pensionstal of particulier stallen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Emaartje

pensionstal of particulier stallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 13:17

Ik ben op zoek naar een andere stalling voor mijn paard met voldoende gras en bij het montferlandse bos,nou heb ik 2 mogelijkheden gevonden,maar heb het niet zo breed om alle luxe te voorzien,het gaat mij meer om dat ik dicht bij het bos zit en er een buitenbak aanwezig is,heb er een gezien is een handelstal in stokkum maar aardig aan de prijs,wel dicht bij het bos,maar komen weinig buiten moet je zelf voorzorgen,er is een binnenbak aanwezig,en stapmolen,en wasplaats,buitenbak,
en eentje heb ik gezien dat is particulier sta je er alleen met een eigen buitenbak,eigen stal,wasplaats,maar het nadeel is dat je een viaduct over moet voordat je in het bos komt,het ius zekers een half uur stappen,waar zullen jullie voor gaan pensionstal of particulier,owja bij beide moet je zelf voeren en voor voer zorgen..gr emaartje

(owja die particuliere stal is bij me in de buurt,en de eigenaar die er woont is er zelf nooit werkt veel in buitenland,dus je hebt alles in eigen hand,echt prive,alleen je staat alleen daar met je paard,en zoals ik zei viaduct over,en heb zelf hoogtevrees haha)
Laatst bijgewerkt door Emaartje op 23-01-09 13:26, in het totaal 1 keer bewerkt

gerano

Re: pensionstal of particulier stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 13:20

ik zou persoonlijk voor de pensionstal gaan. Ik stond vroeger particulier en ben daar weg gegaan omdat ze achter mijn rug vanalles deed met mijn paard (kinderen op laten rijden, geen hooi geven, stal niet uitmesten,...)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 13:20

In welke prijsklasse zoek je.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 13:22

Ik zou zeker voor een stal gaan waarbij gevoerd wordt, ongeacht of je dit voer zelf aan moet leveren of niet. Bij het zelf voeren moet je minimaal 3x per dag naar de betreffende stalling toe. Daarbij denk aan de onrust op stal en voernijd als alle paarden op een verschillend moment hun eten krijgen.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 13:22

particulier

en aan me eigen beurs denken
als ik toch al alles zelf moet doen (beide stallen)
zou ik voor de goedkoopste gaan en aan dat viaduct
daar wennen ze wel aan ;)

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 17:58

onley schreef:
particulier

en aan me eigen beurs denken
als ik toch al alles zelf moet doen (beide stallen)
zou ik voor de goedkoopste gaan en aan dat viaduct
daar wennen ze wel aan ;)

ik moet dan wel door weer en wind 2x per dag,en het bos is bij deze stal iets verder van het bos af,zoals ik zei over de viaduct langs een grote weg,en dan nog door een zandweg,denk dat je zekers een half uur kwijt bent voordat je in het montferlandse bos bent,maar voordeel weer je hebt met niemand wat te doen,alles in eigen hand,nadeel paard van mij staat er dan alleen(mischien komt er een bij,want zijn 2 stallen te huur daar) en die handelstal zit in stokkum 10 min van het bos af,maar ook alles zelf doen,of hun doen het maar loopt de prijs aardig op,,,erg moeilijk waar ik nou sta heb ik en mijn paard wel naare ons zin maar eigenaar stal heeft er weinig zin meer in,er is geen gras in de zomer,binnenbak wordt nauwelijks losgetrokken,een hengst op stal die alles van slag maakt...erg moeilijke beslissing wordt dit nog..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 18:16

gerano schreef:
ik zou persoonlijk voor de pensionstal gaan. Ik stond vroeger particulier en ben daar weg gegaan omdat ze achter mijn rug vanalles deed met mijn paard (kinderen op laten rijden, geen hooi geven, stal niet uitmesten,...)

Ja maar goed, dat is natuurlijk ook niet overal zo. Het zou voor mij geen reden zijn om niet weer voorparticulier te kiezen.

Wat maakt eigenlijk het verschil tussen particulier en een pensionstal?

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 18:41

particulier is gewoon bij iemand aan huis,en pensionstal kan wat groter zijn,met meerdere mensen en paarden te doen,

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 18:44

Na allebei te hebben meegemaakt (en alle varianten ertussenin ;)) zeg ik: pensionstal. Daar ben je klant en wordt je ook behandeld als een klant. Bij een particulier is de lijn klant/vrijwilliger wel erg smal. Hierdoor kun je voor wat onverwachte dilemma's komen te staan.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 18:46

misschien nog even verder kijken? Of desnoods eerst naar die handelsstal en dan ondertussen verder zoeken naar een ander plekje als het op je huidige plaats echt niet meer lukt?

