welke bodem voor buitenbak en kosten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

michele

welke bodem voor buitenbak en kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 08:29

Hallo,

Ik heb een buitenbak die omgespit is, maar door 2 verschillende mensen dus de ene kant is heel diep en de andere kant zo hard als beton Knipoog
Na al die regen afgelopen weken kan ik er dus helemaal niets mee.
Ik ben nu aan het orienteren wat ik daar aan zou kunnen doen door middel van opnieuw omspitten evt. ander zand en een goede toplaag of helemaal aan laten leggen, maar dat kost denk ik nogal wat.

Heeft iemand ideeen?
Heb laatst al wel het kunstgras gezien en vond dat ook erg mooi.

Dank jullie wel.
ps er zullen al wel topics over zijn maar ik kon niet helemaal duidelijk vinden qua info wat ik wil Bloos Haha!

cheyentic

Re: welke bodem voor buitenbak en kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 08:33

genruik je zoekfunctie eens, want hier zijn al heel veel topics over

michele

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 08:39

cheyentic schreef:
genruik je zoekfunctie eens, want hier zijn al heel veel topics over

heb ik gedaan, maar ik kan zo snel niet echt vinden want dan bv de kosten zouden worden.
En ik heb ook wel offertes aangevraagd van het weekend bij verschillende bedrijven.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 09:32

Dan wacht je de offertes af.
Via de zoekfunctie kom je genoeg topics over welke bodem je het beste kan nemen.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 09:42

Moderatoropmerking:
Wanneer een onderwerp niet recent besproken wordt mag hier natuurlijk een topic over geopend worden. Wanneer alles dat via de zoekfunctie te vinden is niet meer besproken mag worden, kan er bijna geen topic meer aangemaakt worden.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 09:45

Ik ben hier ook wel benieuwd naar.

Een bodem met tapijtsnippers heb ik tot nu toe erg goede rervaringen mee, net als een eb en vloed bodem. Een goede drainering is natuurlijk het belangrijkst, ligt die er nu al onder?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 09:49

Het is een hemelsbreed verschil of je op een zandgrond of een kleigrond woont. Dat is in kosten al een groot verschil. Dan is het soort zand wat je gebruikt ook heel belangrijk, paardenbak zand of straatzand.

michele

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 09:49

denice schreef:
Ik ben hier ook wel benieuwd naar.

Een bodem met tapijtsnippers heb ik tot nu toe erg goede rervaringen mee, net als een eb en vloed bodem. Een goede drainering is natuurlijk het belangrijkst, ligt die er nu al onder?

Nee dat moet ook nog gebeuren, maar ik ben alvast aan het orienteren wat ik er nou als beste toplaag op kan doen daarna.
Hij is natuurlijk ook nog zo raag omgespit, dus geen idee of dat nog een probleem word.

Ik las net nog wel een topic over kokos, dus daar ook nog maar info over aangevraagd

@ judje, bedankt

michele

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 09:50

russel schreef:
Het is een hemelsbreed verschil of je op een zandgrond of een kleigrond woont. Dat is in kosten al een groot verschil. Dan is het soort zand wat je gebruikt ook heel belangrijk, paardenbak zand of straatzand.

Het is zandgrond, alleen nu ligt er dus "gewoon" zand in.

Maar vandaar mijn vraag eigenlijk met wie hebben jullie nou echt goede ervaringen die ook voor een iets kleinere portomenee nog goed zijn Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 09:55

Zandbestellen.nl kun je om een offerte vragen. Ik heb ervaring met bakken op zandbodems, vaak hoeft daar niet zoveel aan te gebeuren.

Stel je ondergrond wordt goed gladgemaakt, is het dan nog water doorlatend? Hoe lang duurt het voor je bak weer droog is. Hij mag niet te droog worden. Sleep je hem regelmatig? Toch wel een paar keer per week, elke dag is het beste.

Als je er een laag paardenbak zand op laat storten, kost iets van 400 euro en je hebt de mogelijkheid om het glad te rijden, anders moet je een shoveltje huren of lenen. Stel met 2 vrachtwagenladingen kan je al een goede bak hebben. Maar laat eens een offerte maken door verschillende bakaanleggers, die zijn natuurlijk veel te duur, maar ze geven wel adviezen wat er aan je bak mankeert. Dat moet je eerst weten.

Ik heb agterbergsnippers gehaald, een grote baal, maar die moeten we wel zelf door het zand mengen, je kan ook een lading die al gemengd is door Agterberg bestellen, is natuurlijk duurder, maar ik was ong. 400 euro daarvoor kwijt. Mijn bak is te zwaar, moet vaster worden. Als je bak te vast is, is regelmatig los trekken al weer een optie. Eventueel een laag van 5 a 6 cm zand erbij.

michele

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 10:12

super bedankt voor de info russel hier heb ik iig wat aan

Het rpobleem is dat de paarden er nu de hele dag in staan omdat de paddack zeik nat was, die loopt iets in een holling. Dus die moet ook opgehoogd e.d. dan kunnen ze daar weer inlopen en dan kan ik de bak sowieso beter houden, maar nogmaals slepen doe ik best regelmatig maar aan de ene kant (diep) is het best water doorlatend), maar de andere kant waar ze ook vel hebben gestaan is het ondiep en extra aangestampt door ze dus dat zal ik eerst los moeten laten trekken en evt. een stuk laten afgraven misschien eer ik daar zand op kan gooien.
En dan met alleen zand ben ik er niet dus moet ik kijken wat het beste blijft om in te rijden.
Laatst bijgewerkt door Judje op 10-12-08 10:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd. Gebruik a.u.b. de Edit-knop.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 11:16

Iig geen paarden in de buitenbak zetten Michele.

