Stands nog van deze tijd en diervriendelijk?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ik vind stands een goede manier van paardenhouden.

Poll eindigt op

ja
5 (3%)
nee
139 (96%)

Totaal aantal stemmen: 144

zimbabwe

Stands nog van deze tijd en diervriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 18:18

Ik verbaas me dat ik soms nog beelden zie van maneges die gebruik maken van stands, waarin een paard staat vastgebnden, met een balk of afscheiding ertussen en dan zo'n twingtig paarden op een rij.

Komt dit nog heel veel voor en wat zijn jullie ervaringen hierin?

Ik vind het een naar gezicht en het zal absoluut niet mijn keuze zijn. Maar is dit ook echt dieronvriendelijk en mag dit uberhaupt? is er wet en regelgeving (of in de maak) nu het paardenwelzijn best veel in het nieuws is?

siskeh

Re: Stands nog van deze tijd en diervriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 18:20

volgens mij zijn stands verboden, iig om nieuwe te maken.
waar ik kom komt het gelukkig niet voor

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 18:27

Ik hoorde afgelopen week van mijn bijrijdster dat op de manege waar zij 1 x per week les heeft de lesponies in een oude koeienstal staan en dan vast met een band om de hals. Net zoals de koeien vroeger. Ze kunnen alleen staan en liggen. Ik wist niet wat ik hoorde! Dat het nog voorkomt vind ik echt onbegrijpelijk...Als je dan praat over verborgen dierenleed Boos!

Apollo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 14:13

hoi hoi,
ik ben vroeger een keertje met mijn paardje op een vakantie geweest. op de manege waar ik toen verbleef stonden de manege pony's ook zo vast. verschrikkenlijk!!! mijn paardje kreeg gelukkkig een mooie grote buitenstal.

DiamondDaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 14:14

Ik vind stands echt niet meer kunnen.. Je paard heeft dan bijna geen vrijheid en heeft maar een kleine ruimte op te liggen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 14:15

Op de manege waar ik reed hebben ze ook stands. Daar staan die pony's vast met een halster aan een ring en kunnen ze nouwelijks bewegen, ook niet liggen en er ligt geen hooi ofzo op de grond.. Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 14:15

ik was laatst op een manege waar de pony's ook nog in stands stonden en ik vind het verschrikkelijk, ze staan vast, kunnen niet draaien en lekker in de stal scharrelen en volgens mij is het idd verboden.

de manege waar ik eigenlijk mijn leven zat heeft ze ooit ook gehad maar ongeveer 13 jaar geleden zijn dat gelukkig normale stallen geworden

toucher

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 14:16

stands mogen ook niet meer, dat is dit jaar (volgens mij ) in gegaan,, het is niet natuurlijk paarden moeten wel los kunnen lopen,, ook zijn er minimale verplichte afmetingen van de box,, weet zo ff niet meer wat et is,, maar daar zijn ze nu wel erg mee bezig,

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 14:19

Stands zijn niet noodzakelijk slecht denk ik... Bij ons op de manege staan de pony's ook in stands. Maar ze staan er enkel op woensdagnamiddag, vrijdagavond en de zaterdag. Dus wanneer er lessen zijn. Ze staan er dus ook niet heel de woensdagnamiddag in. De rest van de tijd mogen ze lekker buiten in groep pony zijn.
Ze kunnen liggen in hun stands en hebben een dikke laag vlas onder zich. Voor die paar uur dat ze er in staan vind ik dit best kunnen.
Ik zou ze er natuurlijk ook niet 24/7 willen zien in staan.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 14:21

Buiten het feit dat het gewoon dieronvriendelijk is vind ik ze ook gevaarlijk voor de mensen die er tussen naar het hoofd van het paard/pony moeten lopen.
Op de manege waar ik reed lang geleden werd er wel elke keer iemand door een pony klem gezet en bijna verdrukt tegen de muur. Vooral die kleine kinderen vond ik het echt link.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 14:24

Zammie schreef:
Ik hoorde afgelopen week van mijn bijrijdster dat op de manege waar zij 1 x per week les heeft de lesponies in een oude koeienstal staan en dan vast met een band om de hals. Net zoals de koeien vroeger. Ze kunnen alleen staan en liggen. Ik wist niet wat ik hoorde! Dat het nog voorkomt vind ik echt onbegrijpelijk...Als je dan praat over verborgen dierenleed Boos!

Vroeger? Was dat maar waar, bij veel boerderijen staan de koeien nog steeds aan de ketting, met ingegroeide halsbanden en wel. En van manegepaarden weet je dan nog dat ze tenminste ook nog eens uit die stand komen, wat je bij koeien 's winters kunt betwijfelen. Nou ja, in beide gevallen vind ik het erg dieronvriendelijk.

