[FOTO]Hoe ziet jouw uitgemeste stal eruit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Nero
Berichten: 334
Geregistreerd: 04-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 09:48

Waarom laten zoveel mensen de voorkant van de stal of zelfs alle zijkanten (zoals de foto hierboven, als ik het goed zie) vrij?
Wat is de reden hiervoor?

De laag die je dan in het midden hebt schoppen/schuiven ze dan toch alsnog naar de zijkanten en heb je een minder stabiel/dik bed lijkt mij?

Overigens een oprechte vraag, geen aanval!

Spoiler:
Toen ik mijn haflinger 6 jaar geleden net had toen heb ik de achterkant (zo'n 50cm) van de stal een week leeg gelaten en daar zijn drollen neergelegd ipv uit de box te halen, om hem te leren alleen tegen de achterwand te mesten, toen hij dit door had gewoon de hele box weer vol zodat het een goed (stro)bed is en overal even dik.


Vind wel dat de meeste zaagsel/vlas boxen erg leeg zijn (of liggen hier nog matten onder?)

Vind de knie test altijd wel een goed voorbeeld, als in laat jezelf een aantal (volgens mij 3?) keer op je knieën vallen. (dit mag dan dus geen pijn doen)

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 09:54

Leuk om alle stallen te zien! :D

Ik sta voor het eerst op volpension en het bevalt me prima! Alleen op zondag "mest" ik zelf. Mevrouw is alleen een echte merrie... (lees: verft alleen de muren bruin, omdat ze het midden schoon wil houden := )

Zo trof ik haar aan, liggen op haar pas opgemaakte bed:
Afbeelding

Ze heeft lekker de ruimte (zelfs zo'n ruime stal dat we lekker in de box konden blijven toen we voor het eerst een zadel op haar rug legden)
Afbeelding

En een PuberPowerNap toen ik net gemest had gister:
Afbeelding

simongek

Berichten: 5342
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 10:10

_Nero schreef:
Waarom laten zoveel mensen de voorkant van de stal of zelfs alle zijkanten (zoals de foto hierboven, als ik het goed zie) vrij?
Wat is de reden hiervoor?

De laag die je dan in het midden hebt schoppen/schuiven ze dan toch alsnog naar de zijkanten en heb je een minder stabiel/dik bed lijkt mij?

Overigens een oprechte vraag, geen aanval!

Spoiler:
Toen ik mijn haflinger 6 jaar geleden net had toen heb ik de achterkant (zo'n 50cm) van de stal een week leeg gelaten en daar zijn drollen neergelegd ipv uit de box te halen, om hem te leren alleen tegen de achterwand te mesten, toen hij dit door had gewoon de hele box weer vol zodat het een goed (stro)bed is en overal even dik.


Vind wel dat de meeste zaagsel/vlas boxen erg leeg zijn (of liggen hier nog matten onder?)

Vind de knie test altijd wel een goed voorbeeld, als in laat jezelf een aantal (volgens mij 3?) keer op je knieën vallen. (dit mag dan dus geen pijn doen)



Eens. :j zoals de box van moeder en veulen. 1x rondje lopen en ze liggen op de vloer.


Mijn paard heeft een flinke laag maar heeft ook wel eens lege plek door het schrapen of maaien bij het opstaan. Dat is dan echter na een nacht en dan gooien we alles weer dicht.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Hoe ziet jouw uitgemeste stal eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 10:13

Wij houden de zijkanten en voorkant inderdaad ook zoveel mogelijk vrij. Ik merk dat ik bij Joy dan heel weinig vies stro mee uitmest. Overigens gaat maar 1 keer per week de stal helemaal leeg. (zelfs bij stro dus)

Granoek
Blogger

Berichten: 10473
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 10:16

Oh ik heb echt een puinhoop liggen op mijn slaapkamer maar die keer dat Duke op stal staat ben ik ook 2x per dag keuteltjes aan het vissen :')

Ik vind dat eigenlijk ook nog wel gezellig, Duke komt altijd helpen :D Maar dat komt misschien omdat ik zelden moet mesten, anders was ik het wellicht al beu geweest.
Duke komt nooit op stal, maar moest hier op boxrust voor zijn pootje. De bodem is zand en dan dus met stro er op. Duke was toen nog euhm.. 1.45 denk ik? De stallen zijn 4x6 zoiets.
Afbeelding

De kleintjes staan altijd samen en dan wordt het tussenschot weg gehaald en is het 4x12.

janouk
Blogger

Berichten: 17876
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Hoe ziet jouw uitgemeste stal eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 10:36

Afbeelding

Rubberen mat met vlas er over.
En zijn eigen kapsalon aan de muur, dat heel intensief gebruikt wordt.

