Paard alleen in de wei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mariekex1987

Paard alleen in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-08 17:36

Hallo,

Ik heb sinds juni weer een nieuw paard (groninger van 7 jaar oud) en deze staat bij mij alleen in de wei (in mijn achtertuin). Nou willen wij graag gezelschap voor hem erbij zoeken maar ik vraag mij af of alleen een pony gezellig voor hem is of dat bv en schaap, geit e.d. ook zou kunnen?
Hebben mensen hier ervaring mee?

Groetjes marieke

EllyC

Re: Paard alleen in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 17:39

ik heb een pony erbij genomen van 1.22.
van schapen en geit hoor je wel eens dat ze aan de staart gaan vreten (maar acht dat doen sommige paarden ook wel eens). Daarnaast vind ik een geit veel herrie maken en een schaap soms lomp in de omgang. Als het geen paplam is zullen ze niet zo maar met je meelopen.

Ik heb bewust gekozen voor een wat grotere pony en niet voor een shet omdat deze laatste uitbraakdeskundigen zijn en al dik worden van naar gras kijken. Dan kan ie zo nog niet bij je paard staan omdat ie te dik wordt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 17:40

Paarden hebben andere paarden nodig Ja Paarden hebben gewoon een eigen paardentaal, en kunnen een ander paard of pony dus veel beter begrijpen dan een geit of schaap of ezel.
Daarnaast schijnt in de mest van schapen een of andere worm of bacterie te zitten die slecht is voor paarden..

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 17:41

Goed dat je een maatje zoekt, een paard alleen kan gewoon echt niet.

En wat voor maatje, een paardje natuurlijk.
Schapen, geiten enz zijn leuk, maar niet voor een paard.
Ze houden elkaar wel gezelschap, maar begrijpen elkaar niet.
Kunnen elkaar niet verzorgen en ´verstaan´ elkaar niet.

Is hetzelfde als wij alleen leven met een hond.
Is heel gezellig, maar uiteindelijk ga het contact met mensen missen.
Puur omdat je niet kunt communiceren met die hond.

Dus doe je paardje een plezier en neem ook een paardje als maatje.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 17:41

mest van ezel heeft dat, niet schaap

Rodo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 17:45

Wat je ook kan doen Is een Shetlandertje erbij nemen?

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 17:47

Paard alleen in de wei vind ik niet kunnen!
Ik zou er een soortgenoot bij zetten, een paard of pony dus.

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 17:48

MysticTinker schreef:
Paarden hebben andere paarden nodig Ja Paarden hebben gewoon een eigen paardentaal, en kunnen een ander paard of pony dus veel beter begrijpen dan een geit of schaap of ezel.
Daarnaast schijnt in de mest van schapen een of andere worm of bacterie te zitten die slecht is voor paarden..

Dat is in de mest van ezels.
Zelf altijd geiten op stal gehad als gezelschap voor de paarden en op de wei stonden ze samen (paarden en pony's) of ze stonden samen met schapen.
We hadden zelfs een merrie die gek was op schapen. Lady beschermde ze, als er één ziek was of moest bevallen, bleef ze ernaast de wacht houden. Alleen mijn vader of opa kon dan bij het schaap komen, de baas van de schapen vertrouwde ze nog niet genoeg. (na een tijdje wel hoor;))

Adri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 17:54

MysticTinker schreef:

Een ezel is enorm lief met een paard, als je ze samen 2x per jaar ontwormd, heb je ghelemaal geen problemen en je zal zien, die vriendschap is wonderlijk. Tevens eet een ezeltje ook niet zoveel als een paard en eet meer dor gras.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 17:57

Ik heb wel eens gehoord dat schapen leverbot kunnen overbrengen.. Maar of het waar is zou ik niet weten.
Misschien voor de zekerheid even aan de DA vragen Lachen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 17:59

Adri, ezels zijn veel slimmer dan paarden, hebben een heel andere taal en een compleet ander gedrag. Ze zullen elkaar niet begrijpen. Als een paard de kont naar een ezel toe draait dan zal die ezel niet begrijpen dat hij uit de weg moet gaan, en dat kan wel eens tot ruzies leiden..
Maar kan ook goed gaan natuurlijk, als je twee lieve, onderdanige dieren hebt Knipoog

DiamondDaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 18:06

Mijn paard heeft altijd met schapen gestaan en er is nooit iets mis gegaan! Dus een schaap is ook een hele goede optie Koe

Mloei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 19:35

Ik zou een paardje erbij nemen Lachen dat leverd toch het meest op!

kavama

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 19:56

Iemand met een beetje hart zet er toch een ander paard bij ?!?!?

