouders thuis elke stal daar in d eomgeving strooit pekel in zn bak en d emeest daar op die stallen hebben er niet zo veel verstand van en spuiten benen niet af na het rijden, bij zout is idd niks aan de hand maar pekel ik heb er veel nare verwondingen door gezien.
Pekel kan ook uit iets anders bestaan dan zout en zou brandwonden maken...ik strooi zelf ook altijd zout (veevoederzout) en dat geeft totaal geen problemen

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 20:49

tbns schreef:
Door de bodem, wanneer het gaat vriezen, een aantal keer per dag te slepen (b.v. om de 3 uur) konden wij de bodem altijd los houden, zowel in binnen- als buitenbak. Maar dat betekende wel dat mijn man (de stakker) om 11 uur s'avonds nog een keertje op de trekker klom. En dan gelijk de volgende dag zo vroeg mogelijk weer. Is de bodem eenmaal los genoeg dan blijft hij dat ook wel tijdens de winterse dagen. Belangrijk is dat wel altijd de mest eruit wordt gehaald omdat dat vergaat en dus drainage kan verstoppen......

Ja alleen vlakken neem ik aan want als je zo'n bak egalisator heb(zo'n soort zitmaaier met 3 wielen en pinnen en vlakker) moet je de pinnen niet gebruiken om rul te maken want dan kun je ook weer niet rijden(was tenminste zo in een bak waar ik werkte).

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 20:53

De avond voor het gaat vriezen de bak slepen en dit elke avond zo doen. Dan blijft de bovenlaag los en kan je blijven rijden. Alleen als het in een vorstperiode gaat regenen heb je pech, want dan vriest de bovenlaag ook op.

tbns

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 21:09

Inderdaad niet de pinnen gebruiken, want die trekken "sleuven" in het zand die je (en je paard helemaal) wel degelijk voelt en dus gevaarlijk zijn omdat het daarmee zeer instabiel voor je paard wordt. Een weidesleep volstaat of een zelfgemaakt iets van autobanden die de bovenlaag gelijkmatig los houdt.

LinZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-09 08:50

Ik ondervond dit probleem ook op mijn werk toen.
Hadden net een dure achterberg bodem erin liggen. Maar bij vorst was deze gelijk knoerhard. Ik denk de bak indd elke dag slepen voor zover het kan en zorgen dat deze vlak blijft.

Gatwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 14:29

Wij hebben op ons terrein (ondergrond duinzand) megatop gestrooid dat gaat enige jaren goed, ik sleep met de kleine ondiepe pinnen-eg, daar hebben de paarden geen last van.
Na enige jaren wordt megatop toch een soort humuslaag die niet meer waterdoorlatend is ondanks mijn slepen en het diep eggen (40 cm) in de winterperiode wanneer het terrein niet gebruikt wordt. We hebben de humuslaag nu uitgegraven tot op het duinzand (ca 15 cm) en zijn van plan hier manegebakzand op te laten aanbrengen, nadat ik de duinzandondergrond weer diep heb laten eggen voor de waterdoorlatendheid.(en daarna roteren natuurlijk)
Heeft hier iemand ervaring mee ?
Wat zijn de kosten ?
Waar kan ik het bestellen?
Is het nodig hier weer megatop doorheen te mengen?
Ben benieuwd naar reacties
Gatwick

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 14:33

Agterberg bodems bevriezen inderdaad erg snel, maar komt dit niet omdat ze redelijk nat gehouden worden? Behalve met de vorst zijn het wel de fijnste bodems om op te rijden.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-09 14:41

Als het gaat vriezen, trekt mijn man de bak iedere dag (eind van de middag) goed los met de cullivator (tanden) en daarna sleept ie soms nog. Wij hebben geen dure bodem (bodem is gewoon omgezet) en we zitten aan de rand van een es (veel water dus) en hebben op deze manier gewoon kunnen rijden tijdens de vorstperiode (en het was hier bij ons in de Achterhoek ook tussen de min 15 en de min 20). Door er iedere dag met de cullivator door heen te gaan (tanden niet te diep), verpulveren we de bovenlaag en houden we een zeer goed berijdbare toplaag over (voor dressuur en longeren, springen gebeurt niet tijdens deze vorstperiodes).
Zout wil inderdaad ook goed helpen om de bak los te houden (lees niet bevroren), maar bij ons staan de paarden er een groot gedeelte van de dag los in en dan vind ik al dat zout weer niet zo'n fijn idee.