wat vinden jullie van geschoren paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vickyP

wat vinden jullie van geschoren paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-08 17:27

hopelijk staat topic / vraag hier goed, ik dacht, dit is eigenlijk een sezoensvraag en daarom plaats ik het hier...

Hallo iedereen!

Tja, eigenlijk staat m'n vraag er al.
Wat vinden jullie van teddypaardjes? Of eerder een geschoren paardje?

En waarom doe jij het wel of niet?

Ikzelf vind het scheren echt lelijk!!! Sommige paarden "veranderen" hierbij precies van kleur.
maar dat is mijn mening en wil hier ABSOLUUT niemand mee aanvallen!!!!!

Wat ik wel grappig vind, zijn de originele tekeningetjes die bij het scheren op de paarden hun stevige achterwerk staan! Tong uitsteken

groetjes Vicky

MamaGabie

Re: wat vinden jullie van geschoren paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 17:30

wij hebben de oudste dame geschoren vanwege haar slechte vacht de andere 2 zijn gewoon lekkere teddy's

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 17:31

Die van mij is (gedeeltelijk) geschoren omdat hij anders te lang nat bleef (aangezien hij overdag de hele dag buiten staat).
Ik vind scheren ook niet mooi maar voor mijn paard is het in de winter de beste oplossing

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 17:32

Tjah, scheren wordt toch meestal gedaan om praktische redenen, heb nog nooit iemand gehoord die 2 uur stof en haren wilde happen omdat zijn paard er mooier van wordt...

Ik doe het zelf als het nodig is, momenteel ga ik niet op concours dus staan ze allemaal 24/7 in de weide met een teddyvacht, zou ik wel op concours gaan ze worden ze wel geschoren in de winter en gaan ze iig 's nachts op stal.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 17:35

Scheren is niet nodig, ook als je paard op de wei staat. Als je hem goed uitstapt is zijn ondervacht al droog, en dan is hij ook goed afgekoeld. Dat is mijn mening althans.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 17:40

Ik heb minipaardjes en die worden voor shows altijd geschoren. Ze zijn dan veel luxer om te zien, maar nu in de winter zijn het teddyberen en vooral mijn blue roan heeft echt een hele mooie vacht en kleur.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 17:43

Tja, ik ben dus echt voor scheren, mn in onze situatie (schimmels en wedstrijden). Praktisch, beter voor de conditie/gezondheid en ik vind het veel mooier dan die wandelde teddyberen.

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 18:02

MLoeser schreef:
Scheren is niet nodig, ook als je paard op de wei staat. Als je hem goed uitstapt is zijn ondervacht al droog, en dan is hij ook goed afgekoeld. Dat is mijn mening althans.

Ik dacht daar ook altijd zo over. Totdat mijn groninger (met dikke vacht) na ruim een half uur uitstappen nog nat bleef en daardoor vorig jaar een onsteking aan zijn voorste luchtwegen heeft opgelopen, omdat hij met een vochtige hals naar buiten ging.

GaitMonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 18:06

Het gaat er ook niet om of het mooi is of dat het ook een doel heeft. Ik vind het beter voor het paard als je hem scheert als hij veel word gebruikt en dus vaak zweet. Dan is het gewoon beter als je hem scheert. En dan maakt het niet uit of het mooi of niet mooi is. Het groeit vanzelf weer aan. En het is voor het "goede" doel..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 18:08

MLoeser schreef:

Na een beetje concours ben je zeker een half uur aan het uitstappen, vervolgens heb je een lelijke plakvacht die met geen mogelijkheid netjes te krijgen is en die je ook niet kunt wassen. Daarnaast ga ik met 2 paarden op concours dus heb geen tijd om een half uur tot 3 kwartier uit te stappen.
Als je scheert kunnen ze het veel beter volhouden omdat ze het niet bloedje heet hebben na 10 minuten draf, zweten doen ze weinig en wat er wel zit borstel je er zo weer af, ideaal dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 18:13

Onze haflingers worden ook geschoren omdat ze anders zijk nat worden en ook sneller moe enzo..

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 18:13

ik scheer hem in de winter altijd, omdat hij dan niet zo snel bezweet is en als hij wel bezweet is heel snel opdroogt. ik vind het trouwens ook niet lelijk ( behalve die patronen).

ENOMIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 18:16

mijn paard word donkergrijs, niet heel geweldig, maar door dat hij zo goed in zn vel zit, glimt hij als een gek en staat het heel sjiek.

verder vind ik het ideaal. Zeker met concours, ze kakken minder snel in Knipoog
gister springwedstrijd gehad en zelfs nu hij geschoren is, had meneer gezweet op zn hals. Moet er niet aan denken dat hij dit had moeten doen met een dik pak haar!

