Poll: gebitsverzorging

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe staan jullie tegenover gebitsverzorging?

Ik laat jaarlijks het gebit van mijn paard(en) controleren door een dierenarts
24 (14%)
Ik laat jaarlijks het gebit van mijn paard(en) controleren door een gebitsverzorger/tandarts
73 (44%)
Ik laat elk half jaar het gebit van mijn paard(en) controleren door een dierenarts
4 (2%)
Ik laat elk half jaar het gebit van mijn paard(en) controleren door een gebitsverzorger/tandarts
16 (9%)
Ik laat er alleen door een dierenarts naar kijken als ik vermoedt dat er problemen zijn
14 (8%)
Ik laat er alleen door een gebitsverzorger/tandarts naar kijken als ik vermoedt dat er problemen zijn
21 (12%)
Ik laat nooit heb gebit controleren en ben dat ook niet van plan
6 (3%)
Ik heb het gebit nog nooit laten controleren maar ben dat wel van plan door een dierenarts
Geen stemmen
Ik heb nog nooit het gebit laten controleren maar ben het wel van plan door een gebitsverzorger/tandarts
7 (4%)

Totaal aantal stemmen: 165

LadyMadonna

Poll: gebitsverzorging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 22:15

Zomaar eens nieuwschierig. De ene persoon zweert bij een regelmatige controle van het gebit door een dierenarts of gebitsverzorger/tandarts. De ander vind het complete onzin.

Hoe staan jullie hier tegenover?

LadyMadonna

Re: Poll: gebitsverzorging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 22:22

heb zelf met mn suffe hoofd verkeerd gestemt... ik laat jaarlijks controleren door een gebitsverzorger/tandarts (en er is dan ook altijd wel werk aan), en dus niet door een dierenarts wat ik nu heb gestemd

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 22:52

Mijn antwoord stond er niet bij, namelijk; ik laat om het jaar een tandarts het gebit controleren. En uiteraard als ik eerder problemen tegenkomt dan laat ik hem eerder komt.
Mijn paard is nu 1x bij de tandarts geweest sinds ik hem heb, en toen waren er geen grote problemen, alleen wat scherpe randjes die de tandarts heeft geveild. Ging allemaal prima, zonder verdoving of praam ofzo, gewoon aan een los halstertouw werd hij met zo'n grote rasp met de hand geveild, dus een dierenarts vind ik dan niet nodig.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 22:58

Mijn keuze staat er niet bij: mijn tandarts is óók (paarden)DA Knipoog .
(Hij heeft er dus nog een aparte opleiding gebitsverzorging bij!)
Ik heb optie 2 aangevinkt.

Tamslot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 06:26

ik heb een paard van 16 die nog nooit bij de tandarts is geweest; ik heb altijd zoiets van: als ik vermoed dat hij ergens last van heeft, bel ik er wel een.

Waar houdt het op; er zijn ook mensen die hun (recreatie)paard ieder jaar bloedonderzoek laten doen en laten testen op wormen, ook hier doe ik nooit aan mee.

Tot nu toe met goed resultaat, hij heeft zelden iets; 1x moest er een veearts komen ivm een ongeluk met draad.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 06:40

Mijn paardje is druk aan het wisselen, dus voor haar komt de gebitsverzorger eens in het half jaar Lachen

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 07:00

Ik laat onze paarden zowiezo 1x per jaar controleren en mits de tandarts (wel gecertificeerd) zegt dat het misschien 2x nodig zou zijn, dan komt hij vaker.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 07:12

Tamslot schreef:
ik heb een paard van 16 die nog nooit bij de tandarts is geweest; ik heb altijd zoiets van: als ik vermoed dat hij ergens last van heeft, bel ik er wel een.

Waar houdt het op; er zijn ook mensen die hun (recreatie)paard ieder jaar bloedonderzoek laten doen en laten testen op wormen, ook hier doe ik nooit aan mee.

Tot nu toe met goed resultaat, hij heeft zelden iets; 1x moest er een veearts komen ivm een ongeluk met draad.

Ik vind het juist goed dat mensen hun paard jaarlijks laten onderzoeken, het grootste deel van paardrijdend nederland weet zelf te weinig van de gezondheid/verzorging van hun paard af.

Ik heb zelf gelukkig wel de nodige ervaring, en kan zelf voelen of een tandarts nodig is, of een wormkuur.

Maar mensen die niet uit de paarden komen, kan ik niet kwalijk nemen dat ze er weinig van af weten.
Een jaarlijkse apk voor hun paard vind ik dan alleen maar zeer verstandig van ze !!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:27

Half jaarlijks worden ze cecontroleerd, maar ik heb dan ook het geluk dat een goede vriend paardentandarts is en dat doet hij al 20 jaar...

