paard vermagerd door staleigenaar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gebruiker002

paard vermagerd door staleigenaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-08 14:39

ik sta al +- 10 jaar opdezelfde stal met mijn paarden.

ongeveer 2 jaar geleden begon het mij op te vallen dat de paarden die ik kocht (waren bij aankoop in goede vorm) vermagerden na een maand of 2. Bij de verkoop waren ze allemaal schraal en sommigen echt te mager.

bij het 1e paard dacht ik nog dat het kwam doordat ze in de groei zat en hierdoor wat schraler werd. maar bij de 2e kreeg ik het zelfde probleem en het paard wat ik nu heb is ook te dun geworden.

Ze vericht op dit moment geen zwaar werk, ze staat sinds een paar weken dag en nacht op stal omdat de stal eigenaar vind dat de weide te nat is (waar ik het niet meer eens ben, een paard moet de weide op is mijn mening, of het nou nat is of niet)
ze krijgt volgens de stal eigenaar 's ochtends 1 kilo brok en savonds 1 kilo. Hierbij krijgt ze voldoende hooi.
Het paard is een 4 jarige kwpn merrie van 1.68 die duidelijk aan het groeien is. Naar mijn mening krijgt ze onvoldoende te eten maar de staleigenaar weigert haar meer te voeren omdat hij vind dat dit genoeg is.
Ik voer haar nu een halve schep maisvlokken bij en een kilo muslie per dag. (sinds 2 weken maisvlokken)
ze is wel ietsje aangekomen maar nog lang niet voldoende.

De stalling verder is perfect voor het paard.
wat zouden jullie doen, een andere stal zoeken of zelf nog meer bijvoeren(dus ook extra kosten, wat ik geen probleem vind maar wat eigenlijk niet nodig moet zijn omdat ik al genoeg aan stallingskosten betaal en ik dan eigenlijk ook verwacht dat mijn paard genoeg voer krijgt)

Ze is al nagekeken door de dierenarts en er is bloedgeprikt. Ook deze zegt dat ze gewoon meer voer moet krijgen.

fjord_brucht

Re: paard vermagerd door staleigenaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 14:42

Ja hallo het is jouw paard dus jij bepaald wat er gevoerd wordt.

En wat is voldoende hooi?

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 14:42

Een andere stal zoeken. Absoluut ik vind dat een paard buiten hoort te komen, en als jij niet in vertrouwen je paard kan laten verzorgen door de staleigenaar zou ik snel weggaan. Beetje maf als meerdere paarden sterk vermageren, en ze de paarden niet eens meer wilt geven. En als ik het goed uit de tekst kan opmaken sta je dus al inclusief, maar nu moet je zelf nog veel bij gaan voeren. Ik vind dit echt belachelijk, sorry maar ga snel voor je paard naar een andere stal met de mogelijkheid om buiten te staan en normaal te vreten! Succes.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 14:43

Je geeft zelf al aan, dat je je paard liever in de wei hebt lopen. Is dat in de buurt te realiseren? Nou, dan wist ik het wel.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 20:31

Je paard heeft naar mijn idee gewoon meer goed ruwvoer nodig. En dat zal de staleigenaar toch moeten voeren. Ik voer mijn paard ook wel eens bij. Maar dan gaat het meer om het lekkers bijv. wortelen of slobber. Niet omdat mijn paard te mager zou zijn. Ik zou dan ook nogmaals een goed met de staleigenaar gaan praten. En mocht er niets veranderen, hoe vervelend het ook is,,,een andere stalling zoeken.

xvanity22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 20:55

Ik zelf zou ook een andere stal zoeken. Jij maakt uit of je paard binnen of buiten staan en hoeveel het te eten krijgt.
Succes nog verder Knipoog

markies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 20:57

Ik zou zelf zeker gaan kijken naar een andere stal. Mijn paarden staan elke dag buiten en moet er niet aan denken dat ze dag en nacht binnen moeten staan. Ook vind ik dat als je er voor betaald dat er zeker genoeg gevoerd moet worden!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-08 20:58

De stalling is dus niet perfect voor je paard! Alleen maar binnen en duidelijk niet voldoende voer. Op zoek naar een andere stal, of kijken of je er uit kan komen met de eigenaar van deze stal.

Stefje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 09:21

Snel naar een andere stal gaan!! Of eerst eens goed met de eigenaar gaan praten...
Maar, ik zou denk ik toch weg gaan..

