tips voor manen te laten groeien?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anouk1978

tips voor manen te laten groeien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-09 14:11

Hallo Allemaal,

Donderdag komt onze nieuwe aanwinst,een shetlander ruin 1.10 hoog erg leuk om te zien,
hij is 6 jaar oud.
Hij heeft alleen vrij korten manen wat ik erg jammer vindt,ik val toch altijd wel op
een flinke bos manen ( maar laat hem natuurlijk niet staan om zijn korte manen).
Hoe laat ik die manen nou snel groeien?Moet ik juist en of niet veel kammen?
Of is het meer met wat geluk gaat het nog groeien...hij is nog vrij jong??

Ik hoop een reactie te krijgen

xxdaphneexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 14:41

ik vind het geweildig voor je dat je een shetlander hebt gekocht.
tuurlijk laat je hem niet staan.
ik denk dat zijn manen nog wel groeien.
maak je maar geen zorgen. ;)

shetlandfan

Re: tips voor manen te laten groeien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 18:21

Als je pech hebt, heeft die gewoon korte manen en groeit het niet langer. De lengte van de manen is genetisch vastgelegd. Dus de manen zullen tot een bepaalde lengte groeien en dan simpelweg stoppen. Dan kun je doen wat je wil maar het zal niet echt meer langer worden.

Veelal is het ook wel hoe minder je aan de manen zit, hoe beter. En dan groeien ze vaak ook het beste.
Als je wilt kammen, gebruik dan eerst goede antiklit.

Maar goed, hopelijk willen de manen van jouw shet nog wel langer groeien. ;)

Roos13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 18:48

en als je pech hebt zijn de manen kort omdat hij eczeem heeft...
ik heb ook een eczeem merrie en die haar manen heeft ze helemaal afgeschuurd van de zomer. Nu zijn ze weer halflang. Dus ook kort.

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 18:52

mijn pony heeft zomerexceem, en heeft vorige zomer zijn manen helemaal kaalgeschuurd! maar nu is het nog steeds niet teruggegroeid! Dat is toch niet gezond? hij had vroeger trouwens nooit zomerexceem.. raar hoor. hij kreeg het gewoon ineens.. :\ voordat hij dat kreeg had hij altijd langere manen. :=

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 22:17

[SMP] > [VSW]

mik2987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 22:46

gefeliciteerd met je nieuwe aankoop leuk :D maar voor groeien heb je gewoon geduld nodig. ik heb zelf een haflinger toen ik haar kocht hadden ze net de manen getrokken echt super kort handbreedte... dat heeft wel een jaar geduurt voordat ze echt mooi lang waren!

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 16:12

Weinig borstelen, liefst helemaal niet, als je borsteld, eerst even wat anti-klit er in (cowboy magic bijv.)
Zelf vlecht ik de paarden altijd in, stuk of 8-10 vlechten erin. Elke week weer even een dag eruit, daarna weer nieuwe vlechten erin ;). Werkt hier super goed en het scheelt een hoop met rijden, niet in de knoop en ze eten hun eigen manen zo ook niet op. Maargoed, weet niet of jij er (nu al) mee rijd.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 16:16

1x borstelen, met antiklit erin.
Dan invlechten, aangezien hij korte manen heeft. Losse vlechtjes, Heb er zelf stuk of 5/6.
Dan gewoon weg niet aankomen.
Ik laat ze meestal een maand zitten.
Dan eruit halen, doorkammen(met antiklit) en dan weer in de vlechten.
Gewoon niet aankomen :+ wel strootjes eruit halen natuurlijk :)
Werkt super hier thuis :j

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 18:11

juist vooral niet té veel kammen, want dan trek je er misschien weer haar uit, en dan schiet het natuurlijk ook niet op. ik doe mijn pony altijd vlechtjes in, die laten ik dan een tijdje zitten (hangt ervan af wanneer het er echt niet meer uitziet en de helft van de manen er al uithangt ofzo) en dan maak ik weer nieuwe vlechtjes. en de manen groeien als kool!! je kan deze het beste vas maken met tape, want als elastiekjes te lang in de manen zitten, gaat het haar dood.

EvelienTje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 20:13

Sommige zeggen van de manen losjes invlechten en dan na 1 of 2 weken weer uithalen en dan weer op nieuw, Het helpt volgens mij wel onze haf heeft ong 1 meter manen dus mischien helpt het bij jou shetje dan ook wel ;)

bailey94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 21:45

hier zijn al zoveel topics over

niet er aan zitten
vlechten, niet te strak, voorzichtig ontklitten

het is ook genetisch bepaald

Stormchaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-09 13:43

Henrieke schreef:
Weinig borstelen, liefst helemaal niet, als je borsteld, eerst even wat anti-klit er in (cowboy magic bijv.)
Zelf vlecht ik de paarden altijd in, stuk of 8-10 vlechten erin. Elke week weer even een dag eruit, daarna weer nieuwe vlechten erin ;). Werkt hier super goed en het scheelt een hoop met rijden, niet in de knoop en ze eten hun eigen manen zo ook niet op. Maargoed, weet niet of jij er (nu al) mee rijd.

Precies zoals ik het ook altijd doe +:)+ !! Ik lease een quarter horse en zijn eigenares heeft zijn manen door omstandigheden héél erg kort moeten knippen maar nu 4 mnd. later zijn ze al 1,5 keer zo lang als dat ze waren. (de retangler van cowboy magic is erg fijn, je hebt niet eens een borstel of kam nodig).

