paard aan huis ... wat komt er bij kijken ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jarco

paard aan huis ... wat komt er bij kijken ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 10:39

mijn vriend en ik zijn bezig om een huis te kopen en zijn dus druk op zoek.
helaas hebben we nog niet hét huis gevonden, maar wel één op het oog.
bij dit huis kan ik een paard stallen door een van de schuren om te toveren naar
een ruime box. ook is er nog ruimte om een paddock te maken zodat het paard toch een frisse
neus kan halen. maar ik vraag me af of je wel zomaar van je schuur een stal mag maken en je paard
er neer kan zetten. ik snap dat de mesthoop regelmatig moet worden opgehaald of weggebracht, maar zijn er ook
bepaalde regels voor ? het gaat om een twee onder één kap woning omringt door weilanden, dus niet in een woonwijk.

misschien hebben jullie tips hoe je dit kan voor mekaar kan krijgen ...

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 10:48

Mijn zus heeft een klein boerderijtje bij ons op het dorpje gekocht, daar staat ook een schuur op met oude schapenstallen. heel de schuur hebben we leeg gehaald (heb geholpen want mijn paard staat daar ook) en via internet hebben we boxen gevonden. We hebben nu plaats voor 4 paarden er staan er nu 3. Boxen zijn 3 bij 3 behalve die van bo die is 3 bij 4,5. Weiland opnieuw afgemaakt en in 4 pecelen verdeeld en een stuk voor de rijbak. Geen probleem met de gemeente mijn pa gebruikt de mest voor de groente tuin mijn zus ook en af en toe komen er mensen of ze een kar mogen laden dus we hebben bijna nooit mest liggen. Ik geloof dat voor een stal met een paar paarden weinig regels gelden met mest opslag e.d.

juval

Re: paard aan huis ... wat komt er bij kijken ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 10:54

je zou bij de gemeente kunnen informeren.. maar zolang je niet een stal gaat bouwen denk ik niet dat er problemen van komen. Wij hadden vroeger ook onze pony aan huis staan.
Idd, je mest moet je goed over nadenken, ook de opslag daarvan moet aan bepaalde regels voldoen.
1 paard alleen houden is niet zo leuk, heb je ruimte voor 2?

succes met je plannen!

evie1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 11:00

Ik zou bij de gemeente naar de voorwaarden vragen. Het zou jammer zijn als je het één en ander straks weer in de oude staat terug moet brengen, omdat je geen vergunning hebt aangevraagd. Gezien de ligging van de woning (niet in een woonwijk) zal het geen problemen opleveren.
Succes.

d_ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 11:02

juval schreef:
1 paard alleen houden is niet zo leuk, heb je ruimte voor 2?

Bij ons staan ze ook aan huis (boerderij) geen ruimte voro 2 paarden, maar wel voor een kleine shet erbij, dus dat zal het probleem niet zijn denk ik, want dat is vaak wel te doen, zeker als er ruimte is voor een paddockje..

Wel super leuk als het lukt zeg zoiets:D

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 11:08

als je de box in een bestaande schuur maakt is het geen probleem.

met de mest die doen wij in een aanhanger en brengen deze iedere 3 weken weg.

voor de paddock zolang je er geen zand in stort is het allemaal nog legaal.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 11:37

Er zouden zich in dit geval mogelijk wel problemen voor kunnen doen omdat het een 2 onder 1 kap woning betreft. Denk aan klagende buren ivm overlast (geur, vliegen, mest e.d.).

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 11:41

Je dient zowiezo een vergunning aan te vragen voor het maken van een omheining die boven de 1m is. Als je dan toch bezig bent, kun je gelijk je bouwvergunning van de schuur en de aanleg van je paddock regelen. Zou zonde zijn als je achteraf je boeltje weer kunt inladen. Heb je alleen ruimte voor paddock of heb je ook een bak/weiland?

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 12:10

Een schuur ombouwen tot dierenverblijf is niet zomaar toegestaan: van origine is hier nl geen vergunning voor verleent en zijn de inrichtingseisen ook anders. Informeer eerst bij de gemeente voordat je hieraan begint.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 12:10

@ caesar, je mag toch je tuin omheinen met een schutting van max. 1,80 meter, daar hoef je toch geen vergunning voor te vragen? of gelden er per gemeente andere regels?

