Prikkeldraad versus gewone draad

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Prikkeldraad versus gewone draad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 18:29

Naar aanleiding van mijn recente topic (aanraking met prikkeldraad) en het bijbehorende youtube-filmpje kreeg ik de opmerking dat prikkeldraad nog zo slecht niet is, en dat gewone (smooth wire dus ik veronderstel gewoon stroomdraad?) nog erger zou zijn omdat dat gewoon door je paard (of jou) uit snijdt ..

Dus vandaar dit topic, hoe denken jullie hierover?
Is prikkeldraad toch echt zo slecht niet? Ondanks de (vaak lelijke) ongelukken die ermee (kunnen) gebeuren?
Is gewone draad nog een stuk slechter?

Ik heb alleen ervaring met de 1e soort, en die was niet meteen aangenaam te noemen Clown
Maar ben nu dus wel nieuwsgierig hoe erover gedacht wordt Lachen

Kwanyin

Re: Prikkeldraad versus gewone draad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 18:45

Quasi alle draden kunnen ongelukken geven, maar prikkeldraad kan nooit goede draad zijn. Het is niet omdat een ander soort dun draad ook snijdt, dat het daarom verantwoord is prikkeldraad te gebruiken. Ik heb nog nooit gehoord bij een prikkeldraadwonde 'godzijdank was het prikkeldraad, want anders had een stuk lelijker kunnen zijn'. Nee eerder omgekeerd 'godzijdank was het geen prikkeldraad, want met al die lelijke haken erin was het nog erger geweest dan het nu is.

Ik heb niks dan ellende gezien met prikkeldraad, verminkte paarden tot afgemaakte. Voor mij komt het nooit in mijn wei terrecht. Hier vind je bv wat over veiligere omheiningen, en er zullen nog wel topics ervan zijn: [VSW] weideomheining

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 18:47

Bedenk je jezelf wel even dat stroom op prikkeldraad in NL verboden is. Het is maar een weet.........

Voor de rest geldt dat hout het enige omheiningsmateriaal is wat bij problemen de minste schade aanricht aan het dier.
De ellende die lint aanricht komt omdat het zich rond de benen wikkelt. Overigens geldt in dat opzicht voor prikkeldraad hetzelfde met dat verschil dat op het moment van uitbreken OOK schade wordt aangericht.
Tegen de tijd dat jij gezien hebt wat ik gezien heb van prikkeldraad, ben je genezen van prikkeldraad........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 18:52

Ik hoop dat je met die laatste zin niet bedoelt dat je denkt dat ik zin heb om prikkeldraad rond mijn weide (die ik overigens niet heb) te zetten? Moest dat wel zo zijn dan zou ik even het topic in mijn onderschrift aanklikken Clown

Topic is er puur omdat ik het niks vind, maar dus de opmerking kreeg dat prikkeldraad niet ideaal is maar gewone stroomdraad zo mogelijk nog gevaarlijker (omwille van gewoon erdoor snijden? Iets in die aard). En aangezien ik er niks van ken maar wel graag af en toe wat weet en/of bijleer dit topic voor meningen Knipoog

Lois28

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 18:57

Ik zou m'n paard nooit in een wei met prikkldraad zetten, je wilt niet weten wat er gebeurd als een paard uitbreekt en in het prikkeldraad belandt... de details zal ik je besparen. Je kunt een paard het beste houden in een wei met een houten omheining of lint!

Jess1435

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:00

Ik heb een keer een wond gezien bij een paard dat door het lint gelopen is, je zag de spieren zitten! Als ze daaraan gaan trekken dan gaat het snijden. Gelukkig is het met die pony goed gekomen.
Prikkeldraad is ook niet ideaal, maar dat zal niet zomaar spieren/pezen doorsnijden.
Goed stroom erop zetten, dan blijven ze wel uit de buurt!
Vaak zien paarden prikkeldraad niet zo goed en komen er daardoor meer ongelukken. Je ziet dan ook weleens van die plastic afzetlint die eromheen geknoopt zit om het goed zichtbaar te maken.
Houten omheining blijft echter het veiligst (en het duurst Knipoog)

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:01

Paarden blijven met hun staart/manen een stuk gemakkelijker achter prikkeldraad hangen dan achter gewoon draad.
Het snijden van gewoon draad is ook allesbehalve fijn, daarom raad ik in elk geval aan om een onderdraad te nemen die breekt als het onder spanning komt te staan. Moet natuurlijk wel op een erf zijn met toezicht, zodat er gelijk gerepareerd kan worden. Maar vaak gaat het maar om een keertje maaien met een voorbeen, of een keer uithalen met een achterbeen en blijven ze dan hangen in het onderste draadje.

