Golfplaten, asbest? En de paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Golfplaten, asbest? En de paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 20:56

Hey,

wij zijn momenteel bezig met onze stallen te bouwen, en de geldmiddelen zijn momenteel bijna op Ach gut

Het laatste dat we nog moeten leggen is ons dak Vork

Nu kunnen we van iemand gratis dakplaten krijgen, beter gezegd golfplaten. Het zijn grijze en stevig materiaal.

Hoe weet ik nu eigelijk of er nog asbest in zit? De mens waar we ze gaan halen weet het niet en wil het toch graag weten ivm de paarden. Of weet iemand wanneer de asbest vrijkomt bij zo'n platen? En hoeveel invloed heeft dat op m'n paarden? Het is tot in het voorjaar komend jaar dat de platen als dakbedekking zullen worden gebruikt.

Wie weet iets meer?

Wiesje

Re: Golfplaten, asbest? En de paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 21:02

Asbest komt alleen vrij als de platen bewerkt worden. Bv bij zagen, ontmossen, stukken afbreken etc.

Als je de onderkant van een plaat bekijkt dan staat daar een code op, of kiwa certificeringsnummer. Kun je van dat onderdeel een foto maken?? Als het goed is moet ik dan kunnen zeggen of er asbest inzit of niet Lachen

Maar wees gerust, als je de platen gewoon op het dak legt en ze blijven daar liggen dan zullen jouw paarden daar echt geen enkele hinder van ondervinden hoor!!

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 21:04

Asbest komt alleen vrij als je in de platen gaat zagen. Als ze gewoon als dak liggen, is er niets aan de hand Lachen . Asbest straalt niet uit ofzo.
Als er gezaagd moet worden, is het wel belangrijk dat degene die zaagt, zichzelf beschermt!!
Om die reden zou ik dan ook niet op de wei zelf zagen, maar ergens waar het (zaag)stof verder geen kwaad kan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 11:06

Afhankelijk van de leeftijd van de platen kan er nog asbest inzitten. Platen ouder dan 10 jaar loop je die kans op. Hierna mocht er geen asbesthoudende platen meer verkocht worden.
Omdat het bij oudere platen moeilijk (of niet) te zien is worden ze bij afvoer nog steeds als 'asbest' behandeld (en dat is dus duur !!)
Als je moet zagen is het aan te raden ze iets nat te maken zodat het stof niet gaat rondwaaien en mensen/dieren die er niets te zoeken hebben uit de weg te houden.
Op de wei zagen zou ik zéker NIET doen. Het stof gaat dan in het gras zitten en kan alsnog gegeten worden.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 14:58

Platen na 1986 zijn niet meer asbesthoudend. Die golfplaten bevatten zo'n 7% asbest. De risico's zijn niet zo mega als iedereen beweerd. Dan zouden er niet veel oudere boeren meer leven.
Asbesthoudende platen mogen niet verkocht worden, ook niet 2ehands. De aanbieder is strafbaar. Op de onderkant van de plaat kun je ongetwijfeld een productienummer of jaartal vinden. Aan de hand daarvan kun je nagaan of ze nog asbest bevatten. Ingeval van twijfel raadpleeg de fabrikant (vaak Eternit).

Succes enne, ik zou het best aandurven hoor. Wel voorzorgsmaatregelen treffen.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 15:19

vergeet het boren niet mee te rekenen! bij het voorboren (voor de schroeven om de platen te bevestigen) kan ook stof vrijkomen.
Aan de structuur van de platen zou je het ook moeten kunnen zien.
Maar wanneer het dan asbest is zou ik niet precies weten

jokeomar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 15:22

Denk er wel om dat als je de platen wilt vervangen en ze wil afvoeren, je dat een hoop geld gaat kosten

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 17:37

Mits ze asbesthoudend zijn Jokeomar (ik ken jou trouwens nog van het boxerforum Lachen ) En dat is nou net datgene wat de ts niet zeker weet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 18:14

