Zelf uitmesten of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

madamX

Zelf uitmesten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 07:54

Regelmatig lees ik hier dat er mensen zijn die liever hun eigen box/wei/paddock uitmesten ipv dat de stalhouder dat doet. Mijn vraag is, waarom? Is dat omdat men er dan vanuit gaat dan de stal goedkoper kan worden gehuurd, dus dat de stalprijs omlaag kan? Of vind men dan dat de stal er schoner uitziet? Of vind men het gewoon leuk om te doen?
Bij mij op stal is het absoluut verboden dat pensionklanten gaan mesten: dit wordt hier immers al dagelijks gedaan door ons (2 x), en anders wordt het een grote chaos. Ben heel benieuwd naar antwoorden van mensen die liever zelf de box/wei/paddock uitmesten.

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 07:59

Ik heb een tijdje bij iemand gestaan waar je dus zelf moest mesten, ik betaalde 80 euro in de maand. Ik heb het toen gedaan, omdat ik mijn paard dichterbij wou hebben maar dit was de eingste optie, en zelf mesten hoorde erbij maar daar was de prijs ook na. Inmiddels sta ik weer in een pension en er word gemest. We vonden het toen erg leuk het zelf te doen, maar mijn man kreeg erg druk op zijn werk en ik kan zelf niet al te veel mesten door mijn beperking, vandaar dat we zeiden we gaan terug naar een pension. Gelukkig is die nu ook dichtbij.

horses19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 08:00

Ik sta op een stal waar ik alles zelf doe stal mesten, voeren, binnen en buiten zetten. Ik sta goedkoop, moet dan wel alles zelf halen maar je kan het net zo duur maken als je wilt. Ik vind het ook leuk om te doen. Ik heb vroeger altijd in vol pension gestaan en ook 1x op een stal waar alleen de stal zelf gedaan moest worden. Alleen als je teveel stro pakte dan kreeg je op je donder. Nu maak ik zelf uit hoeveel stro ik er in gooi en dat vind ik wel fijn vooral omdat zij hoog in het stro staan. ook met eten kan ik zelf weten wat ik ze geef.

KiWiKo

Re: Zelf uitmesten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 08:09

maakt mij niet uit........ k vind het allemaal goed, zolang mijn paard er maar netjes bijstaat :)

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 08:14

Ik sta momenteel op een stal waar we zelf uit moeten mesten.
Vind ik geen probleem, dan weet ik dat het gebeurd.

Jij geeft aan dat jullie dagelijk mesten.
Dan zou ik zelf de behoefte niet eens hebben om een mestvork te pakken, want dan neem ik aan dat het goed gedaan word.

Maar ik heb een tijdje op een manege gestaan waar er 1 keer per week gemest werd en dat vind ik gewoon te weinig.
Mijn paard heeft snel rotstraal en dan is het gewoon te lang om maar 1 keer per week te mesten. Dus pakte ik zelf een mestvork en een kruiwagen.

Ik heb er geen problemen mee dat de staleigenaar het doet, als het goed gedaan word en naar mijn verwachting.

horses19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 08:15

Ja wij vinden vol pension ook niet erg. Maar we vinden het leuk om te doen en we hebben hele goeie uitrijmogenlijkheden. En mijn paard heeft een grote stal dat is net een villa voor hem hihi dus ik heb het wel naar mijn zin zo. Ik moet wel zeggen ik heb 1x op een stal gestaan waar ik voor 2 paarden ook de wei zelf moest uitmesten + de rest er omheen maar dat trok ik niet naast school, stage enz. Maar er zijn weinig stallen die alles zelf laten doen. Aan ene kant begrijp ik het wel ik heb een keer op een stal meegemaakt daar kon je kiezen of je wou laten mesten of niet en sommigen deden hun stal gewoon 1 of 2 dagen niet of de ander strooide zoveel stro op en dat vond de eigenaar dan niet zo leuk.

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 08:20

Ik heb geen keus,paarden staan aan huis en moet dus zelf alles doen.
Maar het zou wel eens lekker zijn als het door een ander gedaan werd,had ik wat meer tijd voor wat anders :)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 08:20

1) Ik vind dat de stal uitmesten bij de verzorging van je dier hoort.
2) Daarbij stond ik op een manege waar de paarden in de ochtend gemest werden (logisch natuurlijk) en ik kwam in de avond pas. Als je zelf mest dan laat je je paard in een schone stal achter.