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 18:18

anneliesdj schreef:
Tjah, scheren wordt toch meestal gedaan om praktische redenen, heb nog nooit iemand gehoord die 2 uur stof en haren wilde happen omdat zijn paard er mooier van wordt...

Ik doe het zelf als het nodig is, momenteel ga ik niet op concours dus staan ze allemaal 24/7 in de weide met een teddyvacht, zou ik wel op concours gaan ze worden ze wel geschoren in de winter en gaan ze iig 's nachts op stal.

die ervaring heb ik eerlijk gezegd niet... op de pensionstal waar de paarden van mn stiefma een tijd gestaan hebben, waren wij de enigen met ongeschoren paarden en wij reden toch wel intensiever dan de helft van die stal hoor... daar werd toch echt bij minstens de helft geschoren omdat ze a. te lui waren om een paard met een dikke vacht te moeten schoon borstelen voor het rijden, b. dat er mooier uit ziet. ze schoren dan ook geen dekenmodelletje bv, dat vooral een praktisch nut heeft,want dat is lelijk. Neen, hier moesten de paarden HELEMAAL geschoren worden. hoofd, lijf en benen, zelfs geen zadelplekje bleef er over. om hem dan vervolgens heel de week onder een pak dekens in de stal te laten staan en hem er enkel op zondag uit te halen om les te rijden...

ik scheer mijn paarden persoonlijk niet omdat een paard met een goeie vacht gewoon het makkelijkste is. als je gewoon een kwartiertje incalculeert om uit te stappen, is je paard op zn huid toch droog en eens je ze op de weide laat gaan ze toch gelijk lekker rollen... met dekens daarentegen ben jij er verantwoordelijk voor dat je paard warm genoeg of nt te warm heeft. vooral dat tussenseizoen waarin je op de warme dagen in de dag het deken moet gaan afnemen en savonds weer op doen of wanneer je moet inschatten of hij nu zn 300 gr of zn 200 gr deken nodig gaat hebben, vind ik erg onhandig als je paarden niet aan huis staan!
maar moest het nu echt ooit nodig zijn, dan zou ik eerder op tijd dekens gaan opleggen zodat de vacht gewoon niet te teddyachtig wordt ipv te gaan scheren

ik vind die teddy's trouwens best wel grappig eigenlijk... in de winter zijn de paardjes zo knuffelbaar hier Lovers

Mariska_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 18:21

Ach ieder zn ding! Mijn paard heb ik nog niet geschoren , en ik weet ook niet of ik dat wel ga doen. Mevrouwtje zit nog zo kort in haar haren , echt heerlyk Haha! ! Weinig last van nog dus,, en gewoon flink uitstappen en uitrij dekentje dr op!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 18:27

kynshiri schreef:
die ervaring heb ik eerlijk gezegd niet... op de pensionstal waar de paarden van mn stiefma een tijd gestaan hebben, waren wij de enigen met ongeschoren paarden en wij reden toch wel intensiever dan de helft van die stal hoor... daar werd toch echt bij minstens de helft geschoren omdat ze a. te lui waren om een paard met een dikke vacht te moeten schoon borstelen voor het rijden, b. dat er mooier uit ziet. ze schoren dan ook geen dekenmodelletje bv, dat vooral een praktisch nut heeft,want dat is lelijk. Neen, hier moesten de paarden HELEMAAL geschoren worden. hoofd, lijf en benen, zelfs geen zadelplekje bleef er over. om hem dan vervolgens heel de week onder een pak dekens in de stal te laten staan en hem er enkel op zondag uit te halen om les te rijden...

ik scheer mijn paarden persoonlijk niet omdat een paard met een goeie vacht gewoon het makkelijkste is. als je gewoon een kwartiertje incalculeert om uit te stappen, is je paard op zn huid toch droog en eens je ze op de weide laat gaan ze toch gelijk lekker rollen... met dekens daarentegen ben jij er verantwoordelijk voor dat je paard warm genoeg of nt te warm heeft. vooral dat tussenseizoen waarin je op de warme dagen in de dag het deken moet gaan afnemen en savonds weer op doen of wanneer je moet inschatten of hij nu zn 300 gr of zn 200 gr deken nodig gaat hebben, vind ik erg onhandig als je paarden niet aan huis staan!
maar moest het nu echt ooit nodig zijn, dan zou ik eerder op tijd dekens gaan opleggen zodat de vacht gewoon niet te teddyachtig wordt ipv te gaan scheren

ik vind die teddy's trouwens best wel grappig eigenlijk... in de winter zijn de paardjes zo knuffelbaar hier Lovers

Tjah, sommige mensen zijn niet alle mensen...

