Stro eten.. Serieus probleem!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Krips

Stro eten.. Serieus probleem!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 12:09

Ik zit best met een probleem. En weet zelf niet hoe ik het moet oplossen..

Ik heb twee paarden die samen in een stal staan, een haflinger van 15 en een miniappaloosa van 2,5.

Pauline is een echte stro eter, maar het wordt alleen maar erger. Ookal staat ze minstens 4 uur op het land en meestal heel de dag, zodra ze de stal inkomt gaat ze eten. Vroeger at ze dan een beetje en bleef er nog stro over. Maar nu is de stal elke ochtend helemaal leeg.

Het grootste probleem is Emily, want die doet dat na en die heeft nu al twee keer koliek gehad omdat ze opgestopt raakt van het stro.

Ik wil ze ook niet in een stal laten staan met enkel poep. Nou had ik altijd een podstal, maar zelfs dat werkt niet omdat ik geen vies stro heb om te vermengen of als onderlaag te laten want er is alleen maar een beetje stro over dat helemaal zeikes nat is en al verkleurd, voor de rest enkel mest.

Ik wil dus niet dat ze in een smerige stal staan, maar als ik meer stro opstrooi heb ik een verstopt paard bovendien is de stro hier onwijs duur en kost het me klauwen met geld, minder belangrijk, maar toch.

De dierenarts heeft niet gezegd dat ik over moest stappen op andere grondbedeking maar gewoon goed moest opletten. Bovendien staat Pauline al heel haar leven op stro en denk ik, de DA ook, dat ze dan gewoon zaagsel gaat staan eten.. Enne, ik ben afhankelijk van de buurman die een stal heeft waar ik mijn mest (gratis) kan brengen. Hij gebruikt het op zijn eigen land, en hij doet altijd zoveel voor me dat ik hem ook niet wil gaan belasten met zaagsel op zijn mesthoop...

Eigenlijk zijn er geen oplossingen geloof ik... Maar misschien dat iemand me kan helpen?

Pantykous

Re: Stro eten.. Serieus probleem!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 12:11

Fles azijn kopen, spray erop zetten en het stro ermee insprayen. Vinden ze doorgaans niet zo lekker Lachen

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 12:11

hennep?dat is biologisch afbreekbaar dus voor je buurman geen probleem, anders zand op de bodem.
geef je genoeg hooi?
als je echt niet van je stro af wilt wellicht een graaskorf waardoor ze niet zoveel binnen krijgen

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 12:14

Als ik veel hooi erbij geef dan gaan ze eerst het hooi eten en daarna beginnen ze aan het stro.. En de DA had ook gezegd dat ik daar weer mee uit moest kijken..

Het is misschien idd een idee om met azijn of een korf weer een beetje podstal op te bouwen..

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 12:15

Citaat:
Nou had ik altijd een podstal, maar zelfs dat werkt niet omdat ik geen vies stro heb om te vermengen of als onderlaag te laten want er is alleen maar een beetje stro over dat helemaal zeikes nat is en al verkleurd, voor de rest enkel mest.

na het uitmesten doe je er toch ook weer schoon stro in? Dan kun je dat toch vermengen met het 'oude en vieze' stro? Zo deed ik dat altijd. Fleur at ook veeeeeel stro, ook tot het punt van koliek, en voor het oog is het niet prettig, maar toch denk ik dat dit in jouw situatie de beste methode is. Persoonlijk zou ik (als er financieel de ruimte voor was) toch kiezen voor houtkrullen, vlas, etc, maar dat wil je niet geef je al aan. Ik denk dat een potstal helemaal geen slechte optie is dan hoor, dan hoef je alleen maar te zorgen dat de bovenkant redelijk droog is, anders krijg je weer andere problemen (mok bijv).

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 12:19

Het probleem is dat er geen oud en vies stro overblijft. Ik heb altijd op die manier uitgemest, maar ineens blijft er enkel poep over.. En de drie strootjes daarom heen. Alsof ze denken we eten het eerst leeg en dan pas kunnen we een zooitje maken.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 12:25

ja da's wel heel extreem, lastig idd... Misschien toch een beetje de mest verdelen....? Ook niet erg handig natuurlijk, en dan zou ik eerst de azijnoplossing proberen....Zijn er geen middeltjes tegen in de handel?

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 12:31

Dat weet ik niet, en zeker niet waar ik die middeltjes dan moet halen. Ook ben ik bang dat ze daar dan alsnog 'doorheen' eten, en dan moet het niet slecht zijn natuurlijk..

Maar het is toch een soort van verveling denk ik.. Maar ze gaan zoveel naar buiten als het land (veen:() het toelaat.. En juist meer dan vroeger toen het eten minder erg was.. Ook hebben ze likstenen, uitzicht, buiten stal en ze staan samen..

