anneliesdj schreef:Tjah, scheren wordt toch meestal gedaan om praktische redenen, heb nog nooit iemand gehoord die 2 uur stof en haren wilde happen omdat zijn paard er mooier van wordt...
Ik doe het zelf als het nodig is, momenteel ga ik niet op concours dus staan ze allemaal 24/7 in de weide met een teddyvacht, zou ik wel op concours gaan ze worden ze wel geschoren in de winter en gaan ze iig 's nachts op stal.
die ervaring heb ik eerlijk gezegd niet... op de pensionstal waar de paarden van mn stiefma een tijd gestaan hebben, waren wij de enigen met ongeschoren paarden en wij reden toch wel intensiever dan de helft van die stal hoor... daar werd toch echt bij minstens de helft geschoren omdat ze a. te lui waren om een paard met een dikke vacht te moeten schoon borstelen voor het rijden, b. dat er mooier uit ziet. ze schoren dan ook geen dekenmodelletje bv, dat vooral een praktisch nut heeft,want dat is lelijk. Neen, hier moesten de paarden HELEMAAL geschoren worden. hoofd, lijf en benen, zelfs geen zadelplekje bleef er over. om hem dan vervolgens heel de week onder een pak dekens in de stal te laten staan en hem er enkel op zondag uit te halen om les te rijden...
ik scheer mijn paarden persoonlijk niet omdat een paard met een goeie vacht gewoon het makkelijkste is. als je gewoon een kwartiertje incalculeert om uit te stappen, is je paard op zn huid toch droog en eens je ze op de weide laat gaan ze toch gelijk lekker rollen... met dekens daarentegen ben jij er verantwoordelijk voor dat je paard warm genoeg of nt te warm heeft. vooral dat tussenseizoen waarin je op de warme dagen in de dag het deken moet gaan afnemen en savonds weer op doen of wanneer je moet inschatten of hij nu zn 300 gr of zn 200 gr deken nodig gaat hebben, vind ik erg onhandig als je paarden niet aan huis staan!
maar moest het nu echt ooit nodig zijn, dan zou ik eerder op tijd dekens gaan opleggen zodat de vacht gewoon niet te teddyachtig wordt ipv te gaan scheren
ik vind die teddy's trouwens best wel grappig eigenlijk... in de winter zijn de paardjes zo knuffelbaar hier