Manentrekdrama

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Manentrekdrama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 13:04

Ik had de zoekfunctie al gebruikt maar wilde nog wat vragen stellen en kan dus geen oud topic omhoog halen.

Ik heb voor het eerst een paard dat echt een vreselijk drama maakt van manen trekken. Ik heb al vaker paarden gehad die moeilijk deden maar met een praampje ging het best. Maar deze gaat toch zo enorm door het lint, echt alsof je hem martelt ofzo??? Alsof het echt veel pijn doet. Vastgezet tussen 2 touwen met de praam om maar echt steigeren, proberen erdoorheen te springen, slaan met het voorbeen etc etc...
Ironisch genoeg heeft deze enorm dikke manen.
Zelf heb ik niet zulke goede ervaringen met de uitdunschaar. Wel voor de onderkanten maar niet voor de manen zelf.
Mijn vraag is: Wie herkent dit? Wat doe je dan als zelfs de praam op een flink strakke stand niet helpt?? Hoe knip je dan met de uitdunschaar en waar? Boven in de manen, bij de manenkam?? Dan krijg je toch stekeltjes op een gegeven moment? Help?

Anne Marie

Re: Manentrekdrama

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 13:13

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 13:18

Anne Marie schreef:
Mijn manier is een klittenkammetje voor honden! Gewoon uitkammen met zo'n ding, en het scheelt echt mega veel haar. De manen worden uitgedund, en je kunt ze als ze dun genoeg zijn naar je zin ook gelijk snijden met zo'n ding. IDEAAL!

http://images.google.nl/url?q=http://www.witjesverzendhuis.nl/site_data/data/bin/1.846.image.jpg&usg=AFQjCNHq5DxQnea4D8NRv8ylObby7YwwgQ

En als je de manen hiermee kamt dan snij je er automatisch manen uit ofzo?? Hoe moet ik me dat voorstellen?
En hoe snij je dan hiermee de onderkant af?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 13:20

Suzanne F. schreef:
Ik had de zoekfunctie al gebruikt maar wilde nog wat vragen stellen en kan dus geen oud topic omhoog halen.

Ik heb voor het eerst een paard dat echt een vreselijk drama maakt van manen trekken. Ik heb al vaker paarden gehad die moeilijk deden maar met een praampje ging het best. Maar deze gaat toch zo enorm door het lint, echt alsof je hem martelt ofzo??? Alsof het echt veel pijn doet. Vastgezet tussen 2 touwen met de praam om maar echt steigeren, proberen erdoorheen te springen, slaan met het voorbeen etc etc...
Zelf heb ik niet zulke goede ervaringen met de uitdunschaar. Wel voor de onderkanten maar niet voor de manen zelf.
Mijn vraag is: Wie herkent dit? Wat doe je dan als zelfs de praam op een flink strakke stand niet helpt?? Hoe knip je dan met de uitdunschaar en waar? Boven in de manen, bij de manenkam?? Dan krijg je toch stekeltjes op een gegeven moment? Help?

Zullen we jouw haar uit je hoofd trekken, met bosjes tegelijk, kijken of je er dan nogsteeds zo over denkt.

Investeer in een goede uitdun schaar, en ga ermee oefenen. En ja, je zult misgaan in het begin, daar leer je van,

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 13:23

Als je al naar een praam grijpt voor de gewone verzorging, is het wat mij betreft zowiezo tijd om eens een stap achteruit te doen en je aanpak opnieuw te bekijken. No Cheer

Vlechten zal waarschijnlijk ook problemen geven?

Gebruik inderdaad een uitdunschaar- of kammetje en werk ondertussen op een verantwoorde manier aan het probleem. En is uittrekken wel zo nodig?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 13:27

Vjestagirl schreef:
Zullen we jouw haar uit je hoofd trekken, met bosjes tegelijk, kijken of je er dan nogsteeds zo over denkt.

Investeer in een goede uitdun schaar, en ga ermee oefenen. En ja, je zult misgaan in het begin, daar leer je van,

Nou nou nou, moet dat nou zo'n reactie??
Veel paarden vinden het helemaal niet erg of staan gewoon te slapen..
Waarom verschilt die "pijn" dan zo per paard?? De ene voelt er niks van, de ander schudt alsof het jeukt en deze maakt er een vreselijk drama van....

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 13:29

Animal_ABC schreef:
Als je al naar een praam grijpt voor de gewone verzorging, is het wat mij betreft zowiezo tijd om eens een stap achteruit te doen en je aanpak opnieuw te bekijken. No Cheer

Gebruik inderdaad een uitdunschaar- of kammetje en werk ondertussen op een verantwoorde manier aan het probleem. En is uittrekken wel zo nodig?

