Ik had met mijn vorige pony het tegenovergestelde... alle staleigenaren vonden het 'zielig' als de pony te weinig kreeg en gaven dus zonder mijn toestemming te veel waardoor ik na 3 stallen de pony weg heb moeten doen omdat hij onhandelbaar werd met teveel voer. Nu krijgt hij alleen ruwvoer en een handjevol brok en gaat het véél beter met hem.
Volgens mij zijn er in Nederland veel te veel vette paarden en kom je te magere paarden bijna niet tegen. Ga maar eens op vakantie in Spanje of hongarije... die paarden zijn naar Hollandse maatstaf véél te mager.. maar ze zijn oersterk en kerngezond! Hoefbevangenheid komt daar ook bijna niet voor.
Als ik in jouw schoenen stond zou ik dus niet op zoek gaan naar een andere stal, volgens mij kan te weinig voeren namelijk bijna niet, zéker niet als je zelf een kilo muesli bijvoert. De kwaliteit van het ruwvoer is wel belangrijk maar slechte kwaliteit ruwvoer kun je dmv pavo koeken opheffen. In dat geval krijgt het paard dus ruwvoer voor de darmwerking en het lekker knabbelen en krijgt hij de koeken voor de vitamines (een per dag voor een ponytje, twee voor een paard). Dat is genoeg voor een paard en bovendien zou het je niet veel meer kunnen kosten dan wat je nu voert.
Overigens zou je ook eens kritisch naar andere factoren kunnen kijken waarom je paarden dunner worden. Misschien hebben ze niet minder vet, maar hebben ze gewoon minder spiermassa en lijken ze daardoor na twee maanden steeds dunner? Als ze in perfecte vorm waren toen je ze kocht en je rijdt er nu recreatief mee (je zegt zelf dat ze veel op stal staat) dan past de bespiering zich aan aan het gymnasticeerniveau... Onthou dat super sportpaarden ook 'droog' zijn (dus zonder vet) maar niet iel of dun... ze zijn gewoon gespierd! Misschien moet je gewoon je training wat opschroeven!
Een kennis van mij rijdt KWPNers op z1 niveau en die krijgen ook allemaal ruwvoer plus een handje brok (!) per dag. That's it. Die paarden zijn écht niet te mager hoor; ze zien er schitterend uit! De stal waar ik nu sta krijgen ze ook maar een halve kilo tot een kilo muesli per dag plus onbeperkt ruwvoer en die paarden zijn ondanks 3x per week intensieve training zéker niet te dun.
Mijn oordeel is dus; voldoende ruwvoer (wat niet eens allemaal opgegeten wordt) plus een kilo muesli en een halve kilo mais is al meer dan genoeg. Daar hoeft echt geen twe ekilo brok meer bij; daar krijg je alleen maar vetmassa van en daar wordne paarden niet mooier op vind ik. Dat het ruwvoer slechte kwaliteit heeft kán maar dat is op te lossen met pavo vitaminenkoeken.
Als de stal gezellig is en je hebt er eigenlijk geen omkijken naar zou ik gewoon daar blijven en proberen meer tijd te vinden om het gebrek aan weidegang (en dus aan spieropbouw)op te lossen door zelf meer tijd vrij te maken om je paard te trainen óf om een goede bijrijder of verzorger te zoeken. Zet je paardje eens lekker aan het werk al is het maar een paar keer per week longeerwerk of in stap leuke spelletjes doen; beweging en mentale arbeid doen wonderen voor mens én paard...
Heel veel succes met haar!