hoe krijg je lange manen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

prow

hoe krijg je lange manen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 08:31

ik heb een haflinger met lange manen maar ik wil ze nog langer hebben wat moet je dan doen
ik borstel het nu elke dag
Afbeelding
zo lang zijn ze nu

prow

Re: hoe krijg je lange manen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-08 09:21

ik heb ergens gelezen iets van 5 dagen ingevlochte laten en 2 dagen las werkt dat ???

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 09:21

In ieder geval alleen iets aan de manen doen als zij in de war ziten en verder niet. Invlechten kan ook maar gezien de lengste van de manen nu zou ik dat niet meer doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 09:26

De manen van mijn haf zitten in vlechten Ja en ik kam ze om de dag.
Maar dat heb ik eigenlijk meer omdat ze met een eczeemdeken opstaat maar de manen groeien er wel door

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 09:28

ben ik ook benieuwd naar even een stipje

Gianna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 09:43

Ik vlecht de manen van mijn haflinger altijd, ook omdat ze een exceemdeken op heeft... Moet zeggen dat ze nu wel een mooie lange bos manen heeft, weet niet of dat door het vlechten komt maar de meeste beweren van wel.... ( ik ben al lang happy dat ze weer manen heeft)

Ik zag toevallig deze site.... http://www.rosehorsetraining.nl/Manen.htm ........ Die manen zijn echt enorm lang en zij zegt dat het ook door vlechten kom... Dus blijven vlechten dan maar..... Haha!

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 10:17

als manen in vlechten zitten breken ze minder snel af en worden ze dus langer, maar bij sommige paarden worden manen maar tot eeen bepaalde lengte en niet langer, wat je er ook aan doet.

CeesRinko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 10:20

ik dacht juist dat manen sneller afbreken doordat ze ingevlochten zijn! Vork k'hou dit topic even in de gaten! Haha!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 10:22

manen breken niet sneller als ze ingevlochten zijn. Alleen als ze los zijn verliest een paard dagelijks een x aantal haren. Als het gevlochten is verliest het die haren ook, alleen blijven ze in de vlecht zitten. Het lijkt dus meer. Voor mooie manen zoveel mogelijk vanaf blijven. Eens in de zoveel tijd een GOED antiklit middel gebruiken (cowboy magic bijv) en dan met een fijne (bijv hondenborstel) uitborstelen. Niet kammen!.
Verder is de lengte genetisch bepaald, dus tja, ze worden zo lang als ze worden, daar kan je verder niet veel aan doen.
vergeleken met mijn haflinger heeft deze al héle lange manen Knipoog

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 11:27

Niet teveel kammen inderdaad, en als je ze wel uitkamt (bv 1 x per week), neem dan een zachte mensenborstel en geen manenkam ofzo.
Vóór het kammen een beetje cowboy magic detangler erin doen. En dan onderaan beginnen, rest van de manen stevig met je handen vasthouden zodat je geen haren uittrekt en langzaam omhoog gaan.
Geen normale anti-klit gebruikt (zoals die spuitflessen en equishine en dat soort spul), want daar zitten siliconen in, en die vormen een laagje om het haar heen, daardoor voelt het dan zo glad aan, maar het nadeel is dat er geen vocht meer bij kan, en het haar droogt daardoor uit en breekt dan sneller af.
Na het uitborstelen leg je een losse vlecht erin (of meerdere), en die laat je zitten totdat ie (na een weekje bv) vanzelf teveel los gaan of uitzakt. Ik laat de vlecht er soms zelfs 2 weken in zitten. Als de vlecht er dan uit is dan doe je er weer wat cowboy magic in en borstelt de klitten eruit. En dan laat je de manen een of twee dagen los hangen. Daarna weer uitborstelen (tussendoor niet meer aankomen dus) en dan leg je er weer een vlecht in.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 11:41

Ik ken meerdere paarden met hele lange manen die elke dag in de vlecht zitten..ze gaan heeeel weinig los, worden als er nieuwe vlechten worden gemaakt dan pas door gekamt dus 1 x in de 3 a 4 dagen

Afbeelding
Afbeelding

Hier zie je de zwarte merrie, en de 3 kleur op de achtergrond met erg lange manen.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 13:15

Inderdaad niet elke dag kammen! Er stond ooit eens een interessant artikel in de Bit over paarden met lange manen; Je kunt ze het beste vlechten (wel antiklit erin doen) en 1 keer per week de vlechten eruit halen.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 13:19

getup schreef:
Inderdaad niet elke dag kammen! Er stond ooit eens een interessant artikel in de Bit over paarden met lange manen; Je kunt ze het beste vlechten (wel antiklit erin doen) en 1 keer per week de vlechten eruit halen.

