faciliteiten bevroren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yv_

faciliteiten bevroren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 18:11

Bij deze even een vraagje van mij en mijn medestalgenootjes.

Ik sta op een leuke stal, super gezellig, je kent het wel...
Nu hebben we deze winter een probleempje met de vorst.
De rijbak, losgooibak en eigenlijk alles is keihard door de vorst. Ook is er zo af en toe een probleempje met de waterleiding en hebben de paarden geen water omdat de leidingen bevroren zijn.

Zijn wij de enige stal met dit probleem? Komt dit vaak voor met dit weer?

Wat zijn nu onze rechten en plichten met betrekking tot betaling? Kunnen we bijvoorbeeld een korting vragen/eisen, of hebben we het er maar mee te doen?
En wat zijn nu de rechten en plichten van staleigenaren? Is het hun plicht om de bakken begaanbaar te maken dmv bijvoorbeeld zout strooien, op tijd te slepen oid en valt dit onder 'nalatigheid' of is dit overmacht?

Even voor duidelijkheid, ik/wij wil met dit bericht geen onrust stoken of iemand zwart maken oid, maar gewoon wat informatie inwinnen.

Moska

Re: faciliteiten bevroren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 18:14

Hier hetzelfde probleem, maar voor mijn gevoel valt dit onder overmacht. De staleigenaren doen hun uiterste best om alle paarden zo goed mogelijk te verzorgen met dit weer en als het ook maar enigszins mogelijk is wordt de bak berijdbaar gemaakt. Maar helaas kunnen zij ook niet toveren. Ik doe er niet moeilijk over en betaal gewoon het normale stalgeld, ze hebben er werk genoeg van in de winter.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 18:18

Gewoon hetzelfde betalen, eigenaar heeft er nu extra werk eraan. Vind het eigenlijk een beetje miereknn*uken

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 18:21

Dat de bakken bevroren zijn is echt overmacht, maar de dieren moeten wel voorzien worden van water! Dat is hún plicht, want het is een gebrek in de stal.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 18:21

Ik verwacht niet van de pensioneigenaren dat ze de bak goed berijdbaar kunnen maken met deze vorst. Is ook gewoon iets waar ze niets aan kunnen doen. Wel slepen ze de bak, zodat je tenminste wat kunt stappen of draven.
Zout op de bodem is slecht. Dat hoeft van mij niet. Ik verwacht wel dat een staleigenaar de bak goed bijhoudt en dat er met normale weersomstandigheden goed te rijden is. Bij extreem weer niet of nauwelijks kunnen rijden vind ik natuurlijk niet leuk, maar zie ik als overmacht.

Chonelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 18:23

Ik vind het normaal dat je hetzelfde betaald, tenzij je bijvoorbeeld ineens zelf voor allerlei dingen op moet draaien door bijvoorbeeld nalatigheid. Stel dat de staleigenaar de waterleiding afsluit en jullie geen alternatief geeft, dus dat je ineens zelf water moet regelen.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 18:23

Het is overmacht, heel vervelend, maar als je dat niet wilt accepteren dan moet je naar een pensionstal met een binnenbak. Zolang je maar wel ziet dat de eigenaren wel hun best doen om er het beste van te maken. De paarden mogen er zeker niet onder lijden wat eten/drinken betreft. Het is op heel veel plaatsen op het moment een groot probleem, ook wedstrijden die afgelast worden/ Zelf kan ik oo niet trainen, maar dan ligt het probleem thuis en niet bij de pensioneigenaar. Hoe het wettelijk geregeld is zou ik niet weten.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 18:27

Bij ons hetzelfde probleem.
Strooien in een bak heeft weinig nut Knipoog

Bij ons heeft de pensionhouder wel netjes in elke stal een ring opgehangen en een emmer in gehangen.
Verder zorgt hij ervoor dat er 1 ruimte is waar je (verwarmd) water kan krijgen en je je emmers bij kan vullen zodat alle paarden water hebben.

Hij strooit af en toe het pad met zout of zand zodat je niet teveel glijd.
Verder is het wachten tot het dooit Lachen (ik hoorde vanaf dinsdag)

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 18:31

Dat dachten we al, maar wisten het niet precies zeker. Betreft het waterprobleem: We moesten zelf een alternatief regelen: sommigen hebben tonnen en emmers staan, anders hebben water in de voerbak gedaan en daar wordt het voer op de grond gegooid. Ben vandaag dan niet geweest, maar denk dat dit voor tijdelijk wel een goede oplossing is.

Mooney & Chonelly, k heb nergens gezegd dat ik weiger te betalen of wat dan ook, ik wil alleen wat informatie... Hoe jullie reageren lijkt het net alsof ik dit en dat niet wil doen en alsof ik overal problemen mee heb. Dat is dus niet zo!

