bevroren bak tip!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

M_erell

bevroren bak tip!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 21:43

Ik heb even geen idee waar ik dit moet posten maar ik merk het vanzelf wel Tong uitsteken
Ehm ik heb een super tip van iemand gehoord!
Want het is nu echt super stom weer als je een buitenbak hebt en je wilt rijden want de bak is hartstikke hard Huilen
Niet iedereen heeft een trekker maar goed wat die mensen doen waarvan ik die tip had gehoord is dat ze zout over de bak heen strooien en dan met de trekker de bak door gaan. Tong uitsteken
En dat dan elke dag ..
Misschien heb je er wat aan misschien niet Tong uitsteken
O ja wat wel zo is alleen het bovenste laagje is dan 'ontdooit' de grond daaronder is nog wel hard maar je kan in ieder geval weer rijden, longeren of wat je dan wilt doen!

mariekjhe

Re: bevroren bak tip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 22:35

Niet doen,
zout is slecht voor de hoeven.
Het zout onttrekt het vocht eruit en zorgt ervoor dat de hoeven uitdrogen.

Randy154

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 15:18

Heb er gelukkig geen last van. De bak waar mijn verzorgpony staat is zo supergoed gedraineerd dat die zelfs met deze vorst gewoon zacht blijft en dus zeer goed te rijden is.

Een goede drainage helpt dus ook. Het kost wat, maar dan heb je ook wat

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 15:25

mariekjhe schreef:
Niet doen,

Je hebt in veel gevallen 2 opties:
1: Je strooit zout, je spoelt daarna even de voeten af, smeert er een lik 'vet' op, en niks aan het handje
2: Je paard breekt z'n been, je kan naar de DA, en bent een paard kwijt.

Ik weet wel welke optie in mijn ogen beter klinkt....

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 15:27

of optie 3: je rijdt even niet Haha!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 15:27

Of je kan geduld hebben en het dier gewoon op weide laten tot de gevaarlijke temperaturen over gaan.

Denk je echt dat keukenzout gaat helpen om je bak te ontdooien?

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 15:28

marieke84 schreef:

helaas is dat 'even' al dik een week..

Ik zet me paard nou dus echt niet in de bak.. Over de weg is het niet zo glad, dus ik rijd zolang buiten..

mas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 15:30

pharagirlke schreef:
Of je kan geduld hebben en het dier gewoon op weide laten tot de gevaarlijke temperaturen over gaan.

Denk je echt dat keukenzout gaat helpen om je bak te ontdooien?

Volgens mij bedoelt ze strooitzout?

Maar je kan ook zoals eerder gezegt ook gewoon even niet rijden, de kans dat er toch nog iets misgaat omdat de onderbodem nog keihard is is nog best groot.. maar iig wel een goede tip hoor!
Fijn! Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 15:34

ALs er zeker 10 cm van de bak op dit manier rul gehouden kan worden, is het heel goed te doen. Wat denk je waar menige manegebodem uit bestaat? Uit een harde onderlaag, met een toplaag zand of wat er nog meer in gaat. Niets aan de hand.

Je moet het alleen niet doen als de bak heel nat is, er echt ijs ligt met misschien een cm zand erovereen, en je paard erg fris is en ijzers onder heeft. Dat is vragen om problemen.

Enfin, het dooit, en als het goed is blijft het dooien, dus het probleem is voorlopig even weer de wereld uit.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 15:36

Hooguit slecht voor de straal, maar dat valt nog wel mee, gok ik. Veel grote paardenhouders/trainers maken gebruik van zoutstrooien.

Als het weer gaat vriezen, ga ik het ook proberen. Wij hebben weliswaar een perfecte bak, maar halverwege de vorstperiode nog een flinke plens water gekregen, met een bevroren ondergrond doet drainage of een goede waterdoorlating niks. Nu is de bak vlak maar klinkerhard. Zout is alleen best een duur grapje, kosten € 150,00 per ton (een ton lijkt veel, maar je hebt best wat nodig).
Mijn bevindingen deel ik natuurlijk met Bokt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 15:38

En wat je idd moet doen is de hoeven goed afspuiten na het rijden. Maar dat moet je ook doen als je naar het strand bent geweest. Zouden al die paarden die naar het strand zijn geweest ook slechte hoeven hebben?

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 15:41

Somebody_ schreef:
mariekjhe schreef:
Niet doen,

Je hebt in veel gevallen 2 opties:
1: Je strooit zout, je spoelt daarna even de voeten af, smeert er een lik 'vet' op, en niks aan het handje
2: Je paard breekt z'n been, je kan naar de DA, en bent een paard kwijt.

Ik weet wel welke optie in mijn ogen beter klinkt....

Hoeven afspoelen met de -10 van afgelopen week?
Staat je paard gelijk vastgevroren aan de grond.