Maxiime123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 12:36

Maak losse vlechten en laat die ong. 2 dagen zitten
Maak ze dan los en maak overnieuw losse vlechten en laat die weer ong. 2 dagen zitten enz.

(denk eraan dat je ze heel los vlecht anders heeft het geen ruimte om te groeien!!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-09 22:07

losse vlechten of losse hengstenvlecht, of knotten... En je schijnt de haarwortels te stimuleren door het met koud water te besproeien..

Vind ik persoonlijk een beetje teveel moeite, maargoed. Het schijnt echt te helpen :j ..

LynnM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 00:03

Iemand vertelde me : insmeren met bodylotion, invlechten en zo 5 dagen laten. Dan weer los, dan weer invlechten, enz....
En in de zomer wassen en dan antiklitspray opdoen en invlechten.

Ik vind het een beetje raar, maar proberen kan geen kwaad zeker? Want ze gewoon zo laten (doe ik al een jaar) helpt bij men Peppy niet...

Hier had ik er ook nog een topic over : http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=3&t=964642

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 00:11

shetlandfan schreef:
Als je pech hebt, heeft die gewoon korte manen en groeit het niet langer. De lengte van de manen is genetisch vastgelegd. Dus de manen zullen tot een bepaalde lengte groeien en dan simpelweg stoppen. Dan kun je doen wat je wil maar het zal niet echt meer langer worden.

Veelal is het ook wel hoe minder je aan de manen zit, hoe beter. En dan groeien ze vaak ook het beste.
Als je wilt kammen, gebruik dan eerst goede antiklit.

Maar goed, hopelijk willen de manen van jouw shet nog wel langer groeien. ;)

hoe kan dat dan, dat zou betekenen dat de manen groeien tot bijv. 30 cm, dan stopt het, dan knip je, maar hoe weten die manen dan dat het weer korter is dan kan het niet meer groeien, of zeg ik nu iets doms. :(:) :+

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 00:14

ik zou er inderdaad ook wat in doen bijv conditioner van jezelf ofzo. of was zoiets, en dan invlechten en vanaf blijven. Shetlanders hebben namelijk vaak van dat droge haar dat het een beetje alle kanten op gaat staan maar dat hoort eigenlijk wel bij een shet. Het is natuurlijk waar je houd natuurlijk ;)

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 00:17

groeien manen niet gewoon altijd door? :P is toch niet genetisch vastgelegd?
Mijn jaarlin welsh kruising heeft voor zijn leeftijd een hele dikke bos lange manen. ik kam ze echt bijna nooit, laatst nog even met anti klit. vlecht ze ook niet in.

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 00:31

2x in de week worden de manen door geborsteld met anti klit en 1x in de week ging er Shapleys MTG op de manenkam. Vanaf oktober geen MTG meer op de manenkam gedaan.
Af en toe worden de manen in vlechtjes gedaan wat dan een paar dagen blijft zitten.

Bij Bonnie groeien de manen lekker snel.
Knip er ook meestal in de zomer een stuk vanaf.
Bonnie 14 07 2008
http://i163.photobucket.com/albums/t295 ... c48622.jpg

Bonnie 26 09 2008
http://i163.photobucket.com/albums/t295 ... 829746.jpg

Bij Maaike groeien ze iets minder hard maar ben dik te vreden nu
Maaike 13 07 2008
http://i163.photobucket.com/albums/t295 ... 091022.jpg

Maaike 19 12 2008
Maaike haar manen zijn dankzij de MTG ook een stuk dikker geworden.
http://i163.photobucket.com/albums/t295 ... 7fcebb.jpg

Ik kan ze nu niet knippen omdat er in mei een fotoshoot gedaan wordt en de fotograaf heeft gevraagd naar een shetje met lange manen vandaar.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 00:54

werkt t echt: Shapleys MTG ?

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 01:16

Ik hoop dat het werkt, ga het met mijn arabiertje ook proberen.

Dus, elastiekjes is niet goed, maar tape wel?

Of katoenen elastieken die je ook in je eigen haar doet?

_Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 08:35

Jenkins schreef:

IK vind wel dat het werkt. Bij Bonnie hebben we het maar een paar keer gedaan want die manen groeide mij te hard :D
Bij Maaike zijn we iets langer door gegaan maar bij de manen ook op een gegeven moment gestopt.
Op haar staart smeer ik het nog wel 1x in de week maar ga nu weer beginnen met 2x.
Ook werkt het super bij mok. Bij beginnende mok is het meestal na 4 á 5 x behandelen over. ;)

FGM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 09:50

Als het lukt de vlecht erin zolang mogelijk laten zitten en niet te strak. Met een beetje mazzel komt het dan wel weer. Nu maar hopen dat het geen eczeem is.

jwbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 10:12

Jenkins schreef:

Ook ik ben er tevreden over, we hadden er zelf 1 met regenschurft en dat veroorzaakte wat kale plekjes.
Shapley's MTG erop gedaan en weg regenschurft en er groeide al heel snel weer haar.

Hier staat nog meer info en hoe je het kan krijgen:
http://www.uhg-shop.nl/?Lng=nl&PageID=3 ... &ProdID=50