Carport als stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Carport als stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 15:39

Van een bekende heb ik de tip gekregen om een carport te gebruiken als inloopstal, omdat het vrij goekoop is. Wie gebruikt hier ook een carport als stal. Wat zijn voor- en nadelen. Is het wel stevig genoeg? IK ben op zoek naar een goed einloopstal voor 2 paarden op een paddock.

siskeh

Re: Carport als stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 15:41

uhh hoeveel kost een carport dan??
volgens mij zijn die niet super goedkoop, tenminste als je een sterke hebt.
dan ga ik er vanuit dat je er ook nog wandjes omheen wil hebben.
misschien is een zeecontainer een oplossing?

ioontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 15:46

Carports heb je in alle soorten en maten; van hout, van kunststof, laag, hoog, voor 1 auto, voor meerdere auto's, met dichte wanden, alleen een afdakje.................je kunt het zo gek niet bedenken...........
Ik denk dat het best zou kunnen dienen als schuilstal, maar het is wel een bouwwerk en ik denk dus ook vergunningsplichtig.
Een zeecontainer is misschien inderdaad een oplossing, deze dingen zijn over het algemeen verplaatsbaar (met het juiste materiaal) en mogen daarom misschien zonder vergunning geplaatst worden, maar dat zou je na moeten vragen.
Misschien kun je, mbv een handig iemand, ook vrij makkelijk een inloopstal timmeren van stevige palen en tuinhout.......

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 16:34

neen hoor, voor een carport moet je geen vergunning hebben. Wij hebben hier thuis ook een carport op natuurgebied staan. Het mag wel maar max 3 wanden hebben en moet verplaatsbaar zijn. Je mag dus niets vast zetten met beton ofzo...

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 18:05

een container vind ik een benauwd en donker hok. Een carpot is idd een super goed idee!
Als je met palen in de grond zet moet er geen probleem zijn

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 06:42

Vraag is of iemand al een carport gebruikt als inloopstal en hoe de ervaring is. Ga binnenkort eens bij een DIY zaak kijken

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 09:50

wij hebben geen carport als inloopstal maar wel iets wat erop lijkt... we hebben zelf een constructie gebouwd met golfplaten... dat heeft ook 3 wanden en een dak van golfplaten. Om het geheel recht te houden wordt het ondersteunt met terreinbils die op zijn kant staan en in de grond steken (zonder beton vermits we op natuurgebied staan).

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 21:09

Als je een carport gaat bouwen en je gaat inderdaad 3 wanden plaatsen wat juridisch gezien geen enkel probleem is, dan zou ik er wel rekening mee houden waar de wind (het meest) vandaan komt. Je hebt te maken met 1 hele opening maar het is niet fijn voor ze als ze vol in de wind staan in die carport.
Ga je foto's plaatsen hier welke het geworden is ? Tong uitsteken

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 21:11

ik zou toch even informeren ove reen carport bij je gemeente, er staat me iets bij dat je een lichte bouwvergunning voor nodig hebt en deze niet zomaar overal kan plaatsen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 21:16

idd
ook met 3 wanden is het een bouwwerk en mag het op meeste plekken niet
en verder , al sje wel iets mag plaatsen zou ik zelf iets in elkaar zetten, geen carport

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 21:39

Lynn_Nikita schreef:
idd
ook met 3 wanden is het een bouwwerk en mag het op meeste plekken niet
en verder , al sje wel iets mag plaatsen zou ik zelf iets in elkaar zetten, geen carport

Zolang het maar geen betonnen fundering heeft doen de meeste gemeentes niet moeilijk. Tenzij er buren zijn die in beroep willen gaan door bijvoorbeeld "belemmering van zicht".....

Ik ken iemand die had een carport in het land gezet maar mocht maar 2 wanden Haha!
Nu heeft deze slimmerik de andere (3e) wand gebouwd met stro-balen. Buren zijn toen in beroep gegaan en lieten een inspecteur van de gemeente komen. Niet makkelijke buren trouwens.
De slimmerik in kwestie zei "Tja.... ik moet roch ERGENS mijn stro opslaan?"
De gemeente kon en mocht er niets tegen doen....

