hoeveel kg hooi eet je paard op dit moment ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

hoeveel kg hooi eet je paard op dit moment ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-08 19:23

Mijn paard loopt nu nog overdag op de wei ( niet mega veel gras ). S'morgens en s'avonds krijgt hij hooi. Als ik hem s'middags wat hooi wil geven, haalt hij zijn neus ervoor op... ?!
Dus houdt dat in dat hij gewoon genoeg hooi krijgt ?
Hoeveel hooi eten jullie paarden nu ( naast weidegang ) in kg's ?
Ongeveer natuurlijk. .. plakken hooi als antwoord, daar heb ik niet zoveel aan, er zijn zoveel verschillende maten in pakken ( en plakken ) hooi.

Mijn paard ongeveer 8 a 9 kg nu ( en halve kg krachtvoer ) Meer wil hij dus niet.

Michh

Re: hoeveel kg hooi eet je paard op dit moment ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 20:37

bij ons krijgen ze nu nog niet heel veel, maar echt in de winter als er niks meer in het gras zit krijgen ze bijgevoerd en savonds op stal dan krijgen ze gewoon een halve plak Lachen

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 23:39

Maris schreef:
Mijn paard loopt nu nog overdag op de wei ( niet mega veel gras ). S'morgens en s'avonds krijgt hij hooi. Als ik hem s'middags wat hooi wil geven, haalt hij zijn neus ervoor op... ?!
Dus houdt dat in dat hij gewoon genoeg hooi krijgt ?
Hoeveel hooi eten jullie paarden nu ( naast weidegang ) in kg's ?
Ongeveer natuurlijk. .. plakken hooi als antwoord, daar heb ik niet zoveel aan, er zijn zoveel verschillende maten in pakken ( en plakken ) hooi.

Mijn paard ongeveer 8 a 9 kg nu ( en halve kg krachtvoer ) Meer wil hij dus niet.

Gewone kleine pakken hooi van ong 20 kg.. zijn de plakken overal vrijwel gelijk (mits goed geperst en stengelig hooi). Ik ga er dan vanuit dat jij bijna een halve baal hooi geeft?
Mijn paard krijgt s'morgens een 1,5 plak bij de weide opgaan en bij binnenkomst 2 en laat op de avond nog een deel.
Krachtvoer krijgt ie ook.
Ook de jaarling en veulens krijgen hooi.
Ze eten de dag gras, maar daar kunnen ze deze periode steeds minder droog stof uithalen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 23:41

Poe, hoe zwaar weeg een plak? Nagelbijten / Gniffelen

Nu hij nog op de wei staat krijgt hij niets erbij omdat hij weer wat is aangekomen. Maar zondag gaat hij op stal en krijgt hij in totaal 4 plakken hooi per dag. Zal 4 kilo zijn? En verder geen krachtvoer erbij.

Sjurlieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 23:43

Mijn paard krijgt nu circa 6 uur weidegang per dag, op een kale weide en ik voer 3-5 kg hooi bij per dag. Ik heb nog nooit meegemaakt dat mijn paard haar neus ophaalt voor hooi. Een keer wel: maar toen had ik hooi gehaald dat niet grofstengelig genoeg was. Achteraf bleek dat hooi te zijn dat bestemd was voor koeien. Ik denk dus dat de hooikwaliteit of structuur het probleem is.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 07:35

8 tot 12 kilo/paard/dag. Hier krijgen de paarden onbeperkt ruwvoer, helemaal geen krachtvoer. Als het kouder wordt zitten ze op 12 kilo ivm warmteproductie. 8 kilo is op dagen dat ze niet bereden worden. Paarden kunnen hier dag en nacht, hele jaar door naar buiten; stal gebruiken ze als toilet of als het erg guur weer is.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-08 11:20

Dank jullie wel voor jullie reacties.
Ik begrijp dus dat 8 kg hooi nu ongeveer wel gelijk staat aan onbeperkt hooi. En dat ik me dus geen zorgen hoef te maken omdat meneer s'middags geen hooi hoeft. Hij heeft gewoon geen honger !

MadamX in de winter krijgt hij idd ongeveer 12 a 13 kg hooi ( 5 of 6 plakken van een pak van 25 kg ) per dag, dus ook dat klopt wel ongeveer.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 12:17

Wij hebben pakken van tussen de 15 en 20 kilo, daarvan eet mijn ene paard ongeveer een half pak per dag, de andere driekwart. Dat is zoveel als ze op willen eten. De pony staat tot haar grote spijt op regime en krijgt tweemaal daags een plakje omdat ze van het kijken naar een hooispriet al moddervet wordt.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 12:21

Urielle schreef:
De pony staat tot haar grote spijt op regime en krijgt tweemaal daags een plakje omdat ze van het kijken naar een hooispriet al moddervet wordt.