Ze staan alleen s nachts op stal. Overdag op de wei

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 11:07

_Nero schreef:
Waarom laten zoveel mensen de voorkant van de stal of zelfs alle zijkanten (zoals de foto hierboven, als ik het goed zie) vrij?
Wat is de reden hiervoor?

De laag die je dan in het midden hebt schoppen/schuiven ze dan toch alsnog naar de zijkanten en heb je een minder stabiel/dik bed lijkt mij?

Overigens een oprechte vraag, geen aanval!

Spoiler:
Toen ik mijn haflinger 6 jaar geleden net had toen heb ik de achterkant (zo'n 50cm) van de stal een week leeg gelaten en daar zijn drollen neergelegd ipv uit de box te halen, om hem te leren alleen tegen de achterwand te mesten, toen hij dit door had gewoon de hele box weer vol zodat het een goed (stro)bed is en overal even dik.


Vind wel dat de meeste zaagsel/vlas boxen erg leeg zijn (of liggen hier nog matten onder?)

Vind de knie test altijd wel een goed voorbeeld, als in laat jezelf een aantal (volgens mij 3?) keer op je knieën vallen. (dit mag dan dus geen pijn doen)


Hier de eerste meter vrij vanaf de deur in de box van 3x5 (dus 3x4 opgestrooid). Op deze kale strook krijgt hij zijn dikke slobber gestort 's avonds (krijgt maar eens per dag een halve schep (voor het weken) voer) en hangt zijn hooinet. Hierdoor blijft het hooi in het zaagsel beperkt. De stallen staan opgestrooid met 25-30cm zaagsel (zo'n 12kg per m2). Foto's heb ik al eerder geplaatst.

Knietest is daarop goed te doen, al kan ik het niet. Maar ik kan het ook niet op mijn bed, dus dat telt niet. Ze schoffelen het inderdaad wel wat naar de zijkant toe, maar er blijft voldoende over. Zelfs bij een net losgemaakte stal komen ze absoluut niet op de bodem met het rollen.

Birdie60

Berichten: 8403
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 11:21

Afbeelding

Ik heb er ook matten onder liggen maar wel vlas of stro erop.
Dit is 1 van me 3 stallen. Zo ziet de 2e er ook uit.
De middelste stal zo.

Afbeelding

Sterre98

Berichten: 6320
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Enschede

Re: Hoe ziet jouw uitgemeste stal eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-18 11:48

Wij doen een stukje vrij ivm z'n hooi. En daarnaast schept meneer alles naar achteren om in te pissen |o

Vooral zijn hooi..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 12:21

Hier staan ze op strokorrels. Bevalt zeer goed. Heerlijk zacht, warm en dik matras. Deze stal is van het grootste zwijn.... pony staat hier voor het eerst van zijn leven op stal en snapt nog niet zo goed dat hij niet midden in de stal moet poepen en zijn hooi niet door de hele stal moet slepen :x

Afbeelding

De box lijkt op de foto heel klein, maar is 3,5x3,5. Zijn mega hooinet vertekent het beeld ook wel een beetje :o

Lynn_Nikita

Berichten: 25468
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Hoe ziet jouw uitgemeste stal eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 12:24

ben je alleen niet bang met het net zo aan de grond dat die erin gaat staan?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110701
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Hoe ziet jouw uitgemeste stal eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 12:29

Die stal met alleen maar matten lijkt me niet fijn. Dan heb je snel natte drap en hebben ze niets te scharrelen.

Anomien

Berichten: 7390
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 12:41

Zammie schreef:
Schrik er wel van hoe klein sommige stallen zijn, tenzij er een kleine pony in staat natuurlijk.. ;)




Afbeelding

Afbeelding

Groot genoeg? 6x5m waarbij ze altijd 24/7 naar buiten konden. Nu staat de stal leeg.

Lynn_Nikita

Berichten: 25468
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 13:00

Cayenne schreef:
Die stal met alleen maar matten lijkt me niet fijn. Dan heb je snel natte drap en hebben ze niets te scharrelen.



Dat is volgens mij ook alleen schuilstal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 13:41

Lynn_Nikita schreef:
ben je alleen niet bang met het net zo aan de grond dat die erin gaat staan?

Nee, eigenlijk niet. Zijn hoeven zijn zo groot dat dat nooit gaat passen en hij heeft geen ijzers :) Ik vind het zo fijner qua eethouding.