Succubi: Goed nieuws! Ze vervelen zich te pletter, alle paarden zijn momenteel in je jachtmood! Verward

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 18:37

Ja, ik kan merken dat de paarden het ook zat zijn.
Onze paarden staan overdag lekker buiten maar ja, je moet wel over het weiland glibberen om er te komen en hebben in het weiland geen drinken.
We zijn gewoon aan het aftellen tot de zomer Knipoog

Wel jammer dat zij geen voorzieningen hebben gegeven voor je water. Bij veel stallen moet je dat zelf regelen hoor.
Ik was ook zeer verbaast dat ik ineens een ring in mijn stal had (ik wist niet waarvoor dat was Bloos) en 2 dagen later een emmer erin (dat verklaarde veel) maar ik vond het nog steeds nutteloos tot ineens 2 dagen later alles bevroren was Nagelbijten / Gniffelen
Toen was het hele ring, emmer concept duidelijk Knipoog
Nu staan we dus elke keer voor 5 paarden emmers te vullen en als je rekent dat paarden ong 30 liter per dag drinken....
Dan ben ik blij dat wij maar 5 paarden in onze stal hebben Knipoog

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 18:38

Yvvv, als je niet informeert kom je ook niets te weten toch?

Wij hebben in ieder geval nog de bak gesleept toen het ging vriezen zodat het mooi gelijk was, de paarden kunnen dus nog steeds naar buiten. Geeft ook wel wat problemen (sneeuw in de hoeven die vast blijft zitten) en stalmoed, maar die kunnen ze in ieder geval kwijt als ze geen ijzers hebben, dan is er nog aardig grip. Maar ook degenen met ijzers doe ik naar buiten, zolang ze elke dag een paar uur naar buiten gaan blijven ze ook wat rustiger. Als ze al een paar dagen in de box staan, nou, dan wordt het ontploffen als het eenmaal zover is.

Ik vind het wel vreemd als pensionklanten zelf een oplossing moeten vinden om hun paard water te geven, daar moet de pensionhouder in voorzien. Tenzij je alleen stalling betaald natuurlijk en de verzorging voor je eigen rekening is.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 18:40

Zout strooien in de bak is een dikke afrader, dat zout is hartstikke slecht voor de voeten...

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 18:43

Inprincipe zouden de paarden gewoon normale emmers bakken in hun stal moeten krijgen waar het water in wordt gegooid. En tja dat bakken bevroren zijn heeft bijna iedereen last van denk ik dus ga in die tijd wat anders doen. Komende week gaat het weer dooien.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 18:43

Mousmous, wat versta jij onder verzorging? Het is een doehetzelfstal zeg maar (Dat maakt ook het supersfeertje denk ik Lachen ) We betalen een vast bedrag per box, dit is inclusief een automatische waterbak en voerbak (en natuurlijk de bakken en weide in de zomer enzo). Stro en hooi betaal je per gebruik en komt erbij op de rekening. Voer regelen we allemaal zelf qua inkoop, dit wordt een aantal keer per dag gevoerd. De ene keer door een stalgenoot, de andere keer door de staleigenaar.. Ligt eraan wie er rond de voertijd op stal rondstruint, het wordt op een lijst bijgehouden.

Wat is precies het slechte in zout? Ik heb nu inderdaad al meerdere mensen hier gehoord dat het slecht is, maar kan niet bedenken wát nu precies..

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 18:44

Volgens mij drogen de hoeven ervan uit

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 18:50

Yups, zout is slecht voor de hoeven, ik geloof idd ook uitdrogen.
Voor een doe het zelf stal is het idd niet raar je eigen emmer te regelen (wat klinkt dat stom).

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 18:58

Zout ontrekt vocht.
Dus het klopt inderdaad dat de hoeven uitdrogen.

Verder geloof ik dat het halve, zo niet het hele, land last heeft van bevroren rijbanen en waterleidingen.
Als je hier en daar op bokt kijkt, zie je dat al.
Helaas hebben we het weer niet voor het uitkiezen en is het gewoon wachten tot het gaat dooien.

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 19:00

Hier ook de leidingen kapot, ik vind dat ze hier ook niks aan kunnen doen. Ofja, zeker aan te doen hetzelfde met de bak maar dit kost geld en dan moet de stalling weer omhoog, komt daar weer geklaag over. Hier krijgen ze in de ochten water en de rest moet je toch zelf regelen !!

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 19:20

Yvv, ik bedoel met verzorging precies wat je zegt. Vast bedrag betalen voor de box en de rest zelf regelen. Mijn zus staat ook op zo'n 'doe het zelf stal' en daar is de sfeer ook super. Maar zij moet nu ook zelf voor het water zorgen. Daar staan zo'n 100 paarden dus het is voor de eigenaar geen doen om het allemaal zelf te doen. Ik denk dat in zulke extreme omstandigheden zoals nu, je elkaar maar een beetje moet helpen. Het gaat net als de anderen zeggen zo weer dooien. Gelukkig!