Mijn ervaring is dat wanneer je alleen staat en je moet voor het buitenrijden ergens langs wat je zelf niet fijn vind, dat je het dan ook steeds moeilijker doet. Als je samen met anderen op een stal staat, dan heb je steun aan elkaar en kun je je er vaak makkelijker overheen zetten en de paarden hebben ook steun aan elkaar en vblijven dan vaak rustiger. Als je paard nu met anderen staat en straks alleen moet staan kan je paard daar ook door veranderen, bijvoorbeeld nerveuzer worden. Zou dus niet kiezen voor alleen en verder van het bos af, maar samen met anderen en dichterbij het bos.

rietenarie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 18:55

Kan je niet proberen een vriendin mee te nemen naar die partuculieren dan sta je niet alleen meer en kan je samen voeren enz.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-09 18:57

joyce B schreef:
misschien nog even verder kijken? Of desnoods eerst naar die handelsstal en dan ondertussen verder zoeken naar een ander plekje als het op je huidige plaats echt niet meer lukt?

Mijn ervaring is dat wanneer je alleen staat en je moet voor het buitenrijden ergens langs wat je zelf niet fijn vind, dat je het dan ook steeds moeilijker doet. Als je samen met anderen op een stal staat, dan heb je steun aan elkaar en kun je je er vaak makkelijker overheen zetten en de paarden hebben ook steun aan elkaar en vblijven dan vaak rustiger. Als je paard nu met anderen staat en straks alleen moet staan kan je paard daar ook door veranderen, bijvoorbeeld nerveuzer worden. Zou dus niet kiezen voor alleen en verder van het bos af, maar samen met anderen en dichterbij het bos.

ja dit klopt wat je zegt,mijn paard staat nu samen met anderen op stal,maar reed altijd al alleen vaak naar het bos toe,maar waar ik nou sta is maar 5 min van het bos af,zoals die particuliere stal zou ik eventueel mijn pony bij mogen zetten,totdat de andere stal ook vol is,dat heb ik wel gevraagd,want mijn paard kan niet alleen staan :o ben inderdaad druk aan het zoeken,maar het zal erg moeilijk worden om zo'n stal te vinden zo kort aan het bos :Y)

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 19:47

ik zou kiezen voor een pensionstal.Als je er helemaal alleen voor staat,zoals het bij die particulier,komen alle voerbeurten,het mesten, het binnen en buiten zetten,alles op jouw neer.Daar gaat heel veel tijd inzitten,en je bent altijd alleen.Ik heb mijn paarden aan huis staan en dan is het toch wel heel anders.
Wat doe je b.v. als je ziek bent of een dagje weg bent,of vakantie? heb je dan iemand die het van je overneemt ?
Ik heb zelf jarenlang op manege de Liemers gestaan,vast aan het bos ,in Beek.Daar kun je je paard op zelfverzorging stallen.
Zelf mesten en voer klaarzetten en hun voeren dan.Anders is misschien nog een alternatief om daar achter de manege is een boer [ dacht Zweers of zo] die verhuurt ook stallen,heeft wel geen rijbak maar dan neem je bij de Liemers een maandkaart voor een paar tientjes en kun je daar elke dag, of zoveel je wilt
rijden.Dat doen er ook heel veel.Aan de overkant van de weg bij de Liemers zit volgens mij ook een boerderij waar je stallen kunt huren.Ik hoop dat je hier wat aan hebt.Het is in ieder geval vast aan het Montferlandse bos,maar dat ken je volgens mij heel goed.
Groetjes Bo.

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-09 20:30

ligt eraan als het jou niet uitmaakt voor de gezelligheid..
ik heb op beide gestaan pension en particulier heb bij de particulieren veel gezeur gehad aangezien ze die van mij als eigen beschouwde en alles maar konde bepalen want ja het was toch hun terrein..
zou in dit geval toch voor de pension gaan ook vanwege het viaduct..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 09:20

Je hebt verschillende soorten particulieren en verschillende soorten pensioneigenaren. Het zijn allemaal mensen.
Bij sommigen betaal je voor je stal, (evt. nog strooisel/voer/voeren) en moet je je verder maar zien te redden. Bij anderen wordt op verzoek alles voor je gedaan zoals jij het wil en bij weer anderen moet het op hun manier, of ze hebben overal commentaar over als jouw manier hun niet aanstaat. Dat kun je op alle soorten stallen tegenkomen.

Ik vind het dus niet zo'n groot verschil of je particulier staat of pension. Het hangt gewoon af van hoe de dingen gedaan en geregeld worden, wat voor ideeën en visie mensen hebben. Welke faciliteiten en hoeveel paarden ze houden op hoeveel grond en hoe die paarden gebruikt worden.
Daarom moet je gewoon jezelf goed informeren en gaan kijken en heel veel vragen.