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-08 08:25

Bedankt voor alle tips. Momentaan staat op dit stukje land een schuur, die vervallen is. Deze wordt nu door de pachters afgebroken en juist daar ga ik de carport bouwen. Met ingang van 15 november is het stuk land voor mij, als pachter en gaan we beginnen. Ik houd jullie op de hoogte. Als iemand nog ideeen voor goede carports heeft, graag.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 09:42

Als er al een bouwwerk staat waar een vergunning op rust, mag je dit altijd gebruiken om te vernieuwen c.q. iets nieuws voor in de plaats te zetten.
Als het bouwwerk in het zicht staat zou ik toch bij de gemeente even navragen wat je rechten zijn, het voorkomt iig dat je strakd kosten maakt voor iets wat je weer af moet breken.

ayas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 09:34

Een zeecontainer is echt niet benauwd als beide deuren helemaal open staan. Boven in de wanden heb je meestal ook nog roosters zitten. Het is wel zo dat deze ook niet overal onbeperkt mogen blijven staan. Ze zijn wel beresterk en degelijk. Wij gebruiken ze al meer dan 10 jaar als buiten-inloopstal/schuilstal. De paarden hebben er helemaal geen moeite mee en soms gaan ze er zelfs met z'n 4tjes in staan.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 11:41

DubbelDun schreef:
Als er al een bouwwerk staat waar een vergunning op rust, mag je dit altijd gebruiken om te vernieuwen c.q. iets nieuws voor in de plaats te zetten.
Als het bouwwerk in het zicht staat zou ik toch bij de gemeente even navragen wat je rechten zijn, het voorkomt iig dat je strakd kosten maakt voor iets wat je weer af moet breken.

Niet bij iedere gemeente mag je zomaar afbreken en herbouwen, hier in de buurt moet je dan toch eerst vergunningen aanvragen (sloopvergunning en bouwvergunning). Zomaar slopen en herbouwen kan je duur komen te staan.

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 11:47

Wij mogen ze hier ook niet zomaar zonder vergunning plaatsen. Waar mijn ene paard staat, staat ook een container in de wei, gewoon verplaatsbaar met een lange kant eruit gezaagd, maar die mag toch niet blijven staan, moest een vergunning voor aangevraagd worden en deze is vervolgens afgewezen. Wel laat de eigenaar hem staan tot ze echt moeilijk gaan doen met dwangsommen enz Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 11:54

@Imker: klopt, maar als je binnen dezelfde afmetingen blijft en passend binnen de gestelde kaders zullen ze het niet weigeren.
Overigens mag je een bestaand gebouw altijd opknappen, maar dan niet alles in één keer, maar bijv. per jaar een wand of dak doen. Hiermee voorkom je de kreet 'nieuwbouw' Knipoog

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 12:00

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 12:02

Ik denk dat een bouwvergunning ook al inzich bergt waar het voor gebruikt gaat worden.
Als je een aanvraag indient voor een carport op een wei, zal men daar anders tegenover staan als wanneer hij aan een huis vastzit.

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 12:09

Dat vraagt ze toch allemaal niet ,over vergunningen...."beetje slimme meid is ook bij het plaatsen van een inloopstal goed voorbereid" Clown

Inderdaad kun je de basis van een carport prima gebruiken om vervolgens af te werken als inloopstal. Het dak kan gesloten zijn of zelfs ook met lichtdoorlatende platen, de palen op de hoeken moeten wel van stevig hout zijn en behandeld tegen houtrot. Hoe je vervolgens 3 van de 4 zijden afwerkt is zelf te bepalen. Ik heb eens hetzelfde overwogen te doen trouwens. Je kunt met stevige azobe platen ook een zijde halfhoog afwerken trouwens. Dat zijn die dikke platen stevig hout met meestal een metalen strip rondom (handig tegen bijten Knipoog. Die gebruiken ze ook voor bakrand aftimmering van binnen rijbakken. Ook kun je kiezen voor echt stalwand materiaal opgebouwd uit hout of kunstof delen met mes en groef. Ook zie ik wel eens damwand/sandwich panelen waarmee je zijdes netjes kunt afwerken. Sandwich is iets duurder maar wel beter geisoleerd en steviger. Inderdaad zo plaatsen dat je paardje gemakkelijk uit de wind kan staan.