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:36

jaarlijks door een tandarts

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:37

Onze tandarts is óók (paarden)dierenarts, zij komt ieder jaar.

wendyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 13:38

bij ons komt er ieder jaar een paarde tandarts op stal en ik vind dat die het beste ervan af weet geen verdoving, ik heb pas mijn nieuwe paard na laten kijken door de DA en ze moest verdoofd worden en is nog duurder ook nog dan de paarden tandarts

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 14:11

Ik liet het gebit mijn paard tot 2 jaar terug jaarlijks een keer controleren door de tandarts (onze DA is ook tandarts). Maar ze is nu 11 en ik vind het niet meer nodig om het zo vaak te laten doen. Nu komt hij om de 2 jaar en als het nodig is eerder.

rebel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 14:13

ik laat mijn paard`s gebit bekijken als ik vermoed dat er iets mis is ofzo Haha!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 17:44

xxappiexx schreef:
Ik liet het gebit mijn paard tot 2 jaar terug jaarlijks een keer controleren door de tandarts (onze DA is ook tandarts). Maar ze is nu 11 en ik vind het niet meer nodig om het zo vaak te laten doen. Nu komt hij om de 2 jaar en als het nodig is eerder.

mag ik vragen waarom je de leeftijd aanhaalt als dat je het nu niet meer zo nodig vind?

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 10:28

Ik heb de luxe dat mijn buurvrouw een paardentandarts is, en een verdomd goede ook Lachen Als er problemen zijn met mijn paardje, bel ik haar op en komt ze vaak 's avonds nog eventjes langs. Nu wordt ze ook standaard elk jaar gecontroleerd Lachen

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 10:34

Mijn 19 jarige gaat elk half jaar na de tandarts..soms alleen controle en soms moet er echt wat gebeuren,
ik vind het juist belangrijk dat oudere paarden wat vaker gaan,

mijn shetlander gaat 1 keer per jaar,

Ik betaal zon 35 euro per keer ..

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 10:36

Ik laat mijn paard (16 jaar) jaarlijks controleren door een paardentandarts.
En de andere (2 jaar) laat ik nog niet controleren. Hoeft ook nog niet zei de PT.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 11:16

Ieder jaar door de dierenarts, gelijk met het enten.

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 21:46

Vandaag is de tandarts op de manege geweest en heeft ook de mijne gedaan. Het bleek ook echt nodig te zijn want hij had toch wel flinke haken op zijn kiezen. Ik had er geen last van (met rijden en verzorgen), maar het gaat om mijn paardje en die moet er wel last van hebben gehad volgens de tandarts. Ik ben dus blij dat ik het heb laten doen. Door die haken op zijn kiezen kon hij toch moeilijker eten/malen. Hij had er ook flink wat werk aan aangezien hij waarschijnlijk al jaren geen tandarts had gezien en omdat mijn scheetje nogal dwars lag. De kleine(1.68m) dondersteen vond dat hij moest gaan steigeren. Toen heeft ie toch een paar tikken met de vijl gehad en was daarna het liefste paard van stal.
Ik raad dus iedereen aan jaarlijks het gebit te laten controleren. Volgens mijn tandarts was jaarlijks ook vaak genoeg. Het koste mij trouwens 45 euro ongeacht de hoeveelheid werk.

Ps: Ik heb hem pas 3 weken dus vandaar dat hij niet eerder bij de tandarts is geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 09:26

Ik laat ieder jaar de tandarts komen (hij is tevens dierenarts).

Bij de poll zag ik dat 2 mensen geantwoord hebben met "Ik laat nooit heb gebit controleren en ben dat ook niet van plan".
Dat vind ik toch wel kwalijk, eerlijk gezegd. Nors opkijken

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 12:30

Ik laat mn merrie van 14 elk jaar vijlen door de tandarts. Tis dan ook weer nodig, ze heeft dan weer haken op de kiezen.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 12:47

ik laat er naar kijken als ik problemen vermoed, keuze is met name omdat mijn merrie echt heel bang is voor dierenarts en alles wat er op lijkt, dus ik wil haar niet onnodig stress bezorgen

ze accepteert het bit goed, eet goed, kauwt goed (vind nooit/zelden iets van de granen terug in de mest)

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 12:50

ik heb hetzelfde als iemand hierboven ook al zei mijn DA is ook tandarts en doet jaarlijks het gebit van mijn paard, t is nodig met rijden of eten merk je echt niets maar er is altijd wel een haakje of scherpe rand te vinden. vind echt dat je je paard te kort doet als je het niet laat controleren en indien nodig behandelen want nee je kunt het zelf niet zien daar gaan die kiezen veel te ver voor door tot achterin de mond

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 13:01

waarom een auto(levenloos, gevoelloos ding)wel elk jaar een apk geven en paard niet? Vind het niet meer dan logisch dat als je dieren hebt je die elk jaar laat nakijken.