Kan dit? (pony + ruimte)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Josie

Kan dit? (pony + ruimte)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 23:37

Hallo! Haha!

Na tijden te hebben meegelezen op bokt, heb ik me eindelijk er toe gezet ook een account aan te maken. Ik heb namelijk een brandende vraag;

Mijn vriend en ik hebben een huisje op het oog; echt een droomhuis. Echter heb ik een sterke ponywens en zit er bij dit huisje een lap grond van 790m2. (excl. het huis) Nu is vriendlief wel bereid om zijn tuin op te geven voor mijn (eventuele) pony. ( Haha! ) Maar goed; ik wil wel zeker weten dat het dier het goed heeft, vandaar dat ik deze vraag stel aan de mensen die zelf al paarden hebben.

De bedoeling is als volgt: ik was van plan een inloopstal te bouwen van ongeveer 4 bij 5, die uitkomt in een "rijbak" van 15 x 40. Hier zou dan een stevig, sober ras in komen te staan met een stokmaat van maximaal 1.45m. + als gezelschap een leuke shet.

Een paar meter verderop heb ik een huis gezien met daarachter een enorm stuk land waar plusminus 20 paarden op staan. Ik ben van plan om deze mensen te vragen of ik 'mijn' pony's daar in de zomer tegen een vergoeding bij mag zetten.

Vraag is dus: is dit diervriendelijk? Of zouden jullie het niet doen?
Graag tips!

ikke20

Re: Kan dit? (pony + ruimte)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 23:39

dit is redelijk diervriendelijk. op veel stallen komen de paarden nieteens buiten. verder hebben ze een maatje. ze zullen dan geen gras hebben in de winter maar dan kan je ze ook bijv op een veldje/berm laten grazen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 23:42

790 vierkante meter?
dat is niks joh,dan kunnen me dieren niet eens keihard rondgallopperen als ze dat willen.

dan kun je beter meteen vragen hoe het zit bij dat weiland met die paarden die er al staan.
dan kan je dier altijd rondrennen als het daar zin in heeft.

paarden op zo'n klein stukje grond zou ik niet doen,dan eerder een stel geiten Haha!

xmaddyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 23:42

Nou ik vind dat het wel kan, er zijn genoeg paarden met minder dan dat, die hebben alleen een stalletje van 2 bij 2 en een rijbak/paddock
van 10 bij 15...
of manegepony's die de hele dag in de box staan, ik vind dat het wel kan hoor. (manegepony's kunnen ook niet keihard rondrennen wanneer ze dat willen)

Daar droom ik dus ook echt van! paardje aan je huis! Mmmm.. dat is pas heerlijk! Haha!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 23:44

Ik denk dat dat best kan. ken paarden die op veel minder ruimte worden gehouden.

Maar mag dit wel van de gemeente?

_Josie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 23:47

Dankjullie wel voor de reacties!

Ik ben nu wel nog meer aan het twijfelen, haha.
Het belang van het beestje staat bij mij voorop.
Het hangt er natuurlijk ook vanaf of ze in de zomer bij die andere paarden in de wei kunnen; anders doe ik het denk ik niet.
En op zich... in een bak van 15 bij 40 kunnen ze toch wel een aardig galopje maken denk ik?

In elk geval super bedankt voor de reacties; ik hecht veel waarde aan jullie meningen!

ponyparadijs: ik heb geen idee, dit moet ik eerst uitzoeken. In elk geval is het een boerendorp en de buren hebben ook 2 pony's. (die hebben overigens 1100m2) Ik zal nog moeten uitzoeken hoe het met dit huis zit... In elk geval een goed aandachtspunt! (hier had ik nog niet aan gedacht, dankjewel)
Laatst bijgewerkt door _Josie op 01-11-08 23:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 23:47

ellepel schreef:
790 vierkante meter?
dat is niks joh,dan kunnen me dieren niet eens keihard rondgallopperen als ze dat willen.

dan kun je beter meteen vragen hoe het zit bij dat weiland met die paarden die er al staan.
dan kan je dier altijd rondrennen als het daar zin in heeft.

paarden op zo'n klein stukje grond zou ik niet doen,dan eerder een stel geiten Haha!

Oh ja? Kan makkelijk hoor, en als de dag en nacht buiten staan zullen ze toch minder rondgalopperen. Mijn paarden staan de hele winter op een stuk van 17 x 35, het is wat krap ja, maar het gaat prima en daar kunnen ze perfect rond galopperen hoor, daar zou ik me geen zorgen over maken ( ze staan zo al ruim 4 jaar, nog nooit iets gebeurd ). 's zomers staan ze wel ruimer, dan huren we ruim een hectare land van de buren, maar dit is de TS ook van plan, dus voor de winter kan dit makkelijk hoor.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 09:56

Er zijn maar weinig paarden die in de winter gras kunnen eten hoor. Het merendeel krijgt hooi/kuil en dat zul jij je pony's dan ook moeten voeren. Denk dat deze ruimte voldoende is voor ze hoor. En weet ook dat een stukje wei in de zomer meestal niet zo moeilijk aan te komen is hoor, als die andere geen plek voor je hebben.

Marlllot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 10:01

het is redelijk diervriendelijk, zou het ook kunnen dat je bak 20x40 zou kunnen worden? dat is denk ik net wat fijner voor het rijden. de schuilstal is in principe ook groot genoeg.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 10:03

Ojee, heb 1 paard en wil hem graag aan huis, maar wil toch minimaal 4000 m2 aan grond voor hem (en dan moet het hooi bijgekocht worden)
Maar als hij in de zomer wel ergens op de wei kan lijkt het me geen probleem. Kan dit niet, zou ik het persoonlijk niet willen...