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 12:13

Beste is om na te vragen bij de gemeente wat er allemaal voor nodig is, dan ook even bij de buren informeren (niets zo vervelend als klagende buren). Denk tevens aan opslag voor hooi en stro, mogelijkheden voor water, afhankelijk van grote van de wei toegang maken waar tractor doorheen kan. Vraag goed na hoe je de mesthoop kan doen (kar, put, container).
Heb je een eigen wei bij het huis of is het beperkt tot uitloop, kijk of er genoeg land in de buurt ligt wat gepacht/gehuurd kan worden.
Van de omheining boven een meter had ik ook nog niet gehoord.

edit: denk ook aan opslag van voer en van de spullen voor het paard. (klinkt misschien raar maar je zou maar net een huis vinden waar zulke dingen geen plek hebben en waar geen mogelijkheid tot aanbouw is).

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 12:19

Caesar schreef:
Je dient zowiezo een vergunning aan te vragen voor het maken van een omheining die boven de 1m is. Als je dan toch bezig bent, kun je gelijk je bouwvergunning van de schuur en de aanleg van je paddock regelen. Zou zonde zijn als je achteraf je boeltje weer kunt inladen. Heb je alleen ruimte voor paddock of heb je ook een bak/weiland?

Ligt er mss aan waar je woont? Bij ons hier is dat niet nodig. Ja mag tot 2 mtr. hoog je erf afzetten met een heining mits hij op je eigen grond staat.

Voor het verbouwen van een schuur moet je bij de gemeente zijn. Vaak mag dat zonder vergunning mits hij er aan de buitenkant hetzelfde komt uit te zien. Dus dak, muren, in- en uitgang hetzelfde. Wij hebben dat hier ook gedaan en mochten zelfs zonder vergunning ook het dak nog iets verhogen.

Hier heb je voor een paddock geen vergunning nodig. Ga je voor een 'rijbak' moet dat weer wel. Ook voor de verlichting en omheining daarvan.
Hoe het zit als je drainage e.d. wilt aanleggen weet ik niet. Maar alle info. kun je daarvoor krijgen bij de gemeente.

Wat vinden de buren er trouwens van dat je een paard bij huis gaat houden? Die zouden bezwaar kunnen maken namelijk.

V.w.b. de mest; ik breng 2x per week mijn mest weg in een aanhanger. Daar schep ik het ook meteen in dus heb niets op het erf liggen. Je kunt natuurlijk ook een container laten neerzetten die ze eens in de zoveel tijd ophalen.

Ons huis is trouwens te koop dus als je interesse mocht hebben dan hoor ik het graag ;)
Laatst bijgewerkt door singasong op 20-01-09 12:54, in het totaal 1 keer bewerkt

houstenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 12:45

mest mag niet zomaar op de grond liggen...daar heb je een vloeistof dichte mestplaat voor nodig met opstaande randen en een put waar de gier in loopt... OF je zet de mest op een vloeistof dichte kar en afgedekt zodat er ook geen hemelwater in kan komen... het komt dus hier op neer: mest of vocht daarvan (ook hemelwater wat op de mest valt)mag niet in de grond komen...

Ik zou zelf niet twee onder 1 kap willen wonen met thuis een paard..als het geen paardenmensen zijn krijg je geheid last...zomers heb je altijd last van vliegen, stank enz...dieren trekken nu eenmaal vliegen aan...en iemand die zelf geen paarden/pony's heeft zit daar in de regel niet op te wachten...op de overlast van een buur...als die buur zelf ook paarden heeft dan is het alweer een heel stuk gunstiger... wij wonen zelf op een boerderij heb land en een buitenbak...,mijn buren hebben ook een buitenbak hebben ook een boerderijtje die buren daarnaast hebben geen dieren (meer) en zeuren nu constant over de buitenbak van de buren dat het zand in hun zwemvijver stuift...Dus ik bedoel maar... ik zou zo ver mogelijk uit bestaande bebouwing willen zitten...om geen problemen te krijgen...en ik weet niet hoe dat zit met de mestwet of paarden daar ook onder vallen... maar een boer moet minstens 50 meter uit de bebouwing van een ander woonhuis blijven met zn mest opslag... zijn denk ik wel even dingetjes om na te vragen bij de gemeente...

