Veulen nu wel of niet op stal met deze weersomstadigheden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Myfairytale

Veulen nu wel of niet op stal met deze weersomstadigheden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 14:09

Ik heb een veulen van bijna 3 maanden oud.
Ze heeft altijd in de wei gestaan en alleen als het heel erg slecht weer was (dagen achtereen regen) stond ze een keertje een nachtje binnen. Ze loopt samen met haar moeder en een lieve grote ruin.
Ze (vr)eet brokken, hooi en gras, tot zover dat dat er nog staat. Ook drinkt ze uiteraard nog bij de merrie.
Ze groeit supergoed en zit lekker dik in haar vacht. Bovendien is ze erg eigenwijs en lekker levendig.

Nu mijn vraag; moet zij nu perse 's nachts op stal, ja of nee?

Ik hoor namelijk verschillende geluiden. De een zegt dat ze 's nachts op stal moet en de ander zegt dat het veel beter is om haar buiten te laten staan.
Ik heb gisteren even de dierenarts gebeld voor advies en dat heb ik ook wel gekregen, maar ik wil graag jullie meningen en ervaringen horen.
Ze is namelijk mijn eerste eigengefokte veulen en wil het beste voor haar.
Dus graag alleen onderbouwde en serieuze reacties. Knipoog

Suzanne F.

Re: Veulen nu wel of niet op stal met deze weersomstadigheden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 14:11

Ik heb ze 's nachts op stal. Kunnen ze droog liggen als ze willen, lekker rustig eten.
Overdag wel buiten.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 14:14

Ik zou haar buiten laten, mocht het 'echt' slecht weer zijn (storm ed.) naar binnen, dit is juist goed voor haar afweersysteem.

inma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 14:14

Bij mij staat ze s'nachts op stal. Vind het wel lastig, want eigenlijk ben ik ook voor maximale hoeveelheid beweging. Maar vind het toch fijner dat ze s'nachts lekker droog staat en droog kan liggen.
Ben eigenlijk wel benieuwd wat jouw DA zei. (is voor mij ook mijn eerste eigen veulen)

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 14:15

Ik denk dat als ze maar een droge plek hebben om te liggen (veulens liggen op deze leeftijd nog erg veel) en ze verder goed gezond zijn, ze heel goed buiten kunnen blijven. Dat zegt mijn verstand, mijn gevoel daarentegen zegt, lekker op stal. Dan krijgen ze de kans op op te drogen.
Ik zelf heb meer moeite met dit rot weer, dan met koud vries weer.
Mijn veulen is nu 1,5 week geleden gespeend en staat 's nachts op stal.

Advies: kijk gewoon goed naar je veulen.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 14:15

Mijne blijven buiten, ze kunnen de schuilstal in en ik leg hooi buiten in de bakken en binnen in de stallen.
Ik ga er geen mietjes van maken. Zolang ze kunnen schuilen waarom zou je ze dan in een stal zetten?
Bovenstaand advies is erg goed, kijk goed naar je veulen.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 14:39

De DA gaf mij het advies om haar nu nog buiten te laten, aangezien ik haar al die tijd buiten gehad heb en zij dus een flinke wintervacht heeft.
Ze raadde aan om haar 's nachts naar binnen te doen als het kouder werd dan zo'n graad of 5 en dan met slecht weer zoals ijzel, hagel of veel regen.
Eventueel kon ik haar ook 's nachts (als het dus nog kouder is) een regendekentje opdoen en dan buiten laten, maar dat ze niet door- en doornat wordt.
Het is heel belangrijk dat ze veel buiten is, voor haar bottenstelsel, luchtwegen, vacht, hoeven en psyche.

Op mijn antwoord dat ik veel hoorde dat dekentjes afgeraden werd, antwoordde zij dat mensen te snel een paard/veulen een deken opgooien, zonder dat ze dan dus een wintervacht hebben en dan alsnog in de kou of regen laten staan, zelfs zonder goede vacht of echt goede deken.
Maar in combinatie met de al gekweekte vacht was dat dus geen probleem.

De tip dat ik goed naar mijn veulen moet kijken neem ik zeker ter harte!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 14:42

Wij hebben de veulens (en de andere paarden ook) s' nachts binnen, omdat we geen schuilstallen mogen hebben op het land, en het land echt drijfnat is. We halen ze rond een uur of binnen en s 'morgens na het ontbijt gaan ze weer naar buiten

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 14:48

Afbeelding

de kudde van paardnatuurlijk tijdens een barre decembernacht, alle paarden staan buiten, inclusief de veulens die in die zomer geboren waren.

Ze hebben allen toegang tot een schuilstal, toch kozen ze voor buiten.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 14:56

Arabesk schreef:
Afbeelding

de kudde van paardnatuurlijk tijdens een barre decembernacht, alle paarden staan buiten, inclusief de veulens die in die zomer geboren waren.

Ze hebben allen toegang tot een schuilstal, toch kozen ze voor buiten.