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 14:25

ik haat stands,
ik heb hierdoor mijn paard moeten laten afmaken.
Die stond namelijk tussen twee tinkers en die hebben hem getrapt, waardoor hij zijn griffelbeentjes in beide achterbenen had gebroken. En kon niet meer lopen en geholpen worden! Boos!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 14:28

vind de vraagstelling erg zwart-wit.
Hóe wordt het paard gehouden? Staat het 24/7 in een stand?, staat het overdag buiten en 's nachts in een stand? Staat het enkel op het moment dat er lessen zijn in het stand? etc etc.
Ik ben niet pertitent tegen stands, ligt compleet aan de situatie

Ikke2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 14:31

Heeft er iemand een foto van zo'n stand? Ik kan me er weinig bij voorstellen. Ik ken wel die van koeien, maar ik neem aan dat jullie deze niet bedoelen?

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 14:35

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 14:40

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 14:41

Ja ik vond ze er ook wel netjes uitzien, bij manege venhof is het echt heel erg! is al een tijdje geleden dat ik daar voor het laatst ben geweest, maar toch...

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 14:41

Bij ons op de manege ook stands, de pony's komen overdag buiten en in de bak, en staan nacht's en tijdens de lessen in stands. Zij komen veelvuldig in contact met soortgenoten en mensen, kunnen als ze in de stand staan liggen, eten en drinken, alleen niet omdraaien. Wle hebben ze veel contact met andere ponies.

Vaak vind men stands zielig, maar ik vraag me af wat zieliger is; een pony in een stand die contact heeft met mensen en ponies de hele dag lang, of dat prive paard die 22 uur in zijn box staat zonder contact met andere paarden?

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 14:54

Ashkerlon schreef:
Stands zijn niet noodzakelijk slecht denk ik... Bij ons op de manege staan de pony's ook in stands. Maar ze staan er enkel op woensdagnamiddag, vrijdagavond en de zaterdag. Dus wanneer er lessen zijn. Ze staan er dus ook niet heel de woensdagnamiddag in. De rest van de tijd mogen ze lekker buiten in groep pony zijn.
Ze kunnen liggen in hun stands en hebben een dikke laag vlas onder zich. Voor die paar uur dat ze er in staan vind ik dit best kunnen.
Ik zou ze er natuurlijk ook niet 24/7 willen zien in staan.

Op zo'n manier vind ik stands ook nog wel aanvaardbaar. Zeker als ze de er alleen maar tijdens de lessen even instaan en de rest van de tijd gewoon los kunnen pony zijn.
Maar als paarden dan wel ponies er alleen maar de hele dag instaan en er alleen uitkomen als er eens iemand een uurtje wil lessen zeg ik nee, not done. De laatste keer dat ik ergens op een manege was (ergens vorig jaar) hadden ze daar ook stands, zelfs voor de manegepaarden. Ik vond het toch een ietwat sneu gezicht, vooral ook omdat me verteld was dat het hele spul er 's winters sowieso niet uitkwam, hooguit voor een uurtje los in de bak...al is dat dan nog beter dan helemaal niks.
Pensionpaarden die 23 uur ingepakt en wel op stal staan te verstoffen, vind ik overigens ook een sneu gezicht.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 14:58

maar daarom is deze pol dus ook niet goed aangezien je enkel ja of nee kan antwoorden terwijl er nog een heel groot grijs gebied is

qalipso24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 15:07

Tot vorig voorjaar stonden de manege Pony's bij ons ook in een stand. Op les dagen stonden ze hier zo'n 4 uurtjes in. De overige 20 uur stonden ze op de wei, zomer en winter.. en op hun vrije dagen 24 rond op de wei

Nu staan ze in gewone boxen, maar komen ze iets minder op de wei ( s nachts nog maar zelden)
En ben ik benieuwd of ze in de winter nog zo vaak buiten komen..

De pol kan ik dus niet invullen..

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 15:11

Op de 2 laatste maneges waar ik heb gereden stonden de manegepaarden in stands. Op de laatste manege waar ik heb gereden stonden de paarden 2 aan 2 in een stand waardoor ze wat meer ruimte hadden. Ze stonden vaak lekker tot aan de knietjes in het stro. In de zomer komen ze alleen in de stand om te eten en om gepoetst te worden voor de lessen en in de winter staan ze overdag van 9 tot 4 buiten. Ik hou meer van gewone boxen maar was allang blij dat deze paarden veel buiten kwamen. Heb ook op een manege gereden waar alle paarden in boxen stonden maar die kwamen bijna niet buiten.

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 15:13

de ponies staan bij ons in stands van die brede

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 15:20

Stands worden verboden, september 2010/11 ofzoiets dan moeten er nieuwe stallen zijn van minstens bepaalde afmetingen

fryskhynders

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-08 15:23

NOU NOU NOU, een stand vind echt nie per defenitie dierenmishandeling!! als de paarden genoeg beweging, stro en natuurlijk voer krijgen kan het prima!!!
optimaal is anders maar ik wil absoluut geen dieren mishandeling noemen!