Als een paard ergens dwars doorheen rent, is volgens mij alles schadelijk, ook een houten hek. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:02

Lois28 schreef:
Ik zou m'n paard nooit in een wei met prikkldraad zetten, je wilt niet weten wat er gebeurd als een paard uitbreekt en in het prikkeldraad belandt... de details zal ik je besparen. Je kunt een paard het beste houden in een wei met een houten omheining of lint!

Ik veronderstel dat er met een paard hetzelfde gebeurt/kan gebeuren als met een mens? En die details hoef je mij niet te vertellen, die weet ik toevallig Nagelbijten / Gniffelen Clown (paard is er een stuk beter vanaf gekomen dan ik, die had niks .. en was wel degene waarbij het gestart is Knipoog ).

Maar je zegt dus best houten omheining of lint .. Maar zie je zeer weinig (of in ieder geval toch voor zover ik weet en hier al gezien heb) ? Wat is de reden daar dan voor? Kostprijs? Of nog andere dingen?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:05

dat is sowieso geen argument: dat prikkeldraad zo slecht niet is want "gewoon" draad is slechter. Prikkeldraad kunnen hele nare dingen mee gebeuren! Beide soorten draad hebben nadelen.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:06

[***] schreef:
Maar je zegt dus best houten omheining of lint .. Maar zie je zeer weinig (of in ieder geval toch voor zover ik weet en hier al gezien heb) ? Wat is de reden daar dan voor? Kostprijs? Of nog andere dingen?

Voor zover ik weet is prikkeldraad goedkoper dan een complete met stroom afgezette omheining (incl prikklok) of hout. En zijn er veel boeren die het voor hun koeien gebruiken, vaak op veel hectares land, omdat die koeien van nature een stuk minder rellen op het land en dus minder snel door de omheining gaan - en dus ook geen ongelukken met het prikkeldraad krijgen. Clown Uitzonderingen daargelaten natuurlijk. Knipoog
Laatst bijgewerkt door Sientje op 29-12-08 19:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:08

Zwerte schreef:
dat is sowieso geen argument: dat prikkeldraad zo slecht niet is want "gewoon" draad is slechter. Prikkeldraad kunnen hele nare dingen mee gebeuren! Beide soorten draad hebben nadelen.

Maar als je dat kan zeggen: dit is slecht maar dat nog slechter (of gevaarlijker of hoe je het ook wil bekijken) dan kies je toch voor het minst slechte lijkt mij? Knipoog

Vandaar ook het topic .. omdat iedereen (inclusief ik) roept NOOIT prikkeldraad .. maar wat nu als gewone draad nog gevaarlijker blijkt te zijn? En we daar nog nooit over nagedacht hebben (zoals ik Clown)? Bijvoorbeeld hé .. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:09

Uit ervaring weet ik dat zowel lint als draad verschrikkelijke wonden kunnen geven. Mijn paard heeft erg echt lelijke littekens aan over gehouden en ik mag blij zijn dat er geen pezen ect. door zijn gesneden.

Hout lijkt me toch echt het veiligst.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:10

Een paard wat dor een houten hek gaat komt er vaak ook niet zonder kleerscheuren vanaf.
Ik ken 2 voor beelden van paarden die door een houten omheining waren gegaan en dat met de dood hebben moeten bekopen.
Gebroken hout kan erge scherpe punten opleveren die met gemak een paardenbuik openscheuren.
Ik hou nhet toch maar op schriklint.
Elke heinig kan verwondingen veroorzaken denk ik.
Ik denk dat veel mensen een houte omheining niet kunnen betalen en ook daar moet vaak nog schriklint bij om te zorgen dat de paarden de omheining niet slopen.

Lois28

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:12

[***] schreef:
Lois28 schreef:

Ik veronderstel dat er met een paard hetzelfde gebeurt/kan gebeuren als met een mens? En die details hoef je mij niet te vertellen, die weet ik toevallig Nagelbijten / Gniffelen Clown (paard is er een stuk beter vanaf gekomen dan ik, die had niks .. en was wel degene waarbij het gestart is Knipoog ).

Ik zie steeds vaker dat paarden in de wei staan met of houten omheining of lint, mensen kiezen er echt bewust voor. Lint is uiteraard goedkoper dan hout. Kijk als een paard (of mens) door het lint gaat, dan knapt dat lint, nou ja en bij prikkeldraad weet je (helaas voor jou uit eigen ervaring) wat er gebeurd ( ik ken paarden waar bv de pezen zijn afgescheurd door prikkeldraad). Hout is ook een prima optie, daar gaan ze niet zo snel doorheen, dan moet je de omheining wel hoog genoeg maken anders springen ze erover heen:-)

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:20

Hier bij koeien als bij de paarden GEEN prikkeldraad, nergens niet.