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 14:22

Als je een hekwerk (dus een bouwwerk!!!) opricht op de erfgrens moet je hiervoor een bouwvergunning aanvragen indien dit bouwwerk hoger is dan 1 meter. In alle gemeenten.

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-09 14:30

dank jullie wel voor de reactie's.

we willen niet te snel van stapel lopen.
we vinden het huis wel erg leuk en er is ruimte voor twee paarden in de schuur. ( shetje erbij heb ik liever ).
het zou ook geen probleem zijn om de schuur om te bouwen zonder het van de buitenkant te veranderen.
er kan ook een paddock gemaakt worden, maar dan zou ik ook op zoek gaan om een weiland te pachten.
over de mest heb ik al goede dingen gelezen, en ik denk dat een vloeistof dichte kar de beste optie is want deze kan je ook weer afdekken ( toch ? ) zodat het weer voor minder stank overlast zorgt.

ik was zoiezo van plan om het bij de gemeente na te vragen als het ook tot zover komt, en natuurlijk bij de buurman. ik was gewoon erg nieuwsgierig hoe het geregeld is in nederland.

nogmaals thanx voor de reactie's

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 15:09

Wiesje schreef:
Als je een hekwerk (dus een bouwwerk!!!) opricht op de erfgrens moet je hiervoor een bouwvergunning aanvragen indien dit bouwwerk hoger is dan 1 meter. In alle gemeenten.

Ik weet niet wat jij onder een 'hekwerk' verstaat maar een schutting, palen met stroomlint of stalen hek mag hier tot 2 mtr. hoog gewoon geplaatst worden zonder vergunning.

Rayatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 15:16

Wij hebben ook buren gehad die in paard in de schuur hadden. Geloof wel dat ze toen haar ook af en toe op een weilandje zette. Maar weet niet wat ze met de mestdeden. Paard heeft er ook niet heel erg lang gestaan :)

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 21:59

singasong, hier dus absoluut niet. ik heb een gaashekwerk laten plaatsen op mijn erfgrens en daar heb ik toch echt een bouwvergunning v oor aan moeten vragen. En daar hebi k ook de nodige discussie over gevoerd met de betreffende ambtenaar :D Maar helaas ...

d_ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 10:02

misschien is er dan ook weer verschil of het op je erf of op de erfgrens staat??
Ik weet wel dat je je er heel goed in moet verdiepen, mn vader werkt bij de gemeente en ik hoor dus wel eens verhalen.. Dan is het echt wel balen voor die mensen als ze hun prachtige hekje een halve meter naar binnen moeten verplaatsen..

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 11:28

Zowiezo kunnen mensen niet moeilijk doen als je je paard aan huis zou houden. Zelfs midden in de stad niet. Een paard valt nog steeds onder huisdieren. En niet onder vee. Zo lang een paard geen stank en geluidsoverlast geeft mag hij gewoon aan huis staan. Al is het in de stad. Als niemand klaagt.

Alleen je bouwwerken en hekwerken moet je goed afstemmen want dat mag niet altijd zomaar.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 11:31

d_ruiter schreef:
misschien is er dan ook weer verschil of het op je erf of op de erfgrens staat??
Ik weet wel dat je je er heel goed in moet verdiepen, mn vader werkt bij de gemeente en ik hoor dus wel eens verhalen.. Dan is het echt wel balen voor die mensen als ze hun prachtige hekje een halve meter naar binnen moeten verplaatsen..

Heeft te maken met binnen of buiten de bebouwde kom. Weet nog dat er mensen een bak aangelegd hadden in een weiland en die er geen omheining om mochten zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 11:41

TS, over het pachten van land wordt vaak nogal licht gedacht, doen we effe. Maar de meeste boeren staan hun land niet af, hebben ze zelf nodig. Sommige weilanden waar niets op loopt zijn bedoeld voor hooiwinning en daar willen ze geen paarden op van een ander.

Als je echt serieus met dat huisje aan de slag wilt, ga eerst praten met je toekomstige buren hoe zij er over denken om buren te krijgen met een paard en een shet. Beijk even de grond kwaliteit, hoe maak je je paddock, heb je drainage nodig. Met een shet een paard heb je heel veel mest, is niet een kruiwagentje of zo per week.

