Paard aan huis en fulltime job

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

procedo

Paard aan huis en fulltime job

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 19:57

Hoi allemaal. Wij hebben binnenkort een boerderij met daarbij 2000M2 weiland. Daarnaast is er de mogelijkheid om een kleine padock te maken en een (inloop?)stal. De stal staat niet direct tegen de weide.
Wij rijden alle 4 ( 2 volwasen en twee tieners 12 en 14).
We zouden dus best graag twee familie paardjes/ponnies willen gaan houden.
Probleem is echter dat we allemaal overdag van huis zijn. 's Morgens vroeg kunnen we ze dan wel voeren en wat verzorging geven maar dan moeten ze toch de gehele dag alleen zijn pas rond 16:00 zal er iemand thuis zijn om weer voor ze te zorgen.
Hoe lossen jullie dit op of is het niet echt een probleem?

joyce83

Re: Paard aan huis en fulltime job

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 20:02

Als de laatste die weg gaat een flinke berg hooi neer legt in de winter is er geen probleem. Zou helemaal mooi zijn als ze idd zelf naar binnen kunnen gaan. In principe hebben ze niet de hele dag verzorging nodig natuurlijk. In het zomer seizoen kunnen ze de wei op en met genoeg gras hoeven ze niet erg veel bijgevoerd worden natuurlijk.

Er zijn genoeg paarden die afgelegen staan die zien dus ook hele dagen niemand. Zo lang er genoeg water en ruwvoer is dan is het in orde. Wel zorgen voor een degelijke omheining en dat de buren je telefoonnummer hebben voor het geval er iets is.

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 20:27

Als de paardjes gewoon lekker kunnen schuilen lijkt het mij geen probleem. Wel zorgen voor voldoende hooi en water natuurlijk, van zo'n stukje land kunnen ze niet leven. Mijn paardjes (2 stuks) staan op 5000 m2 en die hebben het prima naar hun zin.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 20:30

met een inloopstal met uitloop zie ik het probleem niet.
hou idd wel rekening met je weidegang,zo n weitje is 3x niets en moet je echt zien als een extratje Knipoog

Whoops1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 20:34

Natuurlijk kan dat!
Er zijn genoeg mensen met paaren aan huis & een fulltime job..

Ikzelf kom ook wel eens een dag niet bij mijn paard,
maar hij staat dan lekker dag & nacht op de weide dus kan gras eten wat hij wil & hij heeft voldoende drinkwater..

Als je paarden wilt houden in een inloopstal met paddock,
is het wel lekker als ze voldoende ruwvoer naar binnen krijgen.. Lachen

procedo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 20:51

Kun je dan in bv de paddock zoveel hooi gooien dat ze daar de hele dag me voort kunnen? Eten ze zich dan niet klem?

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 20:54

Je moet wel zorgen dat je een goede plek hebt waar het uit de zand kan liggen en ietwat droog kan blijven liggen. In het begin zullen ze denk ik wel meer eten dan nodig is, tenminste als ze niet gewend zijn om een hele berg tot beschikking te hebben. Het is ook niet nodig dat ze echt de hele dag een complete berg te eten hebben natuurlijk. Maar moet wel genoeg zijn dat ze niet een paar uur zonder staan (al gaan ze daar ook niet dood aan). Beste is het gewoon in de gaten houden waar ze het goed op doen. Je merkt snel genoeg als je te weinig geeft en ze echt aanvallen op het eten.

leovier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 20:55

Hooi is niet erg..

kuilvoer is ook een optie wellicht..

Maar waarom kunnen ze niet de hele dag de wei op en moeten ze in de paddock?

capriole

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 21:03

Idem bij ons. In de zomer zetten we ze 's ochtends na het voeren direct buiten, wel afhankelijk van het weer. Als het vooruitzicht extreem veel regen is dan laat ik ze binnen met veel hooi en mest ik even uit voor mijn werk en zet ik ze rond 15.30 uur 's middags nog even paar uur buiten om benen te strekken (overigens..zie er zat de hele dag buiten maar dat is persoonlijk hoe je daarmee om wilt gaan).

In de winter idem, bij koud maar droog weer probeer ik ze wel veel buiten te houden, met winterdeken. Ons land is snel nat (3000m2) omdat wij op veengrond zitten, als het op gegeven moment helemaal kapot getrapt wordt dan kunnen ze niet meer de hele dag buiten, dan zet ik ze om 15.30 uur in de bak met deken op tot uur of half acht minimaal.