Ok!
Bij mij staan ze vrijwel ook altijd buiten en niet in de schuilstal, als ze op het stukje land staan waar de schuilstal staat.
Maar ik vroeg het me af omdat ze pas 3 mand is.... Knipoog

Edit: Zie nu pas mijn typefout in de topictitel...

nutella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 21:34

Overdag buiten, 's nachts binnen

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 15:34

Ok, dank jullie voor jullie reacties!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 20:29

Ik zou ze alleen een paar uurtjes binnen halen als het echt de hele dag door regend dat het giet en ze geen schuilstal hebben.
De vacht moet wel kunnen drogen om bv rainrot tegen te gaan.
Die foto is erg leuk maar die paarden hebben WEL de kans om binnen te gaan staan.

Ik zou niet in de weer gaan met dekentjes,,, lastig, die worden vies, gaan schuren, gaan stuk etc etc.
Paarden kunnen prima tegen kou en als ik hoor dat jou dier een mega vacht heeft zal ie echt niet doodgaan als het 10 graden gaat vriezen.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 08:51

Klopt, ik ben zelf ook niet zo'n fan van dekens voor een veulen, maar dat is wat me aangeraden werd door de DA.
Ik zet ze idd meestal een nachtje op stal als het 2 of meer dagen achter elkaar echt nat is en de vacht geen kans heeft om te drogen.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 08:54

Jonge veulens liggen nog vrij veel. Ik zou er geen goed gevoel bij hebben als het niet droog kan liggen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 08:59

overdag buiten en s'nachts binnen...je kunt ook het weer aankijken....zover dat kan in nederland...als het droog blijft buiten en als het onafgebroken regent binnen....paarden kunnen beter tegen-10 dan 3 graden regen en wind..

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 09:47

Ik kijk het idd nu aan, wat betreft het weer. Ook hou ik haar goed in de gaten!
Moet er wel bij vemelden dat iedereen nu vast denkt aan een arm klein zielig veulen, maar dat is absoluut niet zo!
Ze heeft een enorme wintervacht en groeit super! (klink wel heel penny zo Nagelbijten / Gniffelen )

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 17:09

Mijn Fjordenveulen heeft altijd buiten gestaan, ook s'nachts. Word hij toch hard van, goede weerstand. Hij ging niet naar binnen, niet als koud werd of regende ofzo. Als het nou echt dagenlang slecht weer is, en hagel en alles ging hij nacht naar binnen om lekker op te drogen Ja. Ik zorgde wel voor onbeperkt hooi en hij kreeg wel fiks bij gevoerd aan brok, zodat hij zich wel warm kon houden.

Hij is nu 2,5 en staat nog steeds 24/7 buiten. Moet zeggen dat alles kan hebben. Ik wil me wel is zorgen maken als het zulk rot weer is, maar als ik dan ga kijken is hij altijd nog lekker ubervrolijk en actief Haha!.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-08 21:53

Misg heb je een stal waarbij ze kan kiezen om naar binnen of naar buiten te gaan???

Meestal zijn ze wel zo eigenwijs om ALTIJD buiten te blijven staan!

Voer dan iig wel binnen!!

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 08:21

In 2 weilanden bestaat idd de mogelijkheid dat ze zelf naar binnen kunnen.
Ze staan nu op een stuk zonder stal, maar de kleine stond idd altijd buiten, haha!
Ik voer ze idd wel goed, ook voldoende brok om zich warm te kunnen houden.

Zoals het weer nu is laat ik haar nog buiten, maar wordt t nog kouder in combinatie met natter, dan gaat ze toch wel naar binnen denk ik... Knipoog

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 09:04

Als ze schuilmogelijkheid hebben zou je ze buiten kunnen laten het gaat ook vooral om het droog kunnen liggen, alleen zie je wel eens af en toe dat de moeder lekker buiten staat vreten en het veulen erbij blijft en in de derrie gaat liggen.
Dan zou ik merrie en veulen snachts en met extreem vies weer binnen zetten en zonder schuilmogelijkheid zowiezo.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 09:50

Ja, met 2 dagen regen achter elkaar zet ik ze ook lekker op stal hoor, maar bedoelde eigenlijk zoals het nu is, dan weer een beetje regen, dan weer niet... Scheve mond

Joto

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 09:56

hier blijven ze lekker buiten.. Weer of geen weer.. Bomen geven genoeg bescherming, maar eigenwijs als ze zijn gaan ze in t midden van t land staan, kont ik de regen.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-08 10:33

Bij mij gaan ze ook bijna niet binnen... maar het gaat me omdat kleine ding. Knipoog

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-08 13:09

Myfairytale schreef:
Ja, met 2 dagen regen achter elkaar zet ik ze ook lekker op stal hoor, maar bedoelde eigenlijk zoals het nu is, dan weer een beetje regen, dan weer niet... Scheve mond

Dan lekker buiten laten zou ik doen Ja
Als het echt non stop hard regent, ja dan hebben ze geen tijd om te drogen. Maar nu wel