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 09:30

Zeker een paard dat groeit moet voldoende eten! Ik had voor mijn paard gekozen en was opzoek gegaan naar een andere stalling. Ik vind het maar vreemd dat de staleigenaar bepaald hoeveel jouw paard te eten krijgt..die van mij is 2,5 en die krijgt eerder teveel dan te weinig van de staleigenaar maar ik ben nog altijd diegene die bepaald of ze meer of minder krijgt hoor!

luffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 10:17

JIJ bepaalt toch wat goed is voor je eigen paardjes?? Raar dat de staleigenaar niet mee wil werken, als mij dat zou overkomen zou hij een klant minder hebben......

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 10:24

het kan zijn dat de hoeveelheid ruwvoer best genoeg is, maar dat er te weinig voeding in het ruwvoer zit. Van brok of muesli komt een paard niet aan. Hij moet het juist van het ruwvoer hebben. Als hij dan heel veel ruwvoer krijgt dan denk je misschien dat hij voldoende voedingstoffen krijgt, maar dat is dan niet zo.
Daarbij is ieder paard anders. Ik heb verschillende merries. De ene kan onbeperkt eten en is met moeite op gewicht te houden en een andere wordt al dik van de wind.
Ik zou nog 1 poging doen met de pensionstalhouder en anders weg gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 10:31

Ik zou een andere stal gaan zoeken, ik denk dus dat je paard niet genoeg hooi krijgt en ook niet genoeg brok. Ik ken dit soort dingen nl wel. Als je er niet bij bent wordt er bezuinigd. Ik heb meermalen meegemaakt dat er gewoon veel te weinig wordt gevoerd.

Je kan beter een stal zoeken waar je zelf je brok moet kopen, dan bepaal je zelf en ik vind voor een paard dat in de groei is met die lengte dat minimaal 3 kg basisbrok nodig is. Ook zou ik niet willen dat mijn paard overdag niet meer buiten komt,dat is zeer slecht voor de ontwikkeling van hun lijf als ze jong zijn, maar uberhaupt is het niet goed voor de psyche van het paard.

Een staleigenaar die willens en wetens voert en ziet dat een paard invalt, die heeft geen paardenhart, die denkt alleen aan de centen..

botjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 10:34

Ik vind het wel een beetje vreemd van staleigenaar, waarom bezuinigen op het voer (dat zou denk ik de enige reden zijn waarom het paard niet genoeg krijgt). De meeste staleigenaren weten dat mensen hun paarden liever iets te dik dan te dun zien, ik vind het een vreemde zaak.

jwbokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 10:40

andere stal zoeken en snel Haha!
op mijn stal is het juist het tegenovergestelde en zijn veel paarden aan de te dikke kant
mijn paard is absoluut niet te dik maar kreeg teveel voer( 2 x per dag brokken en 2 x kg muesli en nog wat mais en lucerne e.d.) en natuurlijk heel veel hooi en elke dag op de wei waardoor hij te heet werd

maar ik heb dus liever dat ze teveel voeren en dat je dat zelf kan laten minderen als dat ze te weinig voeren en niet meer willen voeren

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-08 12:34

dankje voor alle reacties!

ik heb niet het idee dat ze te weinig hooi krijgt, maar het kan idd wel zo zijn dat er te weinig in zit. Ze eet haar hooi namelijk nooit helemaal op.

Dit is ook de eerste x in al die jaren dat ik op deze stal sta, dat de paarden overdag niet buiten komen. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ze vanaf volgende week weer overdag de weide op gaan.

Behalve het voer is dit voor mij de perfecte stalling (als de paarden dus buiten komen)
De paarden worden 's ochtends buiten gezet en 's avonds binnen gezet.
Er word gevoerd
de stallen worden elke dag uit gemest
gezellige mensen
e.d.
Ik heb geinformeerd bij meerdere stallen in de buurt.
De meesten konden niet eens weidegang bieden maar de kosten van deze stallen lagen wel beduidend hoger dan wat ik voor deze stal betaal. Ook moet je bij veel stallen zelf voeren, wat mij echt niet gaat lukken ('s ochtends, s'middags en 's avonds naar stal om te voeren)'

zouden jullie dan alsnog voor een andere stal kiezen?

