ontwormen: hoe lang na het ontwormen moet je wormen vinden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joyfordogs

ontwormen: hoe lang na het ontwormen moet je wormen vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 20:38

zeer regelmatig ontworm ik mijn paarden, ik ontworm de hele kudde tegelijk. In de paddock, wei en loopstal word dagelijks de mest geruimt.
2 weken geleden (net nadat ik weer nieuwe ontwormmiddel had besteld), vond ik wormen, spoelwormen, vorige week vrijdag is iedereen weer ontwormt met een wormmiddel op basis van ivermectine, vanavond vond ik in de loopstal, bij de mest, weer wat spoelwormen.
Is dit normaal na bijna een week geleden ontwormt te hebben? Ik wil morgen hier wel even de dierenarts over bellen, heb ik een tijdje terug ook gedaan, met de vraag of ik mestonderzoek kon laten doen(ik had toen geen problemen voor zover ik wist) om zo de paarden gericht te kunnen ontwormen, dit was onzin en veel werk begreep ik toen.
Iemand tips?
Ik wil morgen een andere dierenarts bellen hierover hoor, niet degene die ik een tijdje terug hierover heb gebeld.

Owja, de kudde bestaat uit, 4 volwassen dieren, 1 dragend, 1 met een veulens zogend aan de voet een ruin en een kleine pony, een ruim anderhalf jarige en een veulen van ruim 4 maanden.
De mest die ik vandaag vond was niet van het veulen, daar was het te veel voor.

alvast bedankt voor de reacties

Nikka

Re: ontwormen: hoe lang na het ontwormen moet je wormen vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 20:40

Ik zag ze met een dag of 2 na de ontworming.

Prummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 20:44

Ik zag ze de volgende dag.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 20:49

Ik heb nog nooit wormen in de mest weten te ontdekken na het ontwormen.. Kan dat ook voorkomen?? Paard is overigens zo gezond als een vis ;)

Kan ook zijn dat ze te klein zijn hoor :o

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 20:51

Je ziet ze met name bij hele jonge dieren.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 20:52

Als ik het goed heb zijn veel spoelwormen resistent tegen ivermectine. Een keertje ontwormen met een middel op basis van fenbendazol of pyrantel kan helpen.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 20:53

eerste keer vond ik het in de mest van ons veulen, hij is vanaf het begin goed ontwormt.
Alle paarden ogen gezond, eten goed, zien er goed uit! Maar ik wil nu echt van die wormen af.
Ga morgen ook vragen of er mestonderzoek kan worden gedaan. maar vind het raar om na bijna een week, wormen te vinden terwijl na 1 en 2 dagen na het ontwormen, ik niets gevonden heb.
Ik heb alle paarden overgedoseerd. Ben er niet zuinig mee, het veulen word op ruim 100 kg geschat, die heeft voor 300 kg gehad!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 20:54

Ik ontworm volgens advies van de dierenarts :) Zij heeft mij ook aangeraden om de ivermectine bijna niet meer te geven.

De laatste keer ( oktober na weideseizoen ) heeft hij een blauwe equest gekregen, dat was volgens de dierenarts een goede die alles zou pakken :)

Mijn paard is bijna 15, dus wellicht zie ik ze daarom niet :) Hij is niet piep meer :D

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 20:55

tamary schreef:
Als ik het goed heb zijn veel spoelwormen resistent tegen ivermectine. Een keertje ontwormen met een middel op basis van fenbendazol of pyrantel kan helpen.

Oke, dat is een goede tip.
Ik zal deze ook bestellen, maar wil morgen ook even overleggen met de dierenarts, verklaard idd wel waarom ze nu nog wormen zouden hebben.
Het zijn van die lange witte, geen platte, beetje ranzig om zo te omschrijven, maar dat zijn volgens mij spoelwormen.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 20:56

Tallie_Ho schreef:
Ik ontworm volgens advies van de dierenarts :) Zij heeft mij ook aangeraden om de ivermectine bijna niet meer te geven.