Mijn ervaring is dat het dus niets uitmaakt of ze asbesthoudend zijn of niet.
Het LIJKT op asbest dus je BETAALD voor asbest.
Overigens vielen de kosten hier wel mee. Je moest het netjes in plastik ingepakt aanleveren en dan ging het in 1x de kontainer in (heel voorzichtig). Kostte per m3 iets van 40 euro.

jokeomar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 20:38

Wiesje schreef:
Mits ze asbesthoudend zijn Jokeomar (ik ken jou trouwens nog van het boxerforum Lachen ) En dat is nou net datgene wat de ts niet zeker weet.

Dat bedoelde ik ook eigenlijk.
En jij kent mij? Ben jij Wies die ik ken van de eerste meeting bij Dorothea op het land???

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 20:44

goh, de platen zullen we niet lang gebruiken :s maar als we die wegdoen doen we ze terug gratis weg, die raken heel snel terug weg! De platen komen van iemand die zelf ook friezen fokte. Dus denk niet dat het echt schadelijk is, maar ga er wel rekening mee houden dat het mogelijk is Knipoog

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 09:33

In merendeel van de golfplaten zit asbest.

Wij hebben net dak laten vervangen en we hadden goedgekeurde platen, betekent dat er een minimaal percentage asbest in zit.
Het probleem is dat als ze gaat vervangen je ze moet behandelen als asbest gevaarlijk. Dus alles afvoeren in speciale (idioot dure) asbest zakken, die geen enkel scheurtje mogen hebben. Grote delen mag je in folie verpakken maar dan moet er zo'n zak op worden geplakt waarop staat dat het asbest bevat.

Het gevaar met asbest is dat als het stuk gaat, dat er asbest stofdeeltjes vrij kunnen komen. Dit gaat alleen als het droog weer is, bij regen daalt de stof neer met de regen.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 20:02

Heb je veel m2 platen nodig?

Als je niet zeker weet of er asbest in zit, zou ik het zeer zeker NIET doen.
Stel er gebeurd wat, breekt brand uit of zo, dan heb je de poppen echt aan het dansen. Dan moet nl. een erkend bedrijf alle stukjes komen opruimen. Ze kijken dan echt niet of er veel of weinig asbest in zit. Asbest is asbest, ze doen daar best moeilijk over. Wij hebben een aparte verzekering moeten afsluiten voor het opruimen van de asbest voor het geval zo iets zou gebeuren.

Wij hebben nu dus net onze oude kippenschuur afgebroken en het asbestdak moeten laten verwijderen door een erkend asbestverwijderingsbedrijf. Vanaf 30 m2 mag je het hier in Zuid-Limburg zelf nl. niet meer afvoeren. Tot 30m2 mochten we het gratis bij het milieupark aanbieden, dubbel verpakt in speciale plastic. Afvoerkosten via erkend asbestverwijderingsbedrijf bedroegen € 10,00 per m2, maar dat was een vriendenprijsje Tong uitsteken .

Maar weet je dat als je alle kosten voor het bevestigen e.d. bij elkaar neemt, dat dan sneldekpannen (betonpannen) veel goedkoper zijn? Wij wilden op onze nieuwe schuur golfplaten nemen, omdat we dachten dat die goedkoper waren. Kwam mijn man bij Bude erachter dat de windveren en nokken zo duur waren, dat dakpannen veel goedkoper te leggen waren.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 20:09

chipieke schreef:
goh, de platen zullen we niet lang gebruiken :s maar als we die wegdoen doen we ze terug gratis weg, die raken heel snel terug weg! De platen komen van iemand die zelf ook friezen fokte. Dus denk niet dat het echt schadelijk is, maar ga er wel rekening mee houden dat het mogelijk is Knipoog

Het gaat er niet om dat het niet schadelijk is voor je paarden. Zie ze achteraf maar weer eens kwijt te raken.
Ik geloof namelijk niet dat dat zo gemakkelijk gaat als je niet zeker weet dat het geen asbest is.
Onze ex-buurman, met wie wij nog nooit contact hadden gehad, kwam op het moment dat hij zijn huis had verkocht bij ons vragen of wij zijn golfplaten wilden hebben. Mijn man heeft hem mooi bedankt. We hebben zelf asbest genoeg: zei hij. Kost alleen maar geld om het af te voeren.
Hier in Nederland wil niemand het dus hebben!

