Bak slepen met pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

areke

Bak slepen met pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 18:04

Ik hoop dat het hier goed staat.

Omdat ik mijn buurman niet elke week wil lastig vallen met het slepen van mijn bak zat ik eraan te denken om de bak tussendoor zelf te slepen met mn shet.

Ik neem aan dat er wel meer mensen op dit idee zijn gekomen en nu is mijn vraag wat voor sleep hebben jullie gemaakt en hoe?

smurfje

Re: Bak slepen met pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 18:08

gewoon twee autobanden naast elkaar aan een stok binden ofzo.
wij deden altijd slepen met autobanden. was ook erg goed voor de bak Tong uitsteken

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 18:11

smurfje schreef:
gewoon twee autobanden naast elkaar aan een stok binden ofzo.
wij deden altijd slepen met autobanden. was ook erg goed voor de bak Tong uitsteken

Dat is misschien wel wat zwaar voor een shet, ik zou met één autoband beginnen.
Uhm, en niet zomaar dat ding erachter binden hè? Knipoog Heb je haar wel beleerd voor de kar of om uberhaupt iets te trekken? Anders niet zomaar doen Knipoog

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 18:18

oke, 2 auto band, niet bij stil gestaan.
neem aan dat als je dit vraagt dat ze haar shet al beleerd heeft.
anders eerst daar mee aan de slag gaan

areke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 18:19

Ik weet wat ik doe, deze zomer hebben we hem aan de dubbele longe gehad en hij is beleerd voor de kar.
Ook is hij onder het zadel.

het gaat om deze shet, hij zal tussen de 80 en 85 cm zijn.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-6FKOV7MH.jpg

Als er mensen zijn met voorbeeld foto's willen jullie die dan plaatsen.

Mijn bak is trouwens 25 bij 15.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 18:21

Wij deden 2 stevige touwen of kettingen aan een holle ijzeren pijp. Aan die pijp zat gaas wat gebruikt wordt voor bijv. Heras Hekwerken en aan het eind weer een pijp (ivm het gewicht, zodat het wel echt sleept) De touwen of kettingen maak je vast naast zn buik.

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 18:23

die met de kettingen is een goed idee. echter zou dit te licht zijn
om de slepen want dan word je bak hobbelig. even denken om het dan
iets te verzwaren.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 18:26

Vandaar dat je ook ijzeren pijpen moet gebruiken, die zijn vrij zwaar anders werkt het niet idd! Knipoog

Si_monee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 18:30

Ik heb dit ook gedaan met shet! met autobanden of een balk er achter, gaat prima! van een balk vond ik dat de bak mooier word,
(gewoon zo'n oude weidebalk)

areke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 18:36

Bedankt alvast voor de tips

Natje_Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 18:37

Onze staleigenaar doet dit ook met zijn haflinger, hij gebruikt het gewone mentuig en hangt daar een ijzeren balk aan waar de band dan op zijn beurt aanhangt Lachen

areke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-08 19:20

Zat eerst te denken aan een pallet maar ben bang dat dat te zwaar wordt.
Wordt de bak wel mooi egaal met auto banden?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 19:31

mijn paard sleept met 2 oude winterbanden van een jeep de bak, de foto is geen goed voorbeeld want het is wel de bedoeling dat je de leidsels in handen houdt en hem het niet alleen laat doen. (kan bij de mijne wel, want die heeft een carriere als boomsleeppaard achter de rug)

Afbeelding

lovelyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 20:10

wij hebben eht ook een keer gedaan emt een shet erg goed voor z'n achterhand Haha! wij deden het met een oude pelller weet je wel zo'n ding waar bijv. vlasballen op worden geleverd. daar eerst een laang zand voor gooien en dan sleept hij heel mooi.... is neit licht en ook niet heel zwaar precies goed..

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 09:26

Ik heb het met mijn paard ook gedaan. Gewoon een biels (best zwaar dus) erachter hangen en gaan met die banaan Tong uitsteken . Werkt het beste als de bak niet té droog is. Mijn paard vond het geweldig leuk om te doen, maar die vindt het ook sowieso leuk om te mogen 'werken'. Succes in ieder geval

areke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 13:27

lovelyd schreef:
wij hebben eht ook een keer gedaan emt een shet erg goed voor z'n achterhand Haha! wij deden het met een oude pelller weet je wel zo'n ding waar bijv. vlasballen op worden geleverd. daar eerst een laang zand voor gooien en dan sleept hij heel mooi.... is neit licht en ook niet heel zwaar precies goed..

