Wat doen jullie met het water deze dagen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

patsy1983

Wat doen jullie met het water deze dagen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 10:04

Ik vroeg me af welke fantastische ideetjes er bij jullie uit de bus zijn gekomen om het bevriezen van de waterbakken te voorkomen in deze koude perioode?

Ik probeerde al heel wat maar helaas zonder langdurig resultaat tot nu toe.

Groetjes Patsy

LadyLynn

Re: Wat doen jullie met het water deze dagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 10:11

Heb je zelf stallen of sta je ergens?

Wij hebben het water namelijk al een week afgesloten en afgetapt (anders springen de leidingen). En gewoon een emmer in zn voerbak zetten, een kruiwagen vullen met water en steeds het water daar uitscheppen..

Op de manege waar ik naast woon was gisteren zelfs alles bevroren! Ik denk dat heeeeel veel mensen hiermee hebben te kampen! Hun zijn zelfs met een föhn door de stallen gegaan, hebben heteluchtkanonnen in de stallen gezet, en nog was alles bevroren!

Wat een rotweer! Je kunt nu niet veel meer aan de waterleidingen doen, maar voor volgend jaar zorgen dat er iets is gebeud, wij gaan thuis 'nood-drinkbakken' halen, en die hangen we met de vorst in de stal en vullen hem met water.

Mresz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 10:18

wij hebben overdag de waterbakken gewoon aan sttaan, 's nacht worden ze afgesloten en krijgen ze gewoon uit een emmer water, bevalt prima

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 10:20

Ik laat ze regelmatig even uit een emmer water drinken zodat ze niet zo'n heel koud water krijgen.
En in de wateremmer (zo'n speciekuip) gooi ik af en toe een waterkoker heet water leeg. Dan gaat het ijs tenminste weer even open.

Maar meer als regelmatig bijhouden kun je niet echt doen is mijn ervaring..

Eclaiire

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 10:52

Bij mij op stal is ook alles bevroren. Hier krijgen alle paarden daarom ook een extra emmer in hun box.

Bevroren leidingen, daar valt weinig aan te doen met dit weer..

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 11:00

bij ons is er niets aan de hand eigenlijk..

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 11:03

Wij nemen elke dag een grote bak water van thuis mee naar de paarden.
En 's ochtends en 's middags trapt mijn vriendin (Die daar woont) het door,
en 's avonds trappen wij het door en doen we er nieuw water bij in.
We hebben er gisteren wat suiker door gedaan, dat schijnt te helpen tegen bevriezen,
of iig dat het minder snel gaat. Dus ben benieuwd....

miloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 11:04

Warm water erin doen en er wat hooi in gooien.... En elke dag even kijken of de waterleiding het nog doet op stal
En anders even in de weer met emmers enzo

jwbokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 11:04

sinds 2 dagen zijn bij ons op stal ook de leidingen bevroren ondanks 3 electrische kachels bij de leidingen

nu krijgen de paarden een emmer water in de stal

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 11:08

is het is jullie stallen allemaal zo koud dan? Wij hebben geen verwarming in de stal. en er staan maar 8 paarden is een toch wel grote schuur. maar echt geen last van bevroren waterbakken ofzo...?

miloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 11:10

Op stal is het wel erg koud, maar als alle deuren en ramen dicht zijn valt het nog mee... En de waterleiding word elke dag gecontroleerd.. Verschilt denk ik per stal ofzo

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 11:15

bij ons staat er altijd 1 deur open. dat is een gewoone deur zeg maar. En dan als iemand uitmest of dergelijke dan staat ook 1 grote schuifdeur open. Het is wel koud, maar niet ijskoud zeg maar.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 11:18

Ik sleep ook met emmers, het is even niet anders

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 11:41

Bij ons is alles afgesloten, maar we sluiten het een paar keer per week aan om mega-grote voertonnen te vullen. Van daaruit vullen we met emmers de tonnen in de stallen en de uitlopen. Wel gedoe, want de waterleiding moet dus ook een paar keer per week worden doorgeblazen tegen het bevriezen, maar we hebben wel een lekkere voorraad op deze manier.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 13:00

Ik heb automatische drinkbakken, zowel binnen als buiten; alle leidingen zijn volledig weggewerkt en geïsoleerd, meestal is dat al voldoende. Als het strenger gaat vriezen kan ik het water continu laten circuleren; is dat nog niet voldoende dan heb ik de mogelijkheid tot verwarming middels warm water (heb warmte overschot). Dus ik heb nooit last van bevroren waterleidingen...

