Nieuwe pony laten wennen etc., hoe pak jij dit aan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paulusjuh

Nieuwe pony laten wennen etc., hoe pak jij dit aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 10:19

Goedemorgen!

Even een voorbeeldje:
Je hebt een pony gekocht en die ga je natuurlijk naar huis halen. Dit zal voor de pony allemaal wat vreemd en onwennig zijn... Hij krijg nieuwe vriendjes, een nieuwe stal, allemaal nieuwe dingen om hem heen. Hoe pak jij dit aan?

Laat je hem eerst in zijn stal kijken? Direct op het land? En hoelang wacht je tot je met hem aan de slag gaat?

(Als dit hier niet goed staat, sorry...)

MissDonna

Re: Nieuwe pony laten wennen etc., hoe pak jij dit aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 11:09

lekker op het land gooien als dat mogelijk is. Zal toch eens op het land moeten. Maar anders lekker hooi voeren en in stal zetten en dan laten wennen met een vriendelijk paard in de bak of iets. Dat is wat ik heb gedaan Lachen

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 11:11

Koos heb ik gewoon meteen op de wei gezet met Tilka, en na 5 minuten stond hij er al alsof hij er heel zijn leven al staat. Lachen

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 11:14

Ok en op het gebied van kennismaking tussen ruiter en paard? Wanneer zou jij erop stappen?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 11:16

Gauw. Met proefrijden heb je immers er ook al opgezeten? Liefst meteen de volgende dag. Maar houd het dan ontspannen, gemakkelijk en leuk. Vermijd moeilijke dingen die mogelijk stress geven.

Als je ze eerst 14 dagen laat wennen, krijg je alleen maar problemen...

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 11:19

Toen we onze verzorgshet hadden opgehaald mocht ie vanwege de lange rit eerst de paddock in. en toen kwamen we er meteen achter dat die niet shet-proof was (floepte zo onder de draad door) Dus daaran in de rijbak gezet. Stal werd intussen klaar gemaakt en daar mocht ie toen in. (was al avond) de volgende dagen weet ik verder niet. Mocht ie ook naar buiten (Morgen hebben we hem een jaar zie ik ineens!) dat wel. Brak nog een paar keer uit overal. Maar hij was er vrij rustig onder en vond het heeerlijk weer bij andere paarden te staan. Vanwege zijn slechte conditie (dik, vet en tijden neit bereden) het rijden rustig opgebouwd. Eerste keren was is na 3 rondjes stappen al doodmoe. Maar we zijn wel dezelfde week nog begonnen met hem.

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 11:22

Dus als ik het goed begrijp laten de meesten hem eerst een dagje lekker zijn gang gaan en wennen en stappen er dan toch al wel op?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 11:32

Paulusjuh schreef:
Dus als ik het goed begrijp laten de meesten hem eerst een dagje lekker zijn gang gaan en wennen en stappen er dan toch al wel op?

Ik heb pas 1 ervaring dus met die shet. Maar ik denk dat ik het ook van het dier zelf af zou laten hangen. Ik zou dus kijken hoe het dier reageert. Ik denk zelf aan:
Dag van aankomst: kort wennen in een veilige bak. ven de benen strekken an de rit. "aankomen" als het ware dan op stal.
Eerste dag: Kijken hoe eht paard reageert op alles. Is ie gestressd of juist rustig. Even wat longeren.
Tweede dag: als het paard het allemaal rustig doorstaat erop gaan rijden.
Is ie super gestressd dan zou ik denk ik eerst nog wat rust geven afgewisseld met longeerwerk.

Zoiets dus. Zou er niet 1 aanpak van maken maar kijken wat het dier nodig heeft en jijzelf aandurft.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 18:06

gewoon volgende dag er op. dag 1 lekker laten wennen even laten kijken. En 2e dag lekker er op. Al is het alleen maat stappen Lachen

Nienke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 18:12

Ik haal 24 januari men oude verzorg paard heb ik nu gekocht !!! Haha!

