Pony blijft ontsnappen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Meraki

Pony blijft ontsnappen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 15:02

Hey,

We hebben een pony op stal, een shetlander.
Nou staat hij 's nachts gewoon buiten en blijkbaar vind hij
dat er te weinig gras in de weide staat en ontsnapt hij steeds
naar een vollere wei ernaast.

Niet zo heel erg, maar hij begint nu een ongelovelijk dikke
buik te krijgen!

We hebben al dubbele afzettingen, dubbele draden, stroom erop

Niks helpt, het is net hans kanzan!

Heeft iemand hier ervaring mee? Want die pony wordt écht te dik nu

oudaccountx

Re: Pony blijft ontsnappen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 15:08

Zet hem niet meer in de wei, en laat hem op stal, en doe dan het gras wat hij mag eten in zijn stal gooien,

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 15:14

We hebben alleen nog een blinde pony, die niet alleen kan staan..

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 15:18

Mijn moeders haflinger is ook zo'n uitbreekmonster. Gaat overal dwars doorheen/ overheen en onderdoor. Super vervelend EN gevaarlijk.
Kreeg hij een klap van het stroomdraad, schudde hij zich uit en liep verder.
Wij hebben nu een kastanje houten hek. Hoog en met stevige leggers. Dubbele stroomdraden ervoorlangs en nu gaat het goed.
Het enige wat bij deze pony werkt is dus hout met stroom. Dus dat zou ik jou ook aanraden. Anders loop je ook nog eens kans dat hij de straat op gaat en wordt aangereden.

manitou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 20:00

Ik deel in je pijn:P Heb sinds kort een nieuw paard en die deinst ook nergens voor terug. Hij liep gewoon door de stroomdraden heen als 1 van de merries mee moest, dus dan moest hij op stal. Rara het zijn half open stallen en meneer heeft nu bedacht dat hij over de stal heen kon springen. Dus nu is het tijd voor nieuwe staldeuren.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 20:02

Hee! bij ons op stal hadden ze dat ook ja.. EN een truucje..
Je neemt een stuk ijzerdraad (dik) dat vouw je door de helft, dat zet je vast aan de bovenkant van het halster, dus tussen de oren, en dan naar het paard toegericht.. Op die manier blijft hij achter het stuk draad haken als hij probeert onder het draad door het lopen Lachen Is dat wat?

Edit, ik bedoel natuurlijk niet naar het paard toegericht, dan loopt ie zo alsnog weg, ik bedoel naar voren, dus van het paard af Knipoog

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 08:34

Elma_ schreef:
Hee! bij ons op stal hadden ze dat ook ja.. EN een truucje..
Je neemt een stuk ijzerdraad (dik) dat vouw je door de helft, dat zet je vast aan de bovenkant van het halster, dus tussen de oren, en dan naar het paard toegericht.. Op die manier blijft hij achter het stuk draad haken als hij probeert onder het draad door het lopen Lachen Is dat wat?

Edit, ik bedoel natuurlijk niet naar het paard toegericht, dan loopt ie zo alsnog weg, ik bedoel naar voren, dus van het paard af Knipoog

Dit lijkt me onveilig en is alleen een optie als je er bij blijft!

Maar ik snap het idee, mss zo'n kap die honden op hebben als ze een operatie hebben gehad? Dan kan hij niet eten en is zijn hoofd te 'groot' om mee te ontsnappen..grapje.. Haha!

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 10:13

whehe.. ik zal het eens in de groep gooien

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 12:40

Wij hebben ook zo'n shet op stal kruipt ook overal onder en tussendoor. Nu hebben we een weitje met gaas (van dat groene met grote ruiten) en daar blijft ze wel mooi achter.

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 12:43

Mijn Tinker heeft periodes dat hij overal tussendoor/onderdoor gaat..
Je kan hem dan blijven goedzetten, maar gaat gewoon verder!

Ik blijf gewoon volhouden met hem terug zetten naar zijn eigen weide,
maar laatst gingen de andere paarden meedoen met mijn Tinker & hebben we ze laten gaan..

Nu staan ze aantal uur per dag op de volle weide & verder op hun eigen weide, dit gaat erg goed tot nu toe.. Haha!

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 12:55

Dat gaas is een goed idee! Lachen

@ Ilona.. we kunnen ze wel op de volle wei zetten, maar hij heeft al zo'n buik Vingers aflikken

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 15:10

Desteney_ schreef:
Zet hem niet meer in de wei, en laat hem op stal, en doe dan het gras wat hij mag eten in zijn stal gooien,

Is dit het kader van 'paardengevangenissen'?

Je geeft aan dat een afrastering met 2 draden hebt waar je stroom op hebt staan.

Belangrijk om te weten, gaat je shet er onderdoor, overheen of er doorheen? Wellicht is je afrastering niet stijf genoeg (maw het veert en hangt alle kanten op). Gebruik je schrikdraadpaaltjes of houten afrasteringspalen? De draden die je hebt gebruikt is dat lint, koord of glad draad? Dan vwb de stroom. Hoeveel staat er op? Gebruik je een batterij of een lichtnetapparaat? Het kan natuurlijk zijn dat de batterij vrijwel leeg is en er nauwelijks nog stroom op staat.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 15:19

Ik zal zaterdag een foto maken.. Want het is écht een raadsel hoe hij erdoor gaat.. we hebben namelijk meerdere draden.. Njah moeilijk uit te leggen ..

