Jaarling borstelen?? of niet??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daantje99

Jaarling borstelen?? of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-08 17:16

Sinds kort staan er een paar jaarlingen in het land van de boer waar ik mijn paard heb staan.
Ze staan er gewoon in een groepje lekker te grazen. Maar nu dacht ik dus: Kun je een jaarling zo af en toe borstelen? Als ze nog niet in hun wintervacht zitten. Want het lijkt mij wel goed voor zo'n beestje, zo kan ie een beetje wennen aan mensen om hem heen. Het gaat me niet eens zozeer om het borstelen zelf maar gewoon dat de jaarling even door de handen is geweest. Kun je dit doen? of is dit gewoon niet goed voor ze?

Ik was hier wel benieuwd naar,

Ohja: ik weet niet of het hier goed staat, maartoch.

groetjess

K1MmEl

Re: Jaarling borstelen?? of niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 17:17

ik denk dat het zeker goed is.. zo went hij idd al een beetje aan mensen enzo!

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 17:17

Ja natuurlijk, maar natuurlijk wel eerst toestemming vragen, maar wat aanraking etc is zeker niet slecht voor ze!

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 17:18

een jaarling? jaaa joh..hahah ik doe al zo veel met hem

Hoe meer aandacht hoe beter(denkt mijn jaarling dan.. Haha!

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 17:19

tsja, borstelen op zich is niet zovel mis mee, ze wennen dan inderdaad aan mensen.
Maaarrr, je weet niet van wie deze paarden zijn.
Mijn jaarling staat ook bij een pension stal in een jonge hengstengroep, en ik zou het niet op prijs stellen als iemand hem zou gaan borstelen.

En met dit weer moet je erom denken dat je niet teveel borsteld, want dan haal je de natuurlijke bescherming van de vacht weg.

Misschien kan je eens bij het hek gaan staan, kijken wat ze doen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 17:21

Ja hoor, hoe jonger ze zijn hoe makkelijker ze nieuwe dingen oppikken. Ik zou dus zeker af en toe wat poetsen en frummelen, leren vaststaan en meelopen, leren voetje geven, en het kan ook nooit kwaad om eens een handdoek op z'n rug te leggen bijvoorbeeld, gewoon om te leren dat aanraken met vreemde voorwerpen geen kwaad kan.
Inderdaad wel eerst toestemming vragen aan de eigenaren

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 17:22

Het is opzich wel goed voor een jaarling, maar ik zou als ik jou was niet die jaarlingen gaan borstelen als je geen toestemming hebt van de eigenaren.

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 17:25

volgens mij bedoelde ze meer over het algemeen.
En ik denk trouwens dat daar ook niks mis mee is hoor Knipoog

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 17:26

Tuurlijk.
Vandaag nog even gevoetbald met mijn jaarling. Hij werd super fantatiek!

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-08 18:04

Ik bedoelde het inderdaad in het algemeen. Ik ben niet van plan om die jaarlingen te gaan borstelen. Ik was alleen benieuwd of dat ook wel kon.

Bedankt voor de reacties!!

Groetjess

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 19:02

Ik denk dat je zeker jaarling wel kan borstelen ook als die al in zijn wintervacht zit, dit is goed voor zijn ontwikkeling met mensen en denk dat die het stiekem super lekker zal vinden Tong uitsteken

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 19:04

Ik zou ze wel een keertje per week lekker aandacht geven zegmaar, aleen omdat ze dan met mensen in aanraking komen Knipoog

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 15:43

Verplaatst van NA naar VSW.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 18:51

Tuurlijk kan dat, het is juist goed dat ze overal aangeraakt worden. Dat is alleen maar goed voor 'later'. Beetje friemelen met je vingens door de manenkam, op de schoft (groomen), zo leren ze dat aanraken fijn kan zijn!
Als het niet je eigen pony's zijn eventueel even vragen, maar met aaien etc is niets mis natuurlijk.

efaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 18:56

ja idd het lijkt me juist goed als jonge paarden veel contact met mensen hebben, dan leren ze aan je te wennen. En aandacht is volgens mij altijd goed. beetje borstelen en plukken endoen is denk ik heel goed.

81Puck

Woonplaats: In een groen groen groen groen, knollen knollenland.......

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 10:36

Ja hoor je kunt zo'n jaarling prima borstelen. De vetlaag krijg je er met een paar borstels echt niet vanaf Knipoog

Zo kun je hem lekker aan mensen laten wennen, en is hij niet wereldvreemd als hij 3 jaar is.

XR_biin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 12:39

bij ons borstelen we de jaarlingen ook gewoon, allee niet zo vaak, maar me zusje en ik gaan ook vaak gewoon met ze speln in de wei, is zooo grappigg.. de 1 vind t lollig om weg te rennen en de ander vind echt alles goed....

X

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 01:03

Ik zou het niet in de wei doen, het kan gevaarlijk zijn je tussen een kudde jonge paarden te begeven. Je zou niet de eerste zijn die op die manier een trap moet incasseren.

anouska4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:09

Tuurlijk! alleen, ik zou het wel ff vragen

Capey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:10

Ik zou het gewoon doen.. Alleen wel op je hoede zijn..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:12

Gezien het rotweer van de laatste dagen moet je het nu niet meer doen, je haalt dan de beschermde vetlaag eruit waardoor de paarden ziek kunnen worden. Het is flink kouder geworden en een dag als vandaag was ook nog eens erg nat. Niet borstelen dus, want als het ware maak je hun winterjasje dan stuk.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:21

Zeker in de winter en als ze gewoon in de wintervacht staan wil je ze liever niet van boven tot onder poetsen tot ze ervan slijten, bwv, om de redenen zoals suleilitha schreef. Maar zo af en toe even een borstel erover heen, of gewoon lekker kroelen kan best. Hou er wel rekening mee dat het jongspul is en dus af en toe wat lomp of onstuimig uit de hoek kan komen, ook jaarlingen kunnen hard aankomen...
Bij ons gaat de borstel er al overheen op het moment dat de veulens het toelaten. Hoe eerder hoe beter. Uiteraard worden ze niet dagelijks helemaal platgeborsteld, maar wordt er af en toe voorzichtig wat gespeelt en gekroelt tijdens het verzorgen van hun moeder. Tegen de tijd dat ze van mams af moeten hebben ze de meeste gekkigheid als halsters, voetjes geven, volgen en vaststaan al onder de knie. Alleen maar handig voor hun vervolgopleiding (of als er wat misgaat en er een VA bij moet komen).

brave_j

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:35

dat is toch goed! ik bedoel dan kunnen ze goed wennen aan de aanraking, en contact met mensen!

Hatsjie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 18:01

ik zou alleen borstellen om het ergste vuil eraf te halen, verder gewoon lekker de haren vet laten.
Maar poetsen is ook goed voor de opvoeding, je moet tenslotte overal aan kunnen zitten.

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 19:34

ja is juist goed zoals al gezegd word! Knipoog
dan wend de jaarling gelijk ook alvast aan dat soort dingen, zodat als hij beleerd word ofzo, hij dan ook al wat rustiger is waarschijnlijk, en aan meer dingen is gewend enzo Knipoog