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 12:32

Lastig probleem. Ik zou geloof ik ook vanwege andere redenen heel voorzichtig met het overstappen op een andere stalbedekking. Bij ons op stal hebben ze wel goede ervaringen met houtkrullen bij twee pony's die zich helemaal rond aten aan het stro. Maar vlas en zand kunnen ook hele nare gevolgen hebben als ze daarvan gaan eten; en dat zouden ze best eens kunnen gaan doen als ze bv uit verveling nu hun stro staan op te eten. Heb je al eens gedacht aan vochtdoorlatende rubber stalmatten en dan een klein beetje stro erover. Zo heb je weinig mest af te voeren, kunnen je pony's niet eindeloos stro eten en staan en liggen ze toch comfortabel. Ik ken mensen die er erg tevreden over zijn.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 12:33

Heb je iets van een site misschien waar ze die matten verkopen dat ik me een beetje kan orienteren? alsjeblieft Lachen

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 12:37

Helaas heb ik dat niet direct bij de hand. Er zijn op bokt wel een aantal topics over en ik heb nog niet zo lang geleden een advertentie op marktplaats gezien. Ikzelf heb (niet vochtdoorlatende) stalmatten voor mijn inloopstal gehaald bij Brabant rubber (http://www.brabantrubber.nl) maar op die site staat nauwelijks informatie.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 12:39

Misschien heeft je paard een tekort aan bepaalde vitaminen of mineralen en dat ze dat probeert op te vullen door stro te eten.
Een kwpner die ik vroeger verzorgde (6 jaar geleden) knapte op na het bijvoeren van zeewier en het aanbieden van een liksteen. Stro eten verminderde zeker met 50%.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 12:43

Ze hebben drie verschillende likstenen. Ze doet het al vanaf dat ze jong is.. Ze heeft in periodes verschillende suplementen gehad voor andere dingen maar daan bleef het ook wel hetzelfde op.. Ik denk dat het meer gewoonte is. Maar ik weet het ook niet.

saden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 12:51

Je kunt ook kijken of je ander stro kunt krijgen.
Gerste stro wordt gebruikt om te voeren. (Ik weet niet wat je nu strooit) Tarwe stro is minder lekker.
Ook stro wat een poosje in de regen heeft gelegen is het lekkerste van af.
Daarbij neemt dit stro ook nog meer vocht op.
Ook is er nog koolzaadstro. De paarden eten hier totaal niet van. Het is wel stugger dan gewoon stro

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 13:16

Eén troost: ze kunnen het ook afleren! Fleur at ook altijd alles op, heeft toen een tijdje op vlas gestaan, nu weer op stro en ze eet alleen nog uit haar hooinet *Yeeeeeey* Pling

Maar tot die tijd.....?

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 13:19

Mijn haf deed dat ook. Eerst haar hooi op eten en daarna haar hele stal leeg eten. Heb haar nu op hennep staan. Ze krijgt savons naast het hooi nog wel een pl. stro bij om gewoon iets te knabbelen te hebben. Ben er heel tevreden over. Wel moet je oppassen dat ze de hennep niet op eten want dat kan heel gevaarlijk zijn.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 13:25

Rijerijerije schreef:
Eén troost: ze kunnen het ook afleren! Fleur at ook altijd alles op, heeft toen een tijdje op vlas gestaan, nu weer op stro en ze eet alleen nog uit haar hooinet *Yeeeeeey* Pling

Maar tot die tijd.....?

er is hoop Clown

HelgaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 13:28

Citaat:
Ook is er nog koolzaadstro. De paarden eten hier totaal niet van. Het is wel stugger dan gewoon stro

Dit wordt heel erg afgeraden!! Paarden raken hier ontzettend snel verstopt van wanneer ze dit gaan eten. In dit geval niet handig dus..
Mijn pony at het stro ook altijd op. Tegenwoordig staan ze bij mij op rubbermatten met daarop zaagsel (ze staan op een heel goed geventileerde binnenstal). Persoonlijk zou ik niet kiezen voor vochtdoorlatende rubbermatten. Als je zaagsel oid op de 'gewone' matten strooit, neemt dit al het vocht heel goed op. Hierdoor blijft het onder de matten droog en krijg je ook geen last van stank.

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 13:48

Ik heb zelf een merrie gehad die zelfs de stro-tjes tussen de mest uitvrat! Zij had ook geregeld koliek daarvan(op het laatst).
Ik zou toch op een ander strooisel overgaan. Want als ze het eenmaal eet blijft ze het waarschijnlijk doen. Ook zou ik eens nagaan of ze niets in haar voeding tekort komt of dat het verveling kan zijn.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 08:26

Die van mij aten ook hun stal helemaal leeg, totdat er alleen nog maar mest in hun stal lag. Als ik 's morgens de stallen binnenkwam werd ik misselijk van de lucht. Ik ben dus wel overgegaan op koolzaadstro, ze eten dit niet. Voor hun echt bijna perfect.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 08:48

normaal als een paard voldoende hooi krijgt zouden ze dit niet hoeven doen, maar er zijn natuurlijk uitzonderingen die stro lekkerder vinden misschien.
Ouder hooi moeten ze gewoon kunnen eten en wat staan er nog in jullie wei?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 08:52

Bij ons op stal staat ook een paard die zijn hele stal leeg eet! Nu staat ie op zaagsel en is er niks meer aan de hand! Ik zou toch (tijdelijk) overstappen!

Willemina_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 13:57

Overstappen op andere bodembedekking is denk ik het enige wat je kunt doen in dit geval. Laat je goed adviseren hierin!

diertje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 14:59

dit van mij deed het alleen bij kleine pakjes stro en niet bij grote pakken

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 15:03

Kun je niet onbeperkt hooi geven?