Afgelopen zaterdag was het water dat in stal gemorst werd met watergeven binnen no time bevroren.

Ik ga voor optie 3. Even niet rijden, maar aan de hand stappen en losgooien. (over het algemeen kijkt mijn paard wel goed waar ze haar benen laat)

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 15:43

marieke84 schreef:

Tuurlijk, ik laat mijn paard gewoon even een tijdje 24 uur op stal staan... Ik kan zonder strooien ook niet de stal uit(paard heeft ijzers, dat wordt 1 glijpartij) Dan heb ik toch echt liever een beetje zout in mijn paard z'n voeten.
Bij ons kon er prima nog voeten gespoeld worden hoor, zorgen dat de grond daarna redelijk droog 'getrokken' wordt en dan is er niets aan het handje. Even voeten drogen met een handdoek, en perfect geregeld!

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 15:49

Somebody_ schreef:
marieke84 schreef:

Tuurlijk, ik laat mijn paard gewoon even een tijdje 24 uur op stal staan... Ik kan zonder strooien ook niet de stal uit(paard heeft ijzers, dat wordt 1 glijpartij) Dan heb ik toch echt liever een beetje zout in mijn paard z'n voeten.
Bij ons kon er prima nog voeten gespoeld worden hoor, zorgen dat de grond daarna redelijk droog 'getrokken' wordt en dan is er niets aan het handje. Even voeten drogen met een handdoek, en perfect geregeld!

het is bij iedereen anders zeker? mijn paarden zitten de hele dag buiten op een stuk beton met een inloopstal, dus kan ik ze gerust even laten staan. De paddock echter kom ik niet in, die ligt er veel te hard bij...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 16:13

Wij hebben warm water op stal, dus afspoelen zou eventueel lukken. Daarbij waren de temperaturen overdag rond het vriespunt, alleen 's nachts werd het -10.

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:25

bij ons op stal is het wel gedaan. je moet de hoeven na het rijden wel afnemen met een borstel met water.
we hebben tot de sneeuw heerlijk door kunnen rijden. nergens last van gehad.
als ik het goed, ligt er zn 50 kg zout in de bak verdeeld over 2x strooien en trekken

stalkarima

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 12:06

Ikm koos liever optie 3!
dan maar even niet rijden!
of ergens een binnenbak opzoeken of even een buitenritje maken!
want als de ondergrond nog wel hard is is er nog een grote kans op blessures!

take_one

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 12:13

Ja als de bak al bevroren is.. heeft zout erover strooien natuurlijk geen zin meer.
Dat moet je doen als de bak nog niet bevroren is..

houstenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 17:11

inderdaad VOOR dat het begint te vriezen de bak goed los maken met een manege bodemvlakker... daarna op een bak van 20 x 40 ongeveer 250 kilo zout strooien daarna weer licht inwerken in de bovenlaag met de manege bodem vlakker...en elke avond de bak vlak trekken ... werkt echt perfect! En zout slecht voor de hoeven? Nooit geen last van gehad..

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 16:27

Marion71 schreef:
Zout is alleen best een duur grapje, kosten € 150,00 per ton (een ton lijkt veel, maar je hebt best wat nodig).

hunter87 schreef:
als ik het goed, ligt er zn 50 kg zout in de bak verdeeld over 2x strooien en trekken

houstenfan schreef:
daarna op een bak van 20 x 40 ongeveer 250 kilo zout strooien

Hele verschillende aantallen zout (1000 kg, 50 kg en 250 kg). Ik ben wel benieuwd hoeveel er ongeveer nodig is. Want dat niet-rijden komt me ook de strot uit. (ik weet het, ik ben al te laat. Maar voor een eventuele nieuwe vorstperiode).

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 16:31

how ik ben een 0 vergeten! 500 kg zout als ik het nier vergis!!
onze bak is echt super. vanaf dinsdag was hij al weer te rijden. en nu is hij heel goed, ligt een plasje in ofzo!
onze bak word echt super bij gehouden. denk dat hij gemid zoiezo wel 3/4x per week getrokken word(als het niet meer is!)

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 16:38

Bak steeds recht trekken, zodat deze vlak is. Bij ons was zelfs de binnenbak bevroren maar nog goed te rijden omdat hij netjes vlak was.

AmyvanLeiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 17:05

het is niet handig om elke dag met zout te gaan strooien.
maar wij hebben gewoon met de pony aan de hand gelopen de laatste 3 weken

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 17:14

marieke84 schreef:
of optie 3: je rijdt even niet :D

of optie 4: uitwijken naar een binnenbak :D

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 17:20

Zout slecht voor de hoeven? Hoe moet dat dan wel niet met al die paarden die over het strand rijden en zelfs in zeewater?