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 09:27

Ik begrijp uit je post dat je paard bij de particulier dag (en nacht?) zonder toezicht staat? Daar zou ik zelf toch niet voor kiezen. Ik wil toch wel heel graag dat er toezicht is zodat, mocht mijn paard onverhoopt een keer koliek krijgen (of iets anders), er snel wordt ingegrepen en hij niet uren hoeft te wachten tot het baasje weer komt. Al is het maar dat ik een telefoontje krijg "joh er is iets met je paard aan de hand" zodat ik weet dat er iets is en ik kan gaan kijken en zonodig een DA inschakelen.

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 10:19

Ik zou juist weer gaan voor particulier ipv pensionstal... Toen wij bij een (hobby)boer met een kleinschallige stal stonden, werd er heel wat beter voor onze paarden gezorgd. Het waren hele leuke mensen ook, het was gewoon persoonlijker en je wist dat je paard in goede handen was. Nu staan we bij een grote pensionstal met een hoop luxe (op de wei weliswaar maar wel behorend bij die stal) en daar zijn we echt een nummertje. Als het kuil op is vindt de staleigenaar het niet direct nodig om naar achteren te rijden, als we iets willen vragen of hem herinneren aan een gemaakte afspraak zijn we 1 van de 70 mensen die 'iets te zeuren' hebben. En toen een pony op de wei kreupel was nadat hij getrapt was door een ander paard, nam hij niet de moeite om de eigenaar te bellen (terwijl hij het had zien gebeuren). Nee, dan liever mensen met een hart voor dieren, die regelmatig bij je paard kijken om te zorgen dat 'ie heeft wat nodig is en die je direct waarschuwen als er iets is.
Met veel vragen stellen kom je helaas ook niet achter dit soort dingen... Wij zijn er inmiddels achter dat dit de verkeerde keuze is geweest.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 12:25

met jezelf informeren bedoel ik dus ook rond vragen over de stal. Dus positieve verhalen en negatieve verhalen aanhoren van (ex)klanten en mensen die er geweest zijn. Dan kun je misschien wel een beetje beter inschatten wat voor vlees je in de kuip hebt.

Maar je kunt inderdaad niet alles voorzien, en kwaliteiten uit het verleden zijn geen garantie voor de toekomst ;)

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-09 13:18

Nee dat klopt... Wij hebben met mensen gepraat die op onze stal stonden en die waren een stuk positiever dan wij nu zijn... Je zou juist moeten praten met degenen die weg gaan eigenlijk.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-09 18:42

Als ik bij de huidige stal wegga kies ik toch voor de particulier denk ik,geen gezeur meer van anderen op stal,geen dekens meer kapot,geen bijtwonden,eindelijk een wei met gras(er staat namelijk een hengst op stal),dan maar iets verder lopen naar het bos,maar heb je wel alles voor jezelf,eigen wei,

barbarella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-09 19:28

ik woon zelf in elten en sta nu met mijn paard in babberich omdat ik een binnen bak wilde hebben, hier voor hen ik op een pension stal in elten en die stal was echt heerlijk ze gaan iedere dag naar buiten ze hebben 3 grote weide gangen en ze hebben een buitenbak

gestaan en dat was het 5 minuten stappen en dan sta je in het eltense bos in het bos stap je ongeveer 20 min en dan ben je in monthfelandse bos, ik weet niet of je een auto hebt maar als je het zelf geen probleem vind om 10min in de auto te zitten is het zeker een aanrade

_Rebecca_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 19:20

ik staat op pesionstal is heel gezellig en meestal niet zo druk en mense zijn aardig daar;)

maris1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 20:28

ik heb vroeger op een prive stalling gestaan en dat beviel me totaal niet .
sta nu op een pensioenstalling en dat bevalt me echt super goed wil daar echt niet meer weg :D

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 10:05

Persoonijk ga ik voor particulier. Het is maar net wat je nodig hebt en wat voor jou het beste voelt.
Mijn pony's staan nu particulier en worden sochtends buiten gezet, er is een buitenbak tot mijn beschikking en ik zit pal naast het bos.. dit is ideaal.

Hiervoor heb ik gestaan op pensionstallen en maneges wat me absoluut niet beviel. Voor mij was dat veel te groot, teveel mensen en teveel paarden. Ze konden ook niet de hele dag naar buiten toe.

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 13:07

Zoals ik het begrijp, zijn er bij de particulier 2 stallen en voldoende grond om 2 paarden het hele jaar door te laten grazen? Is er bij je huidige stal niet iemand waar jij het goed mee kan vinden die event. ook aan het zoeken is voor een andere stal?
Dan zou je probleem nl makkelijk op te lossen zijn, je zou dan af kunnen spreken dat je in het begin samen de grotere afstand naar het bos af te leggen en daarna (als de paarden aan de route gewend zijn) kan je ook alleen op pad. Bovendien zou je dan ook voerbeurten e.d. af kunnen spreken zodat je paard altijd verzorgt is.