wie heeft paard/pony nog meer alleen staan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kiddes

wie heeft paard/pony nog meer alleen staan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 21:08

Ik heb met mijn paard op een pensionstal staan met meerdere paarden,nou gaan wij binnenkort verhuizen en komt hij alleen te staan bij huis wennen ze daar aan?en wie heeft paard/pony nog meer alleen staan thuis of ergens op een wei?heb niet de mogelijkheid om er nog een paardje of iets bij te kopen...maar mijn vraag kan dit!

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 21:11

Nee, daar wennen ze niet aan. En nee, dat kan niet!!

Een paard alleen is dierenmishandeling. Je zou er óf een paard bij moeten nemen óf je paard ergens vlak bij huis moeten stallen waar ze andere paarden hebben.

Paarden zijn kuddedieren en dat mag je niet negeren.

AnnemiekvM

Re: wie heeft paard/pony nog meer alleen staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 21:13

Idd, paarden kun en mag je niet alleen houden.

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 21:14

Nee, dit kan niet. Een paard heeft een maatje nodig, het is een groepsdier dat contact nodig heeft van tenminste 1 ander paard. Ik ken verschillende paarden die alleen staan en de meeste zijn hier na jaren nog steeds niet aan gewend, altijd onrustig als er andere paarden, fietsers of voetgangers langs komen. En als je ruimte hebt om een pony aan huis te zetten, dan kan je ook een shetje voor erbij kopen. Shetlanders kosten tegenwoordig geen drol, heb jij een gelukkiger paard.

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 21:15

Inderdaad het kan niet! Een paard is een kuddedier en die moet je niet alleen gaan zetten. Ik vind het absoluut geen optie om een paard alleen te gaan zetten.

romy_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 21:16

Wij hadden altijd 2 paardjes, nu is er een overleden aan ouderdom. Mijn shet stond toen dus alleen. We keken gewoon even aan hoe het ging het gaat best goed. We staan wel vlak bij een wei met andere paarden .. maar veder staat hij alleen en hij is niet heel onrustig ofso,,

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 21:17

Inujojo schreef:
Nee, dit kan niet. Een paard heeft een maatje nodig, het is een groepsdier dat contact nodig heeft van tenminste 1 ander paard. Ik ken verschillende paarden die alleen staan en de meeste zijn hier na jaren nog steeds niet aan gewend, altijd onrustig als er andere paarden, fietsers of voetgangers langs komen. En als je ruimte hebt om een pony aan huis te zetten, dan kan je ook een shetje voor erbij kopen. Shetlanders kosten tegenwoordig geen drol, heb jij een gelukkiger paard.

De mijne staan met z'n 2en maar mijn KWPN-er is nog steeds heel druk als er andere paarden, honden, mensen langs komen.
Dus dat zegt niets, maar het is voor het paardje wel beter om min. met z'n 2en te staan.

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 21:17

Nee,dat mag je een paard niet aandoen!
Mijn paard heeft 1x een paar dagen alleen gestaan,omdat het echt niet anders kon,maar ik zag gewoon dat ie het niet naar z'n zin had.

caroline94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 21:18

mijn paardje staat ook alleen aan huis, maar wij hebben een boerderij met ook nog heel veel andere dieren, en als ze in de wei staat kan ze communiceren met de shetjes van de overkant,, dus zo eenzaam is ze niet echt hoor bij ons.. maar het is idd beter om niet 1 paard te hebben..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 21:19

Ik heb mijn pony vroeger een tijd alleen gehad. Daarna heeft ze een week bij mijn toenmalige verzorgpony gelogeerd en daarna zag ik goed dat ze eenzaam was. Ze kon uren aan het hek staan kijken. Toen hebben mijn pa en ik er een shet bijgekocht. Nu staan ze met zijn 3e en ik heb het idee dat ze daar heel gelukkig mee is. Ik doe het mijn pony's iig niet aan om alleen te staan, vind het toch een beetje zielig.

kiddes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 21:22

mijn tante heeft nog wel een pony die alleen dag en nacht buiten kan staan,die mocht ik er wel bij in zetten maar gaat dan niet mee op stal kan dat wel?

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 21:26

@kiddes: Ja dat kan wel volgens mij, op de meeste stallen hebben ze ook geen groepstal. Als ze maar wel contact kunnen hebben met elkaar.

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 13:12

Niet doen.
Paarden zijn kuddedieren, die contact moeten kunnen maken met elkaar en dan het liefste niet alleen maar door tralies tussen boxen in.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 21:33

Als je pony altijd alleen heeft gestaan en heel veel aandacht en afleiding krijgt kan het misschien best goed gaan. Maar een paard dat gewend is bij soortgenootjes te staan zou ik nooit alleen zetten. Ten eerste loop je de kans dat een leuke pony zo heel wat minder leuk wordt; een paard kan ook 'depressief' worden. Ik ken er genoeg die echt de hele dag op dezelfde plek in het weiland staan en geen stap meer verzetten op één wandelingetje naar de voerbak per dag na dan... of gewoon helemaal niks meer eten en sterven van ellende. Ik kende ook een paard die vanaf haar derde alleen had gestaan... die was inmiddels zo afgestompt dat ze agressief was naar andere paarden toe en zelfs haar (eerste) veulen werd zo 'gestoord' bemoederd dat het uiteindelij dood ging.

Vergelijk het met jezelf. Zou je zelf ergens kunnen leven waar geen andere mensen zijn? Nooit meer een praatje maken, nooit meer een grapje. nooit meer 'samen'. Tuurlijk klinkt dat overtrokken; een paard is geen mens. Maar de emoties van alle zoogdieren werken ongeveer hetzelfde dus verplaats je gewoon in het dier en beslis dan. Als een pony bijkopen écht geen optie is zoek dan een weiland met een ander (eenzaam) paard in de buurt en wissel de weidegang af (dan de ene wei, dan de andere), da's meteen handig in vakanties én goed voor het land. Of geef het paard aan een ander die wel soortgenootjes heeft als gezelschap.