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 09:15

jokeomar schreef:
Denk er wel om dat als je de platen wilt vervangen en ze wil afvoeren, je dat een hoop geld gaat kosten

Als je als particulier binnen de 35m2 blijft kan je het gewoon gratis wegbrengen. Je moet daarvoor bij de gemeente wel een vergunning voor aanvragen. Dus in principe valt het allemaal wel mee.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 09:20

onze stallen en schuren zijn allemaal bedekt met asbest platen Clown zelfs het isolatiestuk in de stal aan de binnenkant is afgedekt met asbesthoudende platen Haha!
zolang je er niks mee doet is er niks aan de hand...
asbest komt pas vrij als je er in gaat boren of als het in de fik vliegt ofzo...

maar als ik de keus zou hebben zou ik liever wat anders op me dakkie hebben...

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 10:34

Hier mogen wij 20kg per jaar per man gratis afleveren. En aangezien ik een grote familie heb met elk een pasje geraak ik er wel van af Haha!

Het is om 3 stallen van 3.30 op 3.30 het dak mee te bedekken.

Die platen zet je hier op internet gratis af te halen en die zijn zo weg hoor.

Het belangrijkste voor mij is of het schadelijk was voor m'n paarden of niet. Ik geraak er van af, dat is het probleem niet, we zijn het wel eerst gaan navragen en die regel in ons containerpark veranderd niet tot 31-12-2009. En de platen verdwijnen alweer in het komend voorjaar.

Dan zijn ze in Nederland echt wel streng in die regels...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 10:43

Valt ook nog tegen in België hoor... Asbestplaten raken niet zo makkelijk meer weg heb ik gehoord en worden nog geregeld illegaal gestort...

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 10:52

Ik heb het al jaren op mijn dakje. Sterker nog: ik kwam op een gegeven moment te kort, want zo af en toe gaat er nog wel eens wat stuk. Gelukkig waren mijn schoonouders net een schuur aan het afbreken met diezelfde platen.
Zolang je het voorzichtig behandelt, oftewel nat maakt en met mondkapje werkt kan het niet zoveel kwaad.
Overigens mag je het hier gewoon gratis afvoeren tot een bepaalde hoeveelheid. Wel gewikkeld in plastic

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 14:19

Als je er voorzichtig meedoet, is er niets aan de hand. En volgens mij vliegt het niet makkelijk in de fik; asbest werkt namelijk brandvertragend. Werd ook veel in schoorstenen gebruikt.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 14:30

Alet74 schreef:
Als je er voorzichtig meedoet, is er niets aan de hand. En volgens mij vliegt het niet makkelijk in de fik; asbest werkt namelijk brandvertragend. Werd ook veel in schoorstenen gebruikt.

Het brandt niet, nee.
Het gevaar van asbest bij branden komt vooral wanneer er delen instorten of afbrokkelen. Dan komt het stof vrij, en met dergelijke hoge temperaturen gaat het dan nogal makkelijk hoog/ver mee in de lucht.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 18:46

femke27 schreef:
Ik heb het al jaren op mijn dakje. Sterker nog: ik kwam op een gegeven moment te kort, want zo af en toe gaat er nog wel eens wat stuk. Gelukkig waren mijn schoonouders net een schuur aan het afbreken met diezelfde platen.
Zolang je het voorzichtig behandelt, oftewel nat maakt en met mondkapje werkt kan het niet zoveel kwaad.
Overigens mag je het hier gewoon gratis afvoeren tot een bepaalde hoeveelheid. Wel gewikkeld in plastic

