Stal of paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jasmijn_Goos

Stal of paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 20:53

Hallo,

Mijn paardje Mickey staat sinds kort op een geweldige stal Lachen
De mensen zijn super aardig, ik krijg geweldig les, heb een buitenbak waar ik altijd in kan rijden (nóóit nat!)
Hij stond tot vorige week elke dag in de wei, 6 uur en in de paddocks.
Maar nu het dus regent staan de paarden vaak binnen, bijna heel de dag.. Mijn Mick is dat dus niet gewend en word er erg druk van..
Ik heb niet de tijd om hem elke dag even los te laten in de bak..

Nu is er hier in de buurt dus geen 1 goede stal te vinden eigenlijk, dus ik heb nogal geluk!

Maar moet ik nu Mick ergens anders zetten, omdat hij met dit vreselijke weer niet veel buiten komt, of moet ik hem dan maar op stal laten staan en wanneer ik kan (5 dagen per week) hem rijden/longeren/buiten zetten?
Of is het ook nog een optie om Mickey alleen in de buitenbak te laten staan? (Als dit mag natuurlijk)

Verder is de verzorging super, elke dag word zijn stal helemaal uitgemest, ze doen alles wat ik wil, hij krijgt super goed eten, veel aandacht, enz.

Groetjes Jasmijn & Mickey!

Sara_N

Re: Stal of paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 20:56

Ik zou voor het paard kiezen.
Je wilt toch dat hij gelukkig is?
En een paard wordt niet gelukkig als hij de hele dag op stal staat.
Als hij in de buitenbak staat is het al een stuk beter.
Het liefst nog met een ander paard erbij.
Als hij niet naar buiten kan zou ik een andere zoeken waar je paard wel genoeg mogelijkheden heeft om buiten te staan.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 22:05

Ik heb even in je profiel gekeken,kan hij dan niet samen met je shet buiten blijven?
Als je paardje niet happy is op stal en hij mag niet buiten blijven zou ik op zoek gaan naar een ander plekje!

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 23:25

Tja, hebben de weien ook schuilplekken? Anders zal het voor hem niet zoveel kwaad kunnen om buiten te staan.
Als er geen schuilplaatsen zijn, is het een optie om mensen in de buurt te vragen of je paard daar in de wei mag staan (als er dus schuilplaats is, maar dan zit je weer evt. met andere paarden en of het daarmee klikt).

Heb je anders al eens gevraagd of er iemand is die hem een uurtje eruit wil laten als de bak vrij is en jij niet komt?

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 23:41

Zijn er niet mensen op stal die af en toe je paard eens los willen gooien (eventueel samen met die van hun) is bij veel stallen dé oplossing, of misschien een verzorgster voor de 2 dagen dat je niet kan? Onder de voorwaarde dat ze je paard op zijn minst een uur laat lopen? Doe ik heir ook.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 23:47

Waarom zou hij niet gewoon in de bak kunnen?
En als hij druk is misschien een schep brok minder?

Jasmijn_Goos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 07:38

Dankjewel allemaal!
Mijn shet staat ergens anders, in een wei met allemaal shetjes, hij staat nu ook 24/7 buiten, met schuilstal..

Uhm een verzorgster wil ik niet, dat vertrouw ik gewoonweg niet, Mick was "vroegah" heel vervelend..
Op z'n nieuwe stal heeft ie het helemaal naar z'n zin.. Hij staat nu eindelijk bij paarden die hem niet allemaal trappen en eigenlijk is ie daar heel lief en rustig..
Maar het enige is dus dat ie met regen niet buitenkomt..

Ik wilde al gaan vragen of Mick dus dan alleen in de bak mocht, aangezien de andere ook vinden dat de paarden binnen moeten blijven met zulk weer.. Ja
Hij krijgt een kilo basisbrok per dag, verdeelt over 4 keer..
En dat is niet waar hij druk van word.. Lachen
Verder rijd ik bijna elke dag, alleen op maandag en soms op donderdag niet.. Dus dan komt ie er wel uit Ja
Ook laat ik hem nu, wanneer ik tijd heb even lekker rennen in de bak.. Ja

Maarja is het dan ook niet zielig om hem alléén in de bak te zetten? (vind hij zelf geloof ik niet zo'n probleem, hij stond hiervoor altijd alleen (met zicht op andere paarden, omdat hij getrapt werd door alles en iedereen)..

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 08:03

Ik weet niet of je paard daar zo happy van wordt als hij helemaal in zijn eentje zonder vriendjes in de regen moet blijven.
Zeker als er niks te eten is.
Ik zou gewoon eens goed rond gaan kijken vragen naar een plak waar de paarden dagelijks buiten komen ongeacht het weer, al is het een paddock waar ze met een groepje in staan.
Bij ons staan ze in de winter ook op een paddock.
Een paard 24 uur op stal laten staan zonder dat hij er maar uit komt even vind ik helemaal niet ideaal.

