xLienepienx schreef:Ik zou er toch niet zo veel voor betalen hoor. Ik neem aan dat je gewoon bij een particulier gaat staan dan. Daar sta ik nu ook, en ik betaal 100 p/maand. En hiervoor krijg ik:
- Stal 3 bij 3
- Weidegang, zolang als ik wil
- Stro bedekking, mag elke dag gepakt worden
- Stroom, water
- Buitenbak.
- Onbeperkt hooi & kuil
Nu moet ik er wel bij zeggen dat het bij een kennis van mij is en dat ze er dan ook niets mee verdienen. Ook moet ik wel zelf voer kopen, (hooi en kuil niet) maar dat zijn de kosten dan ook niet.
juist, dus of die 100 euro wel zo reeel is als prijs voor mensen die niet een "vriendenprijsje" in gedachten hadden, maar een meer reële verwachting van vergoeding voor het werk wat ze er van hebben en de kosten die ze moeten maken...
Reken inderdaad eens uit wat je die mensen kost aan hooi/kuil en bodembedekking en evt. krachtvoer als dat er bij in zit.
En bedenk dan dat die mensen er werk van moeten hebben en nog andere kosten hebben die jij niet direct ziet (onderhoud weide, stallen, omheining etc.) en kijk dan eens hoeveel die mensen overhouden voor die dingen als je de kostprijs van je paard van hun "stal" prijs af haalt...
Hooi hier: 2,50 tot 3,50 gemiddeld, persen van eigen land kost al snel 60cent per pakj (en dan heb je zelf nog kosten aan materiaal als trekker schudder, maaier en de tijd en diesel), inkopen lukt eigenlijk bijna niet lager dan die 2,50, dan moet je al erg mazzel hebben of kwaliteit is niet goed. Afhankelijk van gewicht, 1/2 tot heel pakje per dag voor een groot paard, zonder weidegang.
Kuil/voordroog/Hooi in grote balen: In plastic al snel 25 euro of duurder (persen alleen al kost zo'n 15 euro incl. BTW per baal.) Zonder plastic (hooi dus) ook nog voor ongeveer 20 euro. Overjarige pakken willen wel eens goedkoper worden aangeboden als je mazzel hebt en ze willen er graag vanaf vanwege nieuwe oogst. Met 2 a 3 paarden 2 weken voeren (wederom zonder weidegang), dus reken zo'n grote baal per paard per maand en dan zit je wel ongeveer goed.
vlas verschilt ook van prijs. grote inkoop vanaf zo'n 6,50 tot losse pakken via Welkoop/boerenbond etc. Zo'n 8 euro per pak.
krachtvoer, 20kg muesli, of 25 kg brok, zo'n 8 tot 13 euro per zak. Hoeveelheid die je nodig hebt hangt af van hoeveel krachtvoer je je paard geeft.
Geef je 2 kg per dag (gemiddeld voor een sportpaard die niet overdreven hoog in het voer staat en voldoende ruwvoer krijgt) dan heb je al snel 3 zakken per maand nodig.
Dus voor een stal met alleen zomers weidegang en 's winters bijvoorbeeld op stal of in paddock/kale wei (modder zoals jij schrijft), ben je voor een paard in de wintermaanden al snel:
Hooi: 15x 2,50 = 37,50, of voordroog ronde balen: 1x 25 euro
Vlas: 6 pakken (basis stalvulling 3 pakken en daarna1 pak per week aanvullen) x 6,50 = 39 euro
Op het goedkoopst: 64 euro kostprijs aan voer en strooisel, en daar komt nog krachtvoer overheen als en hoeveel dat gevoerd wordt...
En dan moeten/willen de mensen er dus liever nog wat aan overhouden en als de prijzen stijgen wil j liever niet dat ze gelijk deprijs omhoog gooien omdat je daar niet op gerekend hebt, dus daar moet liefst ook iets van ruimte in zitten...
Wat vragen die mensen?
Ik vind voor stalling en weidegang inclusief voer, strooisel en verzorging, onafhankelijk van allerlei extra voorzieningen, 125 euro een hele mooie prijs. Dan verdienen die mensen er al heel weinig op omdat ze ook nog veel andere kosten hebben.