Bij die van ons wordt geadviseerd om om de 5 meter iig drainage aan te leggen vervolgens verschillende zandsoorten erover heen. De bodem komt dan hoger te liggen dan de omliggende grond.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 11:19

Tapijtsnippers, rubber en hout raad ik allemaal af. Vind het allemaal niks. Het stoft, en als je geluk hebt gaat het schimmelen. De bodems zijn ook snel zwaar. Ik zou voor een Eb&Vloed gaan. Of leemhoudendzand, maar dan moet je 's zomers wel veel sproeien.

michele

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 11:56

Sjoert schreef:
Iig geen paarden in de buitenbak zetten Michele.

Bij die van ons wordt geadviseerd om om de 5 meter iig drainage aan te leggen vervolgens verschillende zandsoorten erover heen. De bodem komt dan hoger te liggen dan de omliggende grond.

nee maar ja ik kan nu niet anders, ja dan binnen laten staan en dat kan ook niet imo.
Maar als ik de bak aangepast heb is dat ook wel de bedoeling hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 13:27

Zandgrond hoeft in principe geen drainage of je grond moet heel laag liggen en komt al het water daar tezamen.

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 13:35

ik volg dit even mijn bak is nu echt een grote blup
de bak is op klei grond en bosgrond erop maar het is na al die jaren een bakkuip effect geworden
al het water kan er in gaan via de wei maar kan niet meer door naar de akkers
ik had zelf gemengt scherp zand in gedachten (voor het nieuwe jaar zomer)
iemand daar ervaring mee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 13:37

Op kleigrond kan je niet zonder drainage.

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 13:39

ja dat dacht ik al maar die drainage kan bij mij ook niet werken want het water gaat er uit in de sloot bij een akker maar die sloot zit momenteel ook vol

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 13:45

Wij hebben ook een bodem welke is omgezet (dus uitgraven, zwarte grond onderop en het zand er weer boven op), en deze is nu ook nat. Onze bak ligt aan de rand van een es, er komt dus het nodige water doorheen van de hogergelegen es. Iemand heeft ons geadviseerd om op de natte plekken gaten te boren (door de zandlaag heen) en deze op te vullen met grind (als toplaag natuurlijk weer zand). Hiermee zou je de bodem waterdoorlatender maken. Ik vond het erg logisch klinken.

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 13:50

capraibex70 schreef:
Wij hebben ook een bodem welke is omgezet (dus uitgraven, zwarte grond onderop en het zand er weer boven op), en deze is nu ook nat. Onze bak ligt aan de rand van een es, er komt dus het nodige water doorheen van de hogergelegen es. Iemand heeft ons geadviseerd om op de natte plekken gaten te boren (door de zandlaag heen) en deze op te vullen met grind (als toplaag natuurlijk weer zand). Hiermee zou je de bodem waterdoorlatender maken. Ik vond het erg logisch klinken.

ja dat klinkt heel logisch
maar het is nu echt tot aan de pess drek overal
maar ik denk niet dat je dat kan doen met een gewone palen gaten boor zeg maar!

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 13:51

Je moet dat ook niet met een gewone grondboor doen (veel te ondiep), maar met een grote boor waarmee ze boren voor het slaan van putten.

sibbe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 13:56

grond boor Nagelbijten / Gniffelen kwam even niet op de naam

ik wilde deze zomer/lente de bovenste drek laag eraf ong 5 a 10 cm
en dan dik 20 cm op laten vullen met gemengt scherp zand (geen pap zand)
de boer zei dat dat de beste opzie is maar hij zegt ook in de winter geen wonderen te verwachten

in de zomer is de bak zo droog met bosgrond na een paar dagen regen maar nu!!

michele

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 13:59

@ russel of iemand anders, hoeveel m3 zand gaat er in een ± 20x40 bak?

zit namelijk op zandbestellen te kijken maar is 20m3 genoeg of teveel of moet je veel meer hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 14:39

Ik heb 20 kub (m3) in mijn longeerbak die doorsnede van 16 meter heeft. Dus ik zou zo zeggen om 10 cm er bij te krijgen heb je al gauw 40 tot 60 kuub nodig. Is dus 2 of 3 vrachtwagens. Er van uit gaande dat je al een onderlaag hebt.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 14:46

Even een stipje.
Wij zitten ook een beetje met de bak.. Hebben hier mensen enig idee aan wat voor bedrag ik moet denken voor het aanleggen van drainage? we hebben een 20x 60 bak.