Ik ga in ieder geval vanmiddag naar de eigenaar van de stal om te zeggen dat als ze niet meer gevoerd word ik een andere stal zoek.

jwbokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 13:03

er zijn heus wel andere stallen die ook aan jouw verwachtingen voldoen
en als je paard te weinig gevoerd krijgt desondanks jouw protest en ze staan inmiddels al weken 24/7 op stal dat is deze stal dus allesbehalve de ideale plek voor jouw en je paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 13:18

Het kan ook zijn dat ze haar hooi niet smakelijk vind, kan zijn dat het graszaadhooi is en daar komen ze ook niet aan. Kwaliteit hooi is zo reuze belangrijk en goed hooi heeft zijn prijs.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 14:52

Ik had met mijn vorige pony het tegenovergestelde... alle staleigenaren vonden het 'zielig' als de pony te weinig kreeg en gaven dus zonder mijn toestemming te veel waardoor ik na 3 stallen de pony weg heb moeten doen omdat hij onhandelbaar werd met teveel voer. Nu krijgt hij alleen ruwvoer en een handjevol brok en gaat het véél beter met hem.

Volgens mij zijn er in Nederland veel te veel vette paarden en kom je te magere paarden bijna niet tegen. Ga maar eens op vakantie in Spanje of hongarije... die paarden zijn naar Hollandse maatstaf véél te mager.. maar ze zijn oersterk en kerngezond! Hoefbevangenheid komt daar ook bijna niet voor.

Als ik in jouw schoenen stond zou ik dus niet op zoek gaan naar een andere stal, volgens mij kan te weinig voeren namelijk bijna niet, zéker niet als je zelf een kilo muesli bijvoert. De kwaliteit van het ruwvoer is wel belangrijk maar slechte kwaliteit ruwvoer kun je dmv pavo koeken opheffen. In dat geval krijgt het paard dus ruwvoer voor de darmwerking en het lekker knabbelen en krijgt hij de koeken voor de vitamines (een per dag voor een ponytje, twee voor een paard). Dat is genoeg voor een paard en bovendien zou het je niet veel meer kunnen kosten dan wat je nu voert.

Overigens zou je ook eens kritisch naar andere factoren kunnen kijken waarom je paarden dunner worden. Misschien hebben ze niet minder vet, maar hebben ze gewoon minder spiermassa en lijken ze daardoor na twee maanden steeds dunner? Als ze in perfecte vorm waren toen je ze kocht en je rijdt er nu recreatief mee (je zegt zelf dat ze veel op stal staat) dan past de bespiering zich aan aan het gymnasticeerniveau... Onthou dat super sportpaarden ook 'droog' zijn (dus zonder vet) maar niet iel of dun... ze zijn gewoon gespierd! Misschien moet je gewoon je training wat opschroeven!

Een kennis van mij rijdt KWPNers op z1 niveau en die krijgen ook allemaal ruwvoer plus een handje brok (!) per dag. That's it. Die paarden zijn écht niet te mager hoor; ze zien er schitterend uit! De stal waar ik nu sta krijgen ze ook maar een halve kilo tot een kilo muesli per dag plus onbeperkt ruwvoer en die paarden zijn ondanks 3x per week intensieve training zéker niet te dun.

Mijn oordeel is dus; voldoende ruwvoer (wat niet eens allemaal opgegeten wordt) plus een kilo muesli en een halve kilo mais is al meer dan genoeg. Daar hoeft echt geen twe ekilo brok meer bij; daar krijg je alleen maar vetmassa van en daar wordne paarden niet mooier op vind ik. Dat het ruwvoer slechte kwaliteit heeft kán maar dat is op te lossen met pavo vitaminenkoeken.

Als de stal gezellig is en je hebt er eigenlijk geen omkijken naar zou ik gewoon daar blijven en proberen meer tijd te vinden om het gebrek aan weidegang (en dus aan spieropbouw)op te lossen door zelf meer tijd vrij te maken om je paard te trainen óf om een goede bijrijder of verzorger te zoeken. Zet je paardje eens lekker aan het werk al is het maar een paar keer per week longeerwerk of in stap leuke spelletjes doen; beweging en mentale arbeid doen wonderen voor mens én paard...

Heel veel succes met haar!

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-08 18:15

@jwbokt ik heb 6 stallen gebeld in de omgeving, bij alle stallen moest je of zelf voeren of was er geen weidegang bij. de andere stallen zijn te ver weg.

