deze week zijn de eigenaren van mijn drie verzorgpaarden een weekje op vakantie, en ze hadden mij gevraagd om deze week de paarden te verzorgen. Nou, ik heb deze week lekker vrij van school en ik had toch al niet te veel wilde plannen; dus dat wilde ik natuurlijk best doen.
Het laatste "nieuwe" paard, welke toch al bijna een jaar bij ons is; maakt er altijd een ongelofelijk smerige boel van in zijn stal.
Nu was ik eerlijk gezegd een beetje sceptisch op het begin; ik had namelijk het idee dat als je de stal beter [vaker, grondiger] zou schoonmaken; dat het dan best zou meevallen, maar ik moet helaas toegeven dat het toch echt aan het paardje ligt.
Ik mest de stal nu iedere dag uit. De paarden staan overigens niet minder buiten dan normaal; ik heb ze toch zo'n 6 uur per dag op wei lopen en hiernaast geef ik ze ook gewoon beweging zoals rijden of longeren. Het gaat zich trouwens om een 8-jarige Friesche ruin met echt wel genoeg manieren en fatsoen.
Als ik de paarden dan om 4 uur binnenhaal [en dus in een schone stal zet]; en ik ga slechts twee uurtjes later weer naar ze toe; heeft het desbetreffende paardje het al voor elkaar gekregen om al het schone stro in een donkere stinkende drab om te toveren.
Het probleem vind ik vooral dat het enorm naar ammoniak gaat stinken omdat de poort van de loods niet constant open kan staan ivm dat er niemand op het terrein is, daar de eigenaren op vakantie zijn. [Er is wel een luchtventilatie, maar de sterke geur blijft hangen.] Hiernaast lijkt het me voor hem zelf ook niet echt geweldig om de hele tijd dat hij binnen is; op zo'n vieze ondergrond te moeten staan.
Om 11 uur geef ik hem nog wat schoon stro over de vieze laag heen, zodat hij er niet echt in hoeft te liggen, maar volgens mij helpt het niet veel.
Hij eet het stro niet op.
Wat zouden jullie in dit geval doen?
Ik kan momenteel niet even snel van ondergrond verwisselen; het is puur voor deze week dat die eigenaren even weg zijn.
Alvast bedankt voor de gouden tip die er vast bij gaat zitten.