Hoe groot was die shet, die van mij is tussen de 80 en 85 cm, ben bang dat een pallet te zwaar wordt (had er wel aan gedacht)

NatasjaM schreef:
Ik heb het met mijn paard ook gedaan. Gewoon een biels (best zwaar dus) erachter hangen en gaan met die banaan Tong uitsteken . Werkt het beste als de bak niet té droog is. Mijn paard vond het geweldig leuk om te doen, maar die vindt het ook sowieso leuk om te mogen 'werken'. Succes in ieder geval

een biels wordt wel te zwaar voor hem maar misschien idd iets war er op lijkt.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 13:33

ik vind het voor een shet wel erg zwaar werk.
Wil je namelijk goed slepen dan moet je het zand stukjes verplaatsen en dat wordt al gauw een aardig gewicht.
Wij deden het met een kwpn-er en die moest er dan vooral in de hoeken best wel aan trekken.

We deden dit met een simpel borsttuig en daarachter een sleep gemaakt van ... tja hoe leg ik dat uit.... zeg maar 5 gedraaide stangen achter elkaar verbonden/gelast in een frame en dan aan de voorkant een ring om het tuig aan vast te maken.
Dit woog denk ik 75 kg maar dat moet ook wel anders verplaats je het zand niet en wordt de bak niet glad

areke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 13:38

Als hij het niet aan kan dan gaat het ook niet door, vandaar dat ik hier even vroeg of er mensen waren die een shet gebruikte om te slepen.
Ik heb nog een shet maar ze hebben nog nooit in een span gelopen dus dat durf ik niet aan.

Eleven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 18:46

Ik deed het vroeger ook met Kel. Borsttuig om en dan met een pallet, maar dit zal helaas te zwaar zijn voor jouw shet Areke.

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 18:56

areke schreef:
Zat eerst te denken aan een pallet maar ben bang dat dat te zwaar wordt.
Wordt de bak wel mooi egaal met auto banden?

Het wordt pas echt mooi egaal met twee autobanden vind ik, anders ben je nog wel een flinke tijd bezig. Ik denk dat twee banden beetje te zwaar wordt voor je shet.
Een pallet zal ook te zwaar zijn ben ik bang.

Je kunt inderdaad die palen-gaas combinatie gebruiken, klinkt goed. Maar komt er dan niet heel veel zand voor de laatste ijzeren balk te liggen waardoor het slepen zwaar wordt?

Misschien is een oude springbalk ook goed? Maar die is natuurlijk weer wat te licht....

Je kunt ook één deel van het hout van het pallet weghalen, want het bestaat meestal uit twee panelen.

Ben echt benieuwd wat hieruit gaat komen Haha!

LisaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 19:00

Als je shet beleerd is, is het wel een goed idee!
Misschien kan je aan zo'n ding komen waarmee ze ook tennisbanen slepen? dat is niet zo zwaar. (misschien zelfs te licht, dan kan je er nog wat aanhangen oid)
Succes iedergeval, ben wel benieuwd of het lukt Haha!

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 19:05

ik gebruik hier een ouderwetse paardeneg, handig een schoonvader die nog met paard gewerkt heeft, de meesten vinden het erg leuk om te doen, wel zwaar maar da's goed voor de spieren. Echter is dit te zwaar voor een shet, dus zou ik daarvoor een autoband oid dergelijks gebruiken

Berith

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 19:17

Ik doe het ook met mijn shet (1.10 groot). Ik gebruik het borsttuig en hang er dan een pallet achter. Met de pallet i.d.d. opletten dat er niet te veel zand op komt want dan wordt het te zwaar. Ik heb de pallet nu omgekeerd zodat er alleen maar 2 planken op de grond liggen en daardoor het zand er ook weer makkelijk afschuift.
Ik krijg er altijd een mooie vlakke bak mee.

Ik gebruik overigens geen menleidsels. Ik heb bij de shet gewoon een halster en een touwtje en loop dan naast haar hoofd mee (kan ik wat beter sturen en worden mijn banen mooier recht Knipoog )

areke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-08 19:30

Tot nu toe iedereen bedankt voor de tips, uiteraard zijn meer tips en voorbeeld foto's nog steeds welkom.

Ik ga eens het een en an der uitproberen, materiaal is geen probleem dus ik kan alles proberen.
Een gedeelte hout van de pallet afhalen is idd oon een idee, was ik nog niet op gekomen.

Berith de mijne is 80 tot 85 cm dus een complete pallet zal te zwaar worden denk ik.

Marina anders moet jij maar met kel komen Tong uitsteken

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 19:32

ik doe het ook met mijn shet van 90cm.. ik heb 2stukken van een spant (kassen) aan elkaar gelast en dat sleept hij door de bak. denk vooral ook dat het aan jou bodem ligt of het snel te zwaar is.