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 19:26

Wij moeten dit jaar helemaal alles met alle drie de paardeigenaren doen. De stalhouder is uitgerekend nu 6 maand weg Tong uitsteken. Gelukkig is er een iemand die echt super veel doet die regelt het water dat dat afgesloten is, die voert en alles. ZE gaan hier de wei op glukkig de weg er naar toe is redelijk, maar de bak is zo slehct sneeuw met ijs eronder en keihard. Dus duurt nog wel even. Maar gewoon hetzelfde bedrag betalen denk ik

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 19:45

ik heb nooit minder betaald omdat een bak te nat of te hard of te zwaar was vanwege weersomsandigheden, of omdat we zelf water bij moesten geven, of het toilet en de kraan waren afgesloten ivm de vorst.

En als ik hier bij huis niet kan rijden, omdat het te nat is of bevroren moet ik ook naar een binnenbak of een buitenritje maken. De beide pensiongasten dus ook... Jammer maar helaas.
Verzorging doen we hier ook samen. En het valt mee, want we moeten gewoon 1x per dag een paar jerrycans water bij de buitenkraan vullen (of warm water uit de douche bij ons binnen) en legen in de waterbakken. Met een kruiwagen is het helemaal niet zo zwaar werk en zo gebeurd.

Verder is het vegen met deze vorst een eitje (veel minder werk dan met nat weer) en het voeren is niet anders dan anders. De paarden kunnen de hele dag op de wei lopen en hebben wat vaker vrij, dus die hoor je ook niet klagen. Is alleen voor ons jammer dat we niet fijn kunnen rijden en mijn merrie wordt nu toch echt te dik Tong uitsteken

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 22:06

Nou, allemaal iig bedankt voor de reacties!
Had ik al gedacht, maar wist het niet zeker...
Snap dat natuurlijk iedereen er last van heeft deze tijd en het was ook echt niet mijn bedoeling om te laten denken dat ik weiger om het volle bedrag te betalen, ik wilde alleen weten hoe het nou zo ongeveer zit met de 'rechten en plichten' van eigenaar en klant. Is wel duidelijk nu Lachen.
Ja sorry, ik val in herhaling, maar mensen hier lezen blijkbaar alleen de beginpost... Verward

Van dat zout had ik echt nog nooit eerder gehoord, maar klinkt inderdaad wel logisch...

Op naar het betere weer dan maar!! Lachen

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 08:24

Ik heb zelf een pensionstal en in mijn contract staat dat de klant na betaling van het pensiongeld gebruik mag maken van alle faciliteiten. Ik neem de verplichting op mij om de paarden goed te verzorgen; ze moeten dus altijd over water beschikken. Of dat met emmers gebeurt of niet, is niet de zorg van de klant. Omdat ik zo min mogelijk werk wil hebben is ervoor gezorgd dat ik geen last heb van de vorst; geen bevroren drinkbakken en geen bevroren bodems. De klant betaald hier niets extra's voor. Pas wanneer er iets onverhoopt kapot gaat wil ik het overmacht noemen, alhoewel het stukgaan van technische zaken vaak veroorzaakt wordt door achterstallig onderhoud > dan is er ook geen sprake van onmacht (vandaar ook dat ik onderhoudslijsten bijhoudt); iets wat niet functioneert door weersomstandigeheden noem ik luiheid/laksheid van een stalhouder, omdat er technieken bestaan die zulke omstandigeheden de baas kunnen (orkanen of ijstijden uitgezonderd). Stallen die nu problemen hebben zijn meestal diegenen die nagelaten hebben de boel goed te bouwen en te organiseren. In veel gevallen zou ik het terecht vinden dat er dan minder stalgeld betaald wordt, tenzij de stalhouder echt kan aantonen dat het onmacht is, bv door het tonen van onderhoudslijsten.
Een paar jaar terug was er een manege door hevige sneeuwval ingestort: dat is nu typisch een voorbeeld van luiheid/laksheid van de stalhouder (goedkoop bouwen door dunnere spanten te kopen). In dat geval vind ik het ook geen onmacht maar pure nalatigheid, ook al sneeuwt het eens in de 20 jaar zo hevig.

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 08:52

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 09:08

Dat de vorst zo lang aanhoudt en best extreem is geweest kan de staleigenaar niets aan doen. Het is een logisch gevolg dat daardoor de buitenfaciliteiten bevroren zijn en niet bruikbaar.
De eigenaar moet wel extra rondes maken met drinkwater nu de leidingen bevroren zijn in mijn ogen.
Wat hij kan doen om de bevroren leidingen te voorkomen zijn verwarmingslinten om de leidingen leggen. Dit zorgt ervoor dat de leidingen niet meer kunnen bevriezen, is geen goedkoop gebeuren als er veel leidingen gedaan moeten worden, geeft echter wel weer gemak bij de volgende vorstperdiode.
De staleigenaar zal wellicht nu ook meer hooi voeren tegen de verveling, wat voor hem ook extra kosten betekend.
Het is voor iedereen een lastige periode nu je niet kunt rijden en ik denk dat het voor de meeste ook wel over mag gaan nu met de vorst zodat we allemaal weer lekker met de paarden aan de gang kunnen gaan..