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 10:09

Maar dan is jouw paard dus wel alleen Kamsel= dat zou ik niet willen.
Wij hebben 2 haflingers, welsh E, en 3 kleine appaloosa´s op 8000m2 uiteraard moeten we hooi bijkopen.

Westenwind

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 10:10

1eplaatser schreef:
het is redelijk diervriendelijk, zou het ook kunnen dat je bak 20x40 zou kunnen worden? dat is denk ik net wat fijner voor het rijden. de schuilstal is in principe ook groot genoeg.

20x40 Is al 800m2 Clown

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 10:12

Ik denk ook dat het wel kan en de argumenten zijn al genoemd! Haha!

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 10:19

Wat wil je verder met je paard gaan doen? Als je hem ook onder het zadel een dag of 5 in de week veel beweging geeft is er helemaal niets aan de hand denk ik. Je pony kan dan de meeste energie in zijn werk kwijt en helemaal als je hem lekker door het bos laat galopperen..................

Dag in dag uit zonder enige verdere beweging in zo'n klein stukje zetten zou ik persoonlijk niet doen.

DiamondDaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 10:23

Ik denk dat het wel kan! en er staan genoeg argumenten Dus veel plezier met je ponys

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 10:26

Charaz schreef:
Maar dan is jouw paard dus wel alleen Kamsel= dat zou ik niet willen.
Wij hebben 2 haflingers, welsh E, en 3 kleine appaloosa´s op 8000m2 uiteraard moeten we hooi bijkopen.

Sorry, er komt ook zeker iets bij want idd wil ik ook niet dat hij alleen staat maar met 4000 m2 heb ik ook ruimte voor een 2e....
Weet alleen nog niet wat, is ook nu nog niet aan de orde want waar hij nu staat is er geen plaats voor iets extra's (staan nog 3 andere paardjes). eea ligt er ook aan hoe snel het te realiseren valt.

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 10:28

Let wel op dat als je pony's overdag in de bak laat lopen, dat er niet veel van de rijbak overblijft. Deze wordt dan waarschijnlijk niet meer egaal, o.a. door het rollen en ''graven".
Ik zou dan persoonlijk voor het hele jaar voor de grote weide kiezen.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 10:32

ik zou het persoonlijk niet doen Bloos
tuurlijk kan je je behelpen met zo'n stukje, maar ideaal is het zeker niet! ik zou idd eerder een geitenweitje maken als dat ik een pony daar neer zou zetten. niet alleen om de ruimte, maar ook om de andere dingen? al gedacht aan opslag van hooi/stro en mest?

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 10:39

Dit kan prima!!
Natuurlijk zijn er altijd mooiere en betere idealen. Maar twee pony's die samen 24/7 buiten kunnen lopen, rollen en spelen, kunnen schuilen als ze dat willen die hebben het goed voor elkaar!! Ik zou daar niet over twijfelen. Jouw paddock heeft bijna de grote van een rijbak, groot genoeg om lekker te kunnen rennen.

Om de bak rijbaar te houden zal je geregeld mest moeten weghalen en de bak moeten slepen, maar ook dat is te doen.
Onze twee paarden worden ook op deze manier gehouden en ik vind ze erg tevreden overkomen. Hun paddock is ook niet geweldig groot, maar lekker rennen en bokken toen ze echt wel.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 10:43

Het kan prima, maar je moet er wel rekening mee houden dat het meer onderhoud vergt dan een grote wei. Dus zeer regelmatig mest weghalen e.d.
Ik vind het zeker diervriendelijk. 40 m is net zo lang als een normale bak, daar kunnen ze heerlijk een sprintje trekken hoor!

solina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 10:45

vind wat je zegt een heel goed idee.
kan zeker lekker in en uitloop in de stal buitenbak waar ze in kunnen staan en als je dan in de zomer een weitje er bij kan vinden.
mijn paardjes staan ook gewoon in een schuilstal met paddockje aan. vroeger toen ik nog wedstrijd reed stonden ze alleen maar op stal was geen weide aan,dus hele vooruitgang.
\jazeker kan heel goed.veel plezier

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 10:47

Joh, als je zo'n kans krijgt.. DOEN!!!
Zou er wel een ponytje bij zetten.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 10:52

dat kan prima hoor, als je je stal aan de rand van de 'bak'kan maken zodat ze in en uit kunnen lopen is dat hardstikke fijn. als ik jou was zou ik wel proberen er een weitje bij te zoeken voor de zomer maanden al is dat geen must maar wel erg lekker! er zijn nog steeds heeeel veel paarden die 24/7 in een stal van 3x3 staan en er een uurtje uitkomen om te rijden en af en toe even los in een paddock/bak mogen.

rozahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 10:55

Ik denk dat het goed kan hoor.
Ik heb 2 fjorden die staan in de nacht in een zeecontainer en overdag kunnen ze lekker loslopen in een groot stuk.
Net zoiets als bij jou.
Veel succes.

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 10:57

Wil prima. Mijn paarden staan swinters ook op een stuk van 15x 40. Savonds komen ze op stal. Ze vinden het heerlijk. Zomers heb ik wel weiden voor ze en heel af en toe zet ik ze er swinters ook op als het weer het toelaat. Heb eerder op een plek gestaan daar konden ze alleen maar er uit als je er zelf bent en dan in een bak van 15x 30m. Vind het dus wel kunnen. Alleen nog een bouwvergunning voor je schuilstal aanvragen. Lijkt me geen probleem als de buren ook paarden hebben.