Overgang stro naar vlas, tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zilly

Overgang stro naar vlas, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 11:51

Beste Bokkers,

Hebben jullie nog bruikbare tips voor de overgang van stro naar vlas als bodembedekking? Mijn merrie (vr)eet zichzelf tonnetje rond aan het stro, en krijgt daar ook nog eens (verstoppings)koliek van Rolleyes
Nu zit ik er serieus over na te denken om haar op vlas te zetten, maar ben zo bang dat ze vlas gaat eten en verstopt raakt. En de meest ernstige verstoppingen komen van vlas (heb ik begrepen van mijn DA).

Hebben jullie, naast het goed voeren van ruwvoer, nog tips om te voorkomen dat mijn paard vlas gaat eten?

magriet

Re: Overgang stro naar vlas, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 11:52

Die van mij heeft een paar jaar geleden ook strokoliek gehad. vlas geprobeerd maar helaas ging ze dat ook eten. Tegenwoordig heb ik haar op rubberen matten staan zonder andere bodembedekking. Werkt hier prima

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 11:53

Die van ons stond eerst ook op stro maar at dat ook vrijwel allemaal op, nu staat ze op vlas. Volgensmij heeft ze ooit eens 1 hap genomen en was het daarna direkt over. Ze eet nu helemaal geen vlas. Hier ging het goed dus.

farahmunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 11:58

mijn nichtje jeanne heeft haar paardje ook op vlas. (zit hier ook op bokt Knipoog ik weet haar boktnaam nu even niet Bloos) Ik weet dat zij er erg tevreden over is!

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 12:02

Azijn Haha!

GirlyMelis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 12:02

Wij zijn toevallig vorige maand ook overgestapt. Let de eerste paar uur goed op dat ze het niet eten i.v.m koliek. Maar zodra ze het gaan eten kan je iets van azijn er over heen gooien Knipoog!

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 12:04

Suelza schreef:
Azijn Haha!

Dat hielp bij de mijne echt niet.......

Mijn pony stond heel dr leven al op stro waarna ik verhuisde naar een stal met vlas.
Ze dacht ow geen stro dan eet ik dit maar Vork

Alles geprobeerd maar niets hielp.
Toen hebben we van stal geruild omdat de die andere stal al viezer was en geen problemen meer gehad.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 12:06

hier staan ze alledrie probleemloos op vlas, maar het is idd zaak om goed op te letten. De meesten lusten het niet, maar sommige wel, en dan kan het idd voor hele vervelende verstoppingen zorgen. Maar als je het de eerste tijd goed in de gaten houdt, weet je snel genoeg of ze het lusten.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 12:07

Mijn pony eet ook alles wat op de bodem ligt.
Heel veel hooi geven voor ze op stal gaan ('s avonds in mijn geval), zodat ze andere dingen eten dan de bodembedekking. Een halve baal was bij mijn pony wel afdoende Tong uitsteken
Als ze daar veel van aankomt kan je ook oud hooi kopen en hiervoor gebruiken. Mijn pony verveelde zich dood en zocht de hele tijd naar eten.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 12:08

Bij ons wel! En je moet ook zorgen dat het vlas goed gemengd wordt met het oude vlas... Dan eten ze er ook niet van. Alleen "nieuw" vlas eten ze graag...

Met vlas moet je gewoon niet te schoon willen zijn...

Bij ons gaat er in de winter straks nog wel een plakje stro overheen.

(En voor azijn zijn er ook nog andere varianten die wel werken Knipoog )

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 13:27

Ik heb ze ook op vlas staan, die van mij eten het schone vlas ook op. Ik wist niet dat ze daar zo erg koliek van kunnen krijgen. Stro is voor mij geen optie dat eten ze al helemaal op. Ze eten zelfs zaagsel.... Misschien ook eens azijn proberen.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 13:39

Als je overgaat op vlas, zou ik er in ieder geval voor zorgen dat ze genoeg ruwvoer krijgt en een plakje stro voor de nacht zodat ze toch nog iets te knabbelen heeft.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 13:58

Stro is veiliger dan vlas en zaagsel Daan_Ordeal. Als je van dat hele gele stro pakt (gerstestro?), dat heeft geen voedingswaarde en neemt ook totaal geen vocht op maar is dus beter om te eten dan om gewoon in de stal te mikken Tong uitsteken

Op het moment dat je paard alles op eet zou ik toch kiezen voor meer naar buiten of onbeperkt hooi.. Ik heb liever dat ze hooi laten liggen als dat ze te weinig hebben en daardoor de bodembedekking gaan opeten. Die paar euro per dag is goedkoper dan een nieuw paard, even cru gezegd Nagelbijten / Gniffelen

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 14:06

Ik heb nog niet zo lang geleden het stro in mijn stallen vervangen door vlas, was ook even afwachten wat de paarden zouden doen. Héle grote ogen toen ik ze 's avonds binnenbracht natuurlijk. Haha!
Eén van de pony's begon met enorme happen tegelijk de halve stal leeg te vreten, de rest kwam er helemaal niet aan en aten gewoon hun hooi.
's nachts ben ik voor de zekerheid nog even bij de pony gaan kijken, als ze vlas had blijven vreten had ik haar direct weer op stro gezet. Maar ze stond lekker hooi te kauwen. Ikd enk dat het de "nieuwigheid" was. Ze heeft het vlas nooit weer willen eten daarna.
Ik denk dat het uitproberen is, gewoon het normale ritme verder aanhouden. En er even bij blijven als het paard voor het eerst de vlasstal in gaat. Niet in paniek raken als het dier er van eet, gewoon later nog eens checken.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 14:11