Voor een stalhouder kan dit denk ik lastig zijn als er door de eigenaren gemest wordt. Niet iedereen ruimt een knoeispoor op en veegt de stal aan. Indien alle stallen op hetzelfde moment gedaan worden wordt het gangpad en terrein geveegd en is het heel de dag netjes (hoop je dan). Ook het onderhoud aan een mesthoop (optassen) doet natuurlijk niet iedereen. Dus ik denk dat je als stalhouder vaak meer ergernis en werk heb om het netjes je houden als er gemest word dan dat je het zelf doet.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 08:34

Voor mezelf maakt het niet uit. Vind het niet erg om te doen.
voor de stal in het algemeen, vind ik het netter als het gedaan wordt. Helaas zijn er toch altijd eigenaren die minder goed uitmesten en die er en zooitje van maken. Als het gedaan wordt, moet het iig wel goed gedaan worden, anders doen veel mensen het idd liever zelf.
Als er 1 x per dag wordt uitgemest, dan vind ik het wel fijn om de mogelijkheid te krijgen om zelf een hoop drollen eruit te halen.
Het fijne van zelf mesten is dat je de gezondheid van je paard beter kan controleren.
Wat ook vervelend is, als je minder vertrouwen heb in de 'paardvriendelijkheid' van de uitmester... ;)
(of lompigheid, want met een riek moet je niet tussen de benen van het paard gaan opstrooien)

patsy1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 08:34

Vroeger stonden de paarden op een pension en daar werd alles gedaan (mesten, voederen,...) Ik had daar niets op tegen want alles werd goed gedaan en ze waren goed met de paarden.

Nu staan de paarden op onze eigen weide. Ik doe nu alles zelf en ik vind het heel leuk. Je eigen paarden mesten, voederen en klussen aan de stal en op de weide schept een enorme band vind ik.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 08:35

friesiszwart schreef:
Voor een stalhouder kan dit denk ik lastig zijn als er door de eigenaren gemest wordt. Niet iedereen ruimt een knoeispoor op en veegt de stal aan. Indien alle stallen op hetzelfde moment gedaan worden wordt het gangpad en terrein geveegd en is het heel de dag netjes (hoop je dan). Ook het onderhoud aan een mesthoop (optassen) doet natuurlijk niet iedereen. Dus ik denk dat je als stalhouder vaak meer ergernis en werk heb om het netjes je houden als er gemest word dan dat je het zelf doet.

En dat is 1 van de redenen waarom hier zelfmesten verboden is. Als mensen hier lukraak op willekeurige tijdstippen gaan mesten, wordt het 1 grote onoverzichtelijke, onveilige en onrustige puinhoop. Als stalhouder vind ik dat het mijn verantwoording is dat het paard, de stal en het erf er fatsoenlijk, veilig en netjes bij ligt/staat. Pensionklanten betalen daar immers voor. Bijkomstigheid is dat er op deze manier ook overzicht behouden blijft qua onderhoud van het gereedschap. Het scheelt ook ontzettend veel werk en tijd voor mij als ik alles zelf doe en niet achter andere mensen aan hoef te lopen 'ter controle'.

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 08:38

Bij ons moet het gewoon, dus dan doet je dat. Ik zou het niet erg vinden als ik het niet hoef te doen. Hou ik meer tijd over voor mijn paard om leuke dingen te doen.

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 08:40

Hier doen we onze stal ook zelf, ben ik ook blij mee dan weet ik zeker dat de stal goed schoon is.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 18:00

Ik zou het vrselijk vinden als ik niet zelf mijn stal uit mag mesten.
Ik heb het altijd zelf gedaan en vind het een heerlijk gevoel om de stal schoon achter te laten.
Mijn paarden staan nooit op stal met de deur dicht maar de stal wordt gebruikt als inloop stal.
Ook de wei mest ik elke dag uit.
IK vind juist dat om en bij de stal een beetje rommelen heel leuk.
Als iemand anders de stal doet ben ik altijd bang dat ze te veel droge stalbedekking weggooien of te veel drolletjes laten liggen(wat een zeurpiet he!).

Ik zou niet bij een stal willen staan waar voor me uitgemest wordt(dit geld ook voor voeren).
Ik wil alles zelf in eigen hand hebben!!!

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 18:04

Tja ik heb het altijd zo gehad en ben dus niet anders gewend.
Ik vind dat mesten hoort bij een eigen paard hebben, anders wordt het zo snel van; je trekt het paard de stal uit, snel een borstel er overheen, opzadelen en rijden maar en vervolgens weer in de stal pleuren.

Tuurlijk kan ik mij voorstellen dat er mensen zijn die er baat bij hebben, wanneer zij een drukke baan hebben of een gezin.
Hoewel - hoeveel tijd kost het nou om te mesten? En om er dan ook nog eens voor betalen dat het voor je gedaan wordt?

Dus nee, ik doe het lekker zelf.
Tuurlijk maakt het voor het paard niet uit wie de stal mest, maar het is ook meer voor mezelf.

