wie kiest voor weide of pensionstal en waarom?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vickyP

wie kiest voor weide of pensionstal en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 19:01

Hey,

ik kies zelf voor weide:
Mijn 2 paarden staan 24/7 op weide met inloopstallen en 3 grote weides en 1
weide waar ik op rijd. Er staat een waterpomp waar ik water mee kan geven in een
bad. Er staat 1 groot tuinhuis met hondenren waar ik stro en materiaal kan plaatsen
en 1 (oude, versleten) camionette waar ik hooi en brokken, wortelen (voeding) in bewaar.
Dit voor 50 euro de maand! Bloos Haha! (wat ik helemaal NIET veel vind!!!)
=
ok, ik moet ALLES zelf doen! Moppen, stallen, eten geven, water, eten gaan halen,
gewoon, alles zelf. (samen met m'n vriend)
En dit is niet altijd even leuk. Denk maar aan het koude weer van nu, snel donker s'avonds, geen piste
aanwezig en geen licht/elektrici, altijd op tijd ergens vertrekken: want we moeten nog naar de paarden....

ondanks alles zou ik echt niet op een pension willen staan!!
Zo veel geld dat mensen er aan geven!!!
En héél eerlijk? En ik wil hiermee NIEMAND slecht mee maken!!!! Bloos
Ik vind een pension meer voor "tuttebellekes" die wel een paard willen hebben, maar
alles door een ander laten doen... enkel rijden en poetsen....
Of ben ik hier verkeerd mee? Kan best hoor!!!!
nogmaals: ik wil hier niemand mee aanvallen!!!!!

greetz

Waratje

Re: wie kiest voor weide of pensionstal en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 19:09

Er zijn veel tussenmogelijkheden tussen de door jou beschreven situaties Knipoog
Pensionstallen zijn er in heel veel varianten, met heel veel keuzemogelijkheden hoeveel je zelf wilt doen. Mensen maken hun keuzes op basis van hun prioriteiten, de ene zal dan liever goedkoop en primitief willen staan, een ander wil veel faciliteiten en betaalt daar graag wat meer voor.

vickyP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 19:12

Dat wist ik niet...
Das idd wel helemaal iets anders dan ik dacht.

xxx

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 19:12

Ik vind beide Haha! en daar sta ik ook; pensionstal+weidegang Knipoog
edit;
maar ik snap je vraag wel;
je hebt natuurlijk doe-het-zelf stallen, en stallen waar alles voor je wordt gedaan

Toevallig sta ik wel op een stal waar wordt gevoerd en gemest. maar verder doen we alles zelf.
gezellige sfeer, veel weidegang, en 1 buitenbak+longeerbak. maar echt 'tuttenbel'stal..
nee Knipoog
Laatst bijgewerkt door Celiien op 01-01-09 19:16, in het totaal 2 keer bewerkt

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 19:14

ik ben zo'n tuttebel die volpension staat. Er wordt 3 x per dag gevoerd, uitgemest en ze wordt een paar uur buitengezet. Daar betaal ik graag voor.

waarom? omdat ik zelf de hele dag werk om een paard te kunnen hebben. In de winter ben ik nooit voor het donker bij haar en dan ben ik blij als ik een verlichte stal/bak heb. Ook vind ik het een fijn idee dat ze te eten krijgt als ik op mn werk ben.
En last but not least: De weinige tijd die ik heb besteed ik liever aan mn paard zelf (poetsen, wandelen, rijden etc.etc.) dan aan uitmesten en andere klusjes.

weidegang is er trouwens ook bij deze pensionstal Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 19:15

VickyP, ik vind wat jij schetst wel erg primitief hoor, er is zelfs geen licht of niks. Wel fijn dat je overdag de tijd hebt om te gaan, dat heeft ook niet iedereen Lachen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 19:27

Ik vind het persoonlijk wel zo prettig dat ik een bak heb die te rijden is, met behoorlijke verlichting.
Rijden op een weiland met die veengrond hier kan je wel vergeten. Clown
Dan heb je nog de mazzel met een hok waar je je spullen kan bewaren en een waterpomp. vaak mag je niks bouwen namelijk, ook geen stallen o.i.d.
Als overal inloopstallen op stonden hadden denk ik heel veel mensen het wel geweten hoor. Ja

Er zijn zat stallen waar ze alleen voor je voeren hoor, dan kan je alsnog zelf mesten.
En het voeren, tja ik heb echt geen tijd om 2 tot 3 keer per dag te gaan voeren, menig mens met mij denk ik.
Dan is het wel zo eerlijk naar je paard om het dan in pension te zetten ergens.