Persoonlijk gooi ik ook liever vroeg een deken op zodat ik niet hoef te scheren maar bij sommige paarden werkt dat gewoon niet. En als ik dan ga scheren dan ook geen modelltje, ze gaan kaal muv een dekje op de rug en onder de knie. Dat voornamelijk om de redenen die ik al eerder gaf.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 18:30

anneliesdj schreef:

Ik ken er wel die echt scheren omdat ze het mooier vinden hoor.
Mijn Tinker is ook geschoren, omdat hij veel te nat werd tijdens het rijden.Nu is hij kaal (zijn benen niet hoor) en zweet hij praktisch niet meer, ideaal. Mijn Friesje heeft bijna geen wintervacht, dus zij hoeft niet geschoren. Wel heb ik haar hoofd laten doen, ik vind dat dus echt lelijk, die lange baarden....

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 19:43

kynshiri schreef:
ik scheer mijn paarden persoonlijk niet omdat een paard met een goeie vacht gewoon het makkelijkste is. als je gewoon een kwartiertje incalculeert om uit te stappen, is je paard op zn huid toch droog en eens je ze op de weide laat gaan ze toch gelijk lekker rollen...

Na een kwartier is mijn paard met zo'n dikke teddyvacht niet droog. De onderste haren wel maar de oppervlakte haren niet. Ik snap ook niet dat je een paard die dan nog nat is op het land zet...Dit is mijn menig in ieder geval. Ook dan kunnen ze goed kou vatten!!

Ik scheer die van mij altijd de eerste week van november zodat ik het maar een keer hoef te doen. Daarna staat ze inderdaad onder een dikke warme deken. Ik doe dit omdat ik aan het dier merk dat ze het zelf prettiger vindt omdat ze langer kan lopen zonder het heel warm te hebben en omdat ze na het rijden snel droog is en weer lekker naar buiten kan bij de rest en ik weet dat ze geen kou kan vatten omdat ze nog nat is.

Nogmaals dit is mijn mening en kijk erop. Ik heb er namelijk ook een staan die alleen recreatief gereden wordt en die hoeft niet geschoren te worden omdat hij niet zoveel werk moet leveren als de merrie en dus ook niet zweet.

Dionn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 21:21

Ik scheer die van ons ook altijd! Anders zijn ze indd na een uur stappen nog niet droog Bloos

Maritdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 22:18

Wij scheren de paardjes niet.
De jaarling en het shetje zijn 2 lekkere beertjes.
De haflinger en de draver hebben gewoon een deken om en dat is prima zo.

Caroline90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 22:23

Tja, persoonlijk geef ik voorkeur aan die lieve teddyberen vacht. maar voor het ene paard is een teddyvacht perfect, en voor de ander is scheren een betere oplossing. Uiteindelijk gaat het toch om de meest prettige manier van leven voor je paard... dus zou ik nooit twijfelen om als ik ooit een eigen paard zou hebben hem of haar te scheren als dat voor hem of haar prettiger is.

esmelisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 09:43

ik vind scheren echt lelijk er staat een paard op de manege warvan de benen echt onder het haar zitten het hoofd ook alleen de rest van het lichaam niet maar dat haar is echt sppr erg lijkt echt op een peodeltje

floor_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 09:47

ik heb zelf geen pony maar persoonlijk vind ik scheren niet zo mooi. omdat ik vind dat een wintervacht bij een pony hoordt en het is natuurlijk lekker zacht..
maar dit is gewoon persoonlijk hoor.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 09:49

Ik scheer mijn paard echt niet. Ten eerste vind ik het lelijk, maar dat is niet de voornaamste reden dat die van mij lekker een teddybeertje blijft.
Die krijgt een fijne wintervacht van zichzelf en die krijgt ie niet voorniks.
Daarmee kan hij alles prima zelf regelen en met dat scheren gooi ik dat alleen maar in de war.
En dan kunnen er wel ladingen kritiek komen dat je eens een wat natter paardje buiten zet.
Lijkt me totaal geen problemen geven.

Ik heb al ruim 10 jaar paarden en altijd zonder deken, met wintervacht gehouden.
Op welke stal ze ook gestaan hebben, ze waren bijna altijd de enige zonder deken en niet geschoren, maar ook de enige die niet allerlei kwaaltjes hadden gedurende de winter.

En dat zegt voor mij meer dan genoeg.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 09:50

Een paard dat kort in het haar zit in de winter vind ik persoonlijk erg verzorgd er uit zien. Als je vroeg in het jaar scheert, hoeft de kleur nog nieteen zo vreselijk te veranderen. Een dikke teddybeervacht is alleen maar veel te warm bij het sporten, en mijn paard is gewoon veel vlotter en makkelijker aan het werk te zetten zonder die extra jas. En daar komt dan ook nog bij dat ze erg lang nat blijft.
Dit jaar heb ik voor het eerst in 10 jaar niet geschoren. Ik ben ook niet overdreven vroeg met dekens begonnen, omdat ze daar een hekel aan heeft. Door een blessure van mijn kant kan ik ook niet zo hard werken als ik wil, dus dit jaar gaat het voor het eerst zonder scheren.