Dit is geen aanval ofzo op mensen waar de stal wel voor gemest wordt, ieder z'n eigen mening maar voor mij hoeft dat niet.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 18:06

Ik mest ook zelf! Mijn voorkeur gaat hier naar uit omdat ik dan zeker weet dat mijn paard niet op een laag stront en pies staat! Heb hier namelijk negatieve ervaringen mee..er wordt dan zogenaamd uitgemest maar dit wordt maar 1x per week gedaan en er wordt amper opgestrooid! Mijn paard verdiend iedere dag een schoon bed! (er zijn natuurlijk stallen waar het wel goed gebeurd)

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 18:06

Ik vind het ook fijner het zelf te doen.
Moet ook zeggen dat ik er helemaal geen hekel aan heb, ik vind het altijd wel leuk.
Ik kan het zelf altijd in de gaten houden, en als iemand anders het doet, vind ik het toch niet helemaal schoon... :o

Daarbij vind ik dat het er gewoon bij hoort :+

Lydia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 18:08

Wij mesten hier 1 keer in de week alle stallen uit, en strooien zo 3/4 keer per week ruim op. Ik ken verschillende pensionklanten die zelf de poep eruit halen (stal) maar de meeste laten het gewoon liggen. Het is dus niet verboden, maar stalprijzen enzo gaan er niet omlaag door. :)

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 18:09

Ik sta ook op een doe het zelf stal.
Er wordt gevoerd, maar voor de rest doen we eigenlijk alles met en voor elkaar, paardjes buitenzetten enzo.

Ja, tuurlijk scheelt het tijd en stinkende kleren, maar ik vind persoonlijk wel een beetje dat het erbij hoort... en maakt ook dat je wat meer tijd met je paard samen bent, dan alleen maar om even te rijden. Dat vind ik ook belangrijk

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 18:10

Goh heb op alle mogelijke manieren paarden verzorgt: wei moeten uitmesten, stallen moeten uitmesten, geen stallen moeten doen etc. Voor mij was alles goed, zolang ik maar met paarden bezig kon zijn :D.

Milligan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 18:12

Ik doe het ook zelf, eerst niet, maar ik vind dat het erbij hoort als je een paard hebt, het gaat natuurlijk niet alleen om t rijden van je paard maar ook de verzorging, ik vind het ook niet erg om te doen, dan weet ik tenminste hoe het gedaan wordt kan ik het doen wanneer ik wil en weet ik dat mijn paard er goed bij staat :) (natuurlijk zijn er wel stallen waar ze het goed doen, maar toch doe ik t liever zelf )

vineetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 18:14

Gewoon door het simpele feit, dat de staleigenaren het niet doen :Y) Vind het trouwens gewoon bij de verzorging van een paard horen, dus je hoort mij er nooit over klagen.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 18:20

madamX schreef:
friesiszwart schreef:

En dat is 1 van de redenen waarom hier zelfmesten verboden is. Als mensen hier lukraak op willekeurige tijdstippen gaan mesten, wordt het 1 grote onoverzichtelijke, onveilige en onrustige puinhoop. Als stalhouder vind ik dat het mijn verantwoording is dat het paard, de stal en het erf er fatsoenlijk, veilig en netjes bij ligt/staat. Pensionklanten betalen daar immers voor. Bijkomstigheid is dat er op deze manier ook overzicht behouden blijft qua onderhoud van het gereedschap. Het scheelt ook ontzettend veel werk en tijd voor mij als ik alles zelf doe en niet achter andere mensen aan hoef te lopen 'ter controle'.

Inderdaad, helemaal mee eens! Maar ik kan me wel voorstellen dat als er een stuk of 5 paarden in 1 schuur staan zegmaar, dat het dan makkelijker is als mensen zelf uitmesten.
Ik zou als ik een paard had en er werd voor me uitgemest, het zelf ook niet doen, behalve als er bijvoorbeeld veel mest in ligt zou ik het er even snel uithalen maar meer niet. Is voor degenen die uitmesten wel net zo handig.

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 18:29

Als je op pension staat dan vind ik het niet gek dat de stalhouder het liever zelf doet anders is het de hele dag een bende op stal en op het erf. Heb hier het zelfde (kliniek dus niet het zelfde) ik heb er een hekel aan als het een rotzooi is op stal of rond het erf het moet er gewoon netjes uitzien en daarnaast zoveel werk is het niet. Ik doe er elke dag 18 beginnen met 2 mensen om 8 uur met voeren brok en hooi, daarna meteen mesten, opstrooien en aanvegen en om 10 uur half elf is alles spik en span. Vind het heerlijk als de stallen en het erf er netjes bij liggen en de paarden tussen de middag lekker te zien liggen dutten in de schone dikke bed. We hebben ook een aantal zeer dankbare paarden op stal die na het mesten en strooien meteen gaan liggen rollen op die manier kan je er gewoon geen hekel aan krijgen.
De wei uitmesten vind ik wel verschrikkelijk! Geen idee waarom... denkt omdat dat zo'n gedoe is, je de drollen niet netjes/makkelijk weg krijgt en je zo'n roteind moet lopen. (3 weides van +- 80 bij 80meter)

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 18:30

Ik doe het zelf en heb het ook altijd zelf gedaan. Sta op een pension stal, er wordt in de ochtend gevoerd en verder doen ze niets. Staan 40 paarden maar ik vind het niet onrustig of rommelig doordat we zelf mesten. Iedereen is verplicht zijn rommel op te ruimen en te vegen en dat gebeurd ook

Overgens zou ik nooit in vol pension willen staan, het tutten rond de stal vind ik veel te leuk en daarbij wil ik zelf beslissen wat mijn dier te eten krijgt