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 13:07

Bij ons op stal is de waterleiding bevroren.
Voor een groot deel komt dat omdat deze niet goed geïsoleerd is.

De kraan in de boerderij doet het momenteel nog wel, maar deze was gisteren ook bijna vastgevroren Bloos!

Degene die voert, geeft ook alle paarden water.
Water in de voerbak en het voer op de grond.
En verder moet iedere eigenaar zelf ook een beetje bijhouden dat zijn paard water krijgt.

Er word gewerkt aan een grote tank, zodat het watergeven wat makkelijker word.
Het word nu gedaan met een kruiwagen, maar die is eigenlijk voor het mooie te klein.

Mijn vriend heeft al een tank kunnen regelen, alleen moet deze nog schoongemaakt worden. Dus deze vorstperiode moeten we ons nog maar even behelpen met de kruiwagen.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 13:28

madamX schreef:
Ik heb automatische drinkbakken, zowel binnen als buiten; alle leidingen zijn volledig weggewerkt en geïsoleerd, meestal is dat al voldoende. Als het strenger gaat vriezen kan ik het water continu laten circuleren; is dat nog niet voldoende dan heb ik de mogelijkheid tot verwarming middels warm water (heb warmte overschot). Dus ik heb nooit last van bevroren waterleidingen...

Wij hebben dit systeem ook.
Een circulatie pomp met verwarming en goed geïsoleerde leidingen.
Werkt prima, geen greintje last. Knipoog

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 14:31

Ik heb het in een best grote wasteil, en het is volgens mij de enige van stal die nog totaal niet bevroren is geweest (de drinkbak in zijn stal wel!). Geen idee of het aan het materiaal ligt, maar het water blijft mooi vloeibaar, geen ijs stukje in te vinden.

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 15:36

Op mijn vorige stal was het gewoon met wateremmers slepen..Pff wat een gedoe Tong uitsteken
Op de stal waar ik nu sta is in mijn stalgebouw alles nog goed gelukkig! In de andere stallen gebruiken ze een gasbrander (ja echt Knipoog ) om de boel weer te ontdooien. Dat helpt wel!
Ohja, we hebben ook zo'n circulatiesysteem dacht ik. Maar dat is deels ook bevroren ofzo

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 15:46

Bij ons is ook alles bevroren (we hebben buitenstallen). Alle paarden hebben nu een speciekuip in de stal staan en deze vullen we 2x daags. Verder hebben we een grote kliko vol met water staan en een blauwe regenton.
We hebben geluk dat we water uit de waterkraan buiten van het huis van de staleigenaar met de slang naar de stal kunnen krijgen. En op deze manier enigzins alles bij kunnen houden.

oudaccountx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 15:53

De waterbakken van onze paardjes staan bij de deur, (ze hebben nog een uitloop dus die deur) en wij maken gewoon telkens het ijs kapot, wat doe je ertegen,
En ze krijgen snacht's nog water uit de emmers door de staleigenaar zelf (alle paarden)

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 17:07

Mijn stal is open aan de voorkant. Het enige wat ik nog kan doen is elke ochtend en avond de waterton controleren, ijs doorstampen en bijvullen met emmertjes. Clown

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 17:10

Wij hebben thermolint rondom de waterleidingen en de waterbakken. Dat lint wordt warm bij -1 graden of lager. Er komt daardoor zelfs warm water uit.
Geen last van bevroren waterleiding in de stallen. Prima investering. want hij gaat al jaren mee. Ik steek de stekker in het stopcontact als vorst verwacht wordt. En zodra de vorst vertrokken, kost het geen energie meer.

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 17:11

onze paarden gaan 's nachts op stal, en er brandt vooral 'snachts in de aangrenzende bar van ons een kachel, en we hebben gewoon een verwarming ding aanstaan bij de stallen, zodat de waterleidingen niet kapot gaan.. als ze buiten zijn vullen we gewoon via binnen iedere dag een nieuwe speciekuip, wat kunnen we nog meer doen?

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 17:12

morgen gaat het dooien. Afgelopen met slepen met emmers water .... eventjes dan Lachen