De koeien staan achter 3 draden schrikdraad en om de weilanden voor de paarden zit schriklint. Er is ooit een veulen met zijn been in het schrikdraad gekomen en dat is gaan snijden. Sindsdien is het vervangen voor breed schriklint dat knapt als er (veel) spanning op komt te staan

Nog een leuk verhaal trouwens: Ik liep een paar jaar terug in Wales door het land om de schapen van mijn toenmalige stageboer te controleren. Stel je voor hé, niets vermoedend loop je daar en opeens KRIJG je toch een opdonder, niet normaal meer Ziek Zo -hoppa- uit het niets, althans dat denk je. Later bleek dat ik door "electronische onzichtbare afzetting" was gelopen. Dat hebben ze daar "extra" tegen de vossen die 's nachts het land in gaan maar dat was hij mij even vergeten te vertellen Frusty . Wordt je dus ook niet blij van.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 19:46

[***] schreef:
Ik hoop dat je met die laatste zin niet bedoelt dat je denkt dat ik zin heb om prikkeldraad rond mijn weide (die ik overigens niet heb) te zetten? Moest dat wel zo zijn dan zou ik even het topic in mijn onderschrift aanklikken Clown

Topic is er puur omdat ik het niks vind, maar dus de opmerking kreeg dat prikkeldraad niet ideaal is maar gewone stroomdraad zo mogelijk nog gevaarlijker (omwille van gewoon erdoor snijden? Iets in die aard). En aangezien ik er niks van ken maar wel graag af en toe wat weet en/of bijleer dit topic voor meningen Knipoog

Dan wrijf je degene die het gezegd heeft dit maar eens fijntjes onder z'n neus.
Op elke omheining valt wat aan te merken, maar degene die zegt dat prikkeldraad wel meevalt, die heeft weinig meegemaakt. Zeg die persoon maar dat ik dat gezegd heb...........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 20:06

Zal ik doen Vork Knipoog

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 20:14

Het heeft beiden zo zijn voor- en nadelen Lachen

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 17:01

Mijn paarden zullen never nooit achter prikkeldraad komen te staan. Wij hebben ons land afgezet met stroom. Wel zo dat indien zij echt door een stroomdraad heen zullen rennen de haken kapot zullen gaan en verwondingen tot het minimum zijn, eigenlijk nog nooit verwondingen gezien hierdoor terwijl enters behoorlijk uit kunnen breken hoor.

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 17:04

Ik ben ook genezen van prikkeldraad. Haf heeft ooit in een weitje gestaan waar aan 1 kant een stuk prikkeldraad op het hek was gemaakt en wat niet weggehaald kon worden. Mooi dat hij allemaal kleine wondjes van zijn hoofd naar zijn borst had lopen.

Heb hem toen ook gelijk weggehaald daar.

vineetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 23:31

Ik heb helemaal geen ervaring met prikkeldraad, maar ik vind het idee niet zo prettig. Heb wel veel ervaring met schrikdraad, maar één keertje was het toch wel even schrikken toen het paardje van een vriendin er helemaal in vastzat en echt absoluut onbevrijdbaar leek. :| Gelukkig is er toen niks echt ernstigs gebeurd, behalve wat kleine wondjes en een schrikdraadfobie dan. Bij mijn nieuwe stal hebben ze een houten omheining, met één lijntje schrikdraad ervoor. Ik hoop dat dat goed gaat.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 01:06

Ik heb ook hele nare verwondingen gezien van gewoon draad en zelfs van schriklint. Als ik de keuze zou hebben zou ik voor metaalhekken gaan, of desnoods hout.
Maar omdat schrikdraad en lint ook flinke verwondingen kunnen veroorzaken, betekend dat niet automatisch dat prikkeldraad dan het volgende alternatief is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 16:53

wij gebruiken geen prikkeldraad

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 18:49

Bij ons op stal is de afgelopen 1,5 jaar bijna alle draad/prikkeldraad en schrikdraad/lint vervangen door een houten omheining. Het ziet er tip top uit maar als ik zie wat een punten eruit steken als de paarden een plank hebben stuk getrapt dan duim ik maar dat het goed blijft gaan.

heeft iemand ervaring met rubberen band als omheining?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 18:56

ik heb 2 verschillende diktes van koord/draad
eigenlijk bevalt me het erg goed.
als het draad goed strak staat breekt er ook eerder iets( draad of potjes)
en dan is het het veiligst.
prikkeldraad hebben we voor de koeien nog wel wat, maar dat word ook allemaal vervangen door schrikdraad.
heb wel wonden gezien van prikkeldraad, niet heel charmant....
nadeel van prikkeldraad is ook nog eens een keer dat als je aan het straktrekken bent en je draad schiet los je hele handen aan flarden liggen