Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 12:35

Ter vergelijking; wij hadden ook een pallet en zijn begonnen met 5 in de grote stal en 3 in de kleinere. Alleen mest eruit gehaald en eens in de zoveel tijd een pak erbij. Verschilt echt per periode van 2 weken tot een maand. Als ze er amper in staan, wordt het gewoon niet vies. En vaak ligt er nog veel langs zijkanten en trek je veel schoon naar binnenkant nog.

Ik heb 3/4 jaar gedaan met die pallet op 4 paarden en die 2 stallen. Maar haal er nooit iets uit verder, alleen de mest. Is erg droog en netjes zo. In het begin wat losjes, maar wordt een vastere koek.

Wij halen eens per 2, soms 3 weken 25/27 baaltjes hooi. Meestal vullen we elke dag wel aan met 2 baaltjes, maar ligt eraan wat er nog ligt. Nu eten ze wel wat meer, dus zorgen dat het nergens leeg is.

Van de zomer een tijdje fiber force gegeven. vanaf najaar bietenpulp, wiesencobs en vitamine brokje. Mijn man geeft 's avonds een schep van die nieuwe hartog digest. Ik wilde dat hij iets kon geven dat niet hoeft te weken en makkelijk is. Was benieuwd naar het nieuwe voer, dus een zak meegenomen. En ze krijgen lijnzaad. Mn ene krijgt nog natrium bicarbonaat en de ander fenegriek. Eens in de zoveel weken psyllium van pit-pit.com

Ik zou het denk ik op jaar basis moeten uitrekenen, omdat ze in de winter toch wat meer eten. Maar ze staan wel weer minder in de stal dan als er veel beestjes zijn.

Wat een wind, ik ga zo maar eve met de auto op pad ipv de fiets denk ik. Heb het niet koud, maar de kou op mn hoofd vind ik echt vreselijk. Kan niet nu al een muts opzetten of oorwarmers, toch?

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 12:38

Ik draag jaarrond een muts met oorstukken als ik het koud heb :+

Krijg hier nog steeds per baal, wil er nu 2.
Verbaas me over deze baal, de vorige deed ik serieus een maand mee maar deze is na 10 dagen al op. Lijkt redelijk hetzelfde spul en ik geef nog altijd 2 netten per dag. Losser geperst ofzo?

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 12:44

Ik heb in het verleden Bliksem voor de wagen gehad, maar we zijn bijna verongelukt, dus ik heb er toen gelijk een punt achter gezet. Hij schrok ergens van en raakte dusdanig in paniek dat ik mijn hele leven voorbij zag flitsen. Dat wilde ik nooit weer meemaken, dus nee... Blikkie gaat nooit meer voor de wagen. Men tuig en wagen ook verkocht.

muppetmayo

Berichten: 3398
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: moordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 12:45

Amzay wat is de verkoop snel gegaan, ben benieuwd of er iemand op je advertentie reageert. Heb even naar je advertentie gekeken, wat een leuke plek heb je zo zeg!

Wat een geweldige foto's zo van de paarden bij het huis <3 Lijkt me fantastisch om direct begroet te worden als je naar buiten loopt.

Over uitbrekers, mijn shetlander is van de 2 juist degene die nooit uitbreekt en altijd braaf achter een draadje blijft. Ook stopt hij met eten als hij vol zit (echt heel bijzonder.. hij is nu ook eerder aan de slanke kant dan aan de dikke kant).
Mijn haflinger daarentegen is echt de uitbreker van stal. Als er ergens maar iets minder stroom op staat dan peert ie hem. Ook hekken duwt hij open als hij de kans krijgt. Hij heeft op de vorige stal zelfs de poortgrepen open gedaan om te ontsnappen. Je wordt er in ieder geval nooit laks met draadjes van _O- Voel me af en toe wel schuldig hoor als hij weer eens ergens anders staat te vreten dan dat de bedoeling is. Meneer heeft ook geen ho met eten en is snel te dik.

Lynn wat een actie van je zoon :oo Ik zou me rot schrikken geloof ik.

Lynn_Nikita

Berichten: 25461
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 12:53

Mennen vind ik ook doodeng. Met de vorige pony het een aantal keren gedaan, tuig en wagen gekocht en de bedoeling was dat mijn man ging mennen en ik ernaast op het paard maar dat is er nooit van gekomen. Ik vond mennen doodeng. Nadat de pony overleed heb ik alles verkocht. De nieuwe pony is verkocht als ingereden en ook ingespannen, maar ik heb de eigenaar daarvoor gesproken en bleek dat hij dus verkocht was omdat hij vanuit het niks aan de kletter kon gaan. Nu was ik al niet van plan ermee te mennen maar nu al helemaal niet meer

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 13:15

Uitgehongerde pony's heb ik hier ook... Je zou er bang van worden als ik met een nieuwe baal aan kom :Y).
En ze staan op onbeperkt hooi :')

Midden in de nacht op de playstation :=. Ik zou stiekem ook moeten lachen maar het is natuurlijk niet de bedoeling...