Je stelt het wel erg zwart wit is mijn mening. Clown

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 19:33

Ik heb ook jaren op pension gestaan, helemaal verzorgt...

Maar het kan toch echt niet op tegen de vrijheid die paarden hebben met 24-7 weidegang!
Wij zijn na een aantal jaar ook naar een boederij stalling gegaan, geen bak wel stallen en heeeeel veeeel wei!. Daar deden we alles zelf en ik vond het heerlijk om zo bezig te zijn met je paard en alles wat er mee te maken heeft!
Nu hebben we de paarden sinds kort aan huis waar natuurlijk geen pension of boerderij pension tegen op kan! Haha!

vickyP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-09 19:41

wou het absoluut niet zo zwart - wit stellen hoor!!!

Ik weet niet beter, dan jawel, mijn primitief weidelandje. Ik heb echt niet meer dan dat, maar mijn paardjes zijn er dolgelukkig en ik ook. (mits ik waarschijnlijk niet beter weet)
En ik heb absoluut respect naar de "tuttelbellen" Clown die de hele dag werken en s'avonds niet altijd tijd hebben om nog te mesten en eten te geven.
(Ikzelf ben "juf" en heb dus al om 15u30 gedaan met werken, om 16u ben ik op de weide)
Ik denk dat m'n vraag/topic beetje te kort en idd zwart - wit heb gesteld.
mijn excuses hiervoor...

xxx

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 19:44

Ik zou ook graag een eigen weide willen maar die liggen niet voor het oprapen.
daarom sta ik gewoon op pension, al heeft dat ook veel voordelen.
gelukkig sta ik op een pension waar hij szomers 24/7 buiten staat en swinters staat hij smiddags buiten elke dag.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 19:48

Zonder enige twijfel kies ik ook voor een weiland voor mijn paard. Nou hoef ik zelf niet te voeren, althans, het ruwvoer wordt 2x daags gegeven door de stallingseigenaren. Heel prettig, al zou ik het anders gewoon zelf doen, als ik deze mogelijkheid niet had. Mijn paard hoort in de wei, niet op stal, daar kan ik heel duidelijk over zijn.

Ik wil voor geen goud op zo'n massale pensionstalling of manege staan. Allereerst niet voor mijn paard, die op stal doodongelukkig zou zijn. Daarnaast vind ik al dat paardenvolk meestal geen vooruitgang in gezelligheid. Clown
Natuurlijk staan er bij ons ook andere 'pensiongasten', maar het overgrote deel van de paarden en pony's zijn van de stallingseigenaren, die er ook wonen. Daardoor is er maar een klein clubje meiden met eigen paard (6 in totaal binnenkort) met wie ik het in principe heel goed kan vinden..... Zeker degenen, die hun paarden ook 24/7 buiten hebben staan. Lachen

Siepje_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 19:52

ik heb m'n pony's in de wei dag en nacht zomer en winter alleen als het heel erg stormt of onweert in een schuur

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 19:54

Ik sta op een pension, maar tuttebellen zit er jammer genoeg (soms dan op een drukke dag hihi) niet bij.

Ik doe alles zelf, van mesten tot poep uit de wei halen en als het gevroren heeft water geven door emmertjes te vullen en deze in de grote bak te doen. (Wij hebben elektrische waterbakken en die van buiten bevriezen met dit weer.)

Ik sta dus op een doe het zelf stal haha, samen met nog 6 mensen waarvan een vrouw de eigenaar is van het hele gebeuren.

Ik koop mijn eigen stro en hooi ook mijn voer etc.
We hebben een buitenbak en een licht ervoor die met veel touwen word vastgehouden en die je aan kan doen met een verlengkabel die vanuit de stallen loopt.

Een weiland van 3 HA groot en stallen, ook twee inloopstalletjes die meer dienen voor beschutting.

Iedere pensionklant inclusief eigenaresse doet haar eigen stal en haalt elke week twee kruiwagen poep uit het weiland wel zo fris. Nu is het wat minder omdat ze in de nacht niet op de wei gaan jammer genoeg, elk paard komt binnen en de mijne kan niet alleen staan.

jibbele

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 20:02

volgens jou mening ben ik een 'tuttelbelleke', die zijn paard bij een pensionstal heeft staan waar gevoerd word....
Nou deze tuttebel moet zelf uitmesten en opstrooien.