Maar heb 2 shetjes waar hij al eerder bij heeft gestaan ( 4 jaar geleden of zo denk ik inmiddels)
Maar die kennen elkaar nog wel, en een shet van een vriendin staat er nu bij.
Wat ik in men hoofd heb, is alle shets eerst in de stal, en de stal even dicht.,
En dan met Jasper( zo heet dat paard) Gewoon aan het halster rondje lopen door de bak en kleine stukje land waar ze nu op staan en dan loslaten, kijken wat hij gaat doen.
Kent hij het een beetje dan laat ik de shets erbij Lachen
Dan heeft hij eerst gekeken waar hij wel en niet langs mochten ze gaan rennen ( wat ze wel gaan doen denk ik), en dan weet Jasper waar hij ongeveer moet remmen haha Lachen
Dus ja en dan zien hoe het gaat, blijf er toch lekker de hele dag bij Haha!

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 18:20

Toen ik mijn pony op ben gaan halen vond ze het allemaal heel spannend. Toen ik haar van de trailer had gehaald heb ik haar gelijk even in de bak laten lopen en daarna lekker op stal gezet zodat ze kon wennen.

Ze moest best wennen in het begin en ik heb de eerste dag dat ze er stond haar eerst losgegooid in de bak, paar rondjes aan de hand gestapt op het erf (dat ging soms al steigerend) en daarna even gelongeerd. De dag erna weer eerst los in de bak en gereden. Vanaf die dag steeds eerst los in de bak en daarna gereden. Toen ze rustig was en gewend ben ik haar gelijk gaan rijden ipv eerst losgooien Lachen

annaleiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 19:13

ik heb nu net mijn pony gekregen!
en nu in de winter kan ik niet veel met hem doen..
dus ik begin met het poetsen ...
en hem laten kennismaken met andere paardjes
verwacht niet gelijk dat hij normaal gaat reageeren.
want je pony kan ook snel schrikken van kleine geluiden

het ligt ook aan je pony.
want mijn pony is heel onwennig..

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 19:16

Ik heb het zo gedaan:

Eerst lekker rond lopen op het erf en dan misschien even laten ruiken en kijken naar de andere paardjes (liefst als ze los lopen).

Dan zet je hem even in de bak (wei kan die dan kapot rennen Tong uitsteken)
Ik zou na ong. 3 á 4 dagen wat met hem gaan doen. Ligt ook zeker aan je paard.

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 19:16

Vaak volgt het zichzelf wel als de dag eenmaal is aangebroken Haha!.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 20:04

Mijn paard gaat binnenkort verhuizen naar een andere stal (ze blijft wel van mij). Waarschijnlijk ben ik de hele dag wel kwijt met spullen opruimen enz. maar zal ik de volgende dag meteen gaan rijden. Misschien even 1 rondje aan de hand door de vreemde bak en dan hup, erop.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 20:08

Idd gewoon eerst even laten rondneusen en in de wei/bak gooien zodat alle energie eruit is en de volgende dag kijken naar je paard. Schrikkerig? Nog even wachten met rijden maar wel longeren.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 23:28

Mijn 3 jarige heb ik bij aankomst meteen met mijn merrie in de bak gezet. Dat ging hartstikke goed en heb ik ze samen op de wei gezet gelijk dag en nacht. Na een paar maanden zijn ze met zijn tweeen de kudde in gegaan. En ze zijn nu onafscheidelijk. De tweede dag ben ik er meteen even opgeklommen.

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-09 09:58

Toen mijn ouders Pally hadden gekocht, heeft ze de eerste nacht (ze kwam rond 3 uur) op stal gestaan, gepoetst enzo. De volgende dag meteen naar buiten de hele dag, 's nachts op stal en na 3 dagen rondjes om de manege te hebben gelopen en in de binnenbak een uurtje rijden Lachen

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 09:13

Hoe heb je de pony gekocht? Groen, net zadelmak, al doorgereden of betreft het een al ervaren pony?

Als wij nieuwe jonge pony's op stal krijgen om in te rijden zijn ze 3 jaar. Zijn ze gewend om aan een halster te lopen en zijn ze trailermak en hebben ze heel veel indrukken te verwerken! We laten ze dan minimaal een hele week wennen aan stal, stalgenootjes en vooral: het dagritme. Dat bestaat uit op vaste tijden voeren, op vaste tijden licht werk, op vaste tijden de wei in, op vaste tijden naar binnen en altijd door dezelfde persoon / personen.