We hebben lint, gebruiken schrikdraadpaaltjes, de accu van dat schrikdraadapparaat is nu op. (het probleem speelt al wel langer, ook toen de accu nog goed was Knipoog )

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 15:21

Aan een paaltje zodat 'ie maar beperkt kan eten Knipoog

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 15:37

NonaWen schreef:
Ik zal zaterdag een foto maken.. Want het is écht een raadsel hoe hij erdoor gaat.. we hebben namelijk meerdere draden.. Njah moeilijk uit te leggen ..

We hebben lint, gebruiken schrikdraadpaaltjes, de accu van dat schrikdraadapparaat is nu op. (het probleem speelt al wel langer, ook toen de accu nog goed was Knipoog )

Da's goed.

Als je er een nieuwe batterij in hebt gedaan, meet dan ook eens effe hoeveel erop staat. Wellicht heb je ergens verlies. Hoe hij het ook doet, het is heel belangrijk dat er flink veel stroom op staat. Als hij een paar x een flinke oplawaaier heeft gehad, dan laat ie het wel om er dicht bij in de buurt te komen.

xxxNaatjuhxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 15:40

wij hebben het met een welshje gehad. kon je ok doe nwat je wou ze kwam overal uit en liep dan op der gemakje over de weg te slenterren. niet zo leuk als er auto's rijden. hebben er eigenlijk nooit een oplossing op kunnen vinden. werkelijk waar alles geprobeerd, maar ze bleef ontsnappen om meer gras te kunnen krijgen.... Boos! hebben haar uiteindelijk weg moeten doen omdat het ook gevaarlijk was voor haar als ze steeds over de weg liep... heel jammer Boos!

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 15:42

Ja er is een nieuwe accu gehaald nu .. dus even kijken.
We hebben wel één geluk, hij loopt maar naar 1 wei heen en dat is de wei met het meeste gras..

iloveyouJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 08:21

Hmmm... je pony in de stal zetten, en dan gewoon hooi voeren.
En als je er bij bent kan ze misschien ff in de wei grazen..?
ik weet verder ook niet zo goed... want je zegt dat je al stroom hebt enzo .. wel raar maargoed.

groetjes.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 08:31

Ik zou eens gaan observeren en kijken hoe hij er uit komt. Gaat hij er over, of er onder. En dan kan je daar gericht een draad bijspannen.
Ik controleer geregeld de stroom op de draad met zo een metertje.

Een shet met een dikke wintervacht voelt er sowieso al minder snel iets van. Dus ik zou voor een draad kiezen waarop je al snel iets voelt.

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 08:39

Desteney_ schreef:

de beste manier om de dikke buik kwijt te raken is toch beweging? dan is binnenhouden niet zo'n goed plan...

ik heb ook een shet die niet achter de draden wou blijven, heb nu de omheining aangepast naar twee draadjes dicht boven de grond ( ong. op tien cm en 25cm) en dan voor mn grotere pony er nog 1 hogere boven, dat werkt heel goed! ook is het handig om te kijken of er richting de wei met het meeste gras, niet teveel gras tegen de draad aan staat, dan tikt het daar *de grond in* zeg maar Knipoog
als dat niet werkt, is aan een *stick* zetten misschien een optie...
succes!

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 08:40

Desteney_ schreef:

de beste manier om de dikke buik kwijt te raken is toch bewegen? dan is binnenhouden niet zo'n goed plan... plus dat ze dr niet gelukkig van worden, shetten zijn *buitenpaarden* toch? Pling

ik heb ook een shet die niet achter de draden wou blijven, heb nu de omheining aangepast naar twee draadjes dicht boven de grond ( ong. op tien cm en 25cm) en dan voor mn grotere pony er nog 1 hogere boven, dat werkt heel goed! ook is het handig om te kijken of er richting de wei met het meeste gras, niet teveel gras tegen de draad aan staat, dan tikt het daar *de grond in* zeg maar Knipoog
als dat niet werkt, is aan een *stick* zetten misschien een optie...
succes!

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 12:18

Ik weet ook geen raad meer. Mijn twenter van 1.35 hoog gaat ook de heletijd overal doorheen. ik heb 4 draden staan, en ze stapt tussen de 2e en 3e van boven door, eerst gaat ze met haar hoofd alle draden uit de isolatoren halen en dan doet ze dat. Mateloos gestoord word ik er van.
Ik kijk hier dus even mee.

chelss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 15:00

ik weet niet of het een optie is, maar misschien ergens een camera ophangen zodat je kan zien hoe die het doet.. maar dan moet je dat natuurlijk niet met slecht weer doen Huilen van het lachen. maar misschien dat je van binnen op die wei kan kijken en dan daar die camera neer zetten? hmm.. nou verder geen idee. hoop dat je een oplossing vind!

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 15:13

Ja wij zaten ook al aan een camera te denken.. ik zal in ieder geval zo snel mogelijk een foto maken van de pony en het hekwerk..
Of zelf in de bosjes gaan zitten om te kijken wat ie doet, alleen hij is dan ook wel weer zo slim om dan niks te doen Huilen van het lachen

Hij heeft inmiddels ook al een andere naam gekregen, Houdini Huilen van het lachen