Ga in je buurt informeren of je het weg kan brengen bij een manege of een pensionstal of een boer, zal altijd tegen betaling zijn, dus ga dat eerst informeren. Zorg dat je dan een aanhangertje hebt waar je de mest op kan doen en wekelijks of 2 wekelijks kan wegbrengen.

Hoe is de contructie van die schuur, kan die paarden aan? Hoe sterk is de achterwand, want een paard kan er tegen aan gaan liggen en dan moet niet de muur instorten. Hoe hoog is het dak, is het dak waterdicht, zijn er ramen in de schuur, hoe breed is de toegangsdeur, is de deur op de windkant.

Hoeveel ruimte heb je voor hooiopslag. Zorg voor een ruimte voor minimaal 20 pakken, ik adviseer je paard op vlas te zetten, minder afval en makkelijker opslag.

Wat is de bestemmingsplan van de weilanden, dat vraag je bij de gemeente, stel er komt over een jaar of 5 a 10 een woonwijk, dan is het weg met paardjes.

Kan je in de omgeving paardrijden, zijn er rustige binnenwegen, die er bijna niet meer zijn in Nederland omdat iedereen sluipwegen gebruikt en daar rijden ze in den regel knoepert hard.

Is er natuurgebied, is er een manege. Kun je tegen betaling een buitenbak gebruiken in de omgeving?

Allemaal vragen die je eerst beantwoord moet hebben, eer je die woning koopt.

Persoonlijk zou ik NOOIT in een 2 onder 1 kapper gaan wonen als ik paarden zou willen. Stel er wonen oude mensen en je krijgt buren die klagen tegen je paarden.

Hoe groot is je achtertuin waar je ze in wil zetten? Ik vind voor een paard en shet moet je minimaal en dat is echt minimaal 3000 m2 hebben en dan moet je echt wel goed omgaan met je ruimte om het netjes te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 11:45

Kostolany schreef:
Zowiezo kunnen mensen niet moeilijk doen als je je paard aan huis zou houden. Zelfs midden in de stad niet. Een paard valt nog steeds onder huisdieren. En niet onder vee. Zo lang een paard geen stank en geluidsoverlast geeft mag hij gewoon aan huis staan. Al is het in de stad. Als niemand klaagt.

Alleen je bouwwerken en hekwerken moet je goed afstemmen want dat mag niet altijd zomaar.

Jawel, dan dus over stankoverlast. Ooit gelezen, maar weet niet precies, dat je stal minimaal 30 meter van je buren moet zijn om stankoverlast te voorkomen. Maar je kunt het beter de gemeente vragen.

Het idee om je paard in de schuur te zetten in je achtertuin en dan een wei ergens te gaan huren is erg romantisch, maar in de werkelijkheid zal dat niet zo makkelijk gaan. De macht van de buren is dan behoorlijk groot als het "woongenot" in de weg wordt gestaan door wat vliegen en de geur van paardenpoep, als de gemeente je paardje in de achtertuin van een 2 onder 1 kap ziet staan, dan is het geen huisdier meer maar een paard..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 18:10

jarco schreef:
we vinden het huis wel erg leuk en er is ruimte voor twee paarden in de schuur. ( shetje erbij heb ik liever ).
het zou ook geen probleem zijn om de schuur om te bouwen zonder het van de buitenkant te veranderen.
er kan ook een paddock gemaakt worden, maar dan zou ik ook op zoek gaan om een weiland te pachten.

Hoeveel grond/weiland zit er bij dat huis?
Als je er alleen maar ruimte hebt om een schuur te bouwen en een paddock te maken, vind ik dat je je paarden daar enorm mee tekort doet.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 18:23

Ik heb dat wel voor elkaar gekregen, mijn vorige huis was een 2 onder 1 kap met grote schuur. 3 boxen in gemaakt + uitloop en mest op een aanhanger. Aan de overkant van het landweggetje huurde ik 3/4 hectare.

Maar...mijn buren hadden er totaal geen problemen mee (6 huizen op een landelijk weggetje) Daar heb ik natuurlijk eerst geinformeerd !!!