2 jarige paard. Wat er mee doen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Challie_xxx

2 jarige paard. Wat er mee doen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 09:35

Vraagje:
Wat doen jullie met een 2 jarig paard?

Longeren? Poetsen? Voetjes geven? Wandelen?

Kan een tweejarig paard zonder deken circa 1,5 uur per dag buiten lopen in de vorst?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 09:40

A
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-07-23 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Challie_xxx

Re: 2 jarige paard. Wat er mee doen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 09:41

Heb je link??

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 09:42

challie: hoihoi, die van mij wordt in de zomer 2, en hij loopt nu gewoon buiten dus dat moet lukken, in de winter hoor ik altijd wel dat ze niet te veel gepoetst moeten worden, ivm hun vet laag!.

Wat ik zo al doe: wandelen, poetsen, voetjes geven(moeten ze toch leren voor de hoefsmid), grondtraining, wat hij wel of niet mag, leuke dingen leren, kusje geven, flamen, etc etc ook leuk op spelende wijze, longeren ben ik geen voorstander van, omdat je dan juist aan zn jong dier vraagt om kleine rondje om je heen te maken, wat voor mij het idee geeft dat het nog niet gezond is omdat te vaak te doen!..
Maar de basis van opvoeding, dus leren wat wel en niet mag, dus als jij stil staat dat hij moet stil staan, als je weg loopt dat hij moet wachten, of leren vast zetten, wijken voor druk, loopt hij door je heen terug op zn plek drukken, dat vindt ik met juist een jong dier heel belangrijk!.

Zal nu wel heel bokt over mij heen krijgen omdat ik dit al vaker heb gezegt, en ze vinden dat je paard, paard moet laten, maar in de natuur krijgen ze ook met opvoeding te maken van de "leider"en in dit geval is de mens de leider!.

Heb een filmpje in mn profiel wat ik zoal met hem doe, Givano heet hij een bonte jaarling. Knipoog

Succes.

Challie_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 09:46

Bedankt voor de reactie!
Genoeg leuke dingen om mee aan de slag te gaan!

Challie_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 15:17

Wat en hoeveel voeren jullie 2 jarige??
Wij voeren 3x per dag hooi, met 's avonds aangevuld met Musli.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 15:19

in de opfok staan de 2 jarige 24 uur op kuil, daar groeien ze goed van.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 15:19

Ik poets ze nooit en ze lopen de hele dag buiten. Ze krijgen voornamelijk hooi en wat Pavo Podo Grow.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 15:50

Die van mij is 2.5 staat gewoon zonder deken (ze heeft een dikke vacht)

Wij longeren nog niet, poetsen wel, voetjes geven, af en toe een singel om en een hoofdstelletje! Straks gaan we beginnen met longeren 1x in de week..die van mij wordt 5 april 3 jaar dus dan kan dit ook makkelijk..met een 2 jarige zou ik weinig doen..mooi paard laten zijn!

Challie_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-09 16:30

Die van ons is ook 2.5 Haha!

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 18:29

Die van mij is ook 2,5 jaar.
Ik wandel veel. Laat haar naast de fiets lopen, stap draf en galop. En heb sinds twee weken een round-penn. Hier doe ik grondwerk in. En de commando's oefenen. Ook heeft ze al een aantal keren een zadel opgehad. Gewoon mee gestapt en gefietst. Verder staat ze elke dag van 8.00 tot ongeveer 16.00 op de wei. En heeft ze een uitloopstal, ong 20 m2. Uiteraard af en toe poetsen en hoeven etc. Ook af en toe bandages en dekens op doen, ook al heeft ze die nog niet nodig. Gewoon voor het wennen....Gewoon lekker bezig zijn...

Oh ja ik voer voornamelijk hooi, een halve PAVO summerfit koek voor de vitaminen en een paar handjes Natures Best musli met olie erdoorheen. En af en toe warme slobber.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 10:41

winia4ever schreef:
challie: hoihoi, die van mij wordt in de zomer 2, en hij loopt nu gewoon buiten dus dat moet lukken, in de winter hoor ik altijd wel dat ze niet te veel gepoetst moeten worden, ivm hun vet laag!.

