Wat in stal hangen tegen verveling?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BertBaley

Wat in stal hangen tegen verveling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-08 17:13

Hallo,

mijn pony heeft 4 tot 6 weken boxrust en het is nu de eerste dag en ik kan begrijpen dat hij zich verveelt.
Hij heeft nu een himalaya erin hangen, en een Likit himalaya met oud en nieuw krijgt hij een gewone likit maar die heeft hij binnen een uur op.

Wat kan ik in Bert z'n stal hangen tegen verveling?

Ik haal van de week nog een gewone liksteen en een bal bijvoorbeeld doet hij niets mee!
Het mag ook niet iets zijn waar biks oid in mag want dat mag hij niet.

Weet je wat laat het dan weten want ik vind het verschrikkelijk!

Even voor de duidelijkheid, hij krijgt 3 x pd hooi en hij krijgt als de rest biks krijgt, krijgt hij een paar peentjes en een handje muslie!

xFioon

Re: Wat in stal hangen tegen verveling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 17:27

hang een heel brood (dus ongesneden) aan een touw in zijn stal, op zo een plek dat hij het niet makkelijk tegen een muur oid kan drukken en meteen op kan eten, zo is hij lekker lang bezig om het op te eten (als hij wel brood mag?)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 17:57

je paard buiten zetten in een kleine paddock, opsluiting in een box zal hem gek maken, ook al hang je 100 speeltjes op. De suiker is ook nog eens hartstikke slecht!

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 18:25

Arabesk schreef:
je paard buiten zetten in een kleine paddock, opsluiting in een box zal hem gek maken, ook al hang je 100 speeltjes op. De suiker is ook nog eens hartstikke slecht!

Ik kan me wel indenken dat jij er zo over denkt, maar het lijkt mij niets voor niets dat de TS het advies heeft gekregen om haar pony op boxrust te zetten.

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-08 23:42

Arabesk daar vraag ik toch niet naar?!
Daar kan ik echt heel slecht tegen, geef of antwoord op mijn vraag of blijf gewoon weg, ik weet heus wel dat jij er anders over denkt, prima moet je vooral blijven doen maar bepaal niet over mijn pony.
Ik heb vorig jaar ook al zo'n paddock gemaakt en ja heel stevig, 3 minuten weg en hij liep alweer vrolijk door de wei/bak! Het is nou ook niet echt het lekkerste maandje van het jaar om hem in een buitenpaddock te zetten als hij dan NIET gewend is!

Mirel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 09:05

misschien zijn wilgen takken een optie.
Mijn paard vind het erg lekker en het is heel erg leuk om mee te spelen.
verder denk ik dat het gezonder is dan dingen met suiker etc.
Dingen zoals een speelbal daar doet in elk geval mijn paard niet veel mee want er is geen beloning in de vorm van eten.
Succes de komende weken het is nooit fijn als je paard boxrust moet houden.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 09:10

BertBaley schreef:
Arabesk daar vraag ik toch niet naar?!
Daar kan ik echt heel slecht tegen, geef of antwoord op mijn vraag of blijf gewoon weg, ik weet heus wel dat jij er anders over denkt, prima moet je vooral blijven doen maar bepaal niet over mijn pony.
Ik heb vorig jaar ook al zo'n paddock gemaakt en ja heel stevig, 3 minuten weg en hij liep alweer vrolijk door de wei/bak! Het is nou ook niet echt het lekkerste maandje van het jaar om hem in een buitenpaddock te zetten als hij dan NIET gewend is!

Niets van aantrekken joh.

Ik heb wel eens een biet aan een touw onder de voerbak gehangen. Hij heeft er een dag en een nacht over gedaan om hem op te eten.
Of je koopt een 6 liter tonnetje en boort er een gaatje in van zo'n 1,5/2 cm en doet er een hand (energie arme) brokjes in. In het stro zijn ze dan wel even zoet met het vinden van de brokjes die uit de ton vallen. Maar je paard gaat dan wel meer bewegen en ik weet natuurlijk niet of dat mag.

cube

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 11:04

Lastig probleem. Vooral ook omdat sommige paarden alles leuk lijken te vinden en anderen zijn nergens blij mee. Je zou bovengenoemde opties uit kunnen proberen en daar op voortborduren als je pony er wat mee doet. Veel succes ermee iig!

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-08 15:27

Dank jullie wel! Lachen

ga dat idd maar ff proberen!

Ja idd ik vind het zelf als helemaal vreselijk dat hij in zo'n stalletje heel de dag staat, maarja even 1 x doorzetten.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 15:35

een grote rubberen bal misschien?

