poetsen noodzakelijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Keeltje135

poetsen noodzakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 17:30

is poetsen noodzakelijk? ik poets mijn verzorgpony elke keer als ik kom een half uur tot 40 min. maar ik verveel me altijd , want ben hele tijd op en neer te lopen , daarom vraag ik me af of het noodzakelijk is.

Jschaffer

Re: poetsen noodzakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 17:34

het is ook gewoon goed voor het paard de band de bloedsomloop en de vacht enz. waarom verveel je je dan?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 17:34

Jep, dat is noodzakelijk..
Het hoort er toch echt bij, maar wat kom je er dan doen, alleen om te rijden?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 17:38

Poetsen, niet mijn grootste hobby! Clown
Heb bovendien een eigenheimer van een merrie, die het niet echt boeit.
Behalve dan kriebelen, op dat ene speciale plekje, dat mag uren doorgaan Haha!
Dus maak haar keurig schoon, voor zover de vlekken eraf willen, anders
rijden we met vlekken. Als plaatsen van harnachement maar schoon zijn.

Moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit van mijn leven 40 minuten heb lopen poetsen.
Wel regelmatig meer dan een uur aan het prutsen, staart, manen knippen, baard knippen
al dat soort grappen.
Had zomers altijd een ruintje die het heerlijk vond om gepoetst te worden,
die kreeg dan ook omdat ie het enig vond, extra poets, voor de leuk.

poetsen noodzakelijk? ja, tot op zekere hoogte.
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 07-10-08 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 17:39

Poetsen is niet noodzakelijk, een wild paard wordt immers ook niet gepoetst. Paarden houden de vacht schoon en vrij van beestjes door te rollen in het zand. En de natuurlijke vetlaag op de huid zorgt dat de vacht waterdicht is.
Als een paard veel buiten in de regen staat is het dus juist goed om zo weinig mogelijk te poetsen.
Maar voor het rijden zul je wel moeten poetsen om zand, losse haren en andere rotzooi uit de vacht te poetsen zodat het zadel niet gaat schuren of schuiven.
Je hoeft dus niet elke keer de pony van boven tot onder met 3 verschillende borstels te borstelen, maar de zadelplek is wel heel belangrijk, en ook de hoeven krabben is belangrijk.

Keeltje135

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 17:40

ik soms gewoon saai soms niet soms vind ik het echt leuk. maar weet iemand hoe je poetsen leuker maakt?

Jschaffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 17:42

muziekje erbij zet er een vriendin naast heb je wat te praten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 17:45

Poetsen is wel degelijk belangrijk als je met paarden werkt . Bij paarden die op de wei staan wat minder , maar paarden die bereden worden elke dag . En zeker op de plekken waar het zadel zit .
Het is niet alleen goed voor de vacht , ook het is het goed voor het sociale contact , het schoon maken / houden , de bloedsomloop , om te controleren voor wondjes en als massage voor de spieren .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 17:47

bella1wjnmk schreef:
ik soms gewoon saai soms niet soms vind ik het echt leuk. maar weet iemand hoe je poetsen leuker maakt?

Maar hoezo poets je een half uur tot 40 minuten ? Lijkt me logisch dat je der dan na loop van tijd niet echt meer zin in hebt dan .

Keeltje135

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 18:52

ik wil haar altijd schoon hebben Knipoog

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 19:01

ja, poesten is echt noodzakelijk;)
k vind het absoluut niet saai, maar het is ook goed voor de relatie met je paard, en de bloedsomloop van je paard.
ik vind het echt niet saai, ben meestal een uur aan t poetsen:D

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 19:03

Ik poets ook niet zo lang, mede omdat paardlief het helemaal niks vind.
Maar het is vind ik wel noodzakelijk, al is het maar de plek waar het tuig zit, dan is het toch noodzakelijk. Vork

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 19:04

Een half uur tot 40 minuten poetsen... sorry maar ik ben echt binnen 10 minuten klaar met poetsen. Weet niet hoe schoon jij je paard wil hebben, maar als het ergste vuil eraf is, is het voldoende hoor. Bovendien kan je de natuurlijke vetten ook wegpoetsen, da's ook weer niet goed. Plus, langer dan 10 minuten, daar heb ik niet eens zin in. Clown

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 19:29

Ik poets alleen op de plek waar het zadel ligt en evt ander harnachement, maar verder niet hoor.
Natuurlijk controleer ik zo nu en dan alles.
en de hoefjes controleer ik even met de hoevenkrabber.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 20:17