Heel herkenbaar! Clown

Mijn pony krijgt per dag ook 2 plakken hooi, en geen krachtvoer. Nou komt er ook bij dat ze op stalrust staat, en daardoor dus nog eerder vervet. Clown

angelalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 12:23

mijn pony staat de hele dag in de wei, en krijg 's avonds een halve kg sportbrok. en verder geen hooi van't winter ofzo wel.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 14:23

angelalala schreef:
mijn pony staat de hele dag in de wei, en krijg 's avonds een halve kg sportbrok. en verder geen hooi van't winter ofzo wel.

Hooi hebben ze altijd nodig om allerlei redenen en niet alleen in de winter. Cool

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 17:38

Mijn pony staat 24/7 in de wei,
krijgt dagelijks 1/2 k subli zoner 1/2 kilo subli granen
Daarnaast 1 1/2 tot 2 plakken p/d bijgevoerd.
Van het winter wat meer ruwvoer

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 16:54

toen mijn paard een paar maanden geleden verplicht van het land moest en op hooi over moest ipv kuil (vermoeden hoefbevangenheid) kreeg hij per dag ongeveer 3/4 baal van 20 kg.
Ik deed dus 4 dagen met 3 balen, hij kreeg dus 15 kg ruwvoer per dag. Meestal had hij wel wat over, maar stond niet in het land.

angelalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 18:11

Branca schreef:
angelalala schreef:

Hooi hebben ze altijd nodig om allerlei redenen en niet alleen in de winter. Cool

nou neej want ze krijgt die voedingsstoffen uit het gras Knipoog

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 18:19

In november zit er anders niet zo bar veel voeding meer in het gras. Mijn 3 pony's (een C van 16 en 2 D/E tjes van 1,5 en 2,5) doen 2 weken met 500 kilo kuilgras. Gemiddeld eten ze dus zo'n 12 kilo per pony per dag.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 18:21

madamX schreef:
Hier krijgen de paarden onbeperkt ruwvoer, helemaal geen krachtvoer. Als het kouder wordt zitten ze op 12 kilo ivm warmteproductie.

Idem hier, onbeperkt, maar het is naar schatting 10-12 kg per paard, naargelang de temperatuur.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 18:24

Onbeperkt eten ze zo'n baal van 25 kg hooi op in 4 dagen dus dat is ruim 3 kg hooi per pony (100-150 kg dus geen paard Nagelbijten / Gniffelen )
Redelijk wat maar ze staan wel 24/7 buiten dus ze hebben het keihard nodig met dit weer

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 19:19

mijn irish cob merrie 15-17 kilo op een dag, mijn shetters rond de 3 a 4 kilo per dag

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 09:51

Mijn hooiverstrekker houdt als vuistregel voor het verbruik van ruwvoer 2,5% van het gewicht van het paard / pony per dag aan, wat hij max kan verwerken aan ruwvoer.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 11:00

Ik las ergens idd ongeveer 20% van het gewicht van een paard in DS. Dus een paard van 700 kg eet maximaal 14 kg DS hooi, dus ongeveer 16 kg hooi.

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 11:04

's Morgens vroeg 3 plakken, daarna de halve dag op 't land en s avonds bij het binnen halen weer 3 plakken. (weet niet hoeveel KG dat is Tong uitsteken )

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 11:08

ArlandoO schreef:
's Morgens vroeg 3 plakken, daarna de halve dag op 't land en s avonds bij het binnen halen weer 3 plakken. (weet niet hoeveel KG dat is Tong uitsteken )

En plakken zegt niet zoveel omdat er verschillende formaten aan hooipakken zijn ... van 18 kg, van 22 kg, van 35 kg etc

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 11:17

Dat heeft mijn pony in 3 uur tijd allemaal op.. Wat een kleine hoeveelheden geven sommigen.

Mijn pony krijgt een kleine baal hooi per dag.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-08 11:23

BrittKitt schreef:
Dat heeft mijn pony in 3 uur tijd allemaal op.. Wat een kleine hoeveelheden geven sommigen.

Mijn pony krijgt een kleine baal hooi per dag.

En die kleine baal hoeveel weegt die dan ? Mijn KWPN-er eet b.v. echt geen hele baal hooi per dag hoor ( wel ook nog stro ernaast ).

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 11:24

mijn paard (arabier) krijgt 4 plakken hooi per dag. Ik weet niet wat dat weegt. Echter als hij smorgens uitgemest word kunnen ze veel hooi weg gooien wat hij niet heeft gegeten en door zn box heeft gelopen! Dit is dus ook zonde. Hij heeft best een dikke pens. Haha!