Of op een stuk pad met gras erlangs, is wat verharding door zand etc, probeer zoveel mogelijk buiten voor zover het mogelijk is.

Mesten doe ik meestal even snel voor het werk (vlas) en als ik thuiskom en ze stonden binnen dan doe ik het eigenlijk automatisch weer, 's avonds voor naar bed gaan nog keer (maar is alleen drollen scheppen ivm vlas, maar 1x per week echt natte plekken eruit als die er zijn).

edit: ps. Wij scheppen wel goed de mest uit het land, in de zomer is het helemaal extreem veel omdat ze buiten staan dus zeker 3x per week goed scheppen, winter iets minder maar nog steeds ... land schoon houden.

procedo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 21:10

Ik begreep uit de reacties een beetje dat 2000M2 eigenlijk wel een beetje erg weinig is. Dus dat ze dat dan snel kapot zouden lopen. Vandaar dat ik daaruit constateerde dat ik ze dan beter in de paddock kan laten.
De "paddock" is overigens een pad van ongeveer 10 bij 3 meter .

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 21:12

misschin kun je de paddock wat groter maken, als dat lukt moet dat geen probleem zijn. waar ga je wonen? (ben nieuwsgierig) ik woon sinds 1,5 jaar net zo en heb een zeer ruime paddock wat prima gaat hoor! ik heb 1 paard en een lieve shet erbij

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 21:17

3 meter breed vind ik wat 'eng' omdat dat met 2 paarden die gaan rennen achter elkaar wel vragen is om problemen in de hoeken. Ze kunnen dan niet goed wegkomen. Echt heel ruim vind ik de paddock niet om ze daar dagen in te hebben maar dat is maar net wat je voorkeur van paarden houden is.

procedo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 21:47

Cheveyo, dank voor je antwoord. Ik probeer juist te bepalen of ik er wel of niet goed aan doe om paarden te houden en hoe. Ik heb de beschikking over de 2000m2 weide, een doodlopend pad welke ik als paddock kan gebruiken en een garage welke ik kan ombouwen als stal daarvoor is nog ruimte die ik ook als uitloop kan gebruiken. De paddock ligt naast de wei, de stal een 20 meter er vandaan. EN dan zijn we ook nog overdag afwezig. Maar ik zou graag paardjes willen houden, maar dan wel verantwoord.

procedo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 21:51

Suuzepuus, ik ga wonen vlak bij Nijkerk, in Gelderland

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 21:57

is er geen mogelijk heid om de stallen doormiddel van een pad bij je addock te betrekken? zodat het een soort inloop stallen worden?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 22:01

Als je paarden lekker de hele dag in een wei/paddock/uitloop stal kunnen lopen, lijkt mij er geen probleem te zijn.
Om voldoende ruwvoer voor overdag te kunnen geven, zou je een ruif kunnen maken, waarin je een baal kunt doen. Zo kost het ze wat meer tijd om te eten en vervelen ze zich minder snel.
Overigens hebben paarden niet gauw teveel ruwvoer! Daar eten ze zich niet'klem' aan, eerder aan krachtvoer.
Let er overigens ook op dat je voldoende water hebt, bijv. door een elektrische drinkbak. Van ruwvoer krijgen ze wel dorst!

procedo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 22:21

Helaas kan het niet om de stal en de paddock bij elkaar te trekken. Anders is er geen toegang meer tot de woning behalve via de paddock en dat is voor bezoek niet handig (en gevaarlijk denk ik ook)
Voor water in de stal zal ik nog eens gaan zoeken hier op Bokt en evt ook nog een vraag stellen, want in mijn oude huis heb ik een bron pomp, maar die moet ik in de winter afsluiten ivm bevriezen. Dus ik loop nog een beetje te puzzelen hoe ik water in de stal ga krijgen. Leiding van huis naar de stal zou meer dan 50 meter moeten overbruggen dus dat is in de winter ook riskant. Die leiding ligt er overigens nu al wel maar moet in de winter worden afgetapt volgens de huidge bewoner.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 22:28

Ik doe gewoon van die speciecuipen voor het water, in de stal heb ik wel een waterbak maar voor die tijd ook met hangende emmers gedaan.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 07:09

Ik had een elektrische waterbak in de stal. Maar helaas door wat problemen met de pomp, een doorlopende drinkbak en dus een hele natte stal en paardje die tot boven de hoefjes in het water stond en het toch moeten afsluiten van een paar maanden in de winter staat bij mij nu een emmer in de stal. In de nieuwe stal zal ik ook met een emmer werken.