Mooi plekje Azmay, heb ook even gespiekt. Hier niet in de buurt en ik ken op het moment ook niemand met een ouwetje helaas.

Wij hadden onze shet in eerste instantie te leen, maar we waren zo weg van haar dat ze mag blijven. Wat een slim en grappig ding is dat! Ze eet niet veel, poept niet veel en is aan de longeerlijn zo fanatiek dat ik daar nog lol in heb ook. Ook geen uitbreker.

Afbeelding
:+:

MissYvette4u

Berichten: 2985
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 13:40

Wat een leuke verhalen en foto's allemaal :j

Hoe komen jullie aan shetters en mini's die stoppen met eten als ze vol zitten??
Onze mini heeft geen eetgrens! Had haar laatst op een groen stukje wei gezet, kom ik 's avonds van werk is dat stukje wei zo goed als bruin >;) man oh man wat kan die vreten :oo natuurlijk is ze tonnetje rond (mede dankzij mijn eigen schuld; had haar op onbeperkt hooi gezet toen het gras zo gortdroog was afgelopen zomer :roll: ) en dan nog hinniken dat ze zo'n honger heeft :+
Hoeveel kg (droog) hooi geven jullie je Mini?

Lynn_Nikita

Berichten: 25461
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 13:47

Ze staan samen Missyvette, dat is het lastige met een pony erbij vind ik, als je ze in avond apart houdt kun je het voeren er ook op aanpassen maar als dat niet kan dan vreten ze ( bij mij in elk geval ) gewoon door

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 13:59

Die van mij staan samen, ze eten nu zo'n 20 kilo hooi per dag. Daarnaast nog stro, wilgentakken en ander ruwvoer. Mijn mini eet ongeveer een half tot driekwart plakje hooi per dag. Op stal doet ze vaak 2 tot 3 nachten met haar hooinetje, daar gaat drie kilo in :+

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-18 14:06

:= dat had mijn broertje kunnen zijn Lynn_Nikita. Maar leuk is anders.
Karin, nouja zeg. Slechte service bij jullie aan huis.

Onze shet doet dat ook vanzelf. Bij mij zijn ze nog steeds niet 100% van het hooi. Ze eten per dag nog geen plak van een grote baal met zijn vieren. Alleen de Wimpie stond bij het hek vanochtend te wachten op hooi terwijl alles nog halfvol was. Nieuw is altijd lekkerder natuurlijk..

MissYvette4u

Berichten: 2985
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 15:31

Ik heb ze idd apart gezet vanwege het vreetprobleem :( ze vrat het hooi van mijn Quarter namelijk ook gewoon op! En mijn Quarter gaat overdag gewoon de wei op die mag/moet dat hebben, terwijl Mini op de paddock & klein stukje wei gaat. Ik probeer ze 's avonds wel altijd ff samen te zetten...zolang er geen eten in de buurt is :+ jammer dat het zo moet maar het is helaas niet anders.

Ze staat nu op een limiet van 3-4kg per dag verdeeld over minimaal 2 hooinetten.
Jeetje xJitskee, maar 3kg per 2 tot 3 nachten _/-\o_ respect, ik zou willen dat die van ons dat kon :P

Aan haar stal daarentegen heb ik wel het minste werk :D zal wel komen doordat ze eigenlijk altijd buiten stond voordat ze bij ons kwam (en d'r schuilstal nooit uitgemest werd :( ) dat is om de paar dagen een paar drollen & 1x per week wat mestplekken eruit en 1x per week een halve plak vlas erbij. Mn Quarter lijkt er een sport van te maken om voornamelijk binnen te plassen >;) hij heeft voortaan de gewoonte om een plasje te doen terwijl ik zijn brok pak

Karin_deB

Berichten: 8248
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 15:44

Ik heb laatst eens een hooinet gewogen en toen kwam ik op krap 3kg uit. Meestal hang ik 2 hooinetten op.
Ik voer ze rond 21.00 en als ik dan ergens tussen 06.00 - 07.30 kom hebben ze eigenlijk altijd nog hooi.
Dat is voor 1 d-pony en 1 shet.
Heb het idee dat ze bij mij ook nog niet 100% op hooi staan.
Als ik ze rond 17.00 binnen haal eten ze eigenlijk maar een paar plukjes dus ik hoef rond 21.00 zelden bij te vullen.