Ik poets altijd met de radio aan en dan lekker voor het rijden van top tot teen, ik wil dat ze er altijd spik en span uitziet. aangezien ik een witje hebt waar je alles op ziet, is ook wel makkelijk want dan weet je wat er schoongemaakt moet worden. ik vind dat poetsen erbij hoort en ik vind het leuk om te doen en mn paardjes genieten ervan dus Lachen ik ben het met MysticTinker helemaal eens dat het geen noodzaak is, zet je pony maar eens 2 weken in de wei (bvb als je op vakantie bent) mijn witje is daarna altijd super schoon hoor Lachen.

Balou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 20:24

Ik vind poetsen niet zo heel erg eigelijk Tong uitsteken ,
het hoord er gewoon bij.. Clown

Stephaniiee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 20:28

Poetsen hoort erbij, en vooral het zadelvlak, als je dekje of je zadel een beetje schuift, schuurt dat enorm voor je paard als je hem niet heb gepoetst. En idd wat de meeste al zeggen, het s goed voor de bloedsomloop en de losse haren en zandrestjes die eruit moeten

LSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 21:05

Het is altijd beter een keer extra te poetsen je wast jezelf toch ook iedere dag en paarden kunnen dat gewoon niet maar je hoeft niet iedere dag zolang te poetsen maar ik denk ( wilt neit zeggen dat t echt zo is ) dat het wel het belangrijkste de hoeven goed schoon te houden & als je gaat rijden vooral de plek waar het zadel ligt ..

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 21:08

Elke dag 40 min, arm paard. Bij een regenbuitje is er geen vetlaag die het kan tegenhouden.

Toen ik nog reed, poetste ik mijn rijpaard alleen onder zadel en hoofdstel en heel belangrijk de singelplek.
rijpaard was iig wel een paard waar ik bijna elke dag op reed. Dus 1x in week een goede poetsbeurt geven.. Dat vind ik ook wel voldoende..

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 00:18

Ik poets altijd even snel met de roskam (heet zo'n ding zo Haha! ) voor de vieze plekken, en de rest met de zachte borstel. Hoeven krabben en klaar!!!

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 00:22

MoonChloe schreef:
Elke dag 40 min, arm paard. Bij een regenbuitje is er geen vetlaag die het kan tegenhouden.

Toen ik nog reed, poetste ik mijn rijpaard alleen onder zadel en hoofdstel en heel belangrijk de singelplek.
rijpaard was iig wel een paard waar ik bijna elke dag op reed. Dus 1x in week een goede poetsbeurt geven.. Dat vind ik ook wel voldoende..

Ik sta ook iedere dag goed te poetsen, en als ze erg vies is (schimmel Tong uitsteken) en het is niet koud wil ik haar nog wel eens wassen.
Aparte was dat ondanks het vele poetsen en wassen het water alsnog zo van d'r vacht afdrupt, dus zo snel zal die vetlaag wel niet aangetast zijn Lachen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 00:25

Poetsen doe ik vrij weinig. Mijn paarden staan in een groep 24/7 op het land dus ze verzorgen elkaar wel en als ik als een bezetene ga poetsen help ik de waterdichtheid van de vacht om zeep.

Als ik rij poets ik het hoofd en onder het zadel/singel en voor de rest niet/nauwelijks.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 08:17

patsur schreef:
MoonChloe schreef:

Ik sta ook iedere dag goed te poetsen, en als ze erg vies is (schimmel Tong uitsteken) en het is niet koud wil ik haar nog wel eens wassen.
Aparte was dat ondanks het vele poetsen en wassen het water alsnog zo van d'r vacht afdrupt, dus zo snel zal die vetlaag wel niet aangetast zijn Lachen

staat ze 24/7 op t land anders 12 uur per dag?

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 09:57

Ze heeft 3 maanden 24/7 op het land gestaan en kon het er zo af zien druppelen.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 11:45

Ik heb altijd begrepen dat als je goed poetst je de huid juist stimuleert om een mooie vetlaag aan te maken. Ik kan het mis hebben maar vond het toen het me zo verteld werd ook wel logisch klinken.
Overgens poets ik mijn schone, onder een deken staande vent nu grondiger dan in de zomer. Juist nu is het voor hem moeilijker zijn vacht te onderhouden met die deken, en zal ik het moeten doen ook al komt er geen vuil af.