@sallandval, ik rijd niet recreatief met haar, ze word normaal gesproken elke dag minstens een uur getraind en ik gooi haar nog een uur(of langer) los in de bak. maar omdat dit paard nog jong is wil ik haar niet te zwaar trainen vandaar dat er bij staat dat ze licht werk verricht. Toen ik haar kocht was er nog niet mee getraind. Opzich zit de bespiering wel goed maar het vetgehalte is echt te laag. In goede vorm bedoel ik dat er aan te zien was dat ze niks te kort kregen wat betreft voer.

ik ga de pavokoeken in ieder geval proberen. Het hooi maakt de staleigenaar zelf van zijn land. volgens hem zit hier genoeg in maar dat betwijfel ik nu na deze reacties.
Hoewel de bloedtest niks aangaf..

mocht het dan nog niet beter gaan dan word het toch maar verhuizen.

bedankt voor jullie tips!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 18:54

Kan ook van wormen komen, dat ze te dun worden. Eens een Equest kan al wonderen doen als je paard last van wormen heeft. heb zelf ook 1 paard gehad in het verleden die niet dik(ker) wilde worden en ik voer zoveel hooi als ze op kunnen en van goede kwaliteit en heb dus nooit een paard echt te dun, maar deze kwam uit de wei (onbeleerd) en werd niet voller. Na de Equest (geloof na 2 kuren) was hij al en heel stuk voller. Kan dus ook van iets anders komen als van te weinig voer.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 12:38

ik zou in ieder geval eens een goed gesprek met de staleigenaar hebben
hij kan vinden wat ie wil, maar als ik mijn paard ergens heb staan dan krijgt dat dier naar mijn richtlijnen te eten ... punt...
zeker als ik merk dat de voeding te kort schiet (invallen/vermageren) dan zal ik aangeven dat er meer ruwvoer of krachtvoer gegeven moet gaan worden
ik betaal ervoor, het is mijn paard, dus ikke baas

weigert de staleigenaar binnen het redelijke goed voor mijn paard te zijn, dan zal er een flinke discussie volgen
en als staleigenaar dan nog weigert , dan ben k weg , k weiger mijn paard te laten vernaggelen door iemand die er blijkbaar gen ruk om geeft (ja ik heb wel eens een staleigenaar gehad die weigerde de paarden voldoende voeding te geven "ze zijn dik zat" terwijl de ribben zchtbaar werden)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 12:49

Een goed gesprek kan wonderen doen.
En meer betalen lijkt mij ook een optie als je paard voor de rest naar je zin staat.
(Misschien kun je naar kuilgras vragen of zelf voeren, dat heeft bij mijn paarden erg geholpen.-kwaliteit hooi wat ze kregen was eigenlijk gewoon goed, maar nu met kuil zien ze er véél beter uit en krijgen ze minder biks)

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-08 13:42

vraag eens na wat voor soort hooi jullie hebben, anders toch in overleg met de staleigenaar zelf bijvoeren of laten bijvoeren met brok/muesli etc. ontwormen kun je doen,maar je kan ook de mest laten onderzoeken of het nodig is, dan pas besluiten wel/niet ontwormen. Wormmiddel heeft namelijk ook negatief effect op darmwerking

gebruiker002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 14:45

ik heb vanochtend mijn 2e gesprek met hem gehad.

Ik heb een foto uitgeprint van toen ik haar kocht en een foto van vorige week. deze heb ik beide aan hem laten zien en eindelijk gaf hij toe dat ze te veel was af gevallen.
Ik heb gezegd dat ik als ze niet meer te eten krijg ik met ingang van volgende maand naar een andere stal verhuis.
Hij heeft toegezegt haar nu op 3 kilo krachtvoer per dag te zetten en haar meer hooi te geven. Ook heb ik gevraagd wat er precies in het hooi zat maar hij kon alleen antwoorden dat hij het zelf gehooid heeft. (dit is ook zo maar nu weet ik nog niet of er voldoende in zit)

ze krijgt om de 2 maanden een wormenkuur(steeds van een ander merk)

omdat ik dus niet precies weet wat er in het hooi zit ga ik haar pavokoeken bijvoeren.
ze zijn vandaag ook weer de weide op dus dat is ook fijn!

ik hoop dat ze nu nwat gaat aankomen!