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-08 22:10

MysticTinker schreef:
Adri, ezels zijn veel slimmer dan paarden, hebben een heel andere taal en een compleet ander gedrag. Ze zullen elkaar niet begrijpen. Als een paard de kont naar een ezel toe draait dan zal die ezel niet begrijpen dat hij uit de weg moet gaan, en dat kan wel eens tot ruzies leiden..
Maar kan ook goed gaan natuurlijk, als je twee lieve, onderdanige dieren hebt Knipoog

Wat een onzin! Een ezel heeft zo ongeveer dezelfde lichaamstaal, ik heb zelf bij de kinderboerderij ook gezien dat de ezels bij een pony stonden. Hij begreep echt wel dat ie aan de kant moest gaan als de oren in de nek gingen of andersom, als hij wilde gaan bokken.
Daarbij: (excuus voor offtopic gaan) zelfs leeuwen begrijpen de lichaamstaal van een olifant. Ze zullen niet dichterbij dat dier komen wanneer hij met zn oren wijd open en slurf omhoog hun kant oprent.

In het begin zullen ze misschien elkaar niet optimaal begrijpen, ze kennen elkaar nog niet. Het zal ook een kwestie van wennen zijn.

Ontopic: een paard zal niet alleen in een wei geplaatst mogen worden. Oók van schapen en/of geiten heeft een paard gezelschap, of hij ze begrijpt dat weet niemand, het is duidelijk aan te tonen dat het wel als gezelschap telt.
Mijn vaders wedstrijdpaard moest als enigste in de zomer op stal blijven, met beperkte weidegang, terwijl al zijn maatjes wel de hele dag op de wei mochten. Hij was eenzaam en at niet. De geit werd in zijn stal geplaatst: eetlust weer terug en de oortjes zaten er ook weer op.
Hoe verklaar je dat dan?
Ohja, en de geit werd pas verwijderd toen mijn vader dacht dat ie dik werd van het opeten van de paardenbrokken (bleek later dat ie gewoon drachtig was... Dromen )

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 11:43

Ik zou zorgen dat er iniedergeval een maatje bij komt.
Of dat nou een ezel, shet of paard is maakt naar mijn idee niet veel uit.
Zolang het paard maar iemand heeft om bij te staan en om zijn dolle buien mee te delen!
Een shetje kan fijn zijn, maar met een paard kan je bijv. voor jezelf weer meer Knipoog!
Even kijken wat het beste uitkomt dus!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 11:48

mijn voorkeur zo uit gaan naar een ander paard/pony.
maar je kan als je geen keus hebt ook voor een ander dier gaan.
hou er dan wel rekening mee dat andere dieren zich hier en daar wel eens wat koppiger kunnen gedragen.
of wilder.
ik heb mn (jonge) paard een tijdje met een aantal pinken(jonge koeien) in de wei gehad maar mn knolletje begon wel wat van hun gedrag over te nemen

Incredible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 13:19

Leuk, gefeliciteerd! Hopelijk hebben jullie 2 het naar je zin.
Eigenlijk maakt het niet uit wat voor dier erbij staat.
Altijd beter als alleen toch, ik heb alleen geen idee hoe hij erop reageert.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 18:44

[PP] > [VSW]

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 18:52

Mijn verzorgpony staat ook bij 2 geiten (en een heleboel kippen). Gaat ook goed, en ze vind ze leuk! (nu staat ze wel met haar veulentje, en een paar weken per jaar staat er een hengst bij). Natuurlijk is het het leukst als je er een ander paard/pony bijzet, maar als dat niet kan vind ik een ander dier ook gewoon goed. Knipoog

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 21:53

MerelxG_R schreef:
Mijn verzorgpony staat ook bij 2 geiten (en een heleboel kippen). Gaat ook goed, en ze vind ze leuk! (nu staat ze wel met haar veulentje, en een paar weken per jaar staat er een hengst bij). Natuurlijk is het het leukst als je er een ander paard/pony bijzet, maar als dat niet kan vind ik een ander dier ook gewoon goed. Knipoog

Helemaal mee eens:)

BeautyLove__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 23:03

Misschien een welsh ofzo? lijkt me dan wel een goeie oplossing.
ik weet het ook niet egt Koe

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-08 23:25

jah ook ik moet eerlijk zeggen dat ik veel combinaties gezien heb wat uiteidelijk erg goed gaat,,, geiten , schapen , kippen, enz maar ben zelf eerlijk gezegt altijd bang dat het gebrek aan beter is ,, en als het het enige is wat een paard pony heeft wil die dit altijd verdedigen , het heeft immers niet meer. ben bang voor een soort van gebrek aan geprek op niveau! ik zou ook gaan voor een andere paard pony. mocht het te duur worden of iets dergelijks mischien kun je iemand een plekje op het land verhuren.

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 11:08

Ik zou dan een shetlandertje er bij kopen. De meeste shetlanders zijn niet duur. Ik denk dat een paard een pony liever als maatje heeft omdat dat zijn eigen soort is.

luna1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 12:55

Romd deze tijd betaal je niks voor een net gespeend shetveulen hengstje ze kosten vrij weinig in het onderhoud en zo heeft je paard echt gezelschap...