De laatste keer ( oktober na weideseizoen ) heeft hij een blauwe equest gekregen, dat was volgens de dierenarts een goede die alles zou pakken :)

Mijn paard is bijna 15, dus wellicht zie ik ze daarom niet :) Hij is niet piep meer :D

die blauwe equest mag alleen bij paarden ouder dan 4 maanden en zwaarder dan 200 kg, dat vind ik wat spannend met mijn veulen. Ik wil hem ontwormt hebben, niet dood ;) Ik zal dit ook overleggen, wellicht kan hij deze inmiddels wel hebben.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 20:57

Ik zou inderdaad even met een andere stof ontwormen. Omdat er zo vaak met ivermectine wordt ontwormd worden er steeds meer wormen resistent er tegen.
Zelf doe ik 3x per jaar een mestonderzoek en 1x per jaar een pramox kuur. Dat werkt uitstekend.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 20:58

en hoelang na dat je ontwormt hebt, mag je een nieuwe ontwormmiddel geven?
Het liefst stop ik er vanavond nog vanalles in, bij wijze van spreken (doe ik dus niet echt hoor)

hoe werkt dat, zo'n mestonderzoek?
Via de dierenarts?

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 20:59

hhm, wat is pramox?

Voel me nu wel erg dom,

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 20:59

Laat de dierenarts je goed adviseren.. Mijn dierenarts stelde zelfs voor om een wormonderzoek te laten doen ipv er klakkeloos iets in te proppen zeg maar :)

Het kan heel goed zijn dat je verkeerd ontwormt of met het verkeerde middel en dat je dus geld weggooit.. Da's zonde!!

Het is wel lastig.. Hoe oud is het veulen trouwens? Want overdoseren is volgens mij erg gevaarlijk bij veulens, toch? :?

@ TS, Ja, kan ik me voorstellen :) Ik wist het niet eens dat die zo heftig is dat het niet mag voor een veulen :)

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 21:00

mijn veulen word 12 febr 5maanden, hij is van september dus.
Deze waar ik nu mee ontwormde, daarmee kon ik veilig overdoseren. Dus vandaar dat ik dat wel aandurfde.
De mest die ik dit keer vond, was duidelijk niet van hem. zijn keuteltjes herken ik nog wel hihi

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 21:01

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 21:02

Tallie_Ho schreef:
Laat de dierenarts je goed adviseren.. Mijn dierenarts stelde zelfs voor om een wormonderzoek te laten doen ipv er klakkeloos iets in te proppen zeg maar :)

Het kan heel goed zijn dat je verkeerd ontwormt of met het verkeerde middel en dat je dus geld weggooit.. Da's zonde!!

Het is wel lastig.. Hoe oud is het veulen trouwens? Want overdoseren is volgens mij erg gevaarlijk bij veulens, toch? :?

@ TS, Ja, kan ik me voorstellen :) Ik wist het niet eens dat die zo heftig is dat het niet mag voor een veulen :)

wat betreft weggegooit geld, dat was dus ook mijn voorstel, mestonderzoek zodat je gericht kunt ontwormen, hij zei toen dat het onzin was en dat ik het beste met het middel kon ontwormen wat hij toen gaf.
Tja, daar trap ik dus ook niet meer in ;)

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 21:03

Je kunt mestonderzoek laten doen en de setjes bestellen..

Ik zal eens zoeken :D

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 21:04

Tallie_Ho schreef:
Aha.. Oke.. Pramox is dus juist de blauwe equest.. Zie maar:

http://www.paardenontworming.nl/index.php?p_Id=69

ow oke, ja die had ik gezien, mag dus niet bij veulens jonger dan 6 en halve maand. Wel een goede voor over een tijdje, eerst maar eens mestonderzoek, voel me nu knap waardeloos. Denk je goed voor je paarden te zorgen, zucht.
Geregeld ontwormen, mest opruimen, veel eetmomenten op een dag, savonds voor het naar bed gaan, voer ik nog een keer hooi, smorgens meteen paarden hooi geven. Snachts nog extra stro om te knabbelen.
En dan nu vind ik wormen, ik vind ze niet met bosjes tegelijk hoor, maar elke worm die ik vind, is er 1 teveel, vraag me dan af hoeveel er nog daadwerkelijk in die dieren blijft zitten, gelukkig oogt niemand ziek, niemand mager of rare buik.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 21:05

Tallie_Ho schreef:
Je kunt mestonderzoek laten doen en de setjes bestellen..