Helaas heeft niet iedereen de mogelijkheid om zijn paard 24 uur op het land te zetten. Of korter.

Ik werk overdag en kan hem dus zelf geen eten geven.
Ik ben blij als ik savonds kan komen en in een verlichte bak en stal hem kan rijden en verzorgen, maakt dit mij een tuttebelleke?

Ik zou graag willen dat hij overdag lekker naar buiten kan, maar helaas dat is niet mogelijk.
Om dat leed een klein beetje goed te maken, breng ik hem elk jaar voor een maand op vakantie bij een boer met een goed land.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 21:45

vickyP schreef:
mijn excuses hiervoor...

xxx

Ach, je leert zo nog eens wat bij Knipoog
Ik heb vrij lang op stallen gestaan waar ik zelf moest mesten, maar voeren werd gedaan. Sinds een paar jaar sta ik "volpension" en ik moet zeggen dat het me goed bevalt om na het werk gewoon aandacht voor mijn paarden te hebben in plaats van eerst nog een paar stallen te moeten mesten. En een verlichte rijbak heb ik altijd noodzaak gevonden, want in de winter kon ik alleen 's avonds en in het weekend rijden.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 12:48

vickyP schreef:
wou het absoluut niet zo zwart - wit stellen hoor!!!

Ik weet niet beter, dan jawel, mijn primitief weidelandje. Ik heb echt niet meer dan dat, maar mijn paardjes zijn er dolgelukkig en ik ook. (mits ik waarschijnlijk niet beter weet)
En ik heb absoluut respect naar de "tuttelbellen" Clown die de hele dag werken en s'avonds niet altijd tijd hebben om nog te mesten en eten te geven.
(Ikzelf ben "juf" en heb dus al om 15u30 gedaan met werken, om 16u ben ik op de weide)
mijn excuses hiervoor...

xxx

hihi, ik was ook "juf" op een basisschool (in NL dan wel), maar ik was over het algemeen niet voor 17:00 thuis. Veel nakijkwerk, registratie en voorbereiding Tong uitsteken En ook regelmatig overleg, vergaderen of cursus.

Ik heb paarden aan huis, met paar pensiongasten, maar heb ook expres gekozen voor hulp bij de verzorging en een verzorgrooster, in plaats van "volpension" aanbieden. Als je thuis komt rond etenstijd en je moet dan nog alles doen en het is al donker en je moet dan 4 paarden uit de wei zien te krijgen alleen, zonder dat ze gaan rennen, dan is dat niet zo fijn.
Ik vind het heel leuk om alles zelf te doen, maar het is wel fijn dat je het niet elke dag allemaal zelf hoeft te doen.

Hier dus paarden in de paddock met schuilstal en/of wei, met alle voorzieningen van de gemiddelde pensionstal, stallen (die zelden gebruikt worden ivm zoveel mogelijk 24/7 buiten in groepje) en gedeelde verzorging en af en toe vrij.

miky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 23:42

Ik sta ook op een pensionstal. Waarom? Omdat wij thuis gewoon geen plaats hebben voor een paard. Uitmesten wordt idd voor mij gedaan, komt mij opzich ook wel fijn uit omdat ik het natuurlijk ook meestal vrij druk heb met school. Maar het is zeker niet dat ik alleen naar mijn paard ga en bij wijze van spreken ''hup paard uit de wei/stal rijden en dag paard''. Ik ben graag zoveel mogelijk bij mijn paard, pensionstal of niet Knipoog

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 09:19

vickey, ik sta precies als jij, wei, stal en opslag, alleen ik heb wel stromend water en stroom erbij ook voor een leuk prijsje Haha!
alles lekker zelf doen, HEERLIJK maar ik moet wel toegeven dat mijn werkuren (20p/week) zijn aangepast op de paarden.

Met de vorst mis ik wel een rijbak maar dat is maar 1 nadeel, voor mijn paarden is deze manier van staan alleen maar fantastisch en het is op 1,5km van mijn huis vandaan.

danielle1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 09:27

Ik sta ook op een pensionstal, maar wel eentje waar we alles zelf doen. We hebben ook weidegang dus dat is ideaal. Er zijn dus veel verschillende. Iedereen moet zelf doen wat hij het beste denkt te vinden en wat in jouw omgeving voor handen is.

