wat te doen met bevroren bak?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lauwie

wat te doen met bevroren bak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-08 21:25

de laatste dagen is mijn bak bevroren en kan ik er dus niet in rijden.
wat doen jullie op die dagen?
ik kan niet de weg op omdat ik pas thuis kom als het donker is.

M_i_R

Re: wat te doen met bevroren bak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 21:29

Met de paarden waarmee ik nog niet langs de weg kan ga ik altijd op het erf een paar blokjes om. Beetje laten koekeloeren, hapje gras eten en ondertussen lekker kroelen. K snap dat dit een training niet kan vervangen, maar zo komen ze er iig uit! Voor de volgende keer misschien handig om de bak even te slepen vlak voordat het gaat vriezen. Dan vriest hij iig recht op en kan je al sneller weer aan de slag.
Succes ermee!

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 21:31

wachten tot tie ontdooid is....? Als de bodem een beetje vlak is kan je er nog in gaan stappen en ondertussen figuren maken. En als de bodem erg ongelijk is, tja, dan zit er niks anders op dan wachten op beter weer. Verder inderdaad over het erf stappen aan de hand. Eeen beetje vakantie geven.

paljoeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 21:39

Je kunt indd een eindje gaan wandelen, maar als ze erg fris zijn weet ik niet of dat wel een goed plan is... Bloos
je zou de paarden ook even op de wei kunnen zetten, als je er de beschikking over hebt. deze is immers dan ook (lichtelijk) bevroren. Zo vertrappen ze de boel niet en kunnen ze toch even stappen.
ze zullen vast niet gaan racen want ze voelen wel dat de ondergrond ''anders'' is, om dit te voorkomen kun je ook even een hoekje afzetten met schrikdraad.

Ook deze oplossing vervangt de training niet, maar net zo als hierboven kunnen ze er toch even uit
heb je niet de mogelijkheid om even naar de manege te rijden?

Gelukkig hebben wij een bak met viltsnippers. Deze bevriest eigenlijk alleen als er waterplassen in staan, wat niet zo vaak voorkomt.
Wij kunnen dus practisch het hele jaar door lekker buiten rijden in de frisse lucht.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 21:41

Bij mij kunnen ze gelukkig gewoon de wei op. Met vorst krijgen ze dus wel beweging, maar thuis rijden gaat dan even niet. Misschien een keer vaker naar de manege gaan om te rijden?

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 21:44

@ alle mensen die hun paardje gewoon op het land durven te zetten: Zijn jullie nooit bang dat ze zich vreselijk verstappen? Ze hebben hier nog vrij lang in het land gestaan waardoor er behoorlijke putten inzitten. Ik vrees dat ze niet niet zonder zere plekken het land weer uitkomen als ze erin zouden staan... Echt heel zonde want van mij mogen ze t hele jaar door lekker naar buiten Ja

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 21:47

Bij ons word er 1x in de zoveel tijd stro + mest door de bak heen gemengt... dit zorgt voor een vlakke bak, na een goeie regenbui kun je binnen 15 min. weer rijden en bijna niet bevroren!
Eventjes slepen voor je gaat rijden.

__Kirsten__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 21:48

bij ons staan de paarden gewoon op het land
en het leverd nooit problemen op.
staan ze staan ons s'nachs binnen tot 8 uur s'morgens
en dan gaan ze naar buiten of het weiland hard is of niet
rijden in de bak doen we niet

Merel_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 21:49

Ik ga naar de manege of naar het strand als het zo uitkomt.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 22:10

M_i_R schreef:
@ alle mensen die hun paardje gewoon op het land durven te zetten: Zijn jullie nooit bang dat ze zich vreselijk verstappen? Ze hebben hier nog vrij lang in het land gestaan waardoor er behoorlijke putten inzitten. Ik vrees dat ze niet niet zonder zere plekken het land weer uitkomen als ze erin zouden staan... Echt heel zonde want van mij mogen ze t hele jaar door lekker naar buiten Ja

Mijn land is gelukkig redelijk droog. Bovendien komen ze hier dagelijks van 8.30 tot 17.00 buiten, echt rare dingen doen ze dus niet.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 23:45

Ik ga gewoon de weg op, eventueel verkleed als kerstboom. En anders flink wandelen. Dan bedoel ik dus echt een lange wandeling aan de hand, in een fors tempo. Vervangt een normale training weleenswaar niet, maar het houdt wel de conditie een beetje op peil en zorgt dat ze de beentjes kunnen strekken.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 00:24

Mensen toch !!!!!!!!!, het heeft inderdaat even gevroren maar niet heel erg hé, ik heb hier 6 paarden staan, en die hebben alle 6 in de buitenpiste gereden, ze lopen dat zo los hoor.
En ze staan hier ook nog gewoon buiten hoor.
Soms maken we een dagtocht 30 a 35 km dwars door de sneeuw en ook jaaaaaaa als het gevroren heeft, we zijn zelfs eens dwars door een moerasachtig gebied gestapt, ongeveer een 40cm water stond er met bovenop dan een ijslaag de paarden stapten rustig erdoor, na wat oefenen toch , hhihihihi. ( dat was vorige winter )

jarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 11:40

dat zou ik toch niet durven hoor ....

ik zou misschien de waterslang erop zetten ( als die niet is bevroren ) en hopen dat het ontdooid. geen liters water hoor, anders heb je de volgende dag weer een probleem.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 11:50

Bij ons was hij bevroren met alle putten er nog in... Dan ga ik er echt niet in rijden. Gelukkig staan ze er ook in los, en is het nu redelijk losgelopen, maar hij is nog steeds hobbelig en vervelend.