Eehm nee, zo mak als een lammetje. Waar staat dat ik een praam nodig heb voor de gewone verzorging?????? Vlechten kan ook, je kan er alles mee.
Maar zodra je gaat trekken aan de manen niet meer.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 13:31

Gewoon knippen die handel. Bij paarden met een dikke bos manen valt dat vrijwel niet op. Ik knip die van mij, zonder uit te dunnen, met een gewone toilleteerschaar, geen probleem en niemand die ziet dat ze geknipt zijn..

Anders kan je ook nog de manen gaan snijden, het is even zoeken naar een juist kam/mes dingetje, maar echt ideaal om te doen. Ik trek al jaren de manen van paarden niet meer. Lachen

Digi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 13:32

Gewoon knippen! met een schaar en dan daarna met een uitdunschaar eroverheen. Zo krijg je best een natuurlijk (trek) effect. Als het paard er zo'n last van heeft doe je het toch gewoon niet?
De mijne kan er ook niet tegen dus ben ik al snel overgestapt op knippen, hij kan ook niet tegen snijden.
Sommigen staan er inderdaad bij te slapen maar de een heeft nu eenmaal een hogere (of andere) pijngrens dan de ander.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 13:35

Suzanne F. schreef:
Vjestagirl schreef:

Nou nou nou, moet dat nou zo'n reactie??
Veel paarden vinden het helemaal niet erg of staan gewoon te slapen..
Waarom verschilt die "pijn" dan zo per paard?? De ene voelt er niks van, de ander schudt alsof het jeukt en deze maakt er een vreselijk drama van....

Ja dat moet. Ik snap nogsteeds niet dat mensen dat bij het dier doen waar ze zeggen van te houden.

Ik ken iemand die is 3 dagen doorlopen op een gebroken been. Ik ken ook iemand die al moord en brand schreeuwt als ze haar teen stoot. Ik ken mensen die zich vrijwillig bont en blauw laten slaan, en daar nog van genieten ook. Pijngrenzen verschillen.

newton

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 13:39

Mijn paard had er ook zo;n hekel aan als ik al begin met trekken wordt hij al gek, in een aangebrande bui een keer het broodmes gepakt waar ik de balen voer mee los snij en hups er langs gesneden, omdat het na al het gepruts en gedoe geen gezicht meer was. Resultaat was dusdanig dat ik het manentrekkammetje verbannen heb uit de stal en tegenwoordig alle paarden met het beruchte broodmes doe.
Manen worden mooi kort en je hebt niet zo;n lelijk (vind ik) strak randje onderaan de manen.
Ook dun je ze niet zoveel uit, persoonlijk vind ik dat wel prettig aangezien mijn paardje nooit van die hele dikke manen had.
Het werkt ook erg makkelijk je pakt een pluk en hup mes erlangs en klaar, scheelt een boel tijd.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 13:40

Vjestagirl:

Zo te horen vind jij toiletteren helemaal een taboe? Oren scheren hoeft ook niet als het paard het vervelend vind?? Want we doen niks tegen de zin van het paard in???

We moeten de paarden niet teveel vermenselijken hoor. Manen trekken is al tig jaren volledig normaal bij paarden. Omdat wij dat sieluhg vinden is het ineens taboe ofzo?

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 13:43

Ts, misschien heeft het meer zin je gewoon te richten op de mensen die wel normaal antwoord geven Lachen

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 13:44

Suzanne F. schreef:
Vjestagirl:

Zo te horen vind jij toiletteren helemaal een taboe? Oren scheren hoeft ook niet als het paard het vervelend vind?? Want we doen niks tegen de zin van het paard in???

We moeten de paarden niet teveel vermenselijken hoor. Manen trekken is al tig jaren volledig normaal bij paarden. Omdat wij dat sieluhg vinden is het ineens taboe ofzo?

Stands zijn ook al tig jaren volledig normaal. Paarden 's winters 24/7 op stal ook. Wil ook niet zeggen dat dat goed voor ze is.

En nee, ik vind toiletteren niet helemaal een taboe, ik vind het opzettelijk pijn doen van een paard terwijl er andere methodes zijn die net zo goed zijn een taboe.

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 13:44

Bij mijn paard knipte ik zijn manen gewoon.

Er bestaan ook kammetjes (ziet eruit zoals een gewone manen-trek-kam) maar daar zit een mesje in.
Je doet dezelfde handeling als met manen trekken, maar je moet niet erg hard trekken, omdat de haren worden afgesneden.
En je paard voelt er ook niets van.