mentjuh

Berichten: 3230
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Arendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 15:50

Hebben jullie trouwens ervaring met een weg vlak bij de rijbak?
Helaas gaan ze bij ons langs een weg aanleggen.
Max 20 meter van de rijbak... nu hebben ze de weg al uitgezet en het word eerder 10 meter al niet minder. :(

Zo gaat het er ongeveer uit zien. We hebben aan de kopsekant sparren staan dus vrij dicht ook in de winter en aan de andere kan bomen en wat struiken dus in de winter open. Nou kijk ik er aardig tegen op straks in de winter periode als ik in het donker wil rijden mrt die koplampen of zal t mee vallen?
De rode streep word de weg

Afbeelding

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 16:13

Qua koplampen ed. Zou je een haag kunnen neerzetten. Laurier is goed dicht en groeit snel maar wel wat onderhoud.

Ik zou me meer storen aan het geluid. Wat voor weg wordt het?

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 16:22

Ow, gelukkig ben ik niet de enige dus die het mennen eng vindt. Ik weet niet per se waarom en heb er ook geen reden voor. Ik denk gewoon omdat ik het niet goed kan. Wat ik wel lastig vind, is d elengte in het verkeer.
Ik weet ook niet of ik het met een andere pony zou doen en of ik speciaal voor mennen een pony zou aanschaffen als de shet met pensioen gaat. Deze shet hebben we 18jr, is altijd gereden en al 11jr gemend, dus hij kan het wel. Ik heb hem wel zelf beleerd met zoonlief om te rijden en het mennen pakte hij echt zo op of hij het al jaren deed.

Ik neem hem ook veel ernaast mee naar het bos en laat hem vaak vrijspringen. Het is dat hij maar 95cm is, maar hij heeft echt super springtechniek en hij vindt het echt leuk. Hij blijft er overheen komen.

CHasey, naar zo een ongeluk. Als je hoort over een ongeluk met mennen is het vaak ook meteen zo heftig.

ClauH, leuke shet <3

Mentjuh, oe, dat is wel erg dichtbij. Wat voor type weg wordt het? Je kan er vast weinig tegen doen, maar hopelijk is het een beetje een rustige weg en geen race baan.
Heb wel vaak in bakken gereden die langs een weg liepen of langs het spoor. Omdat je het dan al gewend bent, denk je er niet zo over na.

Moet je bomen weghalen?

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 16:43

Ik heb op een boerderij gestaan met een weg langs de kopse kant van de bak. Er zat inderdaad een haag tussen. Geen last van herrie gehad.
Ik heb ook op een pp gestaan waar de trein langs de bak reed, op zo'n 5 meter afstand. Wel op een verhoging. Maar ik kon de mensen in de trein duidelijk zien zitten. Pony heeft er vanaf dag 1 geen probleem mee gehad.

Libera

Berichten: 3975
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 17:51

Bij ons loopt de "weg" ook langs de bak, maar daar rijden alleen mijn buurman en buurvrouw langs, dat us een doodlopend landweggetje. Als ze er wandelen kijkt Jake altijd wel en hij schrikt er ook wel eens van. Maar dat is sowieso een zeikerd haha :)

Lynn_Nikita

Berichten: 25461
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 17:54

MissYvette4u schreef:
Ik heb ze idd apart gezet vanwege het vreetprobleem :( ze vrat het hooi van mijn Quarter namelijk ook gewoon op! En mijn Quarter gaat overdag gewoon de wei op die mag/moet dat hebben, terwijl Mini op de paddock & klein stukje wei gaat. Ik probeer ze 's avonds wel altijd ff samen te zetten...zolang er geen eten in de buurt is :+ jammer dat het zo moet maar het is helaas niet anders.