Iedereen doet er zo lakoniek over, dat het geen kwaad kan, als je maar voorzichtig bent en maar een mondkapje gebruikt. Waarom zijn ze bij ons in godsnaam dan met hun maanpakjes en kappen op hun hoofd het dak komen verwijderen? Waarom stond er een douchewagen op het terrein waar ze in de ene kant vies in gingen en aan de andere kant weer schoon gedouched uitkwamen? Waarom deden ze elke keer een schoon pak aan en werd het gebruikte weggegooid?
Zelf ben ik ook nooit zo bang er voor geweest (oftewel maar niet erover nagedacht). Het zal ook vaker geen kwaad dan wel kwaad doen, al zou het stoffen en je draagt geen bescherming. Maar er zal maar net zo'n stofje zich in je longen vasthechten en dan ben je dus wel de pineut. En zo'n stofje kan dus ook in je haren blijven hangen als jij met je mondkapje op staat te boren. Adem je het erna in, dan kan het alsnog kankerverwekkend zijn. Vandaar dat ze natuurlijk de mensen in die pakken stoppen en ze goed laten afdouchen.

En wat betreft het gebruiken van de asbestplaten van de schuur van je schoonouders: wettelijk gezien ben je dus op dat moment strafbaar (al zou ik het zelf misschien ook nog wel gedaan hebben, als onze schuur tenminste niet zo in het oog zou liggen). Als de asbestplaten eenmaal van het dak af zijn, mogen ze nooit meer op een ander dak geplaatst worden. Zelfs niet op hetzelfde dak. Dat hebben wij nl. gehad na een storm waarbij asbestplaten van het dak waren gewaaid. We mochten ze niet meer terugleggen en hebben lichtdoorlatende platen in plaats daarvan moeten leggen, aangezien dat de enige platen waren met diezelfde golf.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 18:50

Er zit een groot verschil in of je liggende platen laat zitten, of dat je nu alsnog asbest platen gaat verwerken. Dan moet er weer geboord en geschroefd worden en daar zitten wel risico's aan! Een mondkapje beschermt niet, want de asbestvezels gaan daar dwars doorheen.

Afgezien daarvan zou ik nooit asbest platen willen aannemen want t.z.t. moet jij ze weer afvoeren en het is zeer de vraag of dat dan nog gratis kan of dat jij dan een heel duur verwijderingsbedrijf moet inhuren. Niet doen dus!

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 19:18

Ik heb me er juridisch nooit in verdiept, en dat zal ik ook niet doen. Er zijn zo ontzettend veel dingen slecht, ongezond en gevaarlijk. Het klinkt misschien laks, maar daar houd ik me liever niet mee bezig. Als ik gratis golfplaten kan krijgen gooi ik ze op mijn dak. Met of zonder asbest. Ik leef nu, en ik gebruik ze nu. Hoe ik ze later af ga voeren zie ik dan wel weer. Ik zal het wel legaal doen, met alle kosten die daarbij horen.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 20:46

Isabonny schreef:
Iedereen doet er zo lakoniek over, dat het geen kwaad kan, als je maar voorzichtig bent en maar een mondkapje gebruikt. Waarom zijn ze bij ons in godsnaam dan met hun maanpakjes en kappen op hun hoofd het dak komen verwijderen? Waarom stond er een douchewagen op het terrein waar ze in de ene kant vies in gingen en aan de andere kant weer schoon gedouched uitkwamen? Waarom deden ze elke keer een schoon pak aan en werd het gebruikte weggegooid?

Omdat ze in NL weer een melkkoetje ontdekt hebben Knipoog ? Waarom mag je zelf tot 35 m2 wel aanbieden zonder maanpakjes aan etc en 40 m2 moet je door zo'n bedrijf laten doen? Is 40 m2 dan opeens schadelijk?