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 11:11

Mijn verzorgpaard staat inmiddels toch ook alweer dik een jaar alleen. Ze is altijd al erg op zichzelf geweest, en past zich altijd zeer gemakkelijk aan aan de situatie. Erg veel last schijnt ze er niet van te hebben. Ze staat bij de eigenaren aan huis en heeft dus de hele dag wel wat te zien. Bovendien komt de hond vaak ook eventjes op bezoek :D En in de zomer staat ze lekker dag en nacht buiten.
Wil niet zeggen dat ik er voor ben om paarden alleen te houden. Liefst zou ik nu meteen een shetlander kopen en die bij mijn verzorgpaard zetten, denk dat ze dan nog 10x gelukkiger is :) Dus zoals meerdere bokkers hier ook al zeggen; probeer idd ervoor te zorgen dat je paard niet alleen komt te staan.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 12:38

mijn pony staat vaak wel alleen, de buren hebben ook paarden maar die staan echt maar 1x in de week buiten. helaas ;(
ik mag van mijn ouders er geen shetje ofzo bij kopen. maar ik moet zeggen ze doet het prima alleen. ze is niet onrustig
en als de buurpaarden buiten staan, staat ze met ze te kroelen enz.
en als ik ga rijden mag ze soms ook even met een paardje van daar los staan (de stal waar ik in de bak rij)
die van mij houd zich er dus prima onder dat ze vaak alleen is. (ik kom zelf min. 2x per dag langs) en de stal kat loopt daar ook in de rondte.

veroordeel mij nu niet aub. :o

Jilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 14:26

Mijn paard heeft noodgedwongen enkele weken alleen gestaan, omdat z'n vriendinnetje naar huis moest om te bevallen.
Behalve dat hij sneller aan kwam lopen als ik er was merkte ik niks aan hem qua bang zijn ofzo, maar hij was wel wat vervelender... Kon z'n energie natuurlijk niet kwijt op een ander paard he.

Zou er dus zelf ook nooit voor kiezen om een paard voor lange tijd alleen te zetten. Koop er dan een shetje bij, of desnoods een geit ofzo.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 14:27

Die van mij staat noodgedwongen nu alleen op een tijdelijk adres. Gaat per 1 maart over naar een wei met vriendjes :D
Een gezelschapspony is wel erg fijn voor je pony hoor!

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 14:32

Ons vroegere paard heeft enkele jaren (3 à 4 jaar) alleen gestaan, dat ging nogal goed. Of ik zal het anders zeggen: het viel niet op dat hij zich niet goed voelde. Maar het paard dat we nu hebben, heeft ook noodgedwongen een tijd alleen gestaan en aan hem was het te merken dat hij treurde.
Nu zou ik mijn paard nooit meer alleen willen zetten, ik heb ondertussen mijn lesje wel geleerd. Desnoods gaat het over een weidemaatje die op een stuk naast hem staat.
Ik kan me wel voorstellen dat niet iedereen zich twee paarden kan permitteren, maar ik ken verschillende mensen die een shetje als gezeldschap hebben. Dat eet niet veel en is een sober ras, weinig last mee. Daarenboven kan je ook met een shetje van alle leuke dingen doen.

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 16:40

je kan idd zoals al word gezegd echt beter een maatje zoeken. gewoon een shetje ofzo waar de pony het natuurlijk wel een beetje mee kan vinden, of gewoon iemand anders die ook graag zijn pony bij jouw pony zet! ;)
mijn pony staat ook met een andere pony in de box! :)

equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 16:48

Ik heb m'n pony nu een paar maand alleen staan, hij lijkt er niet onder te lijden maar ik kan er zelf eigenlijk niet mee leven dus binnenkort als ik terug ben van het buitenland zorg ik zeker voor een maatje.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 16:58

aad1990, hoe zou hij het moeten zeggen dan? Baas zou ik alsjeblieft een maatje mogen hebben? Paarden lijden in stilte, dat zullen ze niet vaak uitten.

Ik vind dat paarden niet alleen horen te staan, uitzonderingen daargelaten. Een paard is een sociaal dier, leeft in een kudde, en alleen staan betekent niet alleen vreselijke eenzaamheid maar ook angst. Want wie let er op de omgeving als je even aan het dutten bent? Dan kun je zomaar worden aangevallen door een roofdier, het paard weet immers niet dat hier geen echte roofdieren zijn. Ook voor sociaal contact is een ander paard onmisbaar.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 17:02

Een paard zonder maatje vind ik ook echt niet kunnen. Ook al lijkt het dat je paard dat niet erg vindt, hij kan het je toch niet vertellen? Een paard is een kuddedier en hoort alleen daarom al niet alleen te staan. Kleine moeite om een shet erbij te zetten, desnoods van iemand anders als je er zelf niet een wilt kopen.

Hogeboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 17:32

Ik ben er ook geen voorstander van. Mijn schoonfamilie heeft een paard, helemaal alleen staan. Ik vind dit paard altijd wat emotioneel lam overkomen, was niet zo in het begin.

Paarden zijn idd kuddedieren en zorgzaam naar elkaar. Heb je de kans een 2e pony erbij te doen...een shetlander?

maris1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 18:36

mijn oud verzorg paard staat al jaren alleen en dit gaat gewoon goed .
zelf ben ik er nooit echt een voor stander van om een paard alleen te zettem