Probleempje met jaarling... regendeken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tobila

Probleempje met jaarling... regendeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 19:37

Ik heb een beetje een probleem..
Mijn paardje (bijna 2) staat 24/7 buiten en dat blijft in elk geval zo tot eind december. Ik kwam vandaag bij hem en ik schrok er eigenlijk een beetje van hoe mager hij is. Ik weet dat jaarlingen er al gauw wat schraal uitzien, en dat dat vrij normaal is, maar dit gaat me nu eigenlijk een beetje te ver naar m'n gevoel.
De paarden worden bijgevoerd (hooi en bix) door de eigenaar van de wei, maar blijkbaar krijgt met name hij niet genoeg. Je kan gewoon merken dat hij honger heeft!

Ik heb besloten om zelf in elk geval nu ook bij te gaan voeren. Krachtvoer, maar met name luzerne, omdat nu het ook kouder gaat worden, het ruwvoer juist zo belangrijk is.
Hij gaat over ongeveer een week of zes naar een buitenstal ergens anders, waar hij ook zo vaak mogelijk naar buiten gaat overdag.
Nou vraag ik me af of ik hem, tot die tijd, geen (ongevoerde/lichtgevoerde) regendeken ofzo op moet doen, omdat hij dan in elk geval minder energie kwijt is aan het zich warm houden.

Wat zouden jullie doen?

CalvinM

Re: Probleempje met jaarling... regendeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 19:39

geen deken opdoen en flink bijvoeren. Zowiezo onbeperkt ruwvoer en daarnaast brok bijvoeren.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 19:41

CalvinM schreef:
geen deken opdoen en flink bijvoeren. Zowiezo onbeperkt ruwvoer en daarnaast brok bijvoeren.

Volledig mee eens!! Alsjeblieft geen deken op doen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 19:41

zou ik idd maar doen, warm blijven kost veel energie, die kan hij beter gebruiken. Is hij soms laag in rang in de kudde? Vriendin van me had hetzelfde probleem vorig jaar, paarden werden wel bijgevoerd door eigenaar van de wei, maar haar paard werd blijkbaar aan de kant geduwd door de dominantere types.

aira2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 19:44

Ik weet niet of je haar al een wormenkuur heb gegeven maar misschien ligt het daar aan.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 19:44

Met onbeperkt ruwvoer krijgt zelfs de laagste in rang genoeg ruwvoer. Als ze moeten vechten om hun ruwvoer krijgen ze te weinig. Verder moet je proberen je paard even apart te zetten om wat brokken of muesli bij te voeren.

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 19:46

Onbeperkt ruwvoer geven zou ik ook het liefste doen, maar dat krijgen ze niet. Ik zou ook niet weten hoe ik zelf meer hooi zou moeten geven (met name vanwege vervoer) + dat ik dan hooi moet geven aan 3 tot 5 paarden tegelijk...

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 19:47

mysa schreef:
zou ik idd maar doen, warm blijven kost veel energie, die kan hij beter gebruiken. Is hij soms laag in rang in de kudde? Vriendin van me had hetzelfde probleem vorig jaar, paarden werden wel bijgevoerd door eigenaar van de wei, maar haar paard werd blijkbaar aan de kant geduwd door de dominantere types.

Heb ik ook aan gedacht, maar hij is zeker niet laagste in rang

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 19:49

Wormkuur heeft hij een paar weken geleden nog gehad en hij krijgt er voordat hij naar de andere stal gaat nog een.
Ik geef hem nu muesli (cavalor juniorix) bij en daarvoor zet ik hem telkens apart

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 19:51

Waarom krijgen ze niet onbeperkt ruwvoer?
Voor paarden die nu 24/7 buiten staan is de ruwvoer opname erg belangrijk. En zeker in de groei. Kan je niet eventueel eerder naar de andere stal?

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 20:01

@ponyparadijs: Je hebt PB

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 20:14

Een ongevoerde/lichtgevoerde regendeken zal alleen maar maken dat hij het nog kouder gaat krijgen. Hij heeft vast en zeker al een aardig vachtje, en leg je daarover een deken gaan die haren plat liggen waardoor hij het koud zal krijgen (hij kan zijn haren niet meer overeind zetten tegen de kou). Maw niet doen dus.
In dit geval zou ik er of een warme dikkere deken opleggen. Of, nog beter, paardje verhuizen naar plek waar hij savonds op stal kan en overdags buiten loopt. Bij een mager paard duurt lang voor je er weer spek op hebt, en het koud hebben maakt het er niet makkelijker op. Dan geeft paard meer energie aan het warmhouden dan aan spek kweken.
Zo wie zo beetje extra aan voer, ik ben erg van de maismeel bij dunne paarden. Lucerne zal hem ook geen kwaad doen al was hooi ook mijn voorkeur.

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 20:25

Hij heeft inderdaad een behoorlijke vacht gelukkig! Ik heb voor lucerne gekozen, omdat ik dat makkelijker kan vervoeren en ik dacht eigenlijk dat luzerne ook nog eens voedzamer zou zijn dan hooi. Waarom heeft hooi bij jou de voorkeur?