Als het kan kun je het beste de paddock proberen vierkant te maken. Jammer dat het wat moeilijk voor ons in te schatten is om goed advies te kunnen geven omdat we de plaats niet kennen natuurlijk.

procedo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-08 07:15

Als Paddock, had ik een doodlopend pad langs de wei in gedachte. Het pad is ongeveer 10 meter en 3 meter breed. Breeder maken zou begrijp ik beter zijn, maar de grond naast het pad is een soort van bos en ligt iets lager en dan moet ik veel bomen en struiken gaan rooien. Krijg ik vast vergunning problemen ( en heel veel werk). Maar het is dus een optie waar ik naar moet zal kijken. Wat is volgen jullie dan de minimum breedte?

Eelco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 07:25

Ik heb ook de paarden aan huis en een fulltime baan.
Ik zie er geen probleem in.
Als de paardjes voldoende ruwvoer en ruimte (paddock, loopstal of iets dergelijks)hebben al helemaal niet.
mijn paardjes hebben ieder hun eigen stal met uitloop van 5m lang en 3.5m breed een specibak met water en net voor hooi. (groot visnet met maze van 4,5cm om knoeien te beperken en ze langer bezig te houden. Ik vind het ideaal en is goedkoper dan de netten die ze speciaal voor paarden verkopen die in principe hetzelfde zijn. misschien ook iets voor jou.)
aan het einde van hun uitloop is de uitgang die uitkomt in de bak, waar ze in de winter vertoeven en door naar het land waar ze in de zomer vertoeven. Ligt aan het weer of ik ze uit hun stukje laat als ik er niet ben.

ik vind water geven met een slang aan de eene kant wel fijn omdat je ook goed kan zien of je paard gedronken heeft of niet. Aan de andere kant is het wel even net iets meer werk maar ach dat went.

procedo het is moeilijk een minimum maat te geven voor een breedte. voor 1 paard zou ik zeggen is de 3m breed voldoende in mijn ogen. een stal is ook 3mx3m dus ja, en dat hij/zij aan het einde van de 10m maar 3m heeft om te keren dat leren ze ook wel.
Persoonlijk zou ik voor twee paarden een breedte van 6m nemen maar met jou omstandigenheden lijkt me dat een probleem. Je kan als je het fijner vind ook ieder paard een eigenpadockje geven van 5x3 als je niet thuis bent en onder toezicht samen laten in het stuk.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 07:31

Ik denk dat vijf meter voldoende is. Het is vooral afhankelijk hoe goed de paarden met elkaar kunnen opschieten natuurlijk. Als ze wat vervelend naar elkaar zijn dan is het niet fijn om een kleine ruimte te hebben.

Eelco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 07:34

En wat joce zegt is ook erg belangrijk, hoe de paarden met elkaar omgaan

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 07:34

Ik heb ook een paddock van meter of 5 bij 15 schat ik zo. Hier staan ze met 3en op
Ik heb gelukkig wel een vriend met onregelmatige dioensten en een vriendin die ze smiddags al op de wei zet
maar als je ze op paddock zet met baal hooi komen ze echt wel de dag door
als ze elkaar al kennnen en tijdje bij elkaar staan is 10 bij 3 ook niet te klein hoor

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 11:46

Is best te doen met 2000m. Onze 2 e-pony's staan nu ook op zo'n stuk. Ik heb de paddock wel een heel stuk groter, ik denk ca. 10 x 30 meter. Kunnen ze tenminste nog een sprintje trekken.
Ik zet ze niet op de wei met slecht weer. Ze krijgen dan een baal hooi per dag met zijn tweeen, verdeeld over ochtend en avond (zo'n kleintje van 20 kg). Onbeperkt hooi doe ik niet, want dan worden ze kogelrond.
Zet ik ze overdag op de wei en er staat nog genoeg gras op, dan krijgen ze 's morgens geen hooi en 's avonds maar een plak om ze van de wei af te krijgen.

Als er geen giftige bomen/struiken staan naast dat pad, zou ik helemaal niet rooien, hooguit wat lage struiken. Zo hebben de paarden meteen voordeel van een natuurlijke bescherming en hoef je weer geen afdak of iets dergelijks te maken. Want vanuit de paddock kunnen ze niet in de stal he? Dat het een beetje afloopt, dat zal zo'n probleem toch niet zijn?