Ik heb onlangs mijn paard van strostal naar een vlasstal gedaan. (hij heeft eerst 10 jaar op stro gestaan..) Mijn paard knabbelde altijd wel aan het stro maar niet echt eten. De eerste paar dagen probeerde hij er wel van te eten maar daarna niet meer. Zorg voor voldoende hooi. Eventueel een plakje stro erbij. Wat je kunt proberen is er voor te zorgen dat de bovenlaag niet te schoon is, dan is het minder aantrekkelijk om er van te eten.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 14:16

Waarom zou je een paard eigenlijk op vlas of zaagsel willen hebben? Het is misschien makkelijker schoon houden voor jezelf, maar de hoeven van je paard gaan er écht niet op vooruit Nagelbijten / Gniffelen

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 15:13

De mijne staan op vlas omdat het veel schoner is dan stro. De paarden staan nu altijd schoon en droog, zonder dat ik elke dag de halve stal leeg hoef te halen. De betonnen vloer wordt ook niet meer zo zeiknat, door de onderlaag die het vlas vormt. De hele stal ruikt niet meer naar ammoniak als er eentje gepiest heeft, dat is binnen een seconde weggetrokken in het vlas.

De hoeven doen het prima, vlas is niet slechter voor de hoeven van een gezond paard. Het wordt misschien een ander verhaal als je je paard 23 uur per dag op stal hebt staan, maar dan ben je natuurlijk daarmee fout bezig en dat is niet de schuld van het vlas. Knipoog

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 15:16

Op mijn oude stal hadden we deels zaagsel en deels vlas. Mijn pony heeft daar vanaf half mei gestaan tot afgelopen weekend en de hoefsmid was blij dat ze er vanaf ging want ze zag het al aan haar hoeven (stond alleen 's nachts op stal). Maar denk dat dat grotendeels van het zaagsel was.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 15:18

Zaagsel heb ik geen ervaring mee, kan ik niets over zeggen.
Vlas droogt niet uit ofzo, als de hoefsmid dat er mee bedoelde. Het is duurder, maar het heeft voordelen waardoor ik dat extra geld er graag voor over heb.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 15:19

Nee de hoefwand laat los. Maar geloof idd dat dat van zaagsel/krul is.
Vlas is niet duurder dan stro op de lange termijn, je hoeft het minder vaak te verschonen en of je nou 3 pakken vlas er in mikt per week of 4 balen stro maakt qua prijs niet zoveel uit.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 15:23

Dat ligt er maar net aan wat je waar koopt. Stro kost hier 1 euro per baal en vlas bijna 7 (en dan hebben wij het nog goedkoop). Je gooit er minder van in per week, maar na een aantal weken moet alles eruit en moet je de box opnieuw helemaal vullen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 15:33

3 pakken vlas per week is een godsvermogen, is per maand wel 12 pakken!!! dat a 6,66 is toch effe... bijna 80 euro per maand. Dus niet goedkoper. Maar wel hygienischer. Mijn paard stond altijd te soppen, ook omdat hij gedurende de nacht stro at. Is heel slecht voor de luchtwegen.

Nu gewoon voldoende laten eten. Als je paard in pension staat heb je er niet zoveel over te zeggen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 16:19

Met mijn smeerlappen (het zijn echt zwijnen!) gooi ik er 1 baal per week in. De pony is super schoon, daar gooi ik nog geen halfje in per week. 3 vind ik dan ook wel héél erg veel, je moet het natuurlijk niet gebruiken zoals zaagsel, er zit een systeem in.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 17:45

GamblersCup schreef:
Dat ligt er maar net aan wat je waar koopt. Stro kost hier 1 euro per baal en vlas bijna 7 (en dan hebben wij het nog goedkoop). Je gooit er minder van in per week, maar na een aantal weken moet alles eruit en moet je de box opnieuw helemaal vullen.

Ben het hier niet helemaal mee eens.
Ik ben begonnen met 5 pakken vlas in een lege stal.
Mest dagelijks de ballen er uit en 2x per week de natte plek(ken)
Dit doe ik nu al sinds maart dit jaar. Nog geen ene keer heb ik de hele stal leeg gehaald en mijn paard staat op een heerlijke dikke laag die goed schoon is.
Op die manier is vlas wel goedkoper. Wat tijd betreft niet, ik doe net zo lang over mesten van de vlas stal als toen er stro in lag.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 18:30

Dat lijkt me niet echt lekker en gezond... ook al haal je er twee keer per week de natte plekken uit, er zal altijd wat achterblijven, de laag die tussen de vloer en de bovenste rulle, schone laag zit. En dit laat je dus maanden lang in de stal liggen, waar alles intrekt. Of je haalt deze samengekoekte laag er dus uit 2x in de week, en dan is je systeem weg. Zelf weten.
Ik haal het er om de zoveel tijd (ongeveer 10 weken) helemaal uit, zoals aangeraden.
Daar komt bij dat mijn zwijntjes (die samen een grote stal delen) niet op 1 plek piesen. Dan moet je het systeem wel aanhouden.

Ik ben trouwens echt véél sneller klaar met uitmesten tegenwoordig! En de mesthoop is minstens de helft kleiner, dat moet ik ook zelf leeg laten halen dus scheelt me daar ook een hoop kosten.