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 13:48

Voor het mesten
dit is een inloopstal, 4*8, waarvan de achterste 4*4 meter is opgestrooid. we starten met een dunne laag, iedere dag de drollen er zoveel mogelijk uit en opstrooien met vers stro, halverwege de winter gaat alles eruit en beginnen we opnieuw, in de zomer is het gewoon kaal. (nu ook nog kaal, ik denk in de loop van deze maand te starten, dan eind januari alles eruit, en en ergens in april.
Afbeelding


Na alles proper te trekken.

Afbeelding

dit is na een tijdje wat oppotten:
Afbeelding

Arlette1991

Berichten: 737
Geregistreerd: 20-04-06
Woonplaats: Barchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 13:51

Hier een vlas stal. Ik pot zolang mogelijk op, tot het gaat stinken en/of het natte naar boven komt.


Afbeelding


Afbeelding

Lastig om goed op de foto te krijgen maar er ligt nu een laag in van 30cm schat ik.

criollo_yess

Berichten: 1074
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 13:52

_Nero schreef:
Waarom laten zoveel mensen de voorkant van de stal of zelfs alle zijkanten (zoals de foto hierboven, als ik het goed zie) vrij?
Wat is de reden hiervoor?

De laag die je dan in het midden hebt schoppen/schuiven ze dan toch alsnog naar de zijkanten en heb je een minder stabiel/dik bed lijkt mij?

Overigens een oprechte vraag, geen aanval!

Spoiler:
Toen ik mijn haflinger 6 jaar geleden net had toen heb ik de achterkant (zo'n 50cm) van de stal een week leeg gelaten en daar zijn drollen neergelegd ipv uit de box te halen, om hem te leren alleen tegen de achterwand te mesten, toen hij dit door had gewoon de hele box weer vol zodat het een goed (stro)bed is en overal even dik.


Vind wel dat de meeste zaagsel/vlas boxen erg leeg zijn (of liggen hier nog matten onder?)

Vind de knie test altijd wel een goed voorbeeld, als in laat jezelf een aantal (volgens mij 3?) keer op je knieën vallen. (dit mag dan dus geen pijn doen)


Er ligt best een dikke laag vlas hoor! Het voorste gedeelte van de stal ligt een rubbermat, 2 meter, daarop een bak met ruwvoer. Deze mat houden we geveegd.


Afbeelding


Daarachter veeg ik idd het vlas een stukje van de wanden af tot een mooi dik bed van ca 3.5 bij 3.5 meter. Meer dan groot genoeg om samen op te liggen zoals je ziet. ''s Morgens ligt meestal de vlas weer overal.

Overigens strooien we de stal over het vlas heen extra dik op met stro (ook het stuk met de rubber mat) als het veulen nog heel jong is. Dan kunnen ze namelijk nog niet zo goed uitkienen waar ze ""neerploffen"".


Afbeelding

simongek

Berichten: 5342
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 14:34

Op de laatste foto hebben ze een heerlijk pak. Dat is een stuk fijner als die eerste foto

IngridP

Berichten: 678
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Kollumerzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 19:57

Ook een foto van mijn net uitgemeste stal. Hier ook op vlas Afbeelding

Maaaarije

Berichten: 1763
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 20:23

Geen foto met pony :+

Maar er gaat dan qua bodembedekking dezelfde dikke laag in.

Afbeelding

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: Hoe ziet jouw uitgemeste stal eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 20:32

Die varkentjes <3 <3
Ik ben verliefd! <3

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 22:06

Hier mijn stallen. Volgens mij zijn de stallen groter dan stallen op pensionstallen

Afbeelding
Afbeelding

Ik heb de voorkant vrij voor het hooi en wortels. En de achterkant in de hoop dat ze daar piepen, maar de onderste doet dat niet :')

Edit: ik haal elke dag de drollen eruit en 1x per week de natte plekken
Laatst bijgewerkt door JoycexEnya op 05-11-18 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 22:18

Interessant topic dit :)
De mijne staan momenteel 24/7 buiten met schuilstal, in die stal ligt nog geen bodembedekking (dan gebruiken ze het alleen maar als toilet denk ik), ze gaan liefst buiten in het zand liggen... Als het echt gaat vriezen in de winter komt er een dikke laag stro in :j

Toen ze 's nachts nog op stal stonden, was dit een (relatief) schone stal. Een potstal met een lekker dikke laag stro :) Ik haalde de drollen er elke dag uit, 2x per week werd er lekker dik bijgestrooid. 2x per jaar werd alles volledig uitgemest :)
Afbeelding

_coquette_

Berichten: 3102
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 22:27

Hier ziet de stal er zo uit. Lastig op de foto te zetten als het buiten donker is

Afbeelding