Ik hoop ook dat ik snel naar de stal toe kan. Het is helaas zo dat ik eigenlijk nog geluk heb dat ik er over zes weken terecht kan, want bij alle andere stallen, die ik ken is er niks vrij en staan er geloof ik wachtlijsten tot aan Tokyo. Het is heel erg hier..

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 20:48

Vanwege de melasse in de lucerne. Maar dat is ook omdat ik Quarters heb, daar moet je erg op de suikers letten Knipoog

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 20:53

Oke, vandaar! Ik heb luzerne van Subli en daar zit geloof ik geen melasse in (of heel weinig)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 23:54

Ik neem aan dat je de eigenaar van het weiland betaald voor het huisvesten van je jaarling? Kan je dan niet aan de eigenaar van het weiland aangeven dat er extra gevoerd moet worden? Eventueel in samenspraak met de eigenaren van de andere paarden?
Jaarlingen zijn inderdaad vaak schraal, maar ze hebben dan ook wel een hoop voeding nodig in de winter, omdat ze juist in de groei zijn. Soms val er echter niet tegen aan te voeren. Een enorme baal kuil in de wei zou ideaal zijn.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 00:03

tja ik hoop voor je dat je snel ergens anders heen kan, ik sta ook in dord en sta al bijna overal op de wachtlijst Tong uitsteken waar sta je precies? ik zou geen dekentje op doen tenzij jer gelijk een warme deken op gooit, mijn merrie is ook erg mager, maar gelukkig weer aangesterkt doordat ze op stal staat. (maar das een oudje Knipoog )

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 08:32

Idd geen deken opgooien, je moet hem dan tot het einde oplaten en dat schiet voor zon jong beestje niet op.
Op het moment dat hij staat de razelen van de kou dan is het natuurloijk een ander verhaal, dan wel een deken opdoen.
Ik vraag me af of je niet beter een andere plek voor hem kunt zoeken, waarschijnlijk delft hij vreselijk het onderspit in deze kudde en krijgt hij op die manier weinig te eten.
Ik had met mijn jaarling toen precies hetzelde, heb hem naar huis gehaald en een ander plek geregeld, toen knapte hij super op.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 08:36

Je zou hem ook geweekte bietenpulp kunnen geven, dit zit tussen ruwvoer en krachtvoer in.

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 14:37

Als ik jouw was zou ik hem nu op stal halen en dan overdag afhankelijk van het weer naar buiten doen.
Indien dat niet mogelijk is dan zorgen dat de hele groep de beschikking heeft over onbeperkt goede kwaliteit ruwvoer. Een deken is op zich een goed idee, maar ik vrees dat die het niet lang overleefd in de groep. Vitaminestoot en extra krachtvoer is ook geen overbodige luxe.
Beter is om ze volgend jaar eerder binnen te halen, bv voor 1 november.
Dan vallen ze ook niet zo terug in conditie.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 14:51

Onbeperkt ruwvoer geven zou ik ook het liefste doen, maar dat krijgen ze niet. Ik zou ook niet weten hoe ik zelf meer hooi zou moeten geven (met name vanwege vervoer) + dat ik dan hooi moet geven aan 3 tot 5 paarden tegelijk...

Dus omdat de organisatie moeilijk is wordt het maar niet gedaan!! Begrijp ik het goed.
Sta je in pension dan de eigenaar laten regelen. Heb je zelf de verzorging dan met de andere eigenaren overleggen hoe dit op te lossen.
Vandaag nog en niet een dag wachten. Als eigenaar heb je de plicht goed voor je dieren te zorgen.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 15:02

Geen deken op doen, jouw paard is dan de enige en als de rest er aan gaat lopen scheuren ben je nog verder van huis. En een (bijna) twenter moet, hoe erg het ook klinkt, weerstand opdoen en omdat hij of zij in de groei is, is het helemaal niet zo erg dat je paard wat schraal is.
Bijvoeren is altijd goed, vooral ruwvoer is belangrijk maar een half kilootje brok en eventueel wat muesli erbij is ook niet verkeerd.
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 15:10

friesiszwart dat is wel erg kort door de bocht. zoals je ziet is ze er mee bezig en zorgt ze voor haar dier. maar als je ergens staat en je wilt er weg maar dat kan niet (omdat er nog geen andere stalbeschrikbaar is) zul je moeten inproviseren. ze doet heus wel wat in haar vermogen ligt.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 15:19

Idd Share precies mijn gedachte.
Even te makkelijk en te veroordelend. Als je goed gelezen had is ze bezig met een andere stal, alleen kan ze daar niet gelijk naar toe. En daar kan ik me in de omgeving Dordrecht best wel iets bij voorstellen. Tis daar niet zoals in het oosten van NL, waar je zo van de ene stal in de andere kan verhuizen.

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 16:41

@friesiszwart: "Hoorde ik daar een lama schijten?" Aangezien je me niet eens kent en ik wel degelijk goed voor mijn dieren zorg en altijd zal blijven doen! Wat het hooi geven betreft: Mijn snelbinders op mijn fiets zijn helaas te kort om er balen hooi tussen te doen... wellicht gaat dat bij jouw fiets ook wat moeilijk? Vandaar dat ik naar alternatieven aan het zoeken ben daarvoor en vandaar dit topic..

Bedankt Share en Rina Knipoog !