Wat ik zo al doe: wandelen, poetsen, voetjes geven(moeten ze toch leren voor de hoefsmid), grondtraining, wat hij wel of niet mag, leuke dingen leren, kusje geven, flamen, etc etc ook leuk op spelende wijze, longeren ben ik geen voorstander van, omdat je dan juist aan zn jong dier vraagt om kleine rondje om je heen te maken, wat voor mij het idee geeft dat het nog niet gezond is omdat te vaak te doen!..
Maar de basis van opvoeding, dus leren wat wel en niet mag, dus als jij stil staat dat hij moet stil staan, als je weg loopt dat hij moet wachten, of leren vast zetten, wijken voor druk, loopt hij door je heen terug op zn plek drukken, dat vindt ik met juist een jong dier heel belangrijk!.

Zal nu wel heel bokt over mij heen krijgen omdat ik dit al vaker heb gezegt, en ze vinden dat je paard, paard moet laten, maar in de natuur krijgen ze ook met opvoeding te maken van de "leider"en in dit geval is de mens de leider!.

Heb een filmpje in mn profiel wat ik zoal met hem doe, Givano heet hij een bonte jaarling. Knipoog

Succes.
Dan heb je toch tenminste één medestander aan mij. Knipoog
Ik doe nl. net hetzelfde met die van mij, die wordt in mei 2. Ik doe ook op spelende wijze clickertraining en ik heb het idee dat ze het echt leuk vindt. Ze zoekt echt naar de juiste oplossing. En als ze een dag heeft dat ze zich moeilijk kan concetreren (wat mag!!), laat ze dit ook merken en dan is het niet voor vandaag.
Verder staat ze lekker de hele dag buiten of in de loopstal, wat zei wil, lekker paard te zijn. Soms doe ik een week niets en dan weer eens een paar dagen per week wel.

Ze krijgt overigens 1,5 - 2kg juniorbrok momenteel en veel hooi. Vind het belangrijk dat ook jonge paarden goed voer krijgen, ze hebben hun vitaminen, mineralen, ... nodig om te groeien.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 10:47

Mijn 2.5 jarige zit op 2kg basisbrok per dag (en hooi uiteraard)! Ze is dik rond en gezond zeg maar Clown ! Ik heb liever dat ze iets te vol is zodat ze al haar energie kan gebruiken om te groeien dan dat ze al haar reserves moet aanbreken om zichzelf warm te houden! Ik ga straks (als het ophoud met vriezen en sneeuwen Boos! ) beginnen met longeren en dan is ze dat buikje zo weer kwijt!

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 10:51

Ben ik helemaal met je eens. Ja
Tapioka krijgt in de winter idd ook meer. Zeker met deze vrieskou heeft ze ook energie nodig om zich warm te houden.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 10:55

Ik zou beginnen met hem 24 uur per dag met leeftijdsgenootjes naar buiten te gooien. Van op stal staan worden ze echt echt echt niet beter.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 11:03

Ik weet niet op wie je het hebt, maar waarom gaan mensen er altijd van uit als je iets met je jaarling/twenter doet, dat je ze op stal hebt staan? Ik kreeg nl. laatst op een topic van mij ook de opmerking dat ik mijn paard paard moest laten zijn op de wei...
Maar die van mij staat toch écht elke dag buiten met vriendje en nu in de winter 's nachts in een loopstal van 5*10m. Lachen En als ik ze zo bekijk maak ik ze daar best blij mee, want met deze (vries)kou kiezen ze er zelf voor om vaker op stal te staan (is nl. stal met paddock).

Opfok ben ik niet voor, heb respect voor mensen die hun paard daar wel hebben staan, maar ik vind het niets. Een bende jonkies op een hoopje en laat ze elkaar maar 'opvoeden'. I.m.o. is het enige wat daar geldt de wet van de sterkste en dat is voor mij geen opvoeding. Mijne heeft wel het hele voorjaar + zomer in een gemengde kudde gestaan op een gewone stal. Er stond nog een jong paard en twee oudere. Dát gaat al meer naar het ideale in mijn ogen. Maar helaas, niet altijd te verwezelijken.

RTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 11:10

Mijn bijna 2-jarige merrie staat wel in de opfok. Is daar de grootste (en oudste ook) en dus ook de baas. Van de zomer komen ze bij de ouderen in en dan past ze zich wel aan. Heeft eerder ook al bij ouderen gestaan, dus is wel wat gewend.
Ik kom er niet zo vaak, maar haal haar dan wel uit de groep op te poetsen en een eindje te wandelen. Even weer de beentjes optillen, herinneren dat je het vrouwtje niet voorbij mag etc. Gewoon de basisopvoeding. De rest komt pas als ze ouder is. In eerste instantie omdat ik het nog niet nodig vind en op de tweede plaats omdat ik er nu geen tijd voor heb Clown
Ze staat in een loopstal met verharde uitloop en een winterwei. Straks dag en nacht op de wei (wat ze ook gewend is)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 11:34

Die van mij komt van een handel/springstal en daarvoor rechtstreeks van de fokker en uit het land. Ik heb er voor gekozen om haar niet opnieuw de opfok in te doen maar op een pensionstal neer te zetten (ze is dan ook al bijna 3) Die van mij vindt het heerlijk hoor in dr stalletje, altijd vrolijk en ze wil liever niet dan wel naar buiten! Ze lopen hier ook zoveel mogelijk buiten in groepjes van 2 a 3 paarden! Die van mij is vrij dominant, ook al is ze de jongste..alle paarden slikken het ook nog van dr Knipoog alleen nu is het bij ons echt spiegelglad en staan ze (helaas!!) op stal..daar baal ik dan wel weer van! Zeker een jong paard moet veel naar buiten vind ik!

patsy1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 21:15

Mijn jonge paarden borstelde ik al toen ze veulen waren en voetjes geven ook. Aan de hand gaan wandelen deed ik ook al vanaf een maand of 5. Op 2 jaar deed ik hen af en toe al eens een hoofdstel om een zadeldoekje opleggen en zulke dingen dat ze dit al spelend en rustig gewoon werden. Buitenlopen is volgens mij geen probleem

loontje_beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 21:31

hoi hoi,
Een jong paard kan heel goed buiten lopen, is juist gezond voor jong en oud. Maar dan moet je je paard er wel aan laten wenen.. of met andere worden gewoon het hele jaar door buiten zetten.. wat een beetje regen krijgen ze niks hoor. zolang je of al die tijd zonder deken buiten zet of de hele winter met winter/regen deken... zo lang je daar niet mee gaat rommelen kan je paard heel wat h ebben..

Hoe beter je je paard aan de hand en met grond werk in de hand hebt hoe beter het in-rijden zal gaan. vergeet echter niet dat jongen paarden nog niet heel lang de consentratie er bij kunnen houden dus als ze na 30 a 40 min gaan lopen klieren benje zelf te laat met het afronden van het werk.

Juist het grondwerk en longewerk is erg belangrijk voor het leren en het beleren van jongen paarden.
hopelijk heb je er wat aan..
ALs je de controle over je paard kan houden is het fietsen aan de hand ook goed om afstanden te maken .. zo kan je in een rechte lijn het been en voeten werk trainen zonder te veel bochten...
groetjes!

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 11:58

Idd en DAAROM fiets ik met mijn 2,5 jarige!!! Haha!
Laatst bijgewerkt door Tanja op 10-01-09 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd, alleen quoten indien nodig.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 20:55

Lijkt mij ook wel wat, dat fietsen! Alleen moet ik langs een hele grote weg waar ze 80 rijden..en dat lijkt me toch niet echt veilig met een 2.5 jarige die niet verkeersmak is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-09 23:11

Je moet er idd wel een makke voor hebben anders heb je zo een hoef in je spaak. Ik heb 2 paarden uit 2006 en met de merrie ga ik wel te fietsen en wandelen, dat deed ik destijds met haar moeder ook, maar met de ruin liever niet.

patsy1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 09:58

mantha81 schreef:
Idd en DAAROM fiets ik met mijn 2,5 jarige!!! Haha!

Ho ja echt waar fietsen? dat heb ik hier bij ons nog nooit gezien of gehoord maar dat is wel een schitterend idee! Hoe begin je er aan?

miloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 11:09

Gewoon op een fiets gaan zitten, touwtje in je hand met paard en fietsen maar.. Knipoog
Hier fietsten we al met een jaarling naar de wei enzo, je moet alleen niet een paard hebben die wegrend of achterop je fiets springt Vork
Gewoon proberen.

2 jarige. Poetsen, wandelen, met bitje in lopen... En voor de rest niks eigenlijk.. ( Weidegang enzo)