Ook als ze ingereden zijn en verkocht worden, raden we de nieuwe eigenaar aan om even van voor af aan te beginnen: minimaal een hele week laten wennen, beetje longeren, maar vooral niet er plompverloren op gaan zitten.
Waarom niet: omdat de net ingereden pony zijn "kunstje" (stap, draf en galop) wel al KAN, maar we gaan er vanuit dat hij dat doet omdat de omstandigheden (omgeving, geluiden, geurtjes) hem vertrouwd zijn. Ga je er op zitten terwijl er nog zoveel nieuwe prikkels te verwerken zijn, kan hij zich maar moeilijk concentreren, en bestaat de kans dat je eerste rijpoging niet goed afloopt. Gevolg: de eerste slechte ervaring voor de pony. Die moet je altijd zien te vermijden, je zult eerst zijn vertrouwen moeten verdienen.

iertje2valen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 09:17

Inderdaad. als hij aankomt en hij kan nog op het land. gewoon lekker op het land zetten of in de peddock of bak ofzo. Ligt eraan, wat op dat relevant is.

Ik wacht meestal 2 tot 3 dagen met erop stappen. Bij mijn dravertje heb ik 7 dagen gewacht omdat zei al heel onzeker van zichzelf is dus wou haar genoeg tijd geven om een beetje te laten wennen. en bij mijn vorige paard heb ik 1 maand gewacht, maar dat kwam omdat hij extreem mager was en hij eerst op kracht moest komen voordat ik erop stapte.

Maar als het om een gezond paard gaat, zou ik zeker niet langer wachten dan 7 dagen.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 09:18

Ik heb vorige week een pony er bij gekocht. Die heb ik eerst bij mn shet in de wei gezet en later mn draver er bij.
het is af en toe nog wat mot, maar eigenlijk vanaf het begin al geen probleem.

gerano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 10:02

toen ik de mijne kocht heb ik hem direct in de wei gezet. en als dit niet kan gewoon in de stal zetten en wat hooi. Ik ben er ook de eerste dag al op gereden. hoe sneller dat je dit doet, hoe sneller dat je paardje kan wennen aan alles.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 17:26

Ik zou ze een week op het land zetten, en/of op stal en eerst eens het paard laten wennen aan de nieuwe eigennaar en de stalling. Eerst aan elkaar wennen dan de rest.

stalkarima

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 12:04

hai
ik kopcht mijn paardje in de periode dat de paarden op stal stonden. heb dr eerst in de bak gezet en even gekeken, ze was erg rustig dus ben ik uiteindelijk naar binnen gegaan om te eten. toen ik na een half uur trug kwam stond ze maar wat te kijken in de bak maar deed totaal niks, dat was heerlijk, dus heb ik haar daarna nog gewoon gereden! maar dan is dat ook een nuchtere pony! je kan de pony natuurlijk lekker de tijd geven om te wennen als ze wat zenuwachtiger zijn ofzo.
maar gewoon meteen lekker de wei of box in, daar waar ze toch heen gaan, kunnen ze daar meteen aan wennen.. eigenlijk is dit voor het paard ook wel zo lekker om hem daar meteen aan te laten wennen ipv eerst op een andere plek (rustige stal ofzo) te laten wennen en daarna weer naar een ander (drukker bv) gedeelte ofzo, want dan is ie net gewend, meot ie daar weer aan wennen..
dus waarom dan niet meteen in de wei of box waar ie toch komt te staan?? wel zo lekker.. succes en veel plezier met je paardje!

Neptunus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 17:29

ik heb een shetlander , toen ze gebracht werd stond ze op de wei bij een vriendin.
ik heb haar op de wei gezet .. het paardje van me vriendin stond in de rijbak.
toen ik later aankwam stond molly al bij de pony van me vriendin.
die vrijdag in dezelfde week ben ik verhuisd naar een pensionstal.
omdat ze een kei is in ontsnappen heeft ze eerst op stal gemoeten en heeft de staleigenaar draad gespannen op de wei dat ze er niet meer onderdoor kon .
eenmaal op de wei stond ze apart langs 2 veulens van de staleigenaar maar toch wist ze bij de veulens in de wei te komen en sindsdien staan zij ook samen.
de eerste dagen lekker rustig aan gedaan , over het erf gestapt in binnen en buitenbak gestapt.
de eerste weken zijn erg rustig aan gedaan, borstelen/wandelen/beetje het erf verkennen.
daarna begonnen met longeren in de rijbak .