Jasmijn_Goos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 14:14

Dankjewel voor je reactie..
Hij komt wel buiten, maar dat is maar een uurtje, zodat alle stallen uitgemest kunnen worden..

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 18:52

Ik snap best dat je je paard zoveel mogelijk buiten wilt hebben (wil ik ook), maar mijn ervaring is dat ik mijn paarden er geen plezier mee doe om ze een hele dag in de regen in de bak te zetten. In de wei vinden ze niet vervelend als het regent, maar het is al gauw te nat in de wei.
Ik neem aan dat jij aan het weer van afgelopen weekend denkt, gelukkig was dit zeer extreem en hebben we dat niet zo vaak.
Dus normaal gesproken zou je paard gewoon naar buiten gaan.

Ik zou ook proberen of je met een aantal stalgenoten afspraken kunt maken over binnen en buiten zetten.
Het probleem is dat je bij elke pensionstal wel wat hebt.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 19:37

Ik snap het niet helemaal. Komt hij nu wel buiten of niet? Ik lees ergens 1 uur tijdens het uitmesten, dat is iig al wat. Ik zou ervoor tekenen als het bij mij zou kunnen. Komen de paarden met beter weer wel buiten? Aangezien je schrijft dat ze nu met het slechte weer amper buiten komen.

Aan de ene kant zou ik het liefst mijn pony ook de hele dag buiten hebben, maar als ik dan aan de andere kant zie hoe weinig plezier ik haar doe met een uurtje in de paddock...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 20:25

Jasmijn_Goos schreef:
Dankjewel allemaal!
Mijn shet staat ergens anders, in een wei met allemaal shetjes, hij staat nu ook 24/7 buiten, met schuilstal..

Uhm een verzorgster wil ik niet, dat vertrouw ik gewoonweg niet, Mick was "vroegah" heel vervelend..
Op z'n nieuwe stal heeft ie het helemaal naar z'n zin.. Hij staat nu eindelijk bij paarden die hem niet allemaal trappen en eigenlijk is ie daar heel lief en rustig..
Maar het enige is dus dat ie met regen niet buitenkomt..

Ik wilde al gaan vragen of Mick dus dan alleen in de bak mocht, aangezien de andere ook vinden dat de paarden binnen moeten blijven met zulk weer.. Ja
Hij krijgt een kilo basisbrok per dag, verdeelt over 4 keer..
En dat is niet waar hij druk van word.. Lachen
Verder rijd ik bijna elke dag, alleen op maandag en soms op donderdag niet.. Dus dan komt ie er wel uit Ja
Ook laat ik hem nu, wanneer ik tijd heb even lekker rennen in de bak.. Ja

Maarja is het dan ook niet zielig om hem alléén in de bak te zetten? (vind hij zelf geloof ik niet zo'n probleem, hij stond hiervoor altijd alleen (met zicht op andere paarden, omdat hij getrapt werd door alles en iedereen)..

Van een kilo word hij idd niet druk maar vergeet niet dat een paard een dier is wat moet bewegen, ze zijn niet zoals mensen die uren achtereen op de bank kunnen hangen.

Ik zou zeggen; koop een goede regendeken en laat hem lekker een paar uurtjes buiten in de bak, als hij het zelf geen probleem vind om alleen te staan moet jij daar ook geen probleem van maken.

Wat overigens ook wel helpt is de paarden op stal laten merken watvoor weer het buiten is. Als ze hier op stal staan en het is echt goor weer(dus meer dan een buitje) dan blijven ze ook binnen en staan ze ook te trippen omdat ze eruit willen. Vaak neem ik ze dan ff mee aan het halster om een rondje te lopen en dan zijn ze maar wat blij dat ze na dat rondje weer naar binnen mogen. 2 van mijn boxen hebben ook een buitendeur dus als ik geen zin heb om naar buiten te gaan zet ik de bovendeur een half uur los, als ze zien watvoor weer het is worden ze vaak wel rustiger.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 06:02

De meeste paarden die nu van het land af komen zijn wat drukker, das heel normaal.
Maar je gaat dus maar 5 dagen per week naar je paard begrijp ik? Dan zou ik toch mn stalgenoten/stalbaas lief aankijken voor die andere 2 dagen of iemand zoeken die hem wil verzorgen die 2 dagen en extra buiten wil zetten. 24/7 op stal die 2 dagen zou ik niet doen.

Jasmijn_Goos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 15:42

Mijn paard vind het niet erg buiten in de regen Nagelbijten / Gniffelen
Het gaat er mij niet om dat ie in de regen staat, want dat kan ie zonder deken ook wel.. Het gaat erom dat als het regent hij binnen blijft..