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 20:55

Water op de bevroren bak? Dan heb je een bevroren bak met plassen, nog erger :-(

__Orlando

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 20:59

nou ik ga ook echt niet in een bevroren bak rijden kunnen de voeten wel breken. ik ga meestal gewoon naar de manege toe te rijden en anders heeft hij gewoon paar dagen lekker vrij

lauwie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 22:06

beddankt voor de tips. m'n paard staat 24 uur per dag in box of bak mag hij zelf weten dus dat is opzich geen probleem. als ik hem in de wei laat zal hij gaan rennen dus dat doe ik maar niet. verder zal ik wat gaan wandelen tot de bak weer ontdooit is. want het zit behoorlijk vol met gaten.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 22:10

Je kunt idd gaan wandelen. Zou wel voor genoeg reflectie zorgen dan!
Die van mij staat 24/7 buiten, ook als het weiland bevroren is. Paarden zijn niet gek, ze letten heus wel op waar ze hun voeten neerzetten.
Die van mij gaat ook niet rennen in de wei, omdat ze daar dus al de hele dag staat.
Ik zou idd niet een paard dat even eruit mag, in de bevroren wei zetten, daar krijg je dan de grootste ongelukken mee, omdat ze energie over hebben en gek gaan doen.

Zo lang heeft het toch ook weer niet gevroren? Ik kon onze bak vandaag weer gebruiken..

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 22:57

Kan zijn dat alleen de bovenlaag van de bak bevroren is.
Even zelf flink op springen, als dan daaronder het zand loskomt kun je prima rijden. Zeker nu het wel wat warmer is geworden Knipoog

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 08:05

Rosie_Posie schreef:
Kan zijn dat alleen de bovenlaag van de bak bevroren is.
Even zelf flink op springen, als dan daaronder het zand loskomt kun je prima rijden. Zeker nu het wel wat warmer is geworden Knipoog

'even'' springen op het zand? dan zou ik 'even' een bak van (ik dacht dat de standaard maat 20x40 was) moeten rondspringen .. Nee dat zou voor mij niet werken XD

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 08:15

Als je de mogelijkheid hebt , probeer dan dagelijks de bak te slepen. Een beetje vorst is niet zo erg, maar wel als er flinke gaten van de voetsporen in de bak staan.

Ik zorg dat de bak na het rijden, met vorst steeds gesleept word, zodat ik de dag erna fatsoenlijk kan rijden.
Ik baal alleen als er weer iemand de bak heeft geleend, en niet hierbij heeft nagedacht. "goh wat is de bak mooi gesleept, dat rijd lekker" Clown

Maar goed, gelukkig komt dat niet vaak voor Knipoog

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 08:16

Vliendertje schreef:
Bij ons word er 1x in de zoveel tijd stro + mest door de bak heen gemengt... dit zorgt voor een vlakke bak, na een goeie regenbui kun je binnen 15 min. weer rijden en bijna niet bevroren!

Nors opkijken Daar heb ik nou nog nooit van gehoord! Sto + mest door de bak heen??? En ligt er wel zand in dan?

Ik zou gewoon wachten tot de bak niet meer bevroren is en dan gewoon weer lekker het rijden oppakken. Het is heus niet erg als je 2 dagen niet rijd, dan ga je lekker wandelen, als ze er maar wel uit komen en niet 24 uur per dag op stal staan.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 08:24

JacLoVesGer schreef:
Vliendertje schreef:

Nors opkijken Daar heb ik nou nog nooit van gehoord! Sto + mest door de bak heen??? En ligt er wel zand in dan?

Ik zou gewoon wachten tot de bak niet meer bevroren is en dan gewoon weer lekker het rijden oppakken. Het is heus niet erg als je 2 dagen niet rijd, dan ga je lekker wandelen, als ze er maar wel uit komen en niet 24 uur per dag op stal staan.

Dit word op meerdere stallen zo gedaan, maar dan met zaagsel,omdat zaagsel niet bij de stromest mag.
Is geen echte toevoeging voor de bak, strostront al helemaal niet, dat maakt de bak niet beter , dus ik denk dat het van die stal gewoon een goedkope oplossing voor de mestafvoer is??

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 08:26

Vorige winters sleepte mijn man de bak eerst even voordat ik ging rijden. Op die manier was die redelijk los en vlak. Kon ik iig nog een beetje rijden. heb mijn paard nu 3 aar maar heb nog maar 1-2x niet kunnen rijden omdat de bakk echt hard was

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 08:27

Ik probeer dan de binnenbak te regelen die 5 minuten verder staat.
Is niet swerelds grootste, maar ik kan er wel even mee vooruit.
En anders, gewoon wachten.