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 13:45

Waarom snij je de manen niet, dat doe ik de laatste tijd altijd, met een scherp kartel zakmes en dan van onderuit beginnen te snijden, heeft hetzelfde effect als trekken van de manen, ziet ook niet zo recht uit als knippen.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 13:48

Ik vind manen trekken ook onzin, en zie er geen voordelen in, vooral niet bij een paard wat zo gevoelig is als die van TS.

Het volstaat prima als de manen gewoon geknipt worden en eventueel met een uitdun schaar wat bijgewerkt. Met vlechten zie je sowieso niet hoe het geknipt is.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 13:50

Bubsj schreef:
Ts, misschien heeft het meer zin je gewoon te richten op de mensen die wel normaal antwoord geven Lachen

Ja thanks

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 13:52

Suzanne F. schreef:
Animal_ABC schreef:

Eehm nee, zo mak als een lammetje. Waar staat dat ik een praam nodig heb voor de gewone verzorging?????? Vlechten kan ook, je kan er alles mee.
Maar zodra je gaat trekken aan de manen niet meer.

Manen verzorgen is toch gewoon een deel van de algemene verzorging? Manen trekken dus ook, toch? Wat mij betreft is het hetzelfde als wanneer je een praam moet gebruiken om de hoeven uit te kunnen krabben. En beetje voorbijgegaan aan de natuur van het paard om het zacht uit te drukken.

Met een praam doe je het paard zoveel pijn dat het verder alles laat gebeuren, dat is de gedachte achter de praam. En zelfs dan is jouw paard nog zo erg in paniek dat ie, ondanks praam en aan twee kanten vastgebonden, er doorheen probeert te gaan. Dus ipv nog verder te gaan in pijn/ paniek/ stress kun je ten eerste bedenken of het voor DIT paard wel aangewezen is om de manen te trekken, zijn er andere opties? Ten tweede: als je het manentrekken wilt verbeteren, zul je op een pijn- en stressloze manier te werk moeten gaan. Je paard vind het al erg, en associert het nu nog eens met de pijn van de praam. Dat gaat van kwaad naar erger, met fysieke risico's voor mens en paard.

Ik neem je probleem serieus, kraak je ook niet af, maar vraag enkel dat je mentaal eens een stap naar achter doet en het hele proces met de ogen van een buitenstaander bekijkt.

Sfietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 13:53

Mijn vorige merrie flipte ook zo als ik haar manen moest trekken.
De praam helpte ook nie ook heel de tijd steigeren en je beginnen pletten tussen de muur en willen slaan.

Ik heb dan zo een kammetje gekocht waarbij dat je eigenlijk kamt en als je het induwt komt er een mesje tevoorschijn die het haar afknipt maar niet zo heel recht maar juist alsof het getrokken is.

Daarop reageerde ze goed want ze dacht gewoon dat ik haar manen kamde.

Ze had ook redelijk dik haar en daarom moestik het in 2 dagen doen, en als haar manen erg lang waren knipte ik eerst een stuk af met de schaar en dan de rest met het kammetje.

Het is eens zo goed gelukt dat haar manen zo recht stonden.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 13:56

Suzanne F. schreef:
Bubsj schreef:

Ja thanks

Ja is altijd vervelend als je op de downside van je gewoontes wordt gewezen.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 13:57

Vjestagirl schreef:
Suzanne F. schreef:

die van mij vind het heerlijk, gaat lekker staan duttenb en doet netjes zn hals wat naar beneden! en hij is echt niet zo'n mak lammetje hoor!

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 13:59

Mijn paard was ook een drama, praam op, boos, mijn plat proberen te drukken en noem alles maar op. De laatste keer was ik er al weer helemaal op voorbereid en begon ze direct te schudden toen ik achter de oren begon. Toen heb ik bedacht om eens achteraan te beginnen (bij de schoft) en je gelooft het of niet, ik heb alle manen zonder probleem kunnen trekken zonder een praam op! Misschien heeft jouw paard er ook een hekel aan als je achter de oren begint? Ik heb dus geen tips, maar ik ben (hoop ik) op deze manier van het probleem af Haha!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 14:02

suuzepuus schreef:
Vjestagirl schreef:

Die van mij vind het heerlijk, gaat lekker staan dutten en doet netjes zn hals wat naar beneden! En hij is echt niet zo'n mak lammetje hoor!

Dan heeft jouw paard blijkbaar een hoge pijngrens. Kan. Paard van de TS heeft dat duidelijk niet...

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 14:03

Gebruik ook een kam met een mesje erin en dan met elke knijpbeweging snij je de manen af. Verder gebruik ik een uitdunschaar, daarmee begin ik vanaf de onderkant en dat werkt goed en het is nog recht ook.