Ik heb sinds ongeveer 5 maanden een bijrijdster voor Omar die hem 2 dagen in de week verzorgd en hem rijdt. Ze mag tot nu toen van mij nog niet naar buiten maar wil heel erg graag maar ik durf het nog niet aan. Ik had haar eigenlijk gezegd dat ik wil dat ze eerst privélessen gaat nemen (dressuur) en dat ze dan als het goed gaat wel naar buiten mag samen met iemand anders. Ze kan het goed met Omar vinden en in het begin heb ik natuurlijk ook gekeken hoe het met rijden ging en dat ging wel okay. Ze is recreatieruiter om het zo maar te noemen en ik was dat voorheen ook maar ben sinds ongeveer 4 maanden druk aan het lessen en dressuren met Omar omdat ik erachter ben gekomen dat de manier waarop ik Omar reed niet de juiste was. Omar ging stijf lopen en had geen spieropbouw en een onderhals, slecht voorwaards en absoluut niet neerwaards etc. Omar was bij zijn vorige eigenaar ook verkeerd ingereden en hij moet nog heel veel leren en ik ook natuurlijk. Nu met les gaat het hartstikke goed en iedere les gaan wij vooruit; hij loopt nu heerlijk ontspannen en zoekt aanleuning en voor het eerst had hij nu stelling naar binnen en liep niet meer door mijn been heen. Kortom we trainen hard.
Nu komt het dus... afgelopen donderdag was de dag van mijn bijrijdster en ik zou even op stal komen want ik had een nieuwe deken voor Omie gekocht en wilde natuurijk zien hoe die hem zou staan
Mijn bijrijdster ging rijden en ik liep weg toen ze in het zadel za, nadat ik Omar zelf even op haar verzoek had ingestapt. Omar was gewoon rustig maar had er zin in. Terwijl ik wegliep draai ik me om en ik zie Omar met staart recht in de lucht en hoofd omhoog wegstuiven op een spastische manier... ik hoorde haar schreeuwen terwijk ik wel op zo'n 30 m. afstand "Nee Omar" en het ging maar door en zo'n 20 minuten lang scheurden ze ongecontroleerd door de bak... Een stalgenootje kwam naast me staan en zei: ik had je al vaker willen waarschuwen.. het gaat er iedere keer zo aan toe als zij met Omar rijdt.. Het lijkt wel of het niet klikt tussen die 2
zze zei dat ze laatst dacht dat er een groen paard werd ingereden maar toen zag ze dat het Omar was. Ik zei dat het normaal wel klikt en dat ze heel lief voor hem is (dat is ook zo) en heel rustig maar in het zadel
Ik ben er echt van geschrokken. Toen mijn bijrijdster klaar was met rijden liep ik op haar af en vroeg haar wat er zojuist allemaal aan de hand was
Ze zei Omar heeft me een kopstoot gegeven
Ik zei hoezo dan... hij was dwars en ging tekeer en ging bokken en toen sloeg ze hem met de zweep en hij kwam omhoog met zijn hoofd en scheen zelfs te steigeren. Ik zei wordt het geen tijd dat je les gaat nemen met hem want dit heeft hij nog nooit gedaan met mij en steigeren doet hij echt nooit bij niemand
Ze vindt dat ze geen les nodig heeft en vind het te duur (bij mij hoeft ze NIETS te betalen). Ik zei dat 12 Euro 1x in de 2 wkn toch wel op te brengen is. Ze heeft nog een les van mij kado voor haar verjaardag en zelfs die heeft ze nog niet gedaan. Ik zei dat zelfs Anky nog les heeft en je met paardrijden nooit bent uitgeleerd
Mijn instructrice heeft haar een aantal keer met Omar zien rijden en zegt dat ze absoluut niets bijdraagt aan wat ik Omar aan het leren ben en dat het hooguit goed is voor zijn conditie maar daar is alles mee gezegd. Mijn bijrijdster laat Omar bijvoorbeeld lekker racen in de bak want dan kan hij zijn ei kwijt
Wat moet ik nu doen... aan de ene kant wil ik haar echt niet kwijt want ze is heel erg lief voor hem maar aan de andere kant ben ik bang dat ze mijn paard verpest en hem verkeerde dingen aanleerd die ik vervolgens met pijn en moeite moet afleren. Omar is geen gemeen paard en bokt alleen als hij je niet begrijpt en het niet met je eens is. Als hij je niet begrijpt wordt hij ook dwars. Ik train hem sinds kort ook met longeren en daar is ze het ook niet mee eens want longeren is onnatuurlijk
Ik zei dat paardrijden en een zadel op een paard zijn rug leggen dan toch ook onnatuurlijk is
Ze heeft duidelijk een hele andere mening over paarden en paardrijden dan ik... het is natuurlijk mijn paard dus ze moet zich dan ook aan mijn regels houden vind ik.Denken jullie dat ik haar gewoon voor het blok moet zetten
Of gaan lessen of stoppen met het bijrijden van mijn paard
Is dit echt schadelijk voor Omar of begrijpt hij heel goed bij wie hij dit wel en niet kan flikken
Ik zit er echt mee....
Sorry voor het lange verhaal
Was zaterdag zo trots op hem tijdens de les