Op marktplaats kun je veel gebruikt materiaal vinden. Dan hoef je geen mega prijs uit te geven in totaal. Wel een beetje handig zijn.
Je ziet er ook vaak de frames voor een carport staan die mensen willen afbreken ivm een verbouwing oid. Dus een beetje shoppen en jij hebt zo een inloopstal gebouwd.
Een beetje klusser bouwt het frame zelfs op wielen zodat het geheel verrijdbaar is....maar dan moet je wel de constructie verstevigen onderaan tussen de palen enzo.

Succes!
Laatst bijgewerkt door Tinkerlady op 21-10-08 12:12, in het totaal 2 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 12:09

DubbelDun schreef:
Ik denk dat een bouwvergunning ook al inzich bergt waar het voor gebruikt gaat worden.
Als je een aanvraag indient voor een carport op een wei, zal men daar anders tegenover staan als wanneer hij aan een huis vastzit.

aan het huis is juist eerder zonder vergunning. Zie link van 'vrom'

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 12:13

Tinkerlady schreef:
Dat vraagt ze toch allemaal niet Clown

Nee idd.
Maar waarom een carport neerzetten en verbouwen als je ook en nette stal kan neerzetten als je voor beide een vergunning moet aanvragen?
(om ook even aan de verrommeling te denken)

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 17:28

Citaat:
Maar waarom een carport neerzetten en verbouwen als je ook en nette stal kan neerzetten als je voor beide een vergunning moet aanvragen? (om ook even aan de verrommeling te denken)

ho ho...pak dat er ook meteen maar even bij. Er schuilt wel meteen een oordeel in je statement.
Er wordt simpelweg alleen gevraagd óf je van een carport een schuilstal kunt maken en niet wat beter kan of is ivm vergunning of verrommeling. Er om dat etiket er meteen op te plakken, daar ben ik niet zo van.

Ik ken de situatie en omstandigheden niet en kan me dus nergens baseren op feiten om maar enigszins in die richting te denken. Dat doe ik dus ook niet, en geef alleen antwoord op de vraag of dat mogelijk is en waar je dan op moet letten. Ik zie er niks verkeerds in om alle opties goed van tevoren te onderzoeken, te informeren om uiteindelijk alles mee te kunnen nemen in een goede, getoetste en weloverwegen beslissing tot financiering, plaatsen, bouwen in overeenstemming met de plannen aldaar.

En dergelijke vragen stellen staat toch vrij....op bokt? dacht ik.
Enne het loket ruimtelijke ordering is in een beetje gemeente tegenwoordig ook 's avonds geopend Haha!. Kan ze mooi aansluitend naar toe voor een sluitend advies.

Evengoed nog steeds succes met nagaan van alle opties.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 07:19

Heel erg goed deze discussie, maar mijn oorspronkelijke vraag is inderdaad wie ervaring heeft met het gebruiken van een carport als stal en welk soort? Natuurlijk denk ik aan de vergunningen. In principe staat er reeds een klein huisje, die wordt afgebroken en op die plaats zet ik een inloopstal neer met een opbergplaats voor hooi. Ik woon in Duitsland en daar is de gemeente s'avonds helaas niet open, heel jammer voor hard-werkende mensen. Mijn vraag is nog steeds of iemand ooit een carport heeft neergezet en gebruikt als stal?

mental11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 00:07

Ik volg dit ook even, omdat ik een vergelijkbare constructie wil opzetten.
Zijwanden worden gevormd door trailer en pipo, nu nog een dak. Dat zou een carport kunnen zijn.