Ik zal eens zoeken :D

thanx, ben benieuwd

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 21:07

joyfordogs schreef:
Tallie_Ho schreef:
Aha.. Oke.. Pramox is dus juist de blauwe equest.. Zie maar:

http://www.paardenontworming.nl/index.php?p_Id=69

ow oke, ja die had ik gezien, mag dus niet bij veulens jonger dan 6 en halve maand. Wel een goede voor over een tijdje, eerst maar eens mestonderzoek, voel me nu knap waardeloos. Denk je goed voor je paarden te zorgen, zucht.
Geregeld ontwormen, mest opruimen, veel eetmomenten op een dag, savonds voor het naar bed gaan, voer ik nog een keer hooi, smorgens meteen paarden hooi geven. Snachts nog extra stro om te knabbelen.
En dan nu vind ik wormen, ik vind ze niet met bosjes tegelijk hoor, maar elke worm die ik vind, is er 1 teveel, vraag me dan af hoeveel er nog daadwerkelijk in die dieren blijft zitten, gelukkig oogt niemand ziek, niemand mager of rare buik.

Nou ja, je laat je beestjes in ieder geval niet verrotten en je probeert een oplossing te zoeken, daar ben je een goede baas voor, toch? ;)

http://www.wormbestrijding.nl/

Gevonden :D

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 21:14

Nou ja, je laat je beestjes in ieder geval niet verrotten en je probeert een oplossing te zoeken, daar ben je een goede baas voor, toch? ;)

http://www.wormbestrijding.nl/

dank je.

ja, ben het aardig beu, denk idd dat de paarden het hier niet slecht hebben, dag en nacht buiten, snachts op de paddock, overdag nu op een stukje wei plus een stuk bos, paar keer per dag hooi. altijd beschikking over een loopstal. Maar goed, ik zorg dus ook nog heel goed voor de wormen, dus ben voor teveel dieren goed, dat is beetje overdreven dus ;)

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 21:21

iedereen tot dusver, bedankt voor de reacties, de kits zijn besteld, hopelijk snel binnen, uitslag is er volgens de site al binnen 2 a 3 werkdagen, dat is best snel.
Daar kan ik vast nog op wachten,
ik zal de uitslag hier neerzetten.
Ben benieuwd!

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 21:26

ik ben over het algemeen een ehh pietlut met ontwormen en doe dat heel nauwkeurig, toch ging het hier ook behoorlijk mis. ik had wat mest weggebracht voor onderzoek en werd na een uur al gebeld door de dok of ik even langskwam.

ik had ze drie weken daarvoor ontwormt met equarel, ( waar de dok bij stond ivem met chippen. mijn veulens en de fokmerries hadden echt veel wormeitjes in de mest, dok gooide dit gelijk op een ivermectine resistentie ik kreeg andere kuren met werkzme stof pyrantel

wat een dag daarna te voorschijn kwam was vreselijk, ze scheten hele bulten godzilla,s, ik heb ze om de twee weken ontwormt , daarna weer mestonderzoek. en nog ben ik er niet vanaf . afgelopen week hebben de veulens een halve wormenkuur gehad, en nog vind ik daarna spoelwormen in de mest

ik zou beginnnen in overleg met je DA met weer ontwormen met pyrantell. mest onderzoek heeft in principe weinig zin, as je de wormen ziet, zal ook de mest niet goed zijn.

heel veel sterkte met je paardjes

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-09 21:33

bedankt, tja met mestonderzoek weet ik hopelijk wat voor wormen het zijn en kan ik gerichter ontwormen.
"fijn" dat ik niet de enige pietlut ben waar het bij overkomt.

Balen dat je er nu nog niet vanaf bent zeg.