Antikit in de manen breekt af, staart kan wel.. Clown (mijn mening hoor) Haha!

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 13:21

Ik heb altijd begrepen dat de haren juist afbreken als je de vlecht te strak doet of te vaak...!?

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 13:23

Een draad slijt sneller door dan een touw dat bestaat uit gevlochten draden. Ofwel: losse haren slijten sneller af dan gevlochten. Verder niet te veel borstelen en als je de vlechten eruit haalt anti-klit erdoor en pas daarna ontklitten en evt. borstelen.
Inderdaad niet te strak vlechten, dan breken de haren juist af als het paard zijn hoofd naar beneden doet om te eten.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 13:56

watdanhe schreef:
Ik heb altijd begrepen dat de haren juist afbreken als je de vlecht te strak doet of te vaak...!?

En das dus kolder, mijn merrie kan niet eens met losse haren blijven. Dan staat ze erop Cool

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 14:03

als je ze vlecht moet je ze wel losjes boven aandoen zodat het speling heeft als je paard zijn hals buigt. verder geloof ik wel in de vlecht theorie

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 14:09

niet teveel aan komen in elk geval, daar breken ze van af en dun je ze uit. losse lange vlechten of een hengsten vlecht werkt wel hoor! maar vooral afblijven!!!

ponny_power

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 15:12

hey toevallig vroeg ik me ook af hoe ik de manen van mijn haf snel wat langer kon krijgen.

vond er alleen een beetje weinig over , maar ...
Kam ze iedere 2 dagen heelemaal uit .. echt alle klitten er uit , heb ze nu een paar keer met zwitsal anti klit gewassen en heb zo'n stalen kammetje om de doode stukjes mee uit te trekken.

resultaat ... binnen 3 weken zijn ze al aanzienlijk langer Tong uitsteken

zal van de week even fototje maken van hoe het nu is , en hoe het een maand terug was ongeveer .

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 15:17

ik had laatst ergens gelezen dat je er babyolie in moet doen dat dat goed is voor de manen en dat ze daardoor dus ook groeien Ja

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 15:18

Ik quote mezelf even uit een oud topic Knipoog

Jobbeltje schreef:
Volgens mij werkt het wel degelijk.

Moet het per se een haflinger zijn? Manen van 1.80m lang. En ja dat zijn ze echt, ik heb het zelf gezien toen we ze gingen meten Haha!

Hieronder Nico vd Crump (v Oeds)
Afbeelding
foto made by pletje123

Zie voor meer foto's van Nico, het bijbehorende topic:
[ITP] Manen van 1,80m! Friese hengsten om te kwijlen! *KLIK*
Graag niet meer reageren daar, topic is al oud.

Nico staat in Denemarken op Stutteri Stasevang.
Hij heeft zijn manen nooit los, alleen tijdens shows of om te wassen. Er wordt dus ook niet "gelucht" verder. Nico had als 3 jarige ook niet zulke lange manen.
Overigens vlechten wij, en maken van die vlechten weer grote knotten, dan slijt het ook niet af, en heb je er geen last van met rijden.

Het ziet er dan zo uit (dit is dus alleen zn voorpluk, maar de rest van de manen zitten ook in deze knotten)
Afbeelding

saskiamax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 18:06

mijn paard heeft zomerexeem en dus helemaal geen lange manen(ik kan wel paarden die lange manen hebben en zomerexeem) maar hoe kan ik die dan zo lang krijgen?? iemand ervaring??

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 18:13

Nog een goede tip: maak je een hengstenvlecht, doe dat dan terwijl je paard hooi eet van de grond! Dan kun je de vlecht redelijk strak tegen de hals aan vlechten, en het paard kan dan gaan haren uittrekken als hij gaat grazen. Ziet er een beetje vreemd uit als ie daarna het hoofd omhoog doet, maar dan zie je meteen hoeveel spanning er wel niet op komt als ie zijn hals omlaag doet met een korte vlecht!

Bodan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 18:42

ik volg dit even, interresante topic.
aangezien mijn fjordje recht opstaande manen heeft kan ik ze moelijk vlechten Haha!
maar ik ga t zeker bij zijn voorpluk proberen Ja

Phine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 18:48

Dit is wat voor mijn merrie. Ze heeft een heel korte voorpluk. Het lijkt net een soort dikke blonde graspol. Dat staat wel supercute, maar lang is toch mooier. Ik ga het eens invlechten zoals hier steeds gezegd wordt. Ben benieuwd naar het resultaat...