Ze staat nu op een limiet van 3-4kg per dag verdeeld over minimaal 2 hooinetten.
Jeetje xJitskee, maar 3kg per 2 tot 3 nachten _/-\o_ respect, ik zou willen dat die van ons dat kon :P

Aan haar stal daarentegen heb ik wel het minste werk :D zal wel komen doordat ze eigenlijk altijd buiten stond voordat ze bij ons kwam (en d'r schuilstal nooit uitgemest werd :( ) dat is om de paar dagen een paar drollen & 1x per week wat mestplekken eruit en 1x per week een halve plak vlas erbij. Mn Quarter lijkt er een sport van te maken om voornamelijk binnen te plassen >;) hij heeft voortaan de gewoonte om een plasje te doen terwijl ik zijn brok pak


Hier net zo`n eikel, mijn ruin loopt gewoon de stal in als hij moet plassen, de linker stal is om te plassen en hij poept in de andere. Mijn merrie heeft een vaste plek in de bak waar zij de hoopjes netjes bij elkaar produceert

Mijn rijbak ligt meteen aan een N weg waar ze 80 mogen rijden maar vaak wel harder gaan. Ligt alleen een berm tussen. Last van koplampen heb ik niet, stuk ligt wat hoger maar anders zou ik er ook geen last van hebben. Ik heb wel een dramaqueen die soms reageert op motoren of vrachtwagens in een hoek naast de weg. daar zijn ook struiken en dat is allemaal eng!

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 18:00

Ik heb in het verleden heel veel gemend. Was altijd super leuk. Met de Welsh A van mijn schoonzus met de sulky op menles. En als groom met mijn schoonzus met 2 span. Achterop de marathon wagen tijdens de marathon. Rakelings lang bomen ging dat en super snel. Als groom mee sturen etc. Wagen mee helpen de bochten door, was super gaaf om te doen.
Vandaar ook Bliksem voor de wagen gedaan, hebben heel wat leuke ritjes gemaakt, maar toen het 1 keer zo mis ging, ben ik gelijk gestopt. Bliksem is gewoon niet geschikt. Dat was op dat moment gelijk duidelijk!
De welshjes van mijn schoonzus schrokken ook wel eens, maar die gingen nooit in rengalop er van door. Bliksem deed dat wel, met alle gevolgen van dien. Heb hem nadat ie EINDELIJK stilstond (en ik doodsangsten had uitgestaan) gelijk uitgespannen en heb de wagen gelijk verkocht. Nooit weer voor de wagen!
Nog wel eens met sneeuw de slee er achter gehad, maar vorig jaar ook maar het tuig verkocht. Zo vaak ligt er geen sneeuw ;)
Af en toe men ik nog wel eens bij de manege waar ik werk. Maar verder ligt het mennen achter me. Zit er liever op ;)

edit: En James!! Hoe kan ik die nou vergeten. Daar heb ik ook mee gemend. Had hem net een paar keer weggebracht zodat ie beleerd werd, ging heel goed. Wagen gekocht, tuig gekocht. En toen ging ie dood. -O-

Die weg komt wel heel vlak langs de bakrand. Ik denk dat je inderdaad groen moet planten wat mooi groen blijft in de winter. Zoals laurier ofzo. Maar daar moeten ze weer niet van eten.

Ik heb straks mijn eerste springles met Nick...... ik vind het dood eng... sta stijf van de zenuwen. :')
Het is een privé les om kennis te maken. Ik rij liever in een groepje. Dat 1 op 1, word ik zo nerveus van. Iets met faalangst enzo :P

mentjuh

Berichten: 3230
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Arendonk

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 18:11

Hier word het ook een 80 weg.
Ik ben benieuwd of ze gaan zeuren om mijn bak lampen...
ik twijfel om het vol te zetten met blijvend groen, wat is erger, horen en zien of alleen zien?
Sjaak is ook echt een zeikerd met verkeer.
De andere 2 geen idee haha!

Lynn_Nikita

Berichten: 25461
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 18:13

Ik heb het open, geen haag, omdat ik denk dat hij het ook enger vind om het alleen te horen en niks te zien. Juist bij die struiken waar hij het verkeer hoort aankomen en dan ineens ziet schrikt hij vaker
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 23-10-18 18:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Libera

Berichten: 3975
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 18:14

Mijn paarden vinden dingen die ze niet kunnen zien vaak enger dan dingen die ze wel kunnen zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 18:17

Ik zit hier ook pal naast een 80 weg met mijn woning en ik kan je vertellen dat is geen grapje...

Kan er nu na bijna 4 mnd. nog steeds niet aan wennen, vooral vroeg in de ochtend en rond 5 uur is het echt zo erg dat ik hoofdpijn krijg...

Maar misschien kan je daar met rijden wat rekening mee houden? Dat je niet in de spits gaat rijden?

Djoena
Berichten: 11513
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 18:45

Hier een 60km weg langs de kopse kant van mijn wei. In het begin vonden ze het doodeng. Nu alleen als er een groot gevaarte langskomt. Dan rennen ze terug naar de paddock. Maar ook dat alleen wanneer het hun uitkomt :') hoop poppenkast...

Karin_deB

Berichten: 8248
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 19:04

Succes met je springles Chasey! *\o/*