Stro eten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bopje

Stro eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 16:04

hallo,,

mijn pony eet de stal altijd helemaal leeg,,
wat kan ik er tegen doen?
ik leg altijd wel wat extra hooi er in
van mijn vader mag ik haar niet op vlas of houtkrullen neerzetten
want we huren een stal bij de manege en daar betalen we dus huur inclusief stro en hooi
dus als we haar op iets anders dan stro zetten moeten we wel wer stro betalen
dus dat word te duur,,

ik heb al eens een liksteen
en een bal opgehangen maar daar deed ze niets mee

Mees1

Re: Stro eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 16:08

Hoi,

Mijn paard eet ook altijd stro. Ik heb haar stro een tijd lang natgespoten met afwasmiddel en ook een tijdje een potstal gemaakt.
Lekker warm en het is niet zo heel lekker. Merk wel dat ze nu niet zoveel eet, maar nog wel steeds.
Bij mij op stal moest ik ook veel meer betalen voor vlas of hennep.

Misschien heb je er wat aan.

ArroNnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 16:53

Mijn ezel en onze shetlanders doe dat ook altijd.
Ik heb een pak zaagsel gekocht ( heb je niet zoveel van nodig.)
en het erover heen gestrooid.
Maar ik heb wel gehoord van mensen; als ze stro eten, is het in principe niet erg fout of slecht voor het paard. Het is wel ontzettend vervelend, dan vertel ik wel na enig ervaring.

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 16:55

Ze kunnen er koliek van krijgen Knipoog dus vandaar dat ik me zorgen maak

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 10:49

Nog nooit last van gehad en ook nog nooit gehoord in mijn omgeving. In stro zittten gewoon heel weinig voedingsstoffen, is alleen buikvulling. Tenminste dat is wat ik me heb laten wijsmaken. Heb nog nooit een paard geweten dat last kreeg van koliek door stro (in mijn omgeving dan!).

Mssn heb je nog wat aan dit topic: [MD] Stro eten; slecht? .

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 18:19

Misschien helpt het als je haar wat extra hooi/kuil geeft, mijn vz paard verhuisde ook van vlas naar stro, en kreeg altijd 1 plak stro in haar vlas stal, maar in d'r stro stal at ze het niet op.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 18:57

Mijn paard heeft in het verleden al een paar keer koliek gekregen van teveel stro eten. Nu ze overdag veel langer in de bak loopt, gaat het een stuk beter. De beste oplossing vind ik nog steeds om wat vies stro door het schone stro te mengen. Dan vinden ze ineens het nieuwe stro een stuk minder aantrekkelijk.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 08:50

Tuurlijk kunnen ze koliek van stro krijgen. Maar dat kunnen ze ook van gras, hooi, kuil, noem maar op. Als ze maar door blijven eten en dus te veel eten, dan vreten ze zich te vol en raken ze verstopt. Dat geldt voor bijna alles wat een paard eet. Overal waar te voor staat is niet goed. Van normaal stro eten krijgt een paard geen koliek!

Een strostal is eigenlijk het meest ideale voor een paard, ze hebben altijd wat te knabbelen en stalondeugden komen veel minder voor. Kijk maar 'ns naar je pony hoe tevreden ze staat te knabbelen en te rommelen met het stro. Gewoon stro eten is zelfs goed voor een paard; hard en stengelig is goed voor het gebit (gemiddeld gezien is hooi veel te zacht) en het bevat veel ruwe celstof. Ze worden er niet dik van en ze hebben veel te doen, omdat ze het veel langzamer eten dan hooi.
Als ik het zo lees, hoef jij je niet veel zorgen te maken. Jouw paardje eet zich geen koliek tot nu toe en zal dat waarschijnlijk ook niet gaan doen. Veel paarden staan nu veel op stal en knabbelen uit verveling. Zorg gewoon voor een flink dikke laag stro. Eigenlijk kan ze beter wat extra stro eten dan hooi, van al die extra plakjes hooi wordt ze moddervet. Stro eten afleren vind ik niet goed. Waarom iets afleren dat van nature goed is voor een paard (zowel voor hun lijf als voor hun koppie).

aira2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 09:09

ik zou gewoon de mest met het schone stro beetje combineren dan gaat ze niet meer eten hoor.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 12:01

Het is wel zo dat door de kou sommige paarden minder drinken en vaak nu ook minder beweging krijgen door bevroren bakken, weides of paddocks. Dit in combinatie met veel stro eten kan zeker koliek veroorzaken.