Máár 5 dagen? Ik heb ook nog werk & school.. Ik ga elke week sowieso 5 dagen, soms 6..
Maar ik vind als ik haar 5 dagen beweging geef dat ik geen verzorgster nodig heb... Tong uitsteken

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 15:56

Jasmijn_Goos schreef:
Mijn paard vind het niet erg buiten in de regen Nagelbijten / Gniffelen
Het gaat er mij niet om dat ie in de regen staat, want dat kan ie zonder deken ook wel.. Het gaat erom dat als het regent hij binnen blijft..

Máár 5 dagen? Ik heb ook nog werk & school.. Ik ga elke week sowieso 5 dagen, soms 6..
Maar ik vind als ik haar 5 dagen beweging geef dat ik geen verzorgster nodig heb... Tong uitsteken

Valt er niet te regelen dat hij toch een paar uurtjes buiten komt?
Regel anders gewoon een verzorger die hem lekker poetst en zorgt dat hij een paar uur buiten komt, zijn genoeg tieners die dat maar wat graag willen.
2 hele dagen op stal zou ik mijn paard niet aandoen.

Hoe ver woon je van je stal dan? En hoeveel moeite is het voor de staleigenaar of een andere paardeneigenaar om jouw paard even buiten te zetten, valt toch wel te regelen?

Jasmijn_Goos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 19:48

Ik wil gaan vragen of hij dan iig alleen in de buitenbak mag staan Lachen

En verzorgster vind ik niks, Mickey heeft het niet op vreemde en als ik er dan niet bij ben kan hij nogal vervelend gaan doen..

Ik woon 45 minuten fietsen van stal af Ja

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 20:08

45 minuten is wel wat te ver om hem zelf even buiten te zetten, je kunt niet met de auto?

Een verzorgster kun je niets vinden maar is wel erg handig, zeker als jij eens een paar dagen ziek bent of een weekendje weg wilt.
En dat vervelende gaat wel over hoor, kwestie van wennen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 23:00

Is er niet iemand op stal die ook graag wil dat zijn/haar paard er meer uit komt, zodat ze samen in de buitenbak kunnen?
Ik zou trouwens toch iets zoeken met wat meer weidegang, zeker omdat je er 2 dagen/week echt niet bent, dat betekent dat je paard dan 48 uur achter elkaar op stal staat. Ik zou dat niet acceptabel vinden. Een nieuwe stal zoeken is trouwens in deze tijd van het jaar lastig, misschien moet je je even deze winter zien te redden en dan volgend voorjaar op zoek naar een andere stal. Dan is er altijd meer kans dat je een goede plek vindt.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 06:10

Jasmijn_Goos schreef:

Idd máár 5 dagen? Ik werk 7 dagen per week en ga ook 7 dagen per week naar mn paard (ohja en dan heb ik nog een huishouden en beesten thuis die aandacht nodig hebben). Das vrij normaal hoor. Dus als je 2 dagen niet kunt is het toch handig als er iemand anders voor jou je paard poetst en even losgooit (ik heb het niet over rijden)? Of krab je dan echt 2 dagen zn hoeven niet uit en krijgt hij verder geen aandacht en verzorging?
Geen aanval, probeer me een beeld te vormen van die 2 dagen dat je dus niet komt. Kan me niet voorstellen dat er helemaal niemand is die hem voor je buiten wil zetten die dagen.

Jazzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 06:24

Misschien kan je met medepensiongasten een soort schemaatje afspreken? Als je er niet bent krabt iemand zijn hoeven uit en zet hem buiten (in de bak, paddock, wei). En als die persoon weer naar huis gaat, zet ie 'm weer binnen. En dan doe jij dat ook voor die andere persoon. Is dat geen optie?

Ik persoonlijk zou kiezen voor een plek waar hij meer buiten komt. Met een maatje in de wei. Er zijn vast stallen in de buurt waar jij nog helemaal geen weet van hebt! En misschien nog wel veel dichterbij?

Ik heb nu wat menselijke luxe (binnenbak, solarium paard, kantine, mesten) ingeruild voor paarden luxe (langer buiten, ruwvoer bijvoeren in de wei, geen binnenbak, geen solarium, zelf mesten, 'open'/tralie stallen, zodat hij alle soortgenoten kan zien en contact kan hebben als hij op stal staat).

Hoe ik mijn huidige stal gevonden heb? Door via maps.google.nl (satelite-view) heel erg in te zoomen, en te zoeken naar buitenbakken, grote loodsen. En dan hup op de fiets (of met de auto) rondrijdn, overal aanbellen, en aan paardenmensen vragen of ze pensionstalling in de buurt weten. Je valt achterover hoeveel mogelijkheden er zijn!!!

