bij de manege waar ik rijd, daar zou het nogal eens beter kunnnen zou ik zo af en toe denken.
neem nou vorrige week maandag, zijn er van die school lessen, 10 lessen die ze dan via school krijgen. nou kwam ik daar de bak binnen, zie ik hier iets... te gek voor woorden gewoon. het voorste paard loopt bijna achter de achterste aan. er konden er nog 2 tussen. toch te zot voor woorden?
maar laten we even trug gaan naar de normale situatie.(bij ons)
het is 1 uur, en om 2 uur is de eerste les van die middag. krijg ik een lijst in mijn handen geduwd, met de boodschap die paarden te zadelen. dan ga ik op mijn gemak die paarden zadelen, meest per les zon 12/13. als ik daarmee klaar ben, kan ik alvast beginnen met zadelen voor de les om 3 uur.... kortom, ik doe al het werk wat die kinderen eigenlijk moeten doen. de ene komt om half 2, die leer ik het liefst zo snel mogelijk zadelen, dat vinden ze dan leuk. maar er zijn ook kinderen, die komen om 2 uur binnen gerend. "is mijn paard al klaar?" hoor ik iemand nog roepen.. toen nog wel. de week daarna heeft ze hem zelf mogen zadelen, waarna ze erachter kwam dat dat nog niet meevalt. vanaf deze dag komt ze dus wel op tijd om dr paard te zadelen.
de volgende situatie:
er lopen 12/13 paarden in de bak, 1 instructrice, en 12/13 beginnende ruitertjes. je raad het waarschijnlijk al, dit gaat bijna nooit goed. maar gelukkig zijn er genoeg kinderen die er dan naast mogen lopen om de jonge ruitertjes te begeleiden. weer een minpuntje, deze 'begeleidende' groep kinderen is net zo oud, net zo klein en net zo slap als de ruitertjes. als de paarden nu willen, kunnen ze alsnog aan de race, valt er eentje af, en mag ik dat paard weer vangen.
als de kinderen wat ouder zijn kunnen ze het met wat minder begeleiding, en lopen we meestal met zo'n 2 tot 5 personen in de bak, om eventuele paarden die een beetje haast hebben wat bij te remmen.
als ze dan mogen draven, gaan ze meestal in groepjes van 4. de mensen die dan in de bak lopen, worden verdeeld, de ene gaat bij een paard staan dat de rest van de paarden niet zo mag, de andere gaat een beetje uit dr neus lopen eten. dan gaan we dus draven. ik loop bij het voorste paard, en de instructrice loopt bij het achterste paard om alles in de gaten te houden.
verder nog even over de theorie. de meeste laten het voor wat het is, en weten nog niet hoe de borstel heet die ze in haar handen heeft.
meer theorie zeg ik! loop een halfuurtje voor de les even wat theorie door, en laat ze het daarna in de praktijk doen. geef poets lessen, geef zadel lessen, geef zit lessen voordat je iemand alleen op een paard laat rondlopen/rennen. geef ze huiswerk mee, laat ze werken.....<
hoe zit het met de kwalitiet van de maneges bij jullie in de buurt? is dit normaal dat er 20 paarden in een 20 bij 40 bak lopen?
wordt er bij jullie wat aan theorie gedaan? is de instructie goed? enz.een klein onderzoekje van mezelf, als jullie mee willen werken, heel graag.
greetz jeffre
.
. Dus ja hadden we ook nooit over te klagen.
(lwd manege) Bij ons wordt er tijdens de les theorie gegeven, dmv een oefening die uitgelegd wordt.. vragen? nee? oefening doen.. een paar keer.. instructrice kijkt wat er vooral mis gaat.. legt nog eens uit... weer proberen.. ook vraagt ze dingen aan ons! Wat doe je als je paard dit doet.. hoe doe je dat.. enz enz. En nu heb ik het dus over mijn les, ik rijd inmiddels al 10 jr daar (stop er overigens wel mee) en we behandelen dingen als het rechtrichten van een paard dmv contrastelling, keertwendingen, strekken op drafbalken, wijken, schouder voor, schouder binnenwaarts, travers, wissels.. en ja de paarden kunnen dat ook (bijna) allemaal...We rijden met 8 man, en beginners moeten ook al vrij snel zelf opzadelen!
)hier ergert, is
!