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 12:03

ik had een paardje die koliek had van stro te eten, ze at er zoveel van dat het is gaan verstoppen vanbinnen. Toch maar uitkijken dus. Misschien een potstal, zaagsel (als ze dit niet eet)?

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 12:07

Die van mij deed dat ook tot koliek aan toe.
Nu hij overdag in de wei komt gaat het goed.

anoushka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 12:21

stroo opzich kan niet kwaad, hier in spanje krijgen haast alle paarden stroo, onze paarden voor dat we ze kochten ook, het is alleen niet voedsaam, maar in princiepe kan het geen kwaad

Kaplaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 12:23

ik zou even bedenken, waarom doet mijn paard dat?

Verveelt ie zich? Dan moet hij meer naar buiten, of hij heeft inderdaad meer ruwvoeder nodig.

Probeer eerst te ontdekken waarom, en ga dan pas oplossingen bedenken. Anders ga je symptoom bestrijding doen.

(stel je paard verveelt zich en eet stro, en je zet hem op vlas, dan kan hij andere dingen gaan doen om zijn verveling tegen te gaan.)

IceMam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 14:12

Ik las ergens dat je je paard wat lijnzaadolie kunt geven als hij veel stro eet. Dan verstopt het in ieder geval niet.

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-09 18:21

vandaag heb ik wat mest en stro doorelkaar gemengt,,
morgen maar kijken wat het resultaat is

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 18:24

Mijn draver eet ook altijd stro op. Met dit weer zet ik hem 's nachts binnen. Hij krijgt dan 1 hele baal hooi erbij. Dan eet hij liever het hooi dan het stro. Na 1 dag zit er mest tussen en wil hij het niet meer eten, ik laat dus dan de stal maar echt vies worden voordat ik hem uitmest.
Koliek heeft hij er nog nooit van gehad.

Caprilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 19:21

Mijn paardje at ook echt haar hele stal leeg! Met resultaat een dikke buik, en steeds minder conditie, omdat ze natuurlijk die dikke buik mee moest sjouwen.

Toch is bij ons de beste oplossing op zaagsel zetten. Bij ons hebben ze op de manege ook alleen maar stro en moeten we zelf extra zaagsel halen. En de afvoer moet geregeld worden omdat het weer niet bij de strocontainer mag..
Eerst geprobeerd met Vlas (wat iets beter adsorbeert) als bodem, maar dat klonk zelfs nog te lekker in de oren en at ze op.
Vandaar maar op zaagsel.

Het is alleen erg noodzakelijk als je gewoon goed in de sport door wil blijven rijden, maar recreatief vraag je natuurlijk niet erg veel van je pony en zit de buik niet erg in de weg;)
Wat we ook hebben geprobeerd is azijn in een plantenspuit over het stro heen spuiten. Mn Haflinger vond het alleen maar lekkerder maar je kan het natuurlijk altijd proberen:D

patsy1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 21:12

Mijn paarden stonden vroeger ook in stallen op stro en aten alles op ze hebben er nooit iets aan overgehouden.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 23:59

Hee ik heb hier ook echt veel problemen mee gehad. [VSW] Stro eten.. Serieus probleem! Ik heb dit topic al gevult Knipoog Uiteindelijke oplossing voor mij was vlas., Misschien kun je dat overwegen

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-09 11:12

Caprilla,,
jij bent toch mandy Tong uitsteken
wij rijden op de zelfde manege xD

iertje2valen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 11:14

Mijn pony heeft dat ook een tijdje gedaan. En altijd bij het verse stro. Ik heb opgegeven moment een gedeelte vies erin laten liggen en dat gemengd met het schone. en na 2 weken bleef ze er volledig vanaf.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 11:19

Dat mengen lijkt mij ook de beste optie...het ziet er iets minder uit, en het is een iets minder droog bedje misschien, maar wie weet helpt het inderdaad...zou dan wel een paar plakjes schoon stro bovenop laten, zodat ze nog wel wat te doen houdt...anders zou het wel een beejte sneu zijn! Ben benieuwd hoe de stal vandaag is Knipoog

Ginger_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 12:40

Bij de manege waar ik rijd zijn ook veel pony's die graag stro eten. Er wordt daar niks aan gedaan, dus zou helaas niet weten hoe je het zou moeten verhelpen..

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-09 15:46

Nou,,
het resultaat was slecht
ze heeft gewoon door zitten eten
ik had er dan ook vers stro doorheen gedaan
nu heb ik geen vers stro in gedaan en was er wat meer mest en plas bij
nu maar hopen