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 09:33

ik stond eerst met cooper op stal, ik vond het best moeilijk om de beslissing te nemen om hem op de wei te zetten, maar ik vond dat ik aan cooper moest denken.
nu ik dat gedaan heb, zou ik nooit meer terug willen, mijn paardje is veel gelukkiger dat merk ik aan alles, en ik mis totaal het bemoeien van de mensen niet! Tong uitsteken ik hoef me geen zorgen meer te maken of zijn stalletje wel schoon is, want ik vond de stallen daar slecht!nu regel ik lekker alles zelf, hij heeft een grote container als schuil stal met lekker stro , ik ga elke dag naar hem toe nu 2 x ivm met de vries!
hij is zo vrolijk! mis wel de club met meiden waar ik veel lol mee had , maar ook die komen zo nu en dan even langs om te kijken hoe het gaat!
ik kan met coop gaan en staan waar ik wil en doe wat ik wil, hij heeft alle vrijheid en dat vind ik het belangrijkste! mijn paardje happy ik happy! Haha! en het is goedkoper!
al is het wel een omslag hoor de wei is heel anders dan een stal of manege maar dat went zo snel!
groetjes van bren! Knipoog

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 09:36

Mijn paard stond op de manege, hierdoor had ik toegang to grote binnenbakken, werd hij de hele tijd in de gaten gehouden en was er in de vakantie geen hoge nood aan oppas. Het is niet zo dat ik het erg vind om uit te mesten etc, maar het is zo wel een stuk gemakkelijker, en alles is bijdehand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 09:36

Ook hier een "pension-tuttebel", maar wel 1 met een zeer onregelmatige baan waardoor ze veel late en nachtdiensten moet werken (die vaak nog uitlopen ook) en dus zelf niet de mogelijkheid heeft om op regelmatige tijden voor haar paarden te zorgen Knipoog
Ik heb ze jarenlang thuis gehad maar dit is voor zowel mij als voor mijn paarden gewoon de beste oplossing.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 09:51

vickyP schreef:
ondanks alles zou ik echt niet op een pension willen staan!!
Zo veel geld dat mensen er aan geven!!!
En héél eerlijk? En ik wil hiermee NIEMAND slecht mee maken!!!! Bloos
Ik vind een pension meer voor "tuttebellekes" die wel een paard willen hebben, maar
alles door een ander laten doen... enkel rijden en poetsen....
Of ben ik hier verkeerd mee? Kan best hoor!!!!
nogmaals: ik wil hier niemand mee aanvallen!!!!!

greetz

Hier ben je zeker verkeerd mee. Er zijn heel veel varianten van pensionstallen namelijk.
Er zijn ook doe het zelf stallen waar je gewoon zelf moet voeren en je paard verzorgen en daar is de prijs ook vaak naar.
Ik sta liever op een pensionstal (met land en bak) waar gewoon licht is en stromend water, toch wel zo fijn als er bv 's avonds een VA bij moet komen of een wond moet afgespoten worden. Om maar wat te noemen. Daarbij ben je op een pensionstal nooit alleen, ook wel eens prettig.

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 09:58

ik sta op een stal, waar we zelf moeten mesten, mijn paard komt alleen met mooi weer op het land. Wat ze zelf absoluut niet erg vind. Zodra ze op het land staat en iemand doet het draadje open en niet snel genoeg dicht. Staat ze weer op stal...! Zo leuk vind ze het land Vork

verder zou ik niet meer op een land willen staan. heb die met mijn oude merrie gedaan. Nee. Nooit meer! Tenzij het voor paard beste is, Nee ik blijf lekker warm op stal!

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 10:09

Je kunt toch ook kiezen voor weide & pensionstal?
Waar mijn verzorgpaard staat, staan ze het gehele jaar door overdag in de weide.Terwijl ze in de weide staan worden de stallen uitgedaan.Laat op de middag worden ze weer naar binnen gehaald.En kun je dus alle tijd aan het paard besteden.Want stallen doen hoeft niet meer.Ik snap niet wat daar tuttebellig aan is.Paarden hebben het goed naar hun zin met dagelijks buiten in de wei met andere paarden.De mensen die rijden hebben het ook naar de zin,want de tijd die ze hebben na hun werk of school kan ook in het paard gestopt worden als pure aandacht.