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-08 15:36

Wat moet ik me daarbij voorstellen? Bloos

Gewoon die je in alle kleuren hebt? Daar vind ie niets aan Huilen van het lachen
Toch bedankt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 15:38

Biet aan een touw, wilgentakken zijn goede tips, zijn ze lekker lang mee bezig. Speelbal met appelsmaak of zo'n bijtrol vind hij misschien ook leuk, en dan krijgt hij geen energie binnen. Jolly (is een merk) heeft veel.
Plakje stro, of 2 langs de rand uitstrooien en daar zijn wortels in verstoppen of iets anders met weinig energie. Paarden zijn gek op het zoeken naar eten en op het stro kan hij ook mooi knabbelen, zit weinig voedingswaarde in.
Ophouden met de meusli en biks verder, hij doet niks dus zo weinig als mogelijk energie voeren.

Heb je een box waar hij wat uitzicht heeft?

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 15:39

die van mij geef ik ipv hooi ook op de grond ook hooi in hooinet. Daar speelt hij ook mee.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 15:41

BertBaley schreef:
Wat moet ik me daarbij voorstellen? Bloos

Gewoon die je in alle kleuren hebt? Daar vind ie niets aan Huilen van het lachen
Toch bedankt.

z'on grote met handvaten ...een speciale paarden speelbal....die bedoel ik..

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-08 15:43

Ja, maar ik kan dat alleen doen wanneer ik erbij ben want zij doen dat echt niet erin! Helaas!

Hij staat in een stal waar hij precies voor de bak staat dus hij kan best wat zien idd, en andere paarden natuurlijk.
Ik weet dat het niet geweldig is maar daar kan ik nu ook even niets aandoen.

Geerke; Ik zal eens gaan kijken!

PokerFace.x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 19:50

Er bestaan een soort skippyballen (dat je op kan hangen) waar je hooi/korrels in kan stoppen, hierdoor kan je paard spelen terwijl hij wat eet.
Ook bestaan er zo'n skippyballen dat je op kan hangen met de liksteen er binnenin Knipoog
Ik hoop dat dit niet een Likit himalaya is, want die dingen ken ik niet Bloos
Waarschijnlijk wel als ik het zie Knipoog

Rachelle_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 20:29

Misschien kun je wat fruit verstoppen in het stro zodat hij moet zoeken (maar dan heeft hij ze waarschijnlijk al snel gevonden) en anders net als wat de anderen zeggen iets aan een touw hangen Knipoog
Ik hoop dat het helpt!

autumn08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 00:05

Ik denk inderdaad een hooinet, ze knabbelen toch het liefst de hele dag door. Als het hooi er zo ingegooid wordt hebben ze het veel sneller op als dat het moeite kost. Dit lijkt me zelf ook een goed idee voor mijn pony. Lachen

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 10:03

Een stuk dikke tak van ongeveer 5 of 10 cm doorsnede en 1 meter lang ophangen (van wilg bijvoorbeeld) ze vinden het heerlijk om daar de schors vanaf te halen.

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 10:50

autumn08 schreef:
Ik denk inderdaad een hooinet, ze knabbelen toch het liefst de hele dag door. Als het hooi er zo ingegooid wordt hebben ze het veel sneller op als dat het moeite kost. Dit lijkt me zelf ook een goed idee voor mijn pony. Lachen

Hier sluit ik me bij aan, voor de spijsvertering erg goed en de verveling wordt vast een stuk minder. Succes met je paardje en ik hoop dat hij gauw weer opknapt (waarschijnlijk heeft hij een blessure?) zodat hij weer lekker naar buiten kan. Tot die tijd vind ik het super van je dat je alles in het werk stelt om het voor je dier zo comfortabel mogelijk te maken op stal.

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 20:06

Dankjewel,

Hij is al op de helft, nog 2 weekjes en dan mag hij weer 10 minuutjes wandelen!

annemariej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:15

heey ik heb bij mijn pony een pion (zoon vlexziebele of hoe je dat ook maar schrijft:P) gegeven met lekker veel hooi er in gepropt daar was mijn pony lekker lang mee bezig:P

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 20:35

Oh dat eigenlijk ook een goede idd!

Bedankt!

annemariej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 20:36

geen dank;) en verder ja ik heb een kleine cars (is een kinderprogramma) skippy bal en daar stro touwtjes om heen gedaan en dan wortel stukjes er onder doen en andere lekkerij en dan op hangen vinden ze heerlijk

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-09 20:55

Zo, heb je nog meer goede ideeen? *LOL*