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 20:18

wat wij altijd deden is , probeer je paardje te koppelen met nog een lief paard , als dat klikt vraag dan als diegene losgooit of ze hem er dan bij wil zetten, zo kwamen onze pony`s er altijd 2 tot 3x per dag uit!
succes hoor!
groetjes van bren!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 06:28

kun je geen oplossing op de huidige stal zoeken? Is het niet mogelijk dat zij je paard op de dagen dat je niet komt buiten zetten? Of zoek een stalgenoot die dit zou willen doen of een bijrijder/verzorger? Je vind de stal ideaal en alleen de wintermaanden iis dan een probleem alleen op de dagen dat je niet kunt daar moet toch een oplossing voor te vinden zijn?
Persoonlijk zou ik niet zo snel weggaan waar je nu staat.

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 06:36

Ik zou wel kiezen voor het paard. Mijn paard staat op het moment op een stalling waar hij weinig naar buiten kan, behalve als ik hem meeneem. En dat vind ik echt heel vervelend. Het vervelende bij hem is dat hij de trailer niet op wou dus we kregen hem niet naar een andere stalling, anders had ik het zo gedaan.

Ik zou, als je de mogelijkheden hebt, kiezen voor je paard. Je paard waardeert een paar uur buiten meer dan een schone stal, geloof me. Daarintegen doe ik het nu dus ook, ondanks dat ik het sneu vind voor hem en er zelf ook niet veel aan heb (sta op het moment liever op een manege oid). Ik ga elke avond na mijn werk naar mijn paard en dan laat ik hem er zoveel mogelijk uit. Als ik de bus optijd heb is dat dus zo'n drie uur, maar mis ik die en ben ik, zoals gister, pas om half 11 op stal dan komt hij er maar twee uur uit. Op de dag neemt een stalgenoot hem gelukkig mee naar buiten met haar paard, omdat wij wel de paddocks en bak inmogen gelukkig, en ik ben bezig met een paar meiden die interesse hebben om mijn paard te verzorgen op de dag. Dus al met al komt hij er dan ook een uur of 6 uit. Ik vind het nog te weinig, ik had het liefst mijn paard nog op het weiland gehad, maar door het trailerprobleem lukt dat niet.

Jij zegt echter, bedenk ik me nu, dat je de paddocks oid ook niet in mag? Want als je dalijk nergens je paard kan losgooien voor een paar uur achter elkaar, dan vind ik dat je daar niet moet blijven. Zoals ik zei, als je de mogelijkheden hebt zou ik voor je paard kiezen.

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 06:42

Je paard alleen in de bak laten kan misschien heus wel, ik geloof wel dat dit ligt aan het paard, per paard. Ik weet alleen dat die van mij, toen ik verder nog niemand kon op stal, ging lopen roepen naar andere paarden. Nu komt hij wel dagelijks in contact met in ieder geval 1 pony en daardoor wordt hij ook een stuk kalmer. Ik ben er dus niet voor om je paard alleen in de bak te laten, je moet het wel zo zien, het is voor de hele winter he..deze oplossing. Als het nu voor een maandje was en je hebt wat anders daarna..maar dit zijn echt een goed aantal maanden.

Jasmijn_Goos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-08 18:34

Hallo, dankjewel allemaal!

Uhm Vippie; ik vind 5 dagen genoeg hoor, mijn pony mag ook wel eens een dagje rust Nagelbijten / Gniffelen En sterker nog ik krab zijn hoeven nooit uit.. op advies van de hoefsmid! (slecht hoeven, zachte straal, lang verhaal, erg off-topic!) (ik verzorg z'n hoeven wel hoor..) Mijn pony heeft nogal een lange, vervelende geschiedenis waardoor ik een verzorger/ster gewoon niet wil.. En toch zeker niet voor die 2 dagen dat ik niet kan..
Als ik ziek ben kom ik tóch bij mijn paard (ja ja, altijd, met gekneusde ribben, voeten, heup, griep, ik heb het allemaal gedaan Huilen van het lachen ) en een weekend weg ga ik eigenlijk nooit..
En mócht ik dan tóch een weekend weggaan dan komt hij wel buiten enz.. Het ging alleen om het slechte weer..

Nu met dit weer staat ie gewoon hele dagen buiten.. En ik heb geregeld dat als het écht plenst dat hij ook even buiten komt in de bak.. Lachen
Als het zulk weer is net als gisteren/vandaag/deze week dan staan ze allemaal buiten.. Maar als het écht hard giet dan staan ze binnen, heb geregeld dat Mick dus gewoon buiten mag.. Lachen (tenzij hij zelf